Voin kertoa, että kyllä suoraan jos kauniisti ilmaisen: ottaa päähän ihan pirkuleen paljon!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Juu, se reagoiminen heti on kaiken a ja o. Virhe tehdään siinä, jos asiaa aletaan vähätellä ja lakaista maton alle tyyliin "kyllä se siitä" ja "ei se varmaan niin vakavaa ollut". Ylireagoinnin vaaraa ei ole, jos tämän asian eteenpäin vie. Ei tytön tarvitse omassa kotipihassaan pelätä, eikä muuallakaan.

Eli jos lapsi tönäisee toista, niin voisi ilmoittaa poliisille pahoinpitelystä...? :snotty:

On totta, ettei tytön tarvitse kotipihassaan pelätä. Mutta lasten väliset jutut voisi ihan oikeasti edes yrittää selvittää aikuisten kesken, ja puhua sille lapselle joka on luvattomia tehnyt, sen sijaan että soittaisi ekana sossuun ja/tai poliisille.

Itse ainakin pyrkisin selvittämään asian pojan & perheen kanssa ensisijaisesti.

Pidätkö oikeasti tönäisyä nyt saman arvoisena tän tapahtuneen kanssa ?

Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:

Jos pussaaminen on muuttunut ketjun edetessä raiskaukseksi tai ainakin sellaisen yritykseksi, niin kyllä kai tönäisykin sitten olisi suuremman luokan pahoinpitely-yritys...alkaa ainakin tuntua siltä, että faktat ja suhteellisuudentaju ovat alkaneet monelta jo hämärtyä.

En mä tapahtunutta hyväksy, mutten nyt ihan ekana alkaisi mistään seksuaalisesta hyväksikäytöstäkään puhumaan.

Juu, se reagoiminen heti on kaiken a ja o. Virhe tehdään siinä, jos asiaa aletaan vähätellä ja lakaista maton alle tyyliin "kyllä se siitä" ja "ei se varmaan niin vakavaa ollut". Ylireagoinnin vaaraa ei ole, jos tämän asian eteenpäin vie. Ei tytön tarvitse omassa kotipihassaan pelätä, eikä muuallakaan.

Eli jos lapsi tönäisee toista, niin voisi ilmoittaa poliisille pahoinpitelystä...? :snotty:

On totta, ettei tytön tarvitse kotipihassaan pelätä. Mutta lasten väliset jutut voisi ihan oikeasti edes yrittää selvittää aikuisten kesken, ja puhua sille lapselle joka on luvattomia tehnyt, sen sijaan että soittaisi ekana sossuun ja/tai poliisille.

Itse ainakin pyrkisin selvittämään asian pojan & perheen kanssa ensisijaisesti.

Niin, ja sitten toi että tässä tapauksessa aikuisilla ei ole mitään yhteistä kieltä käytössään, oletettavasti.

Jos pussaaminen on muuttunut ketjun edetessä raiskaukseksi tai ainakin sellaisen yritykseksi, niin kyllä kai tönäisykin sitten olisi suuremman luokan pahoinpitely-yritys...alkaa ainakin tuntua siltä, että faktat ja suhteellisuudentaju ovat alkaneet monelta jo hämärtyä.

En mä tapahtunutta hyväksy, mutten nyt ihan ekana alkaisi mistään seksuaalisesta hyväksikäytöstäkään puhumaan.

No toi on sun mielipiteesi. Itse olen kyllä eri mieltä, kun otetaan lasten iät huomioon. Tai paremminkin ikäero.

Niin, ja sitten toi että tässä tapauksessa aikuisilla ei ole mitään yhteistä kieltä käytössään, oletettavasti.

Oletettavasti...mutta pitäisiköhän sekin asia ekana selvittää, sen sijaan että vaan oletetaan? :)

Jos eivät ihan eilen ole maahan tulleet, niin jonkinmoinen suomen kielen taito varmaan löytyy...ja sehän siis selviää sillä, että menee ja soittaa ovikelloa!

OLETUS: poika on, kuten ap epäilee, niin sen 12v ikäinen ja ap:n tytär on 7v. Tässä kohden ikäero on jo iso ja tuon ikäinen poika ei enää ole ns lapsi joka miettii mistä saada pikkuautoon uudet renkaat vaan tuo pusuttelu on ollut ihan tietoisesti tehty asia.
Joten jotta voidaan ajatella ettei vastaavaa eikä mitään pahempaa tulisi tapahtumaan niin on ihan hyvä tehdä asia kerralla ja kunnolla selväksi.
Ja jos sitä yhteistä kieltä ei ole niin miten se asia sitten tulisi hoitaa...?
Pakottamisesta tuohon pusun antamiseen niin ei ole suurta askelta pakottaa pikkutyttöä tekemään jotain muutakin.

