Voisitko seurustella ihmisen kanssa joka on sairastanut psykoosia?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meistä kukaan ei voi sanoa, ettei rakastuisi ja alkaisi seurustelemaan psykoosin läpikäyneen ihmisen kanssa. Se on sairaus siinä missä muutkin ja ennakkoluulot kirjaimellisesti osoittavat vain tiedon ja kokemuksen puutetta psyykkeen sairauksista.

Voit puhua vain omasta puolestasi. Puhut paskaa jos väität ettei kukaan meistä voi sanoa... MINÄ voin enkä puhu ennakkoluuloisena- tiedän tasan tarkkaan psyyken sairauksista vähintään saman ja enemmänkin kuin sinä arvoisa "sh". Ja silti sanon, että en missään tapauksessa alkaisi suhteeseen henkilön kanssa joka on edes kerran elämässä sairastanut psykoosin.
 
Kiitos, tämä oli juuri sitä mitä hain aikasemmassa viestissä takaa! Asenteella ja omalla motivaatiolla on SUURI merkitys hoitoennusteessa ja elämänlaadussa. Se, että potilas saadaan ymmärtämään psyykosin ennakko-oireet, sairauden luonne ja elämäntapojen merkitys niin, sitä ei voi edes tarpeeksi korostaa miten ratkaisevaa se on. Läheisten hyvä suhtautuminen ja tukeminen (EI kuitenkaan liiallinen puuttuminen tai ylireagoiminen) auttaa ihmistä myös paljon.

Totta.
Olen myös ikuisesti kiitollinen psykiatriselle sairaanhoitajalleni joka ymmärsi miksi en halunnut syödä antipsykootteja/rauhoittavia enää akuuttivaiheen jälkeen.
Olin turruttanut itseäni lääkkeillä niin pitkään ennen psykoosia että halusin vihdoin puhua ja kohdata ongelmani ja päästä eteenpäin.
Sain valvotusti lopettaa lääkityksen ja sain sen sijaan keskusteluapua sekä terapiaa, mitkä olivat korvaamattomia enkä usko että ilman hoitajaani tai terapeuttiani olisin tässä.
Uskon todella että olen paljon, paljon vahvempi henkisesti nyt kuin ennen psykoosia, mutta tiedän myös että valitettavasti kaikille ei näin käy.
 
[QUOTE="vieras";28757620]Voit puhua vain omasta puolestasi. Puhut paskaa jos väität ettei kukaan meistä voi sanoa... MINÄ voin enkä puhu ennakkoluuloisena- tiedän tasan tarkkaan psyyken sairauksista vähintään saman ja enemmänkin kuin sinä arvoisa "sh". Ja silti sanon, että en missään tapauksessa alkaisi suhteeseen henkilön kanssa joka on edes kerran elämässä sairastanut psykoosin.[/QUOTE]

Mistäs sinä tiedät kuka on sairastanut psykoosin ja kuka ei?
Joku on voinut sairastaa sen nuorena eikä se enää vaikuta elämään, joten ei koe tarpeelliseksi kertoa asiasta.
Tai ei uskalla.
 
[QUOTE="vieras";28757620]Voit puhua vain omasta puolestasi. Puhut paskaa jos väität ettei kukaan meistä voi sanoa... MINÄ voin enkä puhu ennakkoluuloisena- tiedän tasan tarkkaan psyyken sairauksista vähintään saman ja enemmänkin kuin sinä arvoisa "sh". Ja silti sanon, että en missään tapauksessa alkaisi suhteeseen henkilön kanssa joka on edes kerran elämässä sairastanut psykoosin.[/QUOTE]

Taidat olla kovin nuori ja hieman kapeakatseinen mikä on ymmärrettävää. Tulet kuitenkin huomaamaan, että ihmisiä katsomatta taustaan, ammattiin, ulkonäköön, luonteeseen - sairastuu psyykkisesti. Mutta se ei ole maailmanloppu ja siksi heitä näkeekin yhteiskunnan joka 'luokassa'.
 
Taidat olla kovin nuori ja hieman kapeakatseinen mikä on ymmärrettävää. Tulet kuitenkin huomaamaan, että ihmisiä katsomatta taustaan, ammattiin, ulkonäköön, luonteeseen - sairastuu psyykkisesti. Mutta se ei ole maailmanloppu ja siksi heitä näkeekin yhteiskunnan joka 'luokassa'.

