Voiko pomo noin vaan määrätä minut iltavuoroon vaikka minulla on päivätyö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Kun palasin hoitovapaalta työhön muutama kk sitten, pyysin päivätyötä eli 7-15 vuoroa pelkästään, ja myös sain. Pomo ei missään vaiheessa maininnut että tuossa työpisteessä olisi mitään muuta vuoroa.

Nyt seuraavat kaksi viikkoa työkaverini, joka tekee myös iltavuoroja, on lomalla.Pomo on laittanut minulle listaan hänen työvuorojaan, siis iltoja. Eka on heti maanantaina, uusi lista alkaa tuolloin. Sain työvuorolistani vasta tänään.

Ongelma on siinä, että miehellä on reissutyö, ja lapsen päiväkoti menee kiinni klo 17. Enkä nyt mistään näin pienellä varoitusajalla varmaan mitään varahoitopaikkaakaan saa, joka olisi myöhempään auki.

Ainut lapsen isovanhempi joka täälläpäin asuu, on vielä työelämässä eikä pääse lasta hakemaan. Myöskään kukaan muu lähipiiristäni ei pääse,olen kysellyt.

En olisi ottanut tuota työtä vastaan jos pomoni olisi sanonut että siinä on välillä iltavuoroja, kun nimenomaan pyysin päivätyötä.

Onko tuo edes luvallista laittaa noin pienellä varoitusajalla päivätyöläistä iltavuoroon? Kun kysyin asiasta, pomo sanoi vain että koita nyt jotenkin järjestää asia, ei ole muita tekijöitä kuin minä, jotka voisivat nuo illat tehdä.

Joo ei siinä mitään, mutta kuka ihme hakee lapsen hoidosta?? :-O Kaikki vaihtoehdot olen tosiaan jo kysellyt läpi, kukaan ei pääse ennen klo 17 hakemaan lastamme.

Mikä ihme nyt neuvoksi?

Eikä tarvitse vastata sitä vakiota että "kun olet kerran lapsen hommannut, pitäisi se myös kyetä hoitamaan" :-D Kun minä en voinut tietää että joutuisin tekemään vuoroakin. :-(

Mitä sulla lukee työsopimuksessa? Jos siinä lukee työaika välillä x-x, ei pomo voi siitä poiketa. Mutta jos siinä on yhtään joustoa että esim. vuorojen tai aukioloaikojen ja tarpeen mukaan, ni kyllä se voi laittaa sulle mitä vuoroja haluaa.

Se on sit eri asia onko se miten kivaa tai reilua ilman että kysyy ennakkoon sulta pystytkö tekemään...

Millainen työsopimus sinulla on? Lukeeko siinä mitä vuoroja teet. Meillä lukee työsopimuksessa, että työ pitää sisällään 3-vuoroa ja myös sen, että työnantaja voi halutessaan muuttaa työpistettäni.

Millainen työsopimus sinulla on? Lukeeko siinä mitä vuoroja teet. Meillä lukee työsopimuksessa, että työ pitää sisällään 3-vuoroa ja myös sen, että työnantaja voi halutessaan muuttaa työpistettäni.

Työsopimuksessa lukee päivätyö, mutta työaikaa ei ole määritelty tarkemmin. En sitä noteerannut, koska en edes tiennyt että työaika voisi olla joku muu.Aiemmin kun työkaverini on ollut poissa, joku muu on tehnyt hänen vuoronsa, mutta nyt hän on laittanut ne siis minulle.

Nämä mainitsemani iltavuorot olisivat 10-18-vuoroja, ja lapsen päiväkoti menee kiinni klo 17.

Mielestäni varsinainen iltatyö alkaa vasta 18 jälkeen, eli kaipa pomo voi sitten noin tehdä. :-(

Kun aloitin työn, kysyin työaikaani ja pomo sanoi kuitenkin vain tuon 7-15.

Minua on siis taidettu vetää höplästä.

Ongelma on vaan nyt siinä, että kuka ihme hakee ensi maanantaina lapsen klo 17 mennessä päiväkodista? Olen kysellyt tosiaan kaikki mahdolliset läpi.

[QUOTE="vieras";25134618]sut pitäs vaihtaa parempaan työntekijään.oppisit kenen kädestä syöt.[/QUOTE]

Pyysin neuvoja. Millä tavalla tämä kommenttisi mielestäsi auttaa minua?

