Ystäväni on jatkuvasti "sairaslomalla" töistä, se harmittaa minua.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap----
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap----

Vieras
Olen varmaan mielestänne katkera ja kateellinen, kun minua kiinnostaa ystäväni asiat näin paljon ja tekisi mieli puuttua niihin, sanoa kerrankin hänelle suoraan.. Ja kyllä, tämä asia vaivaa minua, en ymmärrä miten jotkut eivät osaa arvostaa sitä jos on mahdollisuus työhön.

Itselläni on ollut jo pitkään todella hyväpalkkainen vakituinen työ. Hoidan työni hyvin ja siitä minulle maksetaan luonnollisestikin palkkaa. Ystäväni (25v), ja hänen aviomiehensä (25v) ovat molemmat ammatittomia työttömiä.. Heillä on kolme pientä lasta, ja ovat eläneet sosiaalisilla etuuksilla (lapsilisät, asumistuet, toimeentulotuet sossusta) koko ikänsä, siitä asti kun ovat yhteen alkaneet. Tiesin heidän tilanteensa, joten sain ystäväni, siis ks perheen äidin, ottamaan yhteyttä minun työnanatajaani. Neuvoin etukäteen ystävälle mitä sanomalla saattaisi päästä samaan paikkaan töihin kanssani. Toimin jopa hänen suosittelijanaan, ja niinpä meistä tulikin työkavereita. Suoraan sanottuna minä siis järjestin hänelle työpaikan, nii kunnianhimoiselta kun se varmaan kuullostaakin.

Hän tietysti saa aavistuksen minua pienempää palkkaa mutta silti hyvää palkkaa nähden siihen että koulutusta ei ole! (Hän saa 13€/tunti). Esimmäiset 2kk meni hyvin.. Kunnes.. nyt viimeiset 4kk hän on ollut jatkuvasti "sairaslomalla".. Siis käy vain satunnaisesti töissä. Viikko sairaslomaa, 2pv töitä, 5pv sairaslomaa 1pv töitä.. Tätä on jatkunut nyt jo kauan. Työnantajalle hän aina ilmoittaa ajoissa ja pitää välit kunnossa, saa sairasloman palkkansa kun vie lääkärin todistukset yms.. Mutta minulle sanoo suoraa että ei vain kiinnosta, ei ole motivaatiota. "Hah, hain taas sairaslomaa, laiskuus iski, lähdetään penikoiden kans rannalle!".

Hän oli laskenut tässäkin kuussa että saisi sossusta enemmän toimeentulotukea kