Voin kertoa, että kyllä suoraan jos kauniisti ilmaisen: ottaa päähän ihan pirkuleen paljon!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hitto mitä avuttomuutta, että oikein sossuun ja vaikka poliisille. Menet puhumaan niille pojille! Todennäköisesti puhuvat suomea jos eivät ole juuri muuttaneet. Jos tuntuu ettei puhe tehoa, menet puhumaan vanhemmille. Jos eivät ymmärrä englantia kerro asia vaikka piirtämällä tai esittämällä. Sopimattomasti/ajattelemattomasti käyttäytyviä lapsia löytyy kaikista yhteiskuntaluokista ja kansallisuuksista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Omg:
Nykyäänkö soitetaan sossulle kun lapset käyttäytyy lapsellisesti ja typerästi??
Tää on uutta mulle.

Aivan ei voi kuin :o lukea tällasta. Mutta oikeesti luulen että ne lähinnä nauraa siellä sossussa kun ap sinne huomenissa kilauttaa. Ihan kuin viranomaisilla ei olis parempaa tekemistä kuin alkaa jokun lapsen pusuleikkejä selvittelemään.

Miksi lapsen asiat olisivat jotenkin vähäpätöisempiä???!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Mieki:
Hitto mitä avuttomuutta, että oikein sossuun ja vaikka poliisille. Menet puhumaan niille pojille! Todennäköisesti puhuvat suomea jos eivät ole juuri muuttaneet. Jos tuntuu ettei puhe tehoa, menet puhumaan vanhemmille. Jos eivät ymmärrä englantia kerro asia vaikka piirtämällä tai esittämällä. Sopimattomasti/ajattelemattomasti käyttäytyviä lapsia löytyy kaikista yhteiskuntaluokista ja kansallisuuksista.

Sossuun on ihan hyvä ottaa yhteyttä on sitten tekijä minkä maalainen tahansa....asialle ei välttämättä tehdä vielä mitään, mutta tapaus tulee kirjatuksi jos jonain päivänä tapahtuu jotain vastaavaa tai vielä vakavempaa.
Ja toisekseen jos perheiltä ei löydy yhteistä kieltä niin sossun kautta saadaan keskusteluyhteys ja asia hoidetuksi siten, että tekijälle ja hänen vanhemmilleen tulee selväksi mitä on tapahtunut ja sen sopimattomuus.

Mun mielestä tässä taas ihmeellisellä tavalla vähätellään ongelmaa. Onko sitten vaan palstan yleinen tapa teilata kaikki vai onko nyt kyse siitä, kun asia koskettaa "vain" lasta. En ymmärrä! Asia pitää selvittää tavalla tai toisella. Tuon tulkin saat tosiaan sieltä sosiaalitoimistosta, ottaisin sinne yhteyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Mun mielestä tässä taas ihmeellisellä tavalla vähätellään ongelmaa. Onko sitten vaan palstan yleinen tapa teilata kaikki vai onko nyt kyse siitä, kun asia koskettaa "vain" lasta. En ymmärrä! Asia pitää selvittää tavalla tai toisella. Tuon tulkin saat tosiaan sieltä sosiaalitoimistosta, ottaisin sinne yhteyttä.

Täällä ei osa porukasta osaa ajatella, että tuohon tapahtuneeseen heti alusta asti kunnolla reagoiminen on jo osa ennaltaehkäisyä jottei tapahdu pahempaa.
Sehän se on liikaa kait vaadittu, että esim ap:n tytär voisi olla kotipihallaan ja lähistöllä ns turvallisin mielin eikä tarvitsisi puskissa mennä.
Kait kohta tulee joku valopää sanomaan, että on tainnut tyttö aiheuttaa itse tilanteen...

Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:

Täällä ei osa porukasta osaa ajatella, että tuohon tapahtuneeseen heti alusta asti kunnolla reagoiminen on jo osa ennaltaehkäisyä jottei tapahdu pahempaa.
Sehän se on liikaa kait vaadittu, että esim ap:n tytär voisi olla kotipihallaan ja lähistöllä ns turvallisin mielin eikä tarvitsisi puskissa mennä.
Kait kohta tulee joku valopää sanomaan, että on tainnut tyttö aiheuttaa itse tilanteen...

Mä olen samoilla linjoilla. Ennaltaehkäisy on ihan loistojuttu: ihmiset harrastaa sitä vaan ihan liian vähän.

Vakava asia joka tapauksessa, mutta TODELLA vakava, jos uhri tosiaan on vasta 7v ja se poika 12v? :o Sehän on jo sen pojan osalta seksuaalista hyväksikäyttöä (lapsikin voi käyttää toista lasta hyväkseen), kun uhri on 5 vuotta nuorempi :( Ei ole todellakaan normaalia, että 12v:tä edes kiinnostaa ekaluokkalaiset pikkutytöt, 12v on sentään jo murrosikäinen! Ilmoittaisin asiasta sossulle ja pitäisin tiukan puhuttelun pojalle ja hänen vanhemmilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Lapsi pussannut lasta, ei kuulu sossuun vaan selvität asian vanhempien kanssa.
Taidat vielä itse potea traumaa omista kokemuksistasi ja nyt ne nousevat pinnalle.
Pussaaminen ei tee kenestäkään raiskaajaa, kauheeta edes ajatella moista.
Omistuisia ajatuksia ulkomaalaisista lapsista?! Ihan kun he eivät olisi yhtä lailla lapsia ja lapsellisia?

Kyll mä olen kuule traumani kärsinyt ja hoitanut jouduttuani teini-iässä asumaan lähellä sitä poikaa (silloin jo miestä ) joka mulle teki mitä teki. Kävin silloin terapiassa ja söin lääkkeitä, ja olen ihan kondiksessa ja sinut asian kanssa nyt.
Pussaaminen väkisten on todellakin jotain, mitä mä en ymmärrä. En varsinkaan toisen ollessa vajaa ekaluokkalainen.

anteeksi jos utelen, mutta miten tuo kokemasi hyväksikäyttö paljastui ja ihanko yhdyntään mies/poika pakotti sinut? Oliko sukulainen?

Meillä tuttavapiirissä hieman samanlainen tapaus menossa, siksi kyselen....

En mä halua ainakaan vähäteällä tapahtunutta, mulla on samanlainen kokemus lapsena ja muistan kyllä inhottavan fiiliksen. Mutta en ymmärrä sossun sekoittamista tähän. Kyllä aikuisten pitäisi pystyä lasten kanssa keskustelemaan. Ja kuten aikaisemmin kirjoitin, asian saa vanhemmille tarvittaessa selitettyä ilman yhteistä kieltäkin.

En mä halua ainakaan vähäteällä tapahtunutta, mulla on samanlainen kokemus lapsena ja muistan kyllä inhottavan fiiliksen. Mutta en ymmärrä sossun sekoittamista tähän. Kyllä aikuisten pitäisi pystyä lasten kanssa keskustelemaan. Ja kuten aikaisemmin kirjoitin, asian saa vanhemmille tarvittaessa selitettyä ilman yhteistä kieltäkin.

Mä olen myös sitä mieltä, että ehkä ihan ekana kannattaisi jutella tämän pojan kanssa (ja selvittää pojan ikä; onko 8 v vai 14 v?!) ja pojan vanhempien kanssa. Ja jos kokee tarvetta sen jälkeen soittaa sossuun, niin sitten soittaa.

Ei tuo hyväksyttävää ole, muttei mikään raiskaus tms kuitenkaan, jos niinku ihan järjellisesti ajattelee.

Mä kirjoitin tuon oman kokemukseni. niin olen sitä miettinyt jälkeenpäin ja en osaa olla vihainen noille pojille he olivat aika lapsia itsekin, jos se olisi mahdollista olisin etsinyt aikuisena käsiini ja halunnut kuulla heidän kertomuksen, ihan selvittääkseni itsellenikin että miksi?

Mäkin olen miettinyt näin myöhemmin, että mikäköhän ajoi mun serkkupojan sellaiseen mitä teki mulle, en ymmärrä, mutta haluaisin ymmärtää. Varsinkin siinä valossa asia kiinnostaa, että hänen isoveljensä on hyväksikäyttänyt meidän yhteistä tyttöserkkua: itseään kymmenen vuotta nuorempaa, ihan kuten pikkuveljensä siis mua. Mä sain tietää tästä toisesta tapauksesta vasta jälkikäteen, paljon jälkikäteen. Ja mietin, että kuinkakohan tulehtunut se perhe on todella ollut, jossa kasvaa tuollaisia lapsia.. Ja mitä siellä kotona on nähty, ja kuultu, vaikka ulospäin kaikki oli normaalia.

