vauvan antamisesta adoptioon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuukausi laskettuun aikaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuukausi laskettuun aikaan

Vieras
Onko kukaan päätynyt tällaiseen ratkaisuun? Neuvolassahan voi raskausaikana täytää valmiiksi paperit että ovat sitten varautuneet, jos lasta ei laitokselta tahdo mukaansa. Olen vaan miettinyt sitä, että onkohan se parempi luovuttaa lapsi suorilta katsomattakaan vai viettää nyt muutama päivä edes yhdessä jos mieli muuttuisi tänä aikana?
Kaikki olisi vauvan tuloa varten valmista, mutta minusta ei vaan tunnu miltään. Ei siis yhtään miltään. Tai siis tuntuu vaan siltä, että kun joku toinen huolehtisi tästä lapsesta kun minä en halua.
ja toinen asia, voinko minä puhua itsestäni äitinä jos annan lapsen pois? Tai siis jos joku kysyy onko minulla lapsia, niin voinko tästä tytöstä kertoa vai eikö minulla ole oikeutta nimittää itseäni äidiksi?

Luulempa, että jos vietät lapsen kanssa muutaman päivän et enää halua antaa sitä pois. Jos olet yh, niin älä huoli siitä pikkuisesta tulee elämäsi valo, niin hyvinä kuin vaikeinakin aikoina.

En osaa kommentoida asiaa sen kummemmin, mutta aika monellakin on raskausaikana kaikenlaisia tuntemuksia (eikä aina niin positiivisiakaan) tulevaa vauvaa kohtaan... Joten se, ettet raskausaikani tunne kiintymystä lapseen, ei tarkoita mielestäni sitä etteikö sinusta voisi tulla hyvä ja rakastava äiti.

Mutta ainakaan sillain ei lasta pitäisi pois antaa, etei sitä edes näe. Kannattaa viettää aikaa vauvan kanssa, katsoa sitä, olla sen kanssa. Siinähän se lopullinen rakkaus yleensä herää.

Sitten en tiedä mitä pitäisi tehdä, jos siinäkään vaiheessa ei mitään tunteita lasta kohtaan herää... :/

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
En osaa kommentoida asiaa sen kummemmin, mutta aika monellakin on raskausaikana kaikenlaisia tuntemuksia (eikä aina niin positiivisiakaan) tulevaa vauvaa kohtaan... Joten se, ettet raskausaikani tunne kiintymystä lapseen, ei tarkoita mielestäni sitä etteikö sinusta voisi tulla hyvä ja rakastava äiti.

Mutta ainakaan sillain ei lasta pitäisi pois antaa, etei sitä edes näe. Kannattaa viettää aikaa vauvan kanssa, katsoa sitä, olla sen kanssa. Siinähän se lopullinen rakkaus yleensä herää.

Sitten en tiedä mitä pitäisi tehdä, jos siinäkään vaiheessa ei mitään tunteita lasta kohtaan herää... :/

Näin minäkin yritin äsken kirjottaa mutten löytäny oikeita sanoja. Tuohon vaan sen verran, että rakkaus omaan lapseen ei välttämättä synny heti sillä hetkellä kuin lapsi syntyy vaan se saattaa kestää päiviä, viikkoja, kuukausia. Pikkuhiljaa.....

Eikös adoptiossa ole joku harkinta-aikakin? Puolivuotta? Eli voi tulla myöhemminkin vielä katumapäälle. Tosin se on todella julmaa adoptiovanhempia kohtaan....
Mutta älä ihmeessä anna lasta pois näkemättä sitä! Voit rakastua silmittömästi ja peruuttamattomasti jo ensi silmäyksellä!

Minusta nykyaikana asioista voi ja pitää puhua ihan niiden oikeilla nimillä. Jos katsot, ettei sinusta ole nyt huolehtimaan lapsesta, niin on rakkautta antaa se adoptoitavaksi. Voit silti sanoa, että minä olen tyttö-/poikalapsen äiti, ja lapsi on annettu adoptioon. Ja varmaan aikanaan tuntisit tarvetta tavata lapsen, ja uskoisin, että jokin tällainen järjestely olisi luotavissa, jossa lapsi olisi kasvatettavana toisessa perheessä kuin omanaan, mutta he hyväksyisivät sen, että sinä olet lapsen synnyttänyt, ja joskus saatat haluta tavata hänet, kun on lapselle sopiva tilanne. Täytyy miettiä kuitenkin lapsen parasta, ettei aiheuta hänelle sekavia tunteita. Jos annat adoptoitavaksi, niin se on kuitenkin lopullinen päätös, ja olisi vastuutonta mennä sekoittamaan sen perheen kuvioita. Mutta niin kuin muut jo sanoivat, varmasti saisit paljon tukea, jos päättäisit itse pitää vauvan.

Jos on vähänkään epävarma asiasta, ei ainakaan kannata antaa lasta adoptioon ilman, että ensin näkee lapsen, pitää vierellään. Raskausaikana ei oikein osaa ainakaan esikoisen kohdalla kuvitella, miltä vauva näyttää, tuntuu, tuoksuu.

Alkuperäinen kirjoittaja XXS:
Jos on vähänkään epävarma asiasta, ei ainakaan kannata antaa lasta adoptioon ilman, että ensin näkee lapsen, pitää vierellään. Raskausaikana ei oikein osaa ainakaan esikoisen kohdalla kuvitella, miltä vauva näyttää, tuntuu, tuoksuu.

Ja mä en ainakaan voinut kuvitella, kuinka paljon sitä pientä voi rakastaa ja kuinka tärkeä se ja kuinka sen puolesta on valmis antamaan kaikkensa.
Vaikkei ne ajatukset aina niin positiivisia tosiaan raskausaikana olleetkaan.

Ei minusta tuntunut heti että olen äiti. Ihmettelin silloin, onko mussa jotain vikaa, mutta siihen ihanuuteen ja rakkauden määrään kasvaa pikkuhiljaa :heart:
Jos ihan tosissasi olet elämäntilanteessa, johon vauvan ei ole hyvä tulla, suosittelen ottamaan asian puheeksi neuvolassa pikimmiten. Ja jos päätyy vakaasti adoptioon, minä taas en missään nimessä haluaisi lasta nähdä ja muistaakseni olen kuullut ettei kaikissa tapauksissa vauvaa synnyttäjälle näytetäkään.
Vaikeita asioita ja suuria päätöksiä :hug:

esikoistani odottaessani niin mieltä askarrutti samankaltaiset asiat...mutta kun sitä nyyttiä lopulta hoitaa niin huomaa uuden tunteen RAKKAUDEN, enkä minä ainakaan pysty rakastaa ketään niin paljoa kuin omia lapsiani, vaikka aluksi luulin ettei minusta äidiksi ole. Nyt teen kaikkeni lasteni eteen.

Alkuperäinen kirjoittaja XXS:

Mietiskelin tässä, että miten sanani asettaisin, mutta tuossahan tuo on jo sanottuna. Yritä välttää paniikkia nyt loppuraskaudesta ja anna itsellesi aikaa tutustua vauvaan syntymän jälkeen. Kamalinta itsesi kannalta olisi se, että yht'äkkiä huomaisitkin katuvasi että et edes antanut itsellesi mahdollisuutta rakastua. Rakkaus kun voi syttyä ihan huomaamatta, kaikesta epävarmuudesta ja peloista piittaamatta :)

