Voiko työnantaja pidättää palkasta minimiäitiyspäivärahaa vastaavan osan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aapee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Jos kela maksaa sen sulle niin kyllä.

Onko oikeasti näin? Luulisi, ettei työnantajalle kuulu, mitä kela maksaa?!

Opettajahan (ja ei kai kukaan muukaan) voi katkaista äityslomaansa, esim. kesän ajaksi, joten oikeus minimiäitiyspäivärahaan pitäisi olla...?

Näin on näreet. Mulla kävi just niin kesällä. Mutta se lukee meidän työehtosopimuksessa kun asiaa tutkin, joten ei kai sovi valittaa. Laskennallisen vuosiloman aikana (15.6. eteenpäin, aika riippuu kertyneiden lomien määrästä, mulla oli noin kuukausi) ei pitäisi menettää mitään ja silloin pitäisi saada sekä palkkaa että ansiosidonnaista äitiysrahaa.

Nostan vielä, jos sattuisi olemaan kohtalotovereita paikalla. Ja jos näin todella on, ärsyttää, kun palkanlaskija ei ole tuota tiennyt. Nyt pitäisi pienstä kotihoidontuesta yhtäkkiä ryhtyä monta sataa euroa takaisin maksamaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Ope itsekin:
Näin on näreet. Mulla kävi just niin kesällä. Mutta se lukee meidän työehtosopimuksessa kun asiaa tutkin, joten ei kai sovi valittaa. Laskennallisen vuosiloman aikana (15.6. eteenpäin, aika riippuu kertyneiden lomien määrästä, mulla oli noin kuukausi) ei pitäisi menettää mitään ja silloin pitäisi saada sekä palkkaa että ansiosidonnaista äitiysrahaa.

Anteeksi lukutaidottomuuteni, mutta tarkoitatko, että minimipäivärahaa on siis oikeus saada, vai onko työnantaja nyt oikeassa

Jotenkin kuulostaa hullulta, eikö opettajat tavallaan kuitenkin läpi vuoden "säästä" sitä palkkaa kesäkuukausille? Jotenkin tuntuis hullumaiselta, että ensin saisin läpi vuoden hiukan pienempää palkkaa, jotta saisin palkan kesältäkin ja sitten kuitenkin alettais perimään takaisin itse säästämääni rahaa...

Työnantaja on oikeassa. Valitettavasti.
Eli siltä ajalta miltä saat minimiäitiysrahaa, vähentää työnantaja sen palkastasi. Laskennallisen vuosiloman aikana saat täyttä palkkaa ja ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ope itsekin:
Työnantaja on oikeassa. Valitettavasti.
Eli siltä ajalta miltä saat minimiäitiysrahaa, vähentää työnantaja sen palkastasi. Laskennallisen vuosiloman aikana saat täyttä palkkaa ja ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa.

Ok, mutta kyllä harmittaa, että nyt kun on tarkasti laskenut tulonsa ja menonsa jotta pystyy olemaan hoitovapaalla, niin aletaan näin karhuta. Mutta eiköhän pysty sovittelemaan

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Jotenkin kuulostaa hullulta, eikö opettajat tavallaan kuitenkin läpi vuoden "säästä" sitä palkkaa kesäkuukausille? Jotenkin tuntuis hullumaiselta, että ensin saisin läpi vuoden hiukan pienempää palkkaa, jotta saisin palkan kesältäkin ja sitten kuitenkin alettais perimään takaisin itse säästämääni rahaa...
No, kukaan ei pakota olemaan äitiyslomalla töissä. Ethän sinäkään ole, ethän?

Seuraavan kappaleen kopioin virkaehtosopimuksestamme:

"Palkallisen äitiysvapaan ajalta äitiysraha maksetaan työnantajalle. Samoin äitiys- ja vanhempainraha maksetaan työnantajalle silloin, kun työnantaja maksaa palkkaa äidille tai isälle, joka ei ole hakenut äitiys- tai vanhempainvapaata oppilaitoksen kesäloma-ajaksi. Äitiysraha ja vanhempainraha maksetaan kuitenkin aina äidille tai isälle vuosiloman tai 16.6. alkavan ns. laskennallisen vuosiloman ja ammattikorkeakoulun kesävapaajakson 30 ensimmäisen arkipäivän ajalta, vaikka työntekijä saisikin palkkaa. "

Yhteistyössä