Psyykkisesti sairaita ihmisia on kaikkialla mutta tämä ei tarkoita että olisi järkevää aloittaa suhteen mieleltään heikon ihmisen kanssa.
 
[QUOTE="vieras";28757664]Psyykkisesti sairaita ihmisia on kaikkialla mutta tämä ei tarkoita että olisi järkevää aloittaa suhteen mieleltään heikon ihmisen kanssa.[/QUOTE]

Oletpa ennakkoluuloinen ja naiivi.
Haluaisin todella tavata ihmisen joka voisi rehellisesti sanoa että on aina ollut ehdottoman vahva.
 
Taidat olla kovin nuori ja hieman kapeakatseinen mikä on ymmärrettävää. Tulet kuitenkin huomaamaan, että ihmisiä katsomatta taustaan, ammattiin, ulkonäköön, luonteeseen - sairastuu psyykkisesti. Mutta se ei ole maailmanloppu ja siksi heitä näkeekin yhteiskunnan joka 'luokassa'.

Sun netti analyysi meni melko pitkälle metsään :laugh: "sh" voit kiinittää huomiota lainausmerkkeihin nikkisi ympärillä ;) täällä kuka vaan voi esiintyä minä vaan, antaen ymmärtää et olisi esim. sh ja sitten voi tehdä analyysiä kannssa palstailijoista.... hehheh
 
[QUOTE="vieras";28757664]Psyykkisesti sairaita ihmisia on kaikkialla mutta tämä ei tarkoita että olisi järkevää aloittaa suhteen mieleltään heikon ihmisen kanssa.[/QUOTE]

Psyykkisesti sairas ihminen on voinut kokea lapsuudessaan asioita (hylkäämisiä, väkivaltaa varhaislapsuudessa ym.) jossa kenen tahansa psyyke ja kapasiteetti joutuu koetukselle ja vaikutukset näkyvät myöhemmässä elämässä. Hän on voinut kärsiä synnytyskomplikaatioista (hapen puute ym) vauvana tai saanut perinnöllisyytenä psykoosiherkkyyden josta ei ole tiennyt. Hän on voinut nuorena kokeilla kokaiinia ja aloittaa päihteiden käytön joka lisää psyykosia alttiutta. Noita esimerkkejä voisi jatkaa loputtomiin..
Eli ei kannata ajatella mustavalkoisesti koska et voi tietää kuka tulee sairastumaan.
 
Psyykkisesti sairas ihminen on voinut kokea lapsuudessaan asioita (hylkäämisiä, väkivaltaa varhaislapsuudessa ym.) jossa kenen tahansa psyyke ja kapasiteetti joutuu koetukselle ja vaikutukset näkyvät myöhemmässä elämässä. Hän on voinut kärsiä synnytyskomplikaatioista (hapen puute ym) vauvana tai saanut perinnöllisyytenä psykoosiherkkyyden josta ei ole tiennyt. Hän on voinut nuorena kokeilla kokaiinia ja aloittaa päihteiden käytön joka lisää psyykosia alttiutta. Noita esimerkkejä voisi jatkaa loputtomiin..
Eli ei kannata ajatella mustavalkoisesti koska et voi tietää kuka tulee sairastumaan.

Aivan oikein, henkilön taustassa saattaa olla traumaattisia esim. lapsuuden kokemuksia. Joten nouway alkaisin suhteeseen em. statuksen omaavan henkilön kanssa. Mutta hei onnee vaan sulle :) et muuten ole kertonut omasta halukkuudestasi seurustelu suhteeseen psykoosisairaan kanssa.. olet vain mestaroinut muiden vastauksia ;)
 
[QUOTE="vieras";28757738]Aivan oikein, henkilön taustassa saattaa olla traumaattisia esim. lapsuuden kokemuksia. Joten nouway alkaisin suhteeseen em. statuksen omaavan henkilön kanssa. Mutta hei onnee vaan sulle :) et muuten ole kertonut omasta halukkuudestasi seurustelu suhteeseen psykoosisairaan kanssa.. olet vain mestaroinut muiden vastauksia ;)[/QUOTE]

Mutta mistä sinä tiedät nämä henkilön traumat taikka psykoosialttiuden? Luuletko,että joku esittäytyy tyyliin "moi olen Pekka/Maija,mulla on sitten alttius sairastua psykoosiin,toivottavasti ei haittaa..." Tämä asiahan voisi tulla esille aika paljon myöhemmin,mikäli kyseinen henkilö nykyhetkellä kondiksessa. Pistäisitkö sittenkin välit poikki vaikka olisit aiemmin suunnittellut tulevaisuutta kyseisen henkilön kanssa?
 