Aika usein näitä lapsia jotka alkavat hyväksikäyttämään on itseään hyväksikäytetty. :( Toistavat oppimaansa kun eivät muutakaan osaa.
Mun serkku oli mukana tossa poikaporukassa. Jos mä olin 5 vanha niin serkku oli 10 ja sen kavereista osa 2 vuotta vanhempia. Voi olla että mun serkku oli ton tilanteen alullepanijana, mutta se yritti myös lopettaa sen ja kieltää kavereitaan. Sairas suku on mulla niin olen miettiny tota et onko serkku joutunu myös hyväkskäytetyks ja mikä tietää vaikka sen kaverit kans :x

Ja vaikka en noille pojille olekaan vihainen niin auta armias jos mun lasta pussais joku reilusti vanhempi lapsi väkisin :kieh:
Olisin varmaan niin vihainen että olisi parasta että joku muu selvittäisi asian.

Ja vielä luin tossa välillä tulleet viestit niin siinä mainittiin yhdessä se tärkeä juttu mitä mietin et miten kirjoitan sen eli: "tuohon tapahtuneeseen heti alusta asti kunnolla reagoiminen on jo osa ennaltaehkäisyä jottei tapahdu pahempaa. " :flower:

Kerro millä tavalla selität ilman yhteistä kieltä tuon asian mamu-perheen isälle joka ei välttämättä näe tapahtuneessa mitään väärää...kyseessähän on poika joka on esim arabimaissa tyttöä arvokkaampi.
Kun pelkästään viranomaistasolla on ongelmia jos asiakkaana on mies joka ei pidä naista minään...hoidappa siinä sitten asia kuntoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Meeri:
Lapsi pussannut lasta, ei kuulu sossuun vaan selvität asian vanhempien kanssa.
Taidat vielä itse potea traumaa omista kokemuksistasi ja nyt ne nousevat pinnalle.
Pussaaminen ei tee kenestäkään raiskaajaa, kauheeta edes ajatella moista.
Omistuisia ajatuksia ulkomaalaisista lapsista?! Ihan kun he eivät olisi yhtä lailla lapsia ja lapsellisia?

Kyll mä olen kuule traumani kärsinyt ja hoitanut jouduttuani teini-iässä asumaan lähellä sitä poikaa (silloin jo miestä ) joka mulle teki mitä teki. Kävin silloin terapiassa ja söin lääkkeitä, ja olen ihan kondiksessa ja sinut asian kanssa nyt.
Pussaaminen väkisten on todellakin jotain, mitä mä en ymmärrä. En varsinkaan toisen ollessa vajaa ekaluokkalainen.

anteeksi jos utelen, mutta miten tuo kokemasi hyväksikäyttö paljastui ja ihanko yhdyntään mies/poika pakotti sinut? Oliko sukulainen?

Meillä tuttavapiirissä hieman samanlainen tapaus menossa, siksi kyselen....

Siis paljastui kenelle, muille ihmisille? Mä kerroin vasta teini-iässä äidille ensin, ja sitt poikaystävälle, ja siitä se lähti sitt leviään. Varmaan en olisi kertonut ellei oltaisi muutettu sen kundin naapuriin asumaan silloin.
Oli sukulainen, serkku. Suurimmaksi osaksi ei yhdyntää, mutta sitäkin muistaakseni tapahtui (niiltä osin kun nyt lähes aikuisen miehen elin pikkutytön kanssa voi yksiin sopia ).

Kyllä 12v on pahasti häiriintynyt, jos häntä kiinnostavat 7v pikkutytöt! Ei tuo ole mitään "lapsellista ja viatonta pussailua", kun tuo poika on 5 vuotta tyttöä vanhempi. Eli sossulle todellakin pitäisi ilmoittaa asiasta!

Kerro millä tavalla selität ilman yhteistä kieltä tuon asian mamu-perheen isälle joka ei välttämättä näe tapahtuneessa mitään väärää...kyseessähän on poika joka on esim arabimaissa tyttöä arvokkaampi.
Kun pelkästään viranomaistasolla on ongelmia jos asiakkaana on mies joka ei pidä naista minään...hoidappa siinä sitten asia kuntoon.

Miten niin ilman yhteistä kieltä? Mistä sen tietää, osataanko perheessä suomea vai ei? Lapset nyt ainakin osaavat.

Ja mistä sen tietää, onko perhe arabi vai joku muu? Tai sen, mitä vanhemmat ajattelevat pojista tai tytöistä? Miten suhtautuvat tapahtuneeseen?

Ennen kun juttelee ja selvittää asian, voi vaan olettaa.

Kyllä 12v on pahasti häiriintynyt, jos häntä kiinnostavat 7v pikkutytöt! Ei tuo ole mitään "lapsellista ja viatonta pussailua", kun tuo poika on 5 vuotta tyttöä vanhempi. Eli sossulle todellakin pitäisi ilmoittaa asiasta!