Eli koko tarina lyhykäisyydessään. Minusta ei tulisi yh:ta vaan mies on ja odottaa lasta innolla ja rakkaudella. Molemmat ollaan töissä ja koulut on käyty ja mahdollisuus lapsen tuloon olisi ja lähipiiriä ja syliä ja rakkautta hänelle varmasti riittäisi. Minulla oli ehkäisyrengas joka ei toiminut ja näin raskauduin. Tahdoin keskeytyksen josta puhuttiin miehen kanssa. Miestä asia satutti todella paljon, mutta antoi minulle päätäntävallan asiasta. Sairaalassa kävin, mutta en siihen pystynyt. Tahdoin kuitenkin tarjota elämän tälle lapselle.
En vaan silti odota innolla tätä lapsen saantia, en tunne tätä kohtaan mitään ja tuntuu että minun on pakko ja että olen ihan umpikujassa.
Miehelle olen tästä vaihtoehdosta kovin vähän puhunut, koska tiedän mitä mieltä hän on. Hän varmasti yrittäisi lapsen kanssa yksin itse jos tahtoisin pois tästä tilanteesta. En tahdo kuitenkaan menettää miestäni. Mies (eikä varmasti kukaan muukaan lähipiiristä tai kukaan joka lasta itselleen odottaa) ymmärrä kuinka voin ajatella näin itsekkäästi. Minua vaan pelottaa, että jos en tosiaan vaan opi rakastamaan tätä lasta. Pelottaa myös se kuinka mies pärjää lapsen kanssa jos yksin tahtoo yrittää. Toivon vaan että tämä lapsi saisi äidin joka häntä rakastaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli koko tarina lyhykäisyydessään. Minusta ei tulisi yh:ta vaan mies on ja odottaa lasta innolla ja rakkaudella. Molemmat ollaan töissä ja koulut on käyty ja mahdollisuus lapsen tuloon olisi ja lähipiiriä ja syliä ja rakkautta hänelle varmasti riittäisi. Minulla oli ehkäisyrengas joka ei toiminut ja näin raskauduin. Tahdoin keskeytyksen josta puhuttiin miehen kanssa. Miestä asia satutti todella paljon, mutta antoi minulle päätäntävallan asiasta. Sairaalassa kävin, mutta en siihen pystynyt. Tahdoin kuitenkin tarjota elämän tälle lapselle.
En vaan silti odota innolla tätä lapsen saantia, en tunne tätä kohtaan mitään ja tuntuu että minun on pakko ja että olen ihan umpikujassa.
Miehelle olen tästä vaihtoehdosta kovin vähän puhunut, koska tiedän mitä mieltä hän on. Hän varmasti yrittäisi lapsen kanssa yksin itse jos tahtoisin pois tästä tilanteesta. En tahdo kuitenkaan menettää miestäni. Mies (eikä varmasti kukaan muukaan lähipiiristä tai kukaan joka lasta itselleen odottaa) ymmärrä kuinka voin ajatella näin itsekkäästi. Minua vaan pelottaa, että jos en tosiaan vaan opi rakastamaan tätä lasta. Pelottaa myös se kuinka mies pärjää lapsen kanssa jos yksin tahtoo yrittää. Toivon vaan että tämä lapsi saisi äidin joka häntä rakastaa.

No, täytyypä sanoo et tarinas luettuani, en mäkään voi tajuta kuinka voit olla noin itsekäs!
Sulla on mies, joka rakastaa lasta, ja monia muita jotka häntä odottaa. Ehkäpä sun vaan tarttee ottaa ittees niskasta kiinni, ja koittaa aikuistua, pystyt siihen jos haluat! Tai sitten sanot miehelles, ettet ite halua lasta, mutta anna ihmeessä hänelle mahdollisuus hoitaa ja kasvattaa oma lapsensa! Olet lapsesi alkuun laittanut MIEHESI kanssa, et YKSIN, joten sinulla ei koko päätösvaltaa asian suhteen ole!

Oon muuttunut älyttömän herkäksi,jos vähänkin surullisempaa ohjelmaa tulee telkusta,itkeä tirauttelen heti.Kaikki mikä liittyy vauvoihin ja vanhempiin lapsiin,jos on vähänkin surullisempaa juttua,heti tulee itku.Onko muita jotka ovat muuttuneet tosi herkiksi ensimmäisen lapsen synnyttyä?Mun lapseni on 1v5kk.

:hug: minustakaan ei tuntunut tasan miltään,jopa toivoin keskenmenoa alkuraskaudesta *avaan sateenvarjon*
mutta kas kummaa,poika on kohta 4kk ja melkin itken onnesta kun näen pojan hymyilevän ikenet vilkkuen tai kun hän höpöttää siansaksaa huulet törröllään vakavan näkösenä.en edes muista kuinka monta kerta olen itkenyt silloisia ajatuksiani.jos olisin antanut hänet pois tai jos olisin saanut keskenmenon en voisi koskaan antaa itelleni anteeksi.
nämä tietysti omia tuntemuksiani,päätöshän on sinun :hug:

