WaBabies + 6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Syysmarja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Myöskin uudet onnittelut tällekkin puolelle PP.lle hipun näkemisestä! ;)

Hena, heinoa että putkitus meni hyvin. :)

Laitetaans nyt sit tännekkin tämä meidän viime viikkoinen ultranäkymä. Eli kaikki oli vaavilla kunnossa, hiukka iso kokoinen ilmeisesti vain. Ja näillä ultranäkymillä olisi meille tällä kertaa tyttö tulossa. :)

PP, meidän pojun 1-vuotis mitat, suurinpiirtein, olivat n. 80cm ja 10kg, saattoi mennä hiukka yläkanttiin, kun yritin tässä muistella niitä ilman neuvolakorttia. ;) Ja meillä samaan ruokaan siirtyminen onnistui oikeestaan aika hyvin. Ja meillä poju on kyllä syöny myös kalapuikkoja ja ranskalaisia, jopa pitsaakin joskus, nyt kaikki superäidit listii mut, mutta siitä vaan! ;P Meillä kannatetaan aika lailla laatikko ruokia, ja kastikkeita. Suolaa ei oikeestaan paljoa edes käytetä, muilla mausteilla sitä korvataan. Meillä ukkeli vetää jopa chili ruokia, kun me sitä käytetään aika paljon, pieniä määriä kuitenkin. ja toisinaan sitä lisätään vasta omaan annokseen lautaselle. ;)

Pp:lle 1-vee mittoja:
9225 g ja 77,5 cm, joten meillä taasen hoikka ja lyhyt poika, miinuskäyrillä mennään, mutta tasaisesti, joten hyvin kasvaa kuitenkin =)

Meilläkin oikeastaan E syö vain ja ainoastaan samaa ruokaa kuin me, joskus on kyllä vielä annettu hätäruokana purkkiruokaa, jos ei kerta kaikkiaan ole ollut MITÄÄN muuta kotona. Hyvin on siirto mennyt, syö mielellään mausteisia ruokia, suolaa ei tietty käytetä, mutta muita mausteita sitten vaan kehiin.
Laitan kyllä meille pöytään maustepurkit kanssa, mies varsinkin tykkää oikein mausteisesta, mutta lisäilee sitten tosiaan itse niitä ruokaan.

Mari: mä en ainakaan teilaa sua mitenkään, meilläkin ke E veti pakastepizzaa (joka siis lämmitettiin/valmistettiin omassa uunissa) hyvällä ruokahalulla, vaikka olikin itse hetkeä aiemmin syönyt oman lautasensa (muuta ruokaa) tyhjäksi...
Tästä tulikin yksi kysymys mieleeni, joka on itseäni vähän mietityttäny:
onko teillä muuten kanssa samaa kuin meillä, että vaikka E olisi juuri syönyt ISON annoksen ruokaa (ja on tosiaan kieltäytynyt ottamasta enempää), niin jos itse syödään sen jälkeen (usein kyllä syödään samaan aikaan, mutta joskus on näinkin), niin hän on kärppänä paikalla ja on sen näköinen, ettei olisi ikuna ruokaa saanut?!?!?!?

Kiva kuulla Mari, että teilläkin ultranäkymät hyvät...ja että tyttöä odottaisitte!!! Ihanaa!!! (tahtoisi niiiiiiiin itsekin tuota vaihetta jo.......niisk!!)

Mulla kontrolli km:sta maanantaina, mulla vaan edelleen rinnat TOSI kipeät,samoin nyt on taas tuo närästys ollut (aamuisin)....kroppa taitaa luulla vielä, että raskaana ollaan. Vuoto onneksi jo vähenemään päin, ti tuli niin paljon, että lähdin töistäkin aikaisemmin, kun KAIKKI vaatteet (rintaliivit säästyi!!!) oli veressä!!! mies sai sitten pestä auton penkin illalla, onneksi lähti... no joo, mutta se niistä eritejutuista ;-((

Jos ei tänne enää tänään ehdi, niin hyvät viikonloput kaikille!!!!

Syysmarja ja E

Syysmarja maä olen varma että kyllä tekin kohta saatte taas kokea ne ultrassa käynnit yms, ja niistä sitten niitä ihania kuulumisia silloin. :) Toisvottavasti sulla keho palautuu nopeasti tosta km:stä. Miten oli silloin viimeksi, ettekös plussaanneet silloin aikas nopeasti perään, vai muistanko väärin? Toivottavasti en pahoittanut mieltäsi tällä kysymyksellä..

Meillä on muuten ihan sama homma sen syönnin kanssa, jos N on syönyt jotain muuta kuin me, niin hän haluaa ehdottomasti syödä vielä sitä samaa, vaikka olisikin juuri hiukka ennen tyhjentänyt oman lautasensa. :)

Syysmarja maä olen varma että kyllä tekin kohta saatte taas kokea ne ultrassa käynnit yms, ja niistä sitten niitä ihania kuulumisia silloin. :) Toisvottavasti sulla keho palautuu nopeasti tosta km:stä. Miten oli silloin viimeksi, ettekös plussaanneet silloin aikas nopeasti perään, vai muistanko väärin? Toivottavasti en pahoittanut mieltäsi tällä kysymyksellä..