Ai tietääkö ap sen, minkä ikäinen poika on?

Ai vaikka pantomiiminä? Sori mutta kuulostaa melko koomiselta mennä esittämään jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Miten niin ilman yhteistä kieltä? Mistä sen tietää, osataanko perheessä suomea vai ei? Lapset nyt ainakin osaavat.

Ja mistä sen tietää, onko perhe arabi vai joku muu? Tai sen, mitä vanhemmat ajattelevat pojista tai tytöistä? Miten suhtautuvat tapahtuneeseen?

Ennen kun juttelee ja selvittää asian, voi vaan olettaa.

Joo, tein virheen...jätin laittamatta oletuksen...eli jos tausta on esim arabi.

Mutta jos lähdetään ajattelemaan, että tämä tekijä toimisi tulkkina niin mitäpä luulet...tulisiko totuus julki. Epäilen.

Mutta ap toimii varmaan niinkuin parhaaksi näkee.

Juu, se reagoiminen heti on kaiken a ja o. Virhe tehdään siinä, jos asiaa aletaan vähätellä ja lakaista maton alle tyyliin "kyllä se siitä" ja "ei se varmaan niin vakavaa ollut". Ylireagoinnin vaaraa ei ole, jos tämän asian eteenpäin vie. Ei tytön tarvitse omassa kotipihassaan pelätä, eikä muuallakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja plm :

Ai vaikka pantomiiminä? Sori mutta kuulostaa melko koomiselta mennä esittämään jotain.

Tossa kohden mulla loppuis panokset...ne varmaan luulis et naapurirapun nainen on jäänyt ilman lääkkeitään ja nyt haluaa suudella meitä :whistle:

Niinpä.. :D

Isän mielipidettä ei tiedä kysymättä! On oletettavaa ettei kukaan vanhempi halua lapsensa käyttäytyvän sopimattomasti toista lasta kohtaan. On naurattevaa niputtaa kaikki maahanmuuttjat naista mitätöiväksi porukaksi. Kommunikoinnista sanat tunnetusti ovat pieni osa. "Poikanne pussasi tyttöäni. Tyttöni ei tykännyt siitä. Minä en tykkää siitä" Ei kauhean vaikea ilmaista.

Juu, se reagoiminen heti on kaiken a ja o. Virhe tehdään siinä, jos asiaa aletaan vähätellä ja lakaista maton alle tyyliin "kyllä se siitä" ja "ei se varmaan niin vakavaa ollut". Ylireagoinnin vaaraa ei ole, jos tämän asian eteenpäin vie. Ei tytön tarvitse omassa kotipihassaan pelätä, eikä muuallakaan.

Eli jos lapsi tönäisee toista, niin voisi ilmoittaa poliisille pahoinpitelystä...? :snotty:

On totta, ettei tytön tarvitse kotipihassaan pelätä. Mutta lasten väliset jutut voisi ihan oikeasti edes yrittää selvittää aikuisten kesken, ja puhua sille lapselle joka on luvattomia tehnyt, sen sijaan että soittaisi ekana sossuun ja/tai poliisille.

Itse ainakin pyrkisin selvittämään asian pojan & perheen kanssa ensisijaisesti.

Tossa kohden mulla loppuis panokset...ne varmaan luulis et naapurirapun nainen on jäänyt ilman lääkkeitään ja nyt haluaa suudella meitä :whistle:

Enkä usko että piirtäminenkään toimisi kovin hyvin.

Isän mielipidettä ei tiedä kysymättä! On oletettavaa ettei kukaan vanhempi halua lapsensa käyttäytyvän sopimattomasti toista lasta kohtaan. On naurattevaa niputtaa kaikki maahanmuuttjat naista mitätöiväksi porukaksi. Kommunikoinnista sanat tunnetusti ovat pieni osa. "Poikanne pussasi tyttöäni. Tyttöni ei tykännyt siitä. Minä en tykkää siitä" Ei kauhean vaikea ilmaista.

No ei tiedä ei, mutta aika idiotti saa ihmislapsi olla jos kuvittelee että on oikein pakottaa toinen pussailemaan.
Mistä mahtaa hyväksikäyttäminen lähteä...ensin ihan pienistä teoista joista sitten siirrytään pikkuhiljaa isoihin tekoihin. Kaikkihan ei toki johda hyväksikäyttöön, mutta kuka meistä voi sanoa mikä johtaa ja mikä ei, joten on erittäin tärkeä pistää asialle stoppi samoin tein.

Yhteistyössä