ei se, että et raskaana olessasi näe tulevaisuuttasi ruusunpunaisena ja vauvantuoksuisena tee sinusta vielä huonoa ihmistä. Mielestäsi ajatuksesi ovat täysin normaaleja, sillä raskautesi ei ollut suunniteltu. Paniikki voi iskeä ja yleensä iskee mieheen, mutta voi se myös naiseenkin iskeä. Jotenkin vaan se naisen kohdalla tuntuu olevan niin tabu.
anna itsellesi aikaa ja puhu miehesi kanssa, näytä vaikka tämä kirjotuksesi hänelle. Jos hän sinua rakastaa niin hän myös ymmärtää!
ennen kuin teet mitään lopullista päätöstä lapsen suhteen niin tutustu häneen syntymän jälkeen kaikessa rauhassa.
minulla oli omat pelkoni lasta odottaessani..osaanko ja opinko hoitamaan häntä, ymmärränkö mitä hän tarvitsee kun hän itkee...opinko rakastamaan häntä vai olenko kylmä?
raskausaikani oli vaikea enkä heti kokenut mitään maatajärisyttävää tunnetta, olin väsynyt synnytyksen jälkeen...mutta kun ensimmäisenä yönämme katselin häntä miehen nukkuessa ja siitä se pikkuhiljaa sitten lähti..ensin haparoiden, mutta alku sekin. ja nyt miltei kahden vuoden jälkeen voin sanoa, että tekisin lapseni puolesta mitä tahansa!
eli anna itsellesi aikaa, käsittele tunteesi, eläkä ole liian ankara itsellesi. Anna luonnon hoitaa tunnepuoli =) ja jos kaikesta huolimatta et koe olevasi halukas äidiksi, niin anna sitten vaikka miehesi tai sukulaisesti ottaa paikkasi, koska kertomuksesi perusteella tarjokkaita on lähelläkin. Kuitenkin uskon, että aika kohdallasi auttaa.
Tsemppiä!

en osaa sanoa miten mies minuun suhtautuisi jos lähtisin tai vauva pois annettaisiin. varmaan yrittäisi, mutta voi olla että meidän välillä olisi niin suuri katkeruus lopunikää, ettei se onnistuisi. Jybis: minä niin toivon ja rukoilen että kävisi niinkuin sinulle. Minä tahtoisin rakastaa ja haluta tämän lapsen. Mutta siis, eikai ne asiat hätäilemällä miksikään muutu. Ajattelin vaan josko täällä olisi joku joka on joutunut tällaiseen ratkaisuun

mä tiedän, että äidiksi tulo pelottaa/ahdistaa/jännittää yms. Mäkään en ollut varma omista tuntemuksistani kuinka tulen lastani rakastamaan yms..Kaduin kovasti sairaalassa ollessani lapsen saamista ja itkinkin sitä. Kotiintullessa vauvan kanssa kaikki muuttui, tuttu ympäristö, oma koti loi puitteet mun tulevalle äitiydelle. Valtava rakkaus syntyi lapseni ollessa 5 kk (toki siis rakastin aiemminkin) ja nyt lapseni on 1v. Kärsinyt olen masennuksesta ja muista sairauksista, mutta päivääkään en olisi antanut pois ja lastani en koskaan. Tämän kirjoitan sillä, että uskon sinun varmasti pystyvän rakastavan lasta äitinä äidin paikalla. Ja jos tukijoukkoja on, niin tukea saat. MIehesikin on innoissaan vauvasta, joten häneltä ei isyyttä saisi mielestäni riistää.

en osaa sanoa miten mies minuun suhtautuisi jos lähtisin tai vauva pois annettaisiin. varmaan yrittäisi, mutta voi olla että meidän välillä olisi niin suuri katkeruus lopunikää, ettei se onnistuisi. Jybis: minä niin toivon ja rukoilen että kävisi niinkuin sinulle. Minä tahtoisin rakastaa ja haluta tämän lapsen. Mutta siis, eikai ne asiat hätäilemällä miksikään muutu. Ajattelin vaan josko täällä olisi joku joka on joutunut tällaiseen ratkaisuun

toivon että löydät juuri sulle oikean ratkaisun,mulla meni pitkään ennenkun tunsin mitään.Laitoksellakin ensimmäiset yöt mietin kenelle antaisin vauvan ettei se häiritsisi mun yöunia,kotona kun yritin toipua isoista repeämistä niin vauva vaan vaati vaatimistaan enkä olisi jaksnut ollenkaan.
En tuomitse koska itse kärsin samanlaisista ajatuksista.
Voimia sinne :wave:

Vittu että sitä ollaan taas niin asiantuntijaa että...

"Meidän peikonpoikanen syntyi 28.8.07 käsi poskella
tarkkaavainen ja vanhempiensa unenlahjoilla varustettu ihanuus "

Alkuperäinen kirjoittaja jybis:

toivon että löydät juuri sulle oikean ratkaisun,mulla meni pitkään ennenkun tunsin mitään.Laitoksellakin ensimmäiset yöt mietin kenelle antaisin vauvan ettei se häiritsisi mun yöunia,kotona kun yritin toipua isoista repeämistä niin vauva vaan vaati vaatimistaan enkä olisi jaksnut ollenkaan.
En tuomitse koska itse kärsin samanlaisista ajatuksista.
Voimia sinne :wave:

Uusimmat

Yhteistyössä