Yh-äiti ja työajat.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minkä ikäisen lapsen voi jättää yksin yöksi kotiin kun äiti töissä? Tai saako töissä olla esim. ilta kymmeneen kun lapsi yksin kotona.

Mulla on 10v lapsi. Mietin vaan millon voisin alkaa tekemään ilta- ja yötöitä.

[QUOTE="Vieras";24521047]Pyydä että miehesi eli lapsen isä hoitaa.[/QUOTE]

Eli mä oon yksinhuoltaja, eli en ole lapsen isän kanssa enää yhdessä. Ei ole muutakaan miestä minulla.

[QUOTE="vieras";24521044]Minkä ikäisen lapsen voi jättää yksin yöksi kotiin kun äiti töissä? Tai saako töissä olla esim. ilta kymmeneen kun lapsi yksin kotona.

Mulla on 10v lapsi. Mietin vaan millon voisin alkaa tekemään ilta- ja yötöitä.[/QUOTE]

No ei tuo laitonta enää ole kun on jo 10v. Muuten joudut kyllä ihan itse arvioimaan kun sinun lapsesihan on kyseessä.

Yksi mun kaverini oli jo ekaluokkalaisena öitäkin yksin. Äitinsä oli sairaanhoitaja, joka joutui tekemään yövuorojakin. Se tuntui silloin tosi kauhealta, mutta kaveri ei onneksi itse tuntunut olevan moksiskaan.

Mä en jättäisi omia isompiani ( kohta 10-v ja 11-v ) vielä koko illaksi keskenään- vaikka pärjäävätkin, niin ei se ole mukavaa olla iltaa keskenään. varsinkaan yksin en jättäisi. Yöksi jättäisin ylä- asteikäisen. Ehkä.

On määritelty lapsen ikävuosi että minkä ikäisenä saa olla yksin kotona ilman valvontaa tietyn aikaa.
Väärin :
3.1 Lasten huoltajana toimiminen ja siitä aiheutuvat velvoitteet

Lasten huoltajuutta sääntelee laki lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta. Sen 1 §:n mukaan lapselle tulee turvata hyvä hoito ja kasvatus sekä lapsen ikään ja kehitystasoon nähden tarpeellinen valvonta ja huolenpito. Laissa ei ole otettu kantaa siihen, minkä ikäisiä lapsia ja minkä pituiseksi aikaa voi jättää yksin kotiin. Se tulee arvioida jokaisessa tilanteessa ottaen huomioon lasten ikä ja kehitystaso, ja ratkaista lapsen edun kannalta parhaalla tavalla.

Ja tiedän erään naisen jolla on kohta 18v poika, hän ei halua laskea sitä muuttamaan omaan asuntoon vaan pitää kotonaan. Mutta kohta on pakko kun tulee täysi-ikäiseksi :)

http://www.bbc.co.uk/news/uk-12244960

3-vuotias brittipoika pelasti epilepsiakohtauksen saaneen äitinsä hengen nopealla toiminnallaan.

Jack Thompsonin äiti lyyhistyi kohtauksen voimasta eteisen lattialle, jolloin pikkupoika tarttui äitinsä kännykkään ja soitti hätäkeskukseen saadakseen tälle apua, kertoo times.online.

Jack kertoi äitinsä voivan huonosti ja makaavan lattialla ja että perheen isä oli töissä. Pahaksi onneksi puhelu katkesi kesken selostuksen, mutta neuvokas Jack löysi talosta toisen kännykän ja soitti uudestaan hätäkeskukseen.

Avun saapumista paikalle vaikeutti se, että poika ei kyennyt kertomaan asuinpaikkaansa. Toinen puhelu pystyttiin kuitenkin jäljittämään ja poliisi sekä ambulanssi lähettämään matkaan. Leanne-äiti toipuu parhaillaan kohtauksesta.

- Ei ole epäilystäkään siitä etteikö pikku-Jack pelastanut toiminnallaan äitinsä hengen. Se, että noin nuorella lapsella on kyky paitsi soittaa hätänumeroon, mutta vieläpä etsiä toinen puhelin akun loputtua on jotain hämmästyttävää, kommentoi komisario Duncan Ormiston tapausta.

- Jos äiti ei olisi saanut pikaista apua, seuraukset olisivat voineet olla katastrofaaliset. Jack ansaitsee hengenpelastusmitalin, Ormiston toteaa.

Yhteistyössä