[QUOTE="a p";25134648]Työsopimuksessa lukee päivätyö, mutta työaikaa ei ole määritelty tarkemmin. En sitä noteerannut, koska en edes tiennyt että työaika voisi olla joku muu.Aiemmin kun työkaverini on ollut poissa, joku muu on tehnyt hänen vuoronsa, mutta nyt hän on laittanut ne siis minulle.

Nämä mainitsemani iltavuorot olisivat 10-18-vuoroja, ja lapsen päiväkoti menee kiinni klo 17.

Mielestäni varsinainen iltatyö alkaa vasta 18 jälkeen, eli kaipa pomo voi sitten noin tehdä. :-(

Ongelma on vaan nyt siinä, että kuka ihme hakee ensi maanantaina lapsen klo 17 mennessä päiväkodista? Olen kysellyt tosiaan kaikki mahdolliset läpi.[/QUOTE]

mutta oletko kysynyt päiväkodilta? meidänkin päiväkoti menee virallisesti kiinni 17 mutta tarvittaessa on auki 22 asti, yhden lapsen takia.

Ehtisikö joku hakea lata päiväkodista ennen kuutta? Meidän päiväkoti on tarvittaessa auki klo 18.00 saakka. Siinä olisi kuitenkin tunti enemän aikaa jonkun ehtiä päikylle lasta hakemaan (itse et tosin tuohokaan ehtisi).

Ja kannattaa varmaan kysyä pomolta noista vuoroista. Voihan olla että on epähuomiossa laittanut sut tekemään noin myöhäistä vuoroa.

[QUOTE="a p";25134648]Työsopimuksessa lukee päivätyö, mutta työaikaa ei ole määritelty tarkemmin. En sitä noteerannut, koska en edes tiennyt että työaika voisi olla joku muu.Aiemmin kun työkaverini on ollut poissa, joku muu on tehnyt hänen vuoronsa, mutta nyt hän on laittanut ne siis minulle.

Ongelma on vaan nyt siinä, että kuka ihme hakee ensi maanantaina lapsen klo 17 mennessä päiväkodista? Olen kysellyt tosiaan kaikki mahdolliset läpi.[/QUOTE]

Tuo 10-18 on normi iltavuoro joissakin töissä.

Mitä jos ap yrittäisit neuvotella pomon kanssa, että tekisit välivuoron, eli olisit töissä vaikkapa puoli viiteen ja ehtisit vielä hakemaan lapsesi tarhasta. onnistuisiko? Entä miehesi, eikö pääse yhtenäkään päivänä hakemaan lasta?
Viimeisenä keinona on, että et suostu (soita liittoon ja yksy työajasta) tai sitten ilmoitat kuntaan ja yrität saada lapsellesi eri hoitopaikan.

Ehtisikö joku hakea lata päiväkodista ennen kuutta? Meidän päiväkoti on tarvittaessa auki klo 18.00 saakka. Siinä olisi kuitenkin tunti enemän aikaa jonkun ehtiä päikylle lasta hakemaan (itse et tosin tuohokaan ehtisi).

Ja kannattaa varmaan kysyä pomolta noista vuoroista. Voihan olla että on epähuomiossa laittanut sut tekemään noin myöhäistä vuoroa.

Tämä pk on auki vain klo 17 saakka.:-(

[QUOTE="okk";25134688]ihan oikein pomo tekee, ei ole hänen ongelma jos lapsesi on päiväkodissa joka menee kiinne klo 17.00[/QUOTE]

Miten se on mielestäsi oikein, jos sopimusta tehdessä pomo on sanonut, että työaika on 7-15?

[QUOTE="jep";25134686]Mitä jos ap yrittäisit neuvotella pomon kanssa, että tekisit välivuoron, eli olisit töissä vaikkapa puoli viiteen ja ehtisit vielä hakemaan lapsesi tarhasta. onnistuisiko? Entä miehesi, eikö pääse yhtenäkään päivänä hakemaan lasta?
Viimeisenä keinona on, että et suostu (soita liittoon ja yksy työajasta) tai sitten ilmoitat kuntaan ja yrität saada lapsellesi eri hoitopaikan.[/QUOTE]

Täytyy yrittää vielä neuvotella pomon kanssa, ei taida muuta vaihtoehtoa olla. Ja noina päivinä kun minulla niitä myöhempiä vuoroja on, mies ei pääse hakemaan. :-(

[QUOTE="okk";25134688]ihan oikein pomo tekee, ei ole hänen ongelma jos lapsesi on päiväkodissa joka menee kiinne klo 17.00[/QUOTE]

Kyllä pomon olisi miusta pitänyt sanoa että joskus voi tulla tilanne että joudun tekemään myöhempää vuoroa. Olisin sitten voinut harkita menenkö tuohon työpisteeseen, vai muualle. Enkä olisi tuuonne silloin mennyt.

Mutta pomo tosiaan jäti tuon kertomatta kokonaan.

Jos et saa ketään hakemaan lasta näin lyhyellä varoitusajalla, eikä miehesikään pääse hakemaan, niin et sinä voi tietenkään niitä vuoroja tehdä. Pomosi on kertonut sinulle ainoastaan päivätyöstä, et sinä ole voinut tietää siis että joudut myöhempiinkin vuoroihin. Ei sitä lasta voi sinne päiväkotiinkaan jättää sulkemisajan jälkeen. :-)

meillä 10-18 lasketaan vielä päiväksi ;)

Niin kai se virallisesti lasketaan. Mutta pomo sanoi työajakseni 7-15, en olisi tosiaan ottanut työtä vastaan jos pomo olisi kertonut että saatan joutua joskus tekemään 10-18-vuoroja.

Ja tosiaan kun kukaan ei pääse hakemaan lasta, niin mitä ihmettä teen? Minun on sitten varmaan pakko ottaa sairaslomaa, sillä en voi lasta jättää hakemattakaan viimeistään ennen klo 17.

Kysyin hätäpäissäni jopa yhtä mukavaa naapuria lasta hakemaan, mutta hänellä alkaa perjantaina parin viikon loma, ja hän ei meinaa olla maisemissa.

Kukaan lähipiiristä ei tosiaan pääse, eikä niitä kyllä kauhean montaa edes ole, koska emme ole täällä kovin kauaa asuneet.

Todella epäreilu pomo!!!! :-(

Ei tuossa kyllä ole oikein muita vaihtoehtoja kuin kertoa tuosta hoidostahaku-ongelmasta avoimesti pomolle, ja pyytää nätisti ettei sinun tarvitsisi noita myöhempiä vuoroja tehdä tai että saisit lähteä viimeistään ennen tuota klo 17 jos kerran pk menee silloin kiinni. Jos ei se sovi pomolle, ota sairaslomaa. Koska eihän lasta tosiaan sinne voi jättää, varmaan pomokin sen ymmärtää.

Mannerheimilta ym lapsenvahti, ja onhan noita mummorinkejä ym. kun vaan selvittää. Mutta hei, jos sulla on varaa olla tekemättä töitä niin senkun jäät kotiin(kun mainitsit ettet olisi työtä ottanut jos joudut siinä joskus joustamaan). Ei tulisi itselleni mieleenkään palkata ihmistä joka ei toisen loman aikana voi muutamana päivänä olla pari tuntia pidempään.

Mannerheimilta ym lapsenvahti, ja onhan noita mummorinkejä ym. kun vaan selvittää. Mutta hei, jos sulla on varaa olla tekemättä töitä niin senkun jäät kotiin(kun mainitsit ettet olisi työtä ottanut jos joudut siinä joskus joustamaan). Ei tulisi itselleni mieleenkään palkata ihmistä joka ei toisen loman aikana voi muutamana päivänä olla pari tuntia pidempään.
En olisi ottanut työtä TUOSTA pisteestä vaan jostain muusta, joita talossa on kymmeniä, päivätyöpaikkojakin. Hoitovapaalla ollessani pyysin pomolta nimenomaan pelkkää päivätyötä miehen reissutyön takia. Ja sellaista pomo minulle antoi, sanoi työajakseni 7-15 kun kysyin, ja sen hyväksyin. Ei siis kertonut muuta.

Ja ei kyllä ensi maanantaiksi ehdi mistään lapsenvahtia saada, MLL: ään pitää ottaa yhteyttä useampia arkipäiviä ennen hoidon tarvetta. Ja hakeeko ne edes lapsia päiväkodista?

[QUOTE="vieras";25135022]kannattanee kuitenki kysyä pk:sta, josko pystyvät ne pari päivää joustamaan. Tai Mll hoitaja hakee ja hoitaa sen tunnin...[/QUOTE]

On useampia päiviä kahden viikon aikana.

Ensin kuitenkin menen hattu kourassa huomenna pomon luo...

Yhteistyössä