Oletettavasti...mutta pitäisiköhän sekin asia ekana selvittää, sen sijaan että vaan oletetaan? :)

Jos eivät ihan eilen ole maahan tulleet, niin jonkinmoinen suomen kielen taito varmaan löytyy...ja sehän siis selviää sillä, että menee ja soittaa ovikelloa!

Olikos se nyt niin, että sulla Åbo on ulkomaalaista syntyperää oleva puoliso ?
Hän on ilmeisesti opetellut suomen kieltä aika kiitettävästi, mutta valitettavasti on olemassa vielä iso osa mamuja jotka eivät osaa edes alkeita suomen kielestä.

OLETUS: poika on, kuten ap epäilee, niin sen 12v ikäinen ja ap:n tytär on 7v. Tässä kohden ikäero on jo iso ja tuon ikäinen poika ei enää ole ns lapsi joka miettii mistä saada pikkuautoon uudet renkaat vaan tuo pusuttelu on ollut ihan tietoisesti tehty asia.
Joten jotta voidaan ajatella ettei vastaavaa eikä mitään pahempaa tulisi tapahtumaan niin on ihan hyvä tehdä asia kerralla ja kunnolla selväksi.
Pakottamisesta tuohon pusun antamiseen niin ei ole suurta askelta pakottaa pikkutyttöä tekemään jotain muutakin.

JOS yhteistä kieltä ei ole, niin sitten pitää saada jostain tulkki.

Mutta kamoon hei, eikö ihan ekana voisi selvittää onko yhteistä kieltä vai ei? Se, että pojan vanhemmat puhuvat keskenään omaa kieltään, ei suinkaan tarkoita sitä, etteivätkö he voisi suomea ja/tai enkkuakin osata.

Eli ekana pojan ovelle, sitten vasta sossuun. Se on mun mielestäni se oikea järjestys.

No juu, siis mä nyt vaan oletan koska en itse ole kyseisten ihmisten naapuri...ööh oli varmaan huonosti ilmaistu.

Hän on ilmeisesti opetellut suomen kieltä aika kiitettävästi, mutta valitettavasti on olemassa vielä iso osa mamuja jotka eivät osaa edes alkeita suomen kielestä.

Juu, mun siippani oppi kielen parissa kuukaudessa. Ja enkkua toki osasi jo tänne tullessaan.
Henk.koht. tiedän vain yhden mamun, joka ei osaa suomea laisinkaan. Muut osaavat kyllä, edes auttavasti, siis siten että heidän kanssaan pystyy kommunikoimaan.
Niin tai näin, ei voi olla kovinkaan vaikeaa marssia sinne ovelle ja kysyä että puhutteko suomea/do you speak English?...ennen kun soittaa sossut ja tulkit paikalle.

JOS yhteistä kieltä ei ole, niin sitten pitää saada jostain tulkki.

Mutta kamoon hei, eikö ihan ekana voisi selvittää onko yhteistä kieltä vai ei? Se, että pojan vanhemmat puhuvat keskenään omaa kieltään, ei suinkaan tarkoita sitä, etteivätkö he voisi suomea ja/tai enkkuakin osata.

Eli ekana pojan ovelle, sitten vasta sossuun. Se on mun mielestäni se oikea järjestys.

Mutta, jos poika tosiaan on 12v, on hänen ongelmansa niin syvällä, ettei sitä vanhemmat pysty korjaamaan ja selvittämään ilman ammattiapua. Vanhemmat pystyvät ehkä hillitsemään noita pojan tekoja, mutta jotain häikkää on pojalla päässä ja se pitää saada korjattua.

Juu, mun siippani oppi kielen parissa kuukaudessa. Ja enkkua toki osasi jo tänne tullessaan.
Henk.koht. tiedän vain yhden mamun, joka ei osaa suomea laisinkaan. Muut osaavat kyllä, edes auttavasti, siis siten että heidän kanssaan pystyy kommunikoimaan.
Niin tai näin, ei voi olla kovinkaan vaikeaa marssia sinne ovelle ja kysyä että puhutteko suomea/do you speak English?...ennen kun soittaa sossut ja tulkit paikalle.

Mä nostan sun puolisolle hattua, että on todella nähnyt vaivaa ja opetellut suomen kielen. Vaikkei se nyt tähän asiaan kuulukaan.

Åbo: Mitä se auttaa, jos asiasta kerrotaan vain pojan vanhemmille? Siis JOS se poika nyt tosiaan on 12v niin luuletko todella, että pelkkä vanhempien osalta tapahtuva nuhtelu ym. riittää pojan ongelmien selvittämiseksi? Se poika tarvitsee ammattiapua.