Meillä on muuten ihan sama homma sen syönnin kanssa, jos N on syönyt jotain muuta kuin me, niin hän haluaa ehdottomasti syödä vielä sitä samaa, vaikka olisikin juuri hiukka ennen tyhjentänyt oman lautasensa. :)

Moikkis tällekin puolelle! Ja kiitokset onnitteluista, en tosiaan tänne muistanutkaan kirjoittaa, että Hippu vilkutteli eilen iloisena ultrassa ja koko vastasi viikkoja. :) Huolestuin siis turhaan, onneksi!

Kiva, kun jaksoitte laitella noita 1-v mittoja. Aika samankokoisia lapsukaiset on tainneet olla noin suurinpiirtein. :) Paitsi tietysti Auroran herra, joka menee omissa sfääreissään. ;)

Ja mukavaa, kun olitte kommentoineet tuota yhteistä ruokaakin. Eli mausteet sun muut on ok, mites ruokakerma? Meillä tykätään käyttää sitä erityisesti kanaruuissa ja mietin, et onkohan se ok jos ottaa kasvirasvapohjaisen kerman ja mahdollisimman kevyen?

Syysmarjalle vielä kerran kovasti tsemppihaleja täältä! Oon ihan varma kans, et teillä tärppää kohta uudestaan ja silloin kaikki menee varmasti hyvin. :)

Iloista viikonloppua!

PP, N 1v ja Hippu rv 10+6

Vielä meidänkin ukon 1-v mittoja, eli pituus 81cm ja paino 12 kg. Omalla +2 käyrällään kiitää tasaisesti.
Kotiruokaan meillä siirryttiin siinä vaiheessa kun aloitti hoidossa, eli 11 kk. Siitä lähtien ei ole purkkiruoat maistunut. Jos en joskus ehdi laittamaan ruokaa, niin parhaiten kelpaa Pirkan lihaperunasoselaatikko. Sitä tulee ehkä pari kertaa kuussa annettua. Suolaa laitan aina vähemmän ruokaa laittaessa ja lisään sitten tarpeen mukaan itselleni. Meilläkin on jo tosin maisteltu pizza, ranskikset, hampurilainen etc. HUOM maisteltu. Makeita olen välttänyt, pillimehun antanut joskus (ei kylläkään välitä hirveästi siitä). Kylässä on saanut sitä mitä on tarjolla. Meillä laitetaan välillä tosi mausteista ruokaa ja poika haluaa kaikkea aina maistaa. Jättää heti syömättä jos on liian mausteista hänen makuun.
Tuossa alkukesästä, eli kun H oli noin 1v2kk - 1v3kk oli semmoinen ruokalakkoilu vaihe, kesti pari viikkoa. Muutamana päivänä muistan, ettei tainnut syödä oikeastaan kun leipää ja puuroa. En sen kummemmin tyrkyttänyt tai tarjonnut, jos ei maistunut niin sitten lähti ruoka pois. Kokeili vissiin vaan miten käy, tai sitten olisko hampaat kiusannu. Vaihe meni ohi ihan itsekseen ja nyt taas maistuu ruoka!
No mutta, hyvää viikonloppua kaikille!

Hellurei!

Ja oikein hyvää alkavaa viikkoa!!!!

Mari: tosiaan plussasin viime kerralla 2. kierrossa km:n jälkeen (eka pidettiin taukoa, vaikka vähän ristiriitaista ohjetta saatiinkin). Joten toivon/uskon, että nytkin näin kävisi...tänään siis kontrolliultra, saa nähdä mitä nyt sanotaan --> tarkoitan siis pientä paussia tässä "hankkeessa". Verta ei tule kuin nimeksi enää (johan sitä jo kk:n on vuotanutkin, enempi vähempi), joten sikälikin on taas parempi mieli.
Kävin to apteekista hakemassa rautaa (mun pitäis syödä sitä nytm kun olen niin paljon vuotanut, hemppa kylläkin yleisesti ottaenkin alhainen, pitäisi ottaa aina kuureja, mutta se jotenkin jää) ja multitabs-raskausvitskuja ;-), josko niitä alkaisin taas nappailemaan... hirmu kalliita olivat, en muistanu yhtään!!!

Samoin meillä kuin Henallakin, että makeita/suolaisia herkkuja vältän, mutta esim. pillimehua olen antanut -yleensä ostan itse niitä sokerittomia yms- mutta kylässä saa sitten sitä, mitä tarjotaan, samoin herkkujen osalta. Tänäänkin ollaan menossa yksille synttäreille, sielläkin annan varmasti kakkua/pullaa/piparia tms, mitä nyt on tarjolla. (toivottavasti ette teilaa mua tän takia, mutta en vaan kestä katsella sitäkään, kun poika itkee kun ei saa mitään syötävää....joskus olen antanut hedelmiä tms terveellistä)

Samoin mä olen antanut E:lle joitain noita valmisruokavuokia -juuri tuota lihaperunasoselaatikkoa esimerkiksi! -jos en ole ehtinyt ruokaa laittamaan, mutta tosiaan jää kyllä siihen pariin kertaan per kk. Ja JOSKUS vielä annan purkkiruokaakin -kotona vieläkin 1 purkki odottamassa -mutta niitä en ole antanut nyt......varmaan pariin kuukauteen enää...kelpasi viimeksi vielä, mutta saa nähdä, miten käy jos yritän tuota purkkia vielä jossain vaiheessa tarjota, meneekö alas =)

Pp: meillä käytetään ruokakermaa, en ole edes ajatellut, ettei sitä voisi käyttää...?!?!?! Ja samoin olen joskus laittanut kermaperunoihin ihan OIKEAA KERMAA.... ja hyvin on mennyt alas =) Onko tossa kerman käytössä jotain, ettei saisi käyttää?!?!?! Viisaammat, help!