[QUOTE="hmmmmmm";28757769]Mutta mistä sinä tiedät nämä henkilön traumat taikka psykoosialttiuden? Luuletko,että joku esittäytyy tyyliin "moi olen Pekka/Maija,mulla on sitten alttius sairastua psykoosiin,toivottavasti ei haittaa..." Tämä asiahan voisi tulla esille aika paljon myöhemmin,mikäli kyseinen henkilö nykyhetkellä kondiksessa. Pistäisitkö sittenkin välit poikki vaikka olisit aiemmin suunnittellut tulevaisuutta kyseisen henkilön kanssa?[/QUOTE]

Jos vaivaudut vaikkapa lukemaan ketjusta muutakin kuin lainauksesi kommentin... Mutta toistanpa tässä. Jos joku ystäväni tai kumppanini sairastuisi psykoosiin, ei siinä mitään sitten tilanteen mukaan. Mutta en ehdoin tahdoin alkaisi suhteeseen henkilön kanssa jonka tietäisin sairastaneen psykoosin edes sen kerran tai jonka perheessä/lähi suvussa on psykoosisairautta sen periytyvyyden vuoksi.
Jos siis olisi uusi ihminen tulossa elämääni jonka taustasta paljastuisi sairastettu psykoosi tai muu mt ongelma ei mitään suhdetta tulisi. Onko nyt riittävän perusteellisesti selvitetty, vai haluatko vääntää vielä? :)
 
[QUOTE="vieras";28757673]Oletpa ennakkoluuloinen ja naiivi.
Haluaisin todella tavata ihmisen joka voisi rehellisesti sanoa että on aina ollut ehdottoman vahva.[/QUOTE]

Täh? Suurin osa ihmisistä ei romahda tai joudu psykoosiin. Kertaakaan.
 
[QUOTE="vieras";28757738]Aivan oikein, henkilön taustassa saattaa olla traumaattisia esim. lapsuuden kokemuksia. Joten nouway alkaisin suhteeseen em. statuksen omaavan henkilön kanssa. Mutta hei onnee vaan sulle :) et muuten ole kertonut omasta halukkuudestasi seurustelu suhteeseen psykoosisairaan kanssa.. olet vain mestaroinut muiden vastauksia ;)[/QUOTE]

No valitettavasti tulet huomaamaan senkin, ettei se 'status' näy ihmisessä millään tavalla. Ja varsinkaan sitä et voi rajata, että kumppanin sukulaisissa ei ketään psyykkeen sairauksista kärsivää ole.
Mikäli ihminen on fiksu, avarakatseinen ja miellyttävä ulkoisesti ja sisäisesti niin ehdottomasti voisin seurustella (tietysti sillä ehdolla et hän on hoitomyönteinen ja kuntoutumishaluinen).
 
Voisin. Mikään ei takaa ettei aiemmin terve seurustelukumppani/puoliso voisi myös sairastua psykoosiin, pitäisikö tämä silloin jättää vain sen psykoosin takia? Arvostan ihmistä luonteen, en sairauksien perusteella.
 
[QUOTE="vieras";28757785]Jos vaivaudut vaikkapa lukemaan ketjusta muutakin kuin lainauksesi kommentin... Mutta toistanpa tässä. Jos joku ystäväni tai kumppanini sairastuisi psykoosiin, ei siinä mitään sitten tilanteen mukaan. Mutta en ehdoin tahdoin alkaisi suhteeseen henkilön kanssa jonka tietäisin sairastaneen psykoosin edes sen kerran tai jonka perheessä/lähi suvussa on psykoosisairautta sen periytyvyyden vuoksi.
Jos siis olisi uusi ihminen tulossa elämääni jonka taustasta paljastuisi sairastettu psykoosi tai muu mt ongelma ei mitään suhdetta tulisi. Onko nyt riittävän perusteellisesti selvitetty, vai haluatko vääntää vielä? :)[/QUOTE]

Tarkoitinkin,että sellaista asiaa harvemmin kuulutetaan kovin aikaisessa vaiheessa... Mielenkiinnosta,mikä on sulle mt-häiriö? lievä masennus?
 