Mä uskon että se ois ihan ihanteellinen järjestys. Mutta kielimuurin lisäksi mä uskon henkilökohtaisesti meillä olevan myös kulttuuri muurin välissä, ennenkö päästäisiin toistemme kantaa täysin ymmärtämään.. Tämä saattaa olla ennakkoluulo, sillä ikinä en ole pahemmin joutunut olemaan tekemisiin ulkomaalaistaustaisten kanssa, ellei venäläisiä nyt lasketa. Sen takia mietin, olisiko parempi antaa asiaintuntijoiden hoitaa niinkuin varmasti parhaiten taitavat.. No, mutta pojalle puhutaan nyt joka tapauksessa. Mietitään yön yli jatkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Åbo: Mitä se auttaa, jos asiasta kerrotaan vain pojan vanhemmille? Siis JOS se poika nyt tosiaan on 12v niin luuletko todella, että pelkkä vanhempien osalta tapahtuva nuhtelu ym. riittää pojan ongelmien selvittämiseksi? Se poika tarvitsee ammattiapua.

Ehkä tarvitsee ammattiapua, ehkä ei. Sitä nyt on täysin mahdotonta tietää tällaisen tiedonmurusen perusteella :D

Ehkä tarvitsee ammattiapua, ehkä ei. Sitä nyt on täysin mahdotonta tietää tällaisen tiedonmurusen perusteella :D

Jos 12v poika on kiinnostunut pikkutytöistä, ei se kiinnostus lakkaa sillä, että vain vanhemmille kerrotaan asiasta...se saattaa ainoastaan hillitä noita tekoja. Kyllä siihen ammattiapua tarvitaan, kaikkia ei valittettavasti auta edes se ammattiapu :(

No tekee ap niin tai näin....NIIN ottakaa asia esille ihan mahd pian ettei sitä kuitata ns jo aikaa sitten tapahtuneeksi.

Kun kuitenkin ap:n tyttären pitäisi saada tuntea voivansa olla kotipihalla ja lähistöllä turvassa. Ei ole todellakaan kiva fiilis tytöllä aloittaa koulua jos saa tulla puskia pitkin koulusta kotiin...koska joutuu pakoilemaan naapurirapun väkisinpussailijaa.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Mä uskon että se ois ihan ihanteellinen järjestys. Mutta kielimuurin lisäksi mä uskon henkilökohtaisesti meillä olevan myös kulttuuri muurin välissä, ennenkö päästäisiin toistemme kantaa täysin ymmärtämään.. Tämä saattaa olla ennakkoluulo, sillä ikinä en ole pahemmin joutunut olemaan tekemisiin ulkomaalaistaustaisten kanssa, ellei venäläisiä nyt lasketa. Sen takia mietin, olisiko parempi antaa asiaintuntijoiden hoitaa niinkuin varmasti parhaiten taitavat.. No, mutta pojalle puhutaan nyt joka tapauksessa. Mietitään yön yli jatkoa.

Kuule, unohda ne ennakkoluulot ja käykää ovella.

Jos hommasta ei tule mitään, niin sitten soittakaa sinne sossuun.

Kuvittele tilanne, että te tilaatte tulkit yms paikalle, ja sitten vastassa onkin suomen kielen taitoinen pariskunta, joka on kanssanne tismalleen samaa mieltä siitä, että pojan teko oli väärin, ja ihmettelisi kovasti sitä miksi ette tulleet puhumaan heille vaikka ihan vieressä asutte, vaan soititte heti viranomaisille. Se voisi olla aika kiusallinen tilanne.

Ja jos siellä taas on vastassa joku yltiömacho arabimies joka pitää naisia pohjasakkana, tai tyyppi joka puhuu pelkkää urdua, niin ette siltikään häviä mitään vaikka kävisitte ekana ovella.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:

Kuule, unohda ne ennakkoluulot ja käykää ovella.

Jos hommasta ei tule mitään, niin sitten soittakaa sinne sossuun.

Kuvittele tilanne, että te tilaatte tulkit yms paikalle, ja sitten vastassa onkin suomen kielen taitoinen pariskunta, joka on kanssanne tismalleen samaa mieltä siitä, että pojan teko oli väärin, ja ihmettelisi kovasti sitä miksi ette tulleet puhumaan heille vaikka ihan vieressä asutte, vaan soititte heti viranomaisille. Se voisi olla aika kiusallinen tilanne.

MÄ en ainakaan ottaisi yhteyttä sinne sossuun sen takia ettei ole yhteistä kieltä vaan sen takia, että asia saadaan kirjatuksi ja saadaan poitsulle keskusteluapua jotta tajuaa mitä tuli tehtyä. Se tulkki on sitten vaan työkalu tohon juttuun.