Syysmarja positiivisemmalla mielellä =)

Ruoista: minä olen ihan surutta laittanut ruokaan ruokakermaa ja joskus voitakin. Ihan sen mukaan mitä ruokaa olen laittanut. Enemmän olen kiinnittänyt huomiota siihen, että joka ruoalla on kasviksia runsaasti tarjolla. Pojan lempparia on kurkun ja porkkananpalat, joita saa itse poimia sormin. Tomaatti ei oikein kelpaa.
Minäkään en näe mitään syytä lähteä kieltämään pojalta herkkuja jos kylässä ollaan. Aika epäreilua se olisi. Tietysti katson, ettei ahmimalla ahmi. Yleensä ottaa vaan pari keksiä ja siihen se jää. Syö mieluummin ihan perus ruokaa.
Arkisin meillä ei ole muutenkaan mitään herkkuja tarjolla. Viikonlopuksi laitan/ostan jotain ekstraa ja poika on aina saanut maistaa. Jossain vaiheessa sitten kun oppii pyytämään otetaan varmaan "karkkipäivä" käyttöön. Ei tietenkään tarkoita karkkia, vaan jotain muuta herkkua.

Tällä viikolla on H:lla paluu hoitoon. Toivottavasti ei heti sairastu.. Ihan selvästi on jo kaivannut leikkikavereita, oli eilen jo turhautunut kun ei pihallakaan ollut kavereita.

No eipä muuta, hyvää viikonalkua kaikille!

Toivotaan Syysmarja että nyt käy sitten samalla tavalla, eli että teillä tärppää nopeasti uudestaan. :) Ja toivottavasti ette saa pitkää kakkua, eli siis ei tarvitsisi odottaa kauaa ennekuin saa alkaa taas yrittämään. Hienoa, että vuoto on alkanut loppumaan.

Hah, te varmastikin nyt sitten hirtätte, pyöritätte mut tervassa ja höyhenissä ja poltatte vielä kaupan päälle.. Meillä pojulla on ihan karkkipäivä, eli pikkuinen saa siis ihan karkkia, kun kerta ymmärtää mitä se on ja siitä tykkää. Sillehän nyt riittää pari-kolme karkkia kerrallansa, ja on niiihin tyytyväinen. Pillimehujakin saa juoda, ja saunanjälkeen ja lastenlimpparia, viimeksi eilen, siis lastenlimpparia. Kylässä kun ollaan niin sielläkin saa maistella mitä tarjotaan, ja eipä sille paljoa se makea kuitenkaan loppujen lopuksi maistu. Jos on esim. juhlat, niin syö enempi niitä suolasia, kuten piirakoita, pasteijoita ja voileipäkakkuja. Ja jos juhliin mennään, niin poju on syötetty oikealla ruoalla ennen lähtöä. :) Hedelmistä ja vihanneksista jäbä tykkää kovasti. Tomaatti on suurta herkkua.

Tosta ruokakermasta. Eikai siinä muuta ole kuin se ettei kannata käyttää sitä kaikkein rasvaisinta variaatiota, se liika huono rasvahan se on siinä epäsuotuisien ruokien listalla. Kyllä meilläkin ruokakermaa käytetään, joko 7% tai 5% kumpaa nyt sattuu löytymään. Monasti jos vain on mahdollista, niin käytän sitten rasvatonta maitoa. Voita meillä ei oikeestaan käytetä ollenkaan. Leipomuksetkin teen leivontamargariinista, en voista. Anoppi taas tunkee joka paikkaa voita ja kermaa. Mulla ehkä opit tullu kotoa, äiti aina käyttäny noita vähempi rasvasia versioita.

Noista valmisruusta. On meilläkin poju joskun saanut esim. kaupan maksalaatikkoa tao vaikkapa kinkkukiusauksen, sellainen valmiin. Myös niitä valmiita lihapullia yms. ollaan käytetty. :)

Vielä tohon ruokaan. Mari: Kiva kun on joku muukin samoilla linjoilla syömisien suhteen! Ei siis niin tarkkaa. Varmasti meilläkin jossain vaiheessa ihan oikeat karkit tulee kuvioihin. Kunhan ensin oppii kunnolla harjaamaan hampaat! Yrittää vieläkin vastustella sitä.
Pääasiassa käytän minäkin noita kevyt "kermoja" ja margariiniä. Leivonnassa käytän voita, se vaikuttaa mun mielestä makuun niin paljon. Maitona ykkösmaitoa.

Niin, mäkin kyllä kotona käytän kaikkea mahdollista "vähärasvaista" jne, esim just kermat (ruoka) on juurikin noita vähärasvaisimpia, just 7 tai 5 %. Voita en mäkään mielelläni käytä, leivontamargariinia kylläkin. Ja JOSKUS leipoessa -mitä ei kyllä yleisesti ottaen edes paljoa tapahdu, siis tuota leipomista! -käytän ihan rehellistä voita, se vaan tuo sen maun kuitenkin =)
Maitona meillä rasvaton maito. Lisään E:n puuroon sitten vähäsen rypsiöljyä (neuvolan ohjeen mukaan) päivittäin, että saa tarvittavat energiat/rasvat kuitenkin.