[QUOTE="vieras";28757793]Täh? Suurin osa ihmisistä ei romahda tai joudu psykoosiin. Kertaakaan.[/QUOTE]

Onko sinulla pohjaa tälle väitteelle vai onko se vain sinun mielipiteesi? Tällaisen kyselynkin voi teettää vanhemmille ihmisille, koska ei voida parikymppisenä ajatella, että "suurin osa" :) Itse kylläkin puollan tätä "en seurustelisi", mutta törkeää väittää tuollaista, jos ei ole hajuakaan asiasta.
 
Ääh, riippuu ihan millaisen psykoosin iskee ja mikä sen laukaisee. En tiedä haluaisinko itseni lisäksi suhteeseen ketään jolla välillä homma vähän kusee. Toisaalta en pidä itseäni todellakaan mitenkään heikkona koska mieli on ihan hyvin kasassa pienistä äksidenteistä huolimatta...
 
[QUOTE="vieras";28757827]Onko sinulla pohjaa tälle väitteelle vai onko se vain sinun mielipiteesi? Tällaisen kyselynkin voi teettää vanhemmille ihmisille, koska ei voida parikymppisenä ajatella, että "suurin osa" :) Itse kylläkin puollan tätä "en seurustelisi", mutta törkeää väittää tuollaista, jos ei ole hajuakaan asiasta.[/QUOTE]

Psykiatrisen sairaanhoidon resurssit olisivat aivan toista luokkaa jos valtaosa kansalaisista hakeutuisi psykiatriseen hoitoon ja kävisivät lepäämässä osastolla.
 
Tarkoitinkin,että sellaista asiaa harvemmin kuulutetaan kovin aikaisessa vaiheessa... Mielenkiinnosta,mikä on sulle mt-häiriö? lievä masennus?

Kaikenlainen mielenterveyden alueen sairastaminen. Ja jos ja kun suhteen jossakin alkutaipaleen vaiheessa paljastuisi et kumppani ehdokas olis sairastanut psykoosin tai muun mt-häiriön tai suvussa olisi psykoosisairautta/kaksisuuntaista niin siihen loppuisi. Jos suhde olisi jatkunut pidempään niin tilanteen mukaan... toki se asettaisi luottamuksen hyvin suurelle kysymysmerkille jos tuollaista asiaa ei olisi kertonut.
 
[QUOTE="vieras";28757859]Psykiatrisen sairaanhoidon resurssit olisivat aivan toista luokkaa jos valtaosa kansalaisista hakeutuisi psykiatriseen hoitoon ja kävisivät lepäämässä osastolla.[/QUOTE]

Läheskään kaikki psyykkisesti sairaat eivät 'makoile osastohoidossa', sehän olisi todella kallista yhteiskunnalle ja tarpeetonta potilaille! Avoihoidossa pystytään hoitamaan ihan vakavimmatkin sairaudet kuten skitsofrenia.

Tietysti läheskään kaikki eivät sairastu fyysisesti, eikä psyykkisesti elämänsä aikana mitenkään. Psyykkeen sairaudet ovat silti yleisiä esim. skitsofreniaan sairastuu yksi sadasta ja taas masennus on yleisin työkyvyttömyyttä aiheutta sairaus Suomessa. Psykiatrista apua ja tukea tarvitsee aika moni elämänsä aikana.
 
Läheskään kaikki psyykkisesti sairaat eivät 'makoile osastohoidossa', sehän olisi todella kallista yhteiskunnalle ja tarpeetonta potilaille! Avoihoidossa pystytään hoitamaan ihan vakavimmatkin sairaudet kuten skitsofrenia.

Tietysti läheskään kaikki eivät sairastu fyysisesti, eikä psyykkisesti elämänsä aikana mitenkään. Psyykkeen sairaudet ovat silti yleisiä esim. skitsofreniaan sairastuu yksi sadasta ja taas masennus on yleisin työkyvyttömyyttä aiheutta sairaus Suomessa. Psykiatrista apua ja tukea tarvitsee aika moni elämänsä aikana.

Sh:na tiedät vallan hyvin että psykoosissa olevaa hermoromahduspotilasta ei lähetetä kotiin vaan jää osastolle.

Skitsofrenia on huomattavasti vakavampi perinnöllinen ja usein krooninen sairaus johon sairastuu arviolta 0,7% väestöstä. Parisuhteen aloittaminen skitsofreniapotilaan kanssa on todella huono idea.
 

Yhteistyössä