Se on vaan semmoinen juttu, että meillä jokaisella on oikeus koskemattomuuteen ja se teidän naapurin sälli on nyt kyllä rikkonut aika isosti sun tyttäresi koskemattomuutta.
Nyt tällä kertaa se oli vaan yksi tai kaksi pusua...mitä ensi kerralla ? En jäis odottelemaan vaan kävisin sanomassa vanhemmille ja sitten vielä ottaisin yhteyttä sossuun.
Se kertonee tarpeeksi, että sun tyttäresi menee pitkin puskia ns piilossa niiltä pojilta koska se tyttö pelkää.

Ja mä menisin "selittään" tän asian pojan vanhemmille niin, että ihan varmasti tajuaisivat vaikka ei yhteistä kieltä olisikaan! Jos joku tekis ton saman mun tytölle niin voi kerpele siinä olis leikki kaukana!

Alkuperäinen kirjoittaja Omg:
Lapsi pussannut lasta, ei kuulu sossuun vaan selvität asian vanhempien kanssa.
Taidat vielä itse potea traumaa omista kokemuksistasi ja nyt ne nousevat pinnalle.
Pussaaminen ei tee kenestäkään raiskaajaa, kauheeta edes ajatella moista.
Omistuisia ajatuksia ulkomaalaisista lapsista?! Ihan kun he eivät olisi yhtä lailla lapsia ja lapsellisia?

Tuli sama mieleen minulla, et jos olisi ollu suomipoika niin olisiko se ollu yhtä paha - lähes raiskaus kuten nyt ap asian esittää. Kysehän on siis lapsista.

Ihan sama sille mitä kansallisuutta poika olis ollu, mutta omalle kohdalleni jos olis tuollasta sattunu, nii asia olis lähteny heti ja välittömästi eteenpäin. Mun lapsien ei tarvi pelätä yhtäkään lasta sen takia, että käydään väkisin pussaamaan. Ja kun lapsesta on kyse, niin se voi traumatisoida aikalailla pienen lapsen, kun joku tulee tukemaan huulille ihan väkisten.

Mita tahankin nyt voisi sanoa. Ota nyt ainakin selvaa pojan iasta ja siita puhuuko vanhemmat suomea ennen kuin mihinkaan viranomaisiin otat yhteytta. Monesti mamut voi nayttaa suomalaiseen silmaan vanhemmilta kuin ovatkaan ja tosissaan vanhemmat voivat puhua suomea vaikkeivat sita keskenaan kayttaysikaan. Ja mita tulee siihen etta pojat saisivat pussailla vieraita tyttoja, tai tyttoja ylipaatansa arabikulttuurissa niin empa ole moiseen tormannyt vaikka suht lahelta on tullut seurattua. Yleensa sukupuolien valinen kanssakayminen on vahaista eika pussailuja todellakaan katsottaisi hyvalla. Mutta taasen eihan ap edes tieda mita kansallisuutta he edustavat tai ei ainakaan maininnut.

Päiväkodissa työskentelevänä voin sanoa, että tälläinen "väkisin pussaaminen" on erittäin yleistä tyttöjen keskuudessa. Emmekä tosiaankaan ota vanhempia puhutteluun asiasta (mainitsemme toki asiasta), mutta tytöille teemme kyllä selväksi ettei näin voi toimia.
Ja kohteeksi joutuneen pojan kanssa tietenkin keskustelua niin paljon kuin on tarvetta.

Jos tämä toisi vähän perspekstiiviä tähän keskusteluun.

Alkuperäinen kirjoittaja Minttumaaria:
Päiväkodissa työskentelevänä voin sanoa, että tälläinen "väkisin pussaaminen" on erittäin yleistä tyttöjen keskuudessa. Emmekä tosiaankaan ota vanhempia puhutteluun asiasta (mainitsemme toki asiasta), mutta tytöille teemme kyllä selväksi ettei näin voi toimia.
Ja kohteeksi joutuneen pojan kanssa tietenkin keskustelua niin paljon kuin on tarvetta.

Jos tämä toisi vähän perspekstiiviä tähän keskusteluun.

Olet siis sitä mieltä että on ihan ok. jos n. 12 vanha tyttö ottaa kiinni päiväkoti ikäisen pojan ja pakottaa tämän pussailemaan?
Et voi tarkoittaa että tälläistä tapahtuu oikeasti paljonkin? :o
Vanhemmille ilmoittamiseen olisi kyllä todellakin syytä! Ja muuhunkin.
Tuolla ikäerolla tapahtumaa nimitetään seksuaaliseksi hyväksikäytöksi!
Eikä teillä ole oikeutta olla kertomatta sitä eteenpäin.

Jos taas tarkoitat että päiväkoti ikäinen tyttö pussaa väkisin päiväkoti ikäistä poikaa niin sehän on aivan eri asia kuin ketjussa puhuttu. On AIVAN eri asia kun lapset ovat saman ikäisiä.

Yhteistyössä