Kivaa kuulla, että muilla ihan samanlaisia ruokatottumuksia, en siis olekaan huono äiti, kun en JOKA päivä tee kotiruokaa :))))), vaan myös puolieineksiä. (just esim lihapullia, nakkeja, pakasteesta käytän paljon tuotteita....)

Syysmarja

- ai niin, ultra siirtyi huomiselle, tuli esteitä lääkärille...aamulla heti ekaksi sinne sitten.

Täällä ilmoittautuu sitten yksi todella huono äiti..! ;) Meillä syödään kotona nimittäin pääasiassa purkista… Päiväkodissa N. saa normaalia ruokaa luonnollisesti. Kotona taas sorrutaan iltaisin käyttämään purkkiruokaa. Me molemmat miehen kanssa syödään töissä (työpaikkaruokalassa) ja illalla ei siis ruokaa ikinä laiteta. Eli purkista on helppo (ja nopea) antaa ja ne maistuvat erinomaisesti N:lle. Olen kuitenkin ajatellut, että eivät nuo kovin pahaksi voi olla ja N. kuitenkin osaa syödä myös tavallista kotiruokaa. Viikonloppuisin syödään sitten vaihtelevasti. Mehuja N. ei ole vielä saanut, maito on niin suurta herkkua, että se riittäköön vielä. Pullaa N. saa, jos sitä on tarjolla ja muutkin syövät ja muutakin jälkkäreitä joskus. Pulla taitaa olla kuitenkin se, joka parhaiten maistuu. Viikonloppuna esim. sai maistaa jäätelöä ja omena-kaura –paistosta ja se ei uponnut aivan älyttömän hyvin. Karkkia N. ei ole saanut eikä tulee vähään aikaan saamaankaan (toivottavasti). Onneksi maissinaksut menevät vielä parempana herkkuna. Niin ja meillä taas hampaiden harjaaminen on kivaa hommaa. Hammastahnatuubin kyljessä on jääkarhun kuva ja sille N. aina murisee. :)

Meillä onkin ollut sitten aikamoinen kirppu 1-vuotisneuvolassa: pituus 74 cm ja paino 8,4 kg. Pitäisikin varata jo seuraava neuvola. Saas nähdä joko sitä ollaan kasvettu. Ainakin ruoka maistuu, kaikki menee mitä eteen antaa… ;)

Päiväkodissa menee hyvin. Yksi räkätauti on jo kärsitty, mutta onneksi ei mennyt korviin, vaikka päiväkodissa niin epäilivätkin. Välillä oli vähän itkuista jääminen hoitoon, mutta nyt on taas mennyt hyvin *koputtaa puuta*. Syö ja nukkuu kuulemma hyvin. Välillä N. on öisin itkeskellyt, varmaan jonkinnäköistä eroahdistusta. Pahimmillaan kipeänä ollessa saattoi mennä tunti-pari valvoessa… Ja tuntui, ettei mikään auta. Olenkin taas laittanut patjan N:n sängyn viereen, mihin minä tai mies voi tarvittaessa mennä nukkumaan ja silittelemään, jos yöllä on hätä.

Helmiina rv 17+4 ja N. 1 v. 5 kk

Moikka,
kiva lukea noin myönteistä tekstiä Syysmarjalta! :-) Olit niin allapäin vielä pari viikkoa sitten. Toivotaan nopeaa uutta tärppiä!

Ruoista.
Minuakin käy hieman sääliksi ystäväni lapset, jotka eivät saa mitään epäterveellistä - siis ei edes keksiä, vaikka toisen poika täyttää kohta kolme... Periaate on erittäin hyvä, mutta toimisin itse löysemmällä pipolla.

Meidän lapsille on surutta annettu herkkuja melkeinpä vauva-ajasta lähtien silloin kun niitä on tarjolla, eli juhlissa ja satunnaisesti kotona (pari kertaa kuussa?). Pikkuveli on vääjäämättä saanut niitä nuorempana kuin siskonsa aikanaan. Pillimehuissa suositaan tuoremehuja. Vanhempien karkit ja sipsit kyllä pysyvät piilossa. Ruoassa käytetään 60%-80% margariinia, rypsiöljyä ja 5-10% kermaa tai kasvirasvasekoitetta, milloin mitäkin.

Uskon vapaamielisen linjan johtuvan osittain siitä, että olen aina huolehtinut hoikan esikoisen painosta eikä ole ollut tarvetta rajoittaa ruokia sen suhteen. Hampaita hoidetaan kyllä purkalla ja harjauksella.

Yleensä juhlissa on tarjolla myös suolaisia syötäviä, ja niitä lapsemme syövät aina myös. Omissa juhlissa laitan usein esiin vaikkapa viinirypäleitä ja karjalanpiirakoita tarkkoja ystäviäni ajatellen. ;-)

Valmisruokia, kuten kalapuikkoja ja pinaattilettuja, meillä syödään turhankin paljon, useita kertoja viikossa. Syytän osittain sitä että olemme kumpikin töissä (minulla vielä n. 45 min työmatka). Usein haluan myös mennä lasten kanssa puistoon tarhan jälkeen eikä aikaa ruoanlaittoon oikein ole. Mutta tässä asiassa voisin skarpata.

Kivaa kun ketju on näin aktiivinen! Oli tosi monta tekstiä luettavana! =) Hyvä Pp: kommentteja irrotava aihe!

