yksityisen lähetteellä kunnallisen labraan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mainio Manu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mainio Manu

Aktiivinen jäsen
02.11.2012
1 465
2
36
Onnistuuko?
Käytin lasta yksityisellä lääkärissä, kun kunnallisen lääkäri ei suostu laittamaan jatkotutkimuksiin. Saatiin lähete verikokeisiin.
Nyt tuli mieleen voiko tuolla lähetteellä mennä julkisen puolen laboratorioon?

Riippuu labrasta. Jotkin ottavat myös yksityisiä potilaita. Kela-korvauksia kuitenkin on turha odottaa, koska tutkimukset tehdään julkisen puolen tiloissa, laitteilla ja henkilökunnalla. Hinnat tapaavat silti olla hieman halvempia kuin aivan yksityisissä labroissa.

Hedelmöityshoitojen aikaan piti käydä kunnallisella labrassa. Laittoivat lähetelapun yksityiseltä klinikalta, jonka kanssa kävelin labraan. Lasku tuli tietty perästäpäin, joku 20-30 €

Meillä lukee suoraan tk:n labran odotustilassa että yksityisillä lähetteillä ei ole labraan asiaa.

Onko teillä millaisista verikokeista kyse? Laittaisko terkkari labralähetteen?

Yksityisen lähetteellä ei suoraan voi mennä kunnallisen labraan jollei kyseisellä palveluntuottajalla ole sopimusta kunnallisen tk:n kanssa. Isommilla paikkakunnilla saattavat kunnalliset labotaroriot olla liikelaitoksia, jotka ottavat sekä kuntalääkäreiden määräämiä näytteitä ilman kustannusta potilaalta mutta myös yksityislääkäreiden lähetteellä, silloin tietysti joutuu potilas maksamaan itse kokeensa.

Meidän terveysasemalla voi käydä yksityisellä lähetteellä labrassa, mutta tutkimuksista maksetaan. Tulokset tulee kotiin postitse ja samalla tulee lasku. Pirkanmaalla labraa hoitaa yksityinen labra ja siellä voi kunnalliseen labraan mennä millä tahansa lähetteellä, toki nämäkin näytteet maksavat, ellei ole kunnalista lähetettä. Kannattaa melkein soitta sinne omaan terveyskeskukseen ja kysyä niiden käytännöstä.

Niin ja meillä neuvolassa ei ainakaan voi terkkari tehdä allergiamäärityksiin lähetettä, vaan se on lääkärin hommaa.

Turussa voi käydä yksityislääkärin lähetteellä labroissa. Lasku ja tulokset tulevat potilaalle kotiin. Mun tietääkseni Kelastakin pitäisi jotain saada takaisin, koska potilas on kuitenkin itse maksanut tutkimuksista. En kyllä ole ihan varma, itse pistin juuri viime viikolla Kelaan laput menemään, kun käytin lasta kunnalisessa labrassa yksityislääkärin lähetteellä. Saa nähdä, tuleeko jotain vai ei. Sinänsä ihan sama, kun vakuutukseen se kuitenkin menee, mutta en saa niitä vakuutuksesta ennen kuin Kelan on antanut päätöksensä.

meillä saatiin lähete yksityiseltä lastenlääkäriltä julkiselle erikoislääkärille joka sitten teetti allergiakokeet. muistaakseni ihotautien lääkärille kun oli kyse ihottumasta. eli olisit yksityisel pyytäny lähetteen kunnan erikoislääkäriin, sen ne pystyy tekee mut tosta labrahommasta en tiedä.

onko kellään tietoa paljon noi labrat sit voi maksaa kunnallisella?

Miksi et hoida koko juttua sitten yksityisellä? Pitäähän sinun sitten kuitenkin mennä taas sinne yksityiselle vastaanotolle, sillä eihän lapsen hoito mitenkään jatku jos et varaa uutta aikaa ja ota labratuloksia mukaan. Mikä asia sulla edes on kyseessä, kun vaadit terveyskeskukselta tutkimuksia ja sitten kun menet yksityiselle niin ihmettelet miksi labrakokeita. Tottakai yksityiset määräävät labrakokeita, jos kerran asiakas tulee ja haluaa tutkimuksia.

tämä lääkäri oli jo erikoislääkäri.
Luulin siis saavani lähetteen keskussairaalaan jatkotutkimuksiin mutta reitti olikin se, että eka labrat ja sen jälkeen täm.ä lääkäri määrää hoitokokeilun. Eli ei poliklinikalle tarttis edes mennä. Ajattelin siis, että tämä yksityisellä käynti jää yhteen kertaan.
Ja ei mua labrat haittaa tietenkään mutta yllätyin niiden kalleudesta, halvemmalla pitäs päästä ku ei ole vakuutustakaan enää lapsella..

tämä lääkäri oli jo erikoislääkäri.
Luulin siis saavani lähetteen keskussairaalaan jatkotutkimuksiin mutta reitti olikin se, että eka labrat ja sen jälkeen täm.ä lääkäri määrää hoitokokeilun. Eli ei poliklinikalle tarttis edes mennä. Ajattelin siis, että tämä yksityisellä käynti jää yhteen kertaan.
Ja ei mua labrat haittaa tietenkään mutta yllätyin niiden kalleudesta, halvemmalla pitäs päästä ku ei ole vakuutustakaan enää lapsella..

Niin no ei erikoislääkäri enää toiselle saman alan erikoislääkärille lähetettä laita, vaan tottakai itse haluaa hoitaa ja saada rahat.

Oikeesti.. Ei kai se yksityinen nyt ihan vaan yhden käynnin perusteella määrää lähetettä erikoissairaanhoitoon. Kyllä silläkin joku peruste pitää sitä varten olla.

Mun lapselta otettiin varmaan kymmenkunta tutkimusta, lasku oli about 80€. Nuo sun mainitsemat kokeet ei kovin kalliita ole, yksityisellä maksat niistä vähintään kolminkertaisen hinnan. Missä päin ap asut? Sun kannattaa tosiaan kysyä sieltä oman kunnan labrasta, että voiko heille tulla. Turussa tosiaan onnistuu ja näemmä monissa muissakin kunnissa.

Mun lapselta otettiin varmaan kymmenkunta tutkimusta, lasku oli about 80€. Nuo sun mainitsemat kokeet ei kovin kalliita ole, yksityisellä maksat niistä vähintään kolminkertaisen hinnan. Missä päin ap asut? Sun kannattaa tosiaan kysyä sieltä oman kunnan labrasta, että voiko heille tulla. Turussa tosiaan onnistuu ja näemmä monissa muissakin kunnissa.

Tänne ei saa labraan kuulemma tulla. Julkisen puolen sairaanhoitaja lupas puhua meidän oma lääkärin kanssa jos siirrettäis toi lähete julkiselle puolelle, eli omalääkäri pistäis lähetteen noihin samoihin labrakokeisiin ja näin saatais ilmaseksi käydä labrassa. Hän soittelee huomenna onnistuuko mutta epäili ettei mitään ongelmaa pitäis olla. Tosin jatkokäynnit käydään sitten luultavasti taas julkisella puolella, katsotaan pitääkö meidän vaihtaa omalääkäriä, kun ei hänen kautta sitä lähetettä keskussairaalaan olla aiemminkaan saatu tytölle :/

Yhteistyössä