Meillä S syö pääasiassa kotiruokaa, muttei aina samaa kuin me. (Melko usein käytetään valmiiksi marinoituja lihoja tms.) Purkkiruuat ei enää tahdo kelvata... Lauantaina oltiin kaupungilla ja kun S alkoi narista nälkää, lämmitettiin kahvilassa italianpatapurkki. Söi ehkä yhteensä kolme lusikallista... touhotti kaikkea muuta ja sylki ruuan pois. No, päiväunien jälkeen maistuikin sitten ruoka kotona tosi hyvin! Onneksi on vielä muutama "luotto-purkkiruoka", jotka uppoavat, niitä on aina muutama kaapissa!

Mä olen tehnyt pakastimeen valmiiksi S:n ruokia, esim. lihamureketta siivuina, nakkikastiketta annoksina, keitettyä lohta, kanaa ja jauhelihaa annoksina. Sitten ei tarvitse kuin keittää perunat tai pasta ym. ja sulattaa "liha" + tehdä mahd. kastike.
Meillä käytetään myös aika paljon pakasteita, esim. herne-maissi-paprika, parsa- ja kukkakaali yms., sipulikuutiot on ihan ykkösiä!
Makeaa S. syö melko vähän. herkuiksi kelpaavat vielä niin hyvin tomaatti, hedelmät, maissinaksut (suosio vähän hiipumassa), leipä, raejuusto... Mehua ei olla annettu vielä ollenkaan, maito on S:nkin herkkujuoma. Mustikkakeittoa on muutaman kerran laitettu puuron kaveriksi, mutta oli kai liian makeaa kun ei maistunut.
Kylässä saa kyllä maistaa kaikkea mitä on tarjolla, mutta tosi pienet määrät riittää pitämään tyytyväisenä.
Mä olen aika varovainen suolan suhteen. Onko noissa valmiissa perunasoselaatikossa yms. paljon suolaa? Joissakin leivissä on yllättävän reilusti!

Sitten tulee tyhmä kysymys -saa nauraa jos naurattaa! ;)
Jos tekee esim. kiusauksen pakaste-perunasipulista, niin voiko tähteeksi jääneen ruuan pakastaa? Kun pakkauksessahan sanotaan että sulanutta tuotetta ei saa pakastaa uudelleen, mutta entäs paistamisen jälkeen? En ole uusavuton mutta...

Höh, en nyt ehdi enempää, enkä oikein jaksakaan...
Mutta sitä piti vielä sanoa, että kiva kuulla että Syysmarja on jo paremmalla mielellä! =) Voimia!
Ja sitä, että meidän 1-vuotismitat oli hyvin lähellä Helmiinan N:n mittoja, eli kirppu täällä meilläkin! Tänään käytiin taas ylimääräisessä neuvolassa, kasvukontrollissa. Nyt oli tullut oikein kivasti sekä painoa että pituutta! jee!

Viivi ja S. 1vmelkein 2kk

Viivi, hienoa että S:lle oli tullut hyvin lisää painoa ja pituutta! ;) Ja siitä pakasteesta tehdyistä peruna-sipulisekoituksen uudelleen pakastamisesta paiston jälkeen (mahtavasti selitetty ;)) kyllä voit pakastaa sen ruoan uudestaan, sillä ne peruna-sipulisekoituksethan on muuttaneet muotoa pakasteesta paistetuksi. Mulla oli tässä myöskin empimistä, kunnes tenttasin asian varmaan sata kertaa äipältä, jolla meni jo hermot mun hermoilun kanssa, ja nyt olenkin sitten kiltisti läntännyt niitä takaisin pakastimeen, jos on ruoasta jäänyt sopivia annoksia N:lle. Meillä kun saatetaan samaa ruokaa syödä kolmekin päivää, jos on tullut tehtyä oikein armeija-annoksia ;)

Noista hampaidenpesuta. Meillä se on alkanut sujumaan oikeestaan vasta nyt, ennen oli kauheeta pakkohommaa ja järkkyä huutoa. Mutta pakolla pestiin. Nykyään selvitään jo huomattavasti pienemmällä kitinällä. Ja xylitolipastilleja meillä käytetään myöskin.

Huomenet ketjuun!

Ultrassa käyty, kohtu on hyvin tyhjentynyt ja ei saatu yhtään "kakkua", eli kätilö oli sitä mieltä, ettei tarvi odotella yhtään.......!!!!! Hän sanoi, ettei oikein ymmärrä näitä kieltoja, kun jos kohtu ei ole valmis, ei siihen myöskään alkio kiinnity. Kaavinnasta hän sanoi sen verran, että sen jälkeen EHKÄ (!!!) suosittelisi yhtä kk:tta ennen uuden yritystä, muttei välttämättä silloinkaan -niin, mullehan ei siis tehty kaavintaa, selvennykseksi =)
mutta siis joo, kaikki hyvin ja saa yrittää vaikka heti tänään ;-) -tietty ei ole mitenkään ajankohtaista, kun kerta kohtu täysin tyhjä, ja onhan se niinkin, ettei nyt välttämättä tiedä/osaa sanoa, koska on parhaimmat ajat, mutta silti sanoi, että uutta yritystä vaan, kyllä ne raskausviikot sitten ultralla selviää, jos ei pysty sanomaan kk:sista =)

Hampaiden pesu on meilläkin vaihtelevaa, yleensä niin että E huutaa, että mää ite ja äiti silti yrittää auttaa siinä hommassa =) Joko teille muuten on neuvolassa sanottu hammastahnan käytöstä? Meille sanottiin 1v 3kk neuvolassa, että voi ostaa ja aloittaa käyttämisen....musta tuntuu kyllä vähän aikaiselta tuo vielä, kuitenkin hammastahnan tuubin kyljessä lukee "alle 7 vuotiaan hammatahnan käyttöä tulisi valvoa ja varoa, ettei lapsi niele hammastahnaa..."...... olenko MÄ tässä asiassa nyt sitten nipo?!?!?!

Viivi:Maria komppaan, pakasta vaan valmista kiusausta, mä ainakin olen näin tehnyt ja hyvin on silti maistunut :)

Aurora: samoin mulla pitkä työmatka (noin 50 min) ja olen kanssa tooooosi väsynyt, enkä jaksais laittaa ruokaa, siksipä meilläkin on aika paljon puolieinekset käytössä, enkä tunne siitä yhtään huonoa omatuntoa! Ei ne kovin huonoja voi olla, kun kerta kaupoissa myydään, eikö vain?
Viivi: en noista suolamäääristä tiedä, mutta katsopa seuraavalla kerralla ja kerro meille muillekin :=) mä yritän kanssa tänään katsoa, jos muistan.

Kiva kuulla Helmiina, että päiväkodissa menee hyvin. Samoin meillä on ollut yksi räkätauti, meilläkin onneksi meni parilla kuumepäivällä eikä korviin ollenkaan. Meillä muutenkin on säästytty noilta korvatulehduksilta *kop kop*, ei ole vielä ollut yhtään.

Syysmarja edelleen positiivisena =)

Moikka! Onpas tänne tullut paljon juttua, kiva. :) Tuli vain mieleen, et ei kai kukaan luule, että yrittäisin leikkiä jotain täydellistä äitiä tai jotain? Tai siis en todellakaan tarkoittanut, ettei jotain kalapuikkoja tai kermasta tehtyä ruokaa voisi antaa ja itse tekisin täydellistä ja superterveellistä ruokaa joka ikinen päivä. Toivottavasti kukaan ei saanu sellasta käsitystä... :/ Pointtina oli alunperin se, että kyselin teidän muiden käytäntöjä, jotta niitä voisi sitten peilata esimerkiksi neuvolan (aika lailla tiukkapipoisiin) ohjeisiin ja neuvoihin. Neuvolan oppaissa kun ruoan pitäisi olla suunnilleen hajutonta ja mautonta... Tosi kiva lukea, että teillä lapset elää kuten muukin perhe eikä turhaa niuhoteta. Meillä N on vasta tosiaan siirtymässä "tavalliseen" ruokaan ja käytännöt sen ja herkkujen suhteen hakevat vielä muotoaan. Yritämme kuitenkin välttää turhia herkkuja ja toivoa, että ne maissinaksut olisivat täälläkin vielä pop pitkään. Tavallisen kotiruuan suhteen yritämme skarpata ihan jo omankin terveyden vuoksi, kun mulla on periaatteessa aikaakin siihen (vaikka tällä hetkellä N roikkuu niin kovasti lahkeessa, et aamupuuronkin teko on välillä lähes mahdotonta...) Tää mun raskauskin jotenkin ajaa syömään terveellisemmin. :) Mutta siis en todellakaan halunnut arvostella kenenkään valintoja ja tapoja, kunhan kyselin omaa tietämättömyyttäni.

Syysmarja, ihana tosiaan lukea sun positiivisia mietteitä! Nyt ei muuta kuin uutta matoa koukkuun... =)

Viivi, onpa kiva että teillä S on alkanut keräämään massaa. ;) Kuinka usein joudutte vielä käymään kasvukontrolleissa? Tuo sun lihanpakastussysteemi kuulosti kätevältä, voisi itsekin tehdä noin!

Hampaiden pesu on alkanut takkuilemaan meillä. N haluaa kädet täyteen harjoja eikä siltikään suostu siihen, että yhdellä harjalla joku muu harjaisi hampaita. Toivotaan, et olis ohimenevä vaihe. Syysmarja kyseli tuosta tahnasta, luitteko uusinta Vauva-lehteä? Siinä joku Oulun yliopiston hammaslääketieteellisen tyyppi sanoi, että hammastahnaa tulisi käyttää JO IHAN EKOJEN HAMPAIDEN HARJAAMISESSA ja hampaat tulisi harjata kahdesti päivässä! Me saatiin ohjeeksi harjata pelkällä vedellä niin kauan kunnes lapsi oppii sylkemään! Ja poskihampaiden puhkeamiseen saakka riittää kuulemma yksi kerta päivässä. Miten nuo(kin) ohjeet voi olla noin erilaisia ja ristiriitaisia??? Millaisia ohjeita te muut olette saaneet?

PP, N ja Hippu rv 11+3

Hampaiden harjauksesta:
Olen jo noin puolivuotiaasta alkaen harjannut kahdesti päivässä. Noin vuoden ikäisenä aloin kerran päivässä sipaisemaan aavistuksen tahnaa hammasharjaan (että suostui edes avaamaan suunsa). Nyt olen parin kuukauden ajan sipaissut tahnaa aamuin illoin hammasharjaan. Meillä käytössä sitä Herra Hakkaraisen tahnaa, ja tosiaan ihan vaan olen harjaksien päähän vähän tahnaa sipaissut. En edes pikkukynnen vertaa. Jätkä ei vaan yhtään tykkää hommasta, vaikka saa itse ensin sohlata harjan kanssa. Eli sitä ennen ei pahemmin makeita syödä, kunnes oppii kunnolla harjaamaan. Ja ksylitolipastilli suuhun jokaisen aterian jälkeen. Joskus muuten, jos H:n maha on ollut jumissa niin olen antanut muutamia ylimääräisiä pastilleja. "Laksatiivinen vaikutus" on yleensä tapahtunut iltaan mennessä. H:lla kun normaalisti maha toimii aamuin ja illoin. Sais ihan oikeesti oppia potalle!!

Syysmarjalle vaan uutta plussaa peliin heti kun tunnet olevasi valmis!!!

On muuten varmaan totta toi, että esikoisen kanssa tulee oltua paljon tiukempi syömisien ja juomisien suhteen. Vaikeahan se on kovin pitkään kakkoselta kieltää kaikkea kun veli/sisko saa syödä mitä huvittaa. Muutenkin muuttuu elämä varmaan vieläkin suurpiirteisemmäksi kun useampi tenava jaloissa pyörii. Riippuu tietenkin ikäerosta, esikoisestahan voi jo olla apuakin.

Meillä hampaita on harjattu, kun ensimmäiset hampaat puhkesivat. Hammashoitolasta annettiin ohjeet, että tahnaa aletaan käyttämään, kun poskihampaat puhkeavat. Noin pieni määrä hammastahnaa ei haittaa, jos nielaisee. Meillä on käytössä joku maitohampaille tarkoitettu tahna, en muista mikä... Ja ruuan jälkeen annetaan meillä myös ksylitolipastilli (Xylisuu, hajoaa suussa). Päiväkotiin on myös viety purkki, mutta siellä kuulemma aletaan antamaan pastilleja nyt ihan talon puolesta.

Peukutuksia vaan Syysmarjalle ja ei kun taas hommiin... ;) Niin sitten kun tunnette olevanne valmiit. Mun sisko tuli suoraan keskenmenon jälkeen raskaaksi ilman kuukautisia ja pääseepähän sitten alkuraskauden ultraan ihan julkiselle puolelle, jos ei voi kuukautisten perusteella määrittää... ;) Meillä onkin nyt sitten siskon kanssa suunnilleen samaan aikaan la! :)

Mahtavaa seurata tota Syysmarjan positiivisuutta! Se on tarttuvaa :) Nyt vain uutta kehiin bdbdb ;)

Meillä (pakko myöntää) pestään ne hampaat vasta kerran päivässä, sillä kuten aiemmin sanoin, ei hommasta tule yhtään mitään ja jos ukkeli on ollu esim. yön töissä, niin eihän se sais nukuttua ku toi poju vaan kärsä punasena huutais täällä. Meillä N pitää siis pitää kiinni, pää on jalkojen välissä, ja käsistä pidän toisella kädellä kiinni, ja jalat on kainalon alla, ettei pääse rimpuilemaan..ja siltikin pääsee :( Tää on hiukka inhottavaa, mutta pakko tehdä näin. :/ JA hammastahnaa ollaan käytetty siitä asti kun poskihampaat puhkes, eli varmaan noin vuoden iästä lähtien. Ja pieni määrä hammasharjan päähän ja ei varmana sylje ulos, vaan nielee tyytyväisenä ja imeskelee välillä sitä harjaa.

Aika hauskaa Helmiina, että serkukset syntyy melkein samaan aikaan ;)

Kiva kuulla kokemuksia myös tuosta hammastahnan käytöstä. Jos olette havainneet jonkun tietyn tahnan erityisen hyväksi, niin vinkkailkaa ihmeessä. :) Meillä tosin poskihampaita ei taida olla ihan heti tulossa eli tahnan käytölläkään ei varmaan ole kiire. Tänä iltana N muuten antoi harjata hampaat tosi hyvin, kun sai samalla huljuttaa omaa harjaansa vesihanan alla. ;)

Helmiina, hauska juttu tosiaan et teillä on siskosi kanssa noin lähekkäin la:t! Serkuksista tulee varmasti läheiset kun syntyvät noin samoihin aikoihin.

Lisää galluppia kehiin: Mitkä ovat teidän lasten lempileluja ja -leikkejä juuri nyt? Meillä N tykkää tosi paljon autoista ja palloista. (Ne ovat myös asiat, jotka hän osaa näyttää kirjasta pyydettäessä, heh!) N saikin synttärilahjaksi monenlaisia traktoreita ja poliisiautonkin eli pärinää riittää. Aika paljon N leikkii myös sellaisella potkuautolla, mistä kuuluu ääniä kun painaa nappeja. Kirjat on myös IN, erityisesti Pupet ja muut, joissa on luukkuja. On hellyttävän näköistä, kun N menee kirjahyllylle ja kaivaa sieltä itse kirjoja ja selailee niitä lattialla. :)

Jep, hyvää yötä koko wab-porukalle!

Meillä on jäänyt hampaan pesut hävettävän vähälle. J on niin luonteikas, että sen järkyttävän huudon takia peseminen jäi, kun hampaita alkoi tulla. Nyt olen koittanut ottaa pesua mukaan iltatoimiin. Juuri tuossa oltiin pesemässä hampaita ja kun sitten piti ottaa harja pois, niin J raivostui ja heitteli koko vessan irtaimiston raivospäissään eteiseen.. että näin meillä. Nyt huuto on lakannut ja poika yrittää rauhoittua nukkumaan.

Meillä menee aina nämä illat pitkiksi. Sadaan J nukkumaan yleensä n. klo.23. Se on liian myöhään, mutta poikaa ei vaan väsytä aiemmin. Jos saadaankin nukahtamaan aiemmin, niin sitten J herää yleensä tunnin unien jälkeen ja valvoo entistä pidempään! Ilman päikkäreitäkään ei oikein pärjää vielä. Itsekin olen kyllä iltavirkku, joten ei haittaa! Aamulla on kiva nukkua pitkään. Hoitoaamuina se sitten onkin kamalaa taistelua, kun kiskotaan J väkisin ylös klo. 06 ja poika on ehtinyt nukkua vaan 7 tuntia. Hoidossa kuulemma kitisee aina aamupäivät, kun on niin väsynyt..

Vauva on ollut kiltti ja rauhallinen. On niin täysin eri maata veljensä kanssa, kun olla ja voi!!

Anna ja J 1v10kk ja tyttö 1kk 3 vrk

Huomenet taas!

Kiitokset vaan tsempeistä ja ihan täällä punastuu, kun "kuvittelette" mun olevan hirmu positiivinen ihminen, kyllä mä tätä km:a kyllä mietin aika tavalla, iltaisin varsinkin tulee ihan tippa linssiin, kun mietin että ensi keväänä olis ollut ihanaa aikaa taas *niisk* mutta kuten sanottu, eihän tätä kannata sen enempää murehtia ja märehtiä, vaan porskuttaa eteenpäin =) ja tosiaan, kyllä luulen, että yritetään ihan heti jo tästä "kierrosta" (voiko tätä kierroksi kutsua, kun on km takana?!?!?!?!?!), ei mulla kuitenkaan niin mieli matalalla ole, ettenkö pystyisi olemaan onnessani myös mahdollisesta seuraavasta plussasta!

Viivi: siinä lihaperunasoselaatikossa suolapitoisuus 0,8% :) -muistin katsoa, kun ostin pojalle sellaisen varoiksi jääkaappiin =)

Meillä ei tosiaan käytetä vielä tuota hammastahnaa, ehkä pitäisi siinä skarpata. samoin meillä yritetään harjata hampaat (tai E itse joskus "harjaa") aamuin illoin, mutta ei sitä ihan väkipakolla joka päivä toteuteta.

Pp:n gallup: meillä ei sinänsä mitään lempileluja ole, autoilla päristellään, omalla istuttavallaan ja pikkuautoilla. Taaperokärryä tykkää ajeluttaa ympäri taloa. Enempi nyt kiinnostaa kaikki äidin ja isän tavarat =) -jotka useimmiten on niitä kiellettyjä! Ulkona E tykkää olla hirmu paljon, harmi vaan ettei meidän pihalla ole mitään aktiviteettia, isäntä lupasi ensi kesänä rakentaa hiekkiksen, ja kait joku keinukin olisi kiva...mutta se vielä mietinnässä, kun mietitään jo sitäkin, jos saataisi uusi talo ;-) mutta sekin vielä harkinnassa, etsitään kyllä koko ajan, mutta onneksi ei ole mikään PAKKO löytää uutta taloa (siis ei UUTTA!), niin ei ole mikään stressikään siitä.

Mites Anna, koska ristiäiset?

Syysmarja =)

LeluG:
Sisällä ehdoton suosikki on pallon potkiminen, yksin tai isän kanssa. On jo aika taitava! Muumitietokone ja BabyEinstein-kirja (luukkuja ja ääniä) saavat myös paljon huomiota.

Ulkona hauskinta on mopolla ajelu (se sininen) tai sen työntäminen, keinuminen, kivien ja keppien keräily sekä muu yleinen luonnon tutkailu.

Taaperokärry oli pitkään ehdoton suosikki, nyt se alkaa jo menettää kiinnostustaan. Näiden lisäksi sitten rakastaa tyhjentää ja täyttää yhtä keittiön vetolaatikkoa, johon olen kasannut muovikippoja, pakastepusseja, joitain varalusikoita yms sekalaista roinaa. Muihin kaappeihin ei oikeastaan koske.
Oikeastaan poika tuntuu nauttivan eniten, kun saa olla kaikessa tekemisessä mukana: siivoukset, ruoanlaitot, pyykkikoneen tyhjennys yms. Aika helposti saa nykyään viihtymään.

En ikinä uskonut, että olisin näin onnellinen kun H on ollut nyt 2 viikkoa täysin terve!! Vapusta alkaen pisin jakso on ollut noin viikko, muuten on koko ajan sairastanut. Täytyy toivoa, että tämä putkitus lopetti kierteen.

Enkä muuten vielä pari kuukautta sitten uskonut, että meillä voi nukkumaan meneminen olla näin helppoa. Yleensä klo 19.30 sanon H:lle, että mennäänkö nukkumaan. H kipittää portaiden juureen odottamaan, että kannan hänet pinnasänkyyn, omaan huoneeseen. Tutti suuhun, peittoa vähän jaloille, "hyvää yötä, kauniita unia, nyt nukkumaan"! 5-10 min odottelen oven takana ja pian kuuluu tasainen tuhina. Herää yöllä yleensä pari kertaa, lähes aina nukahtaa itsekseen takaisin. Välillä käyn etsimässä tutin tyynyn alta ja rauhoittelen takaisin nukkumaan. Joskus pyytää aamuyöstä päästä viereen, ja sen olen sallinut. Minustakin on ihanaa köllötellä ennen heräämistä vierekkäin. Ennen 2v synttäreitä kyllä luovutaan tuosta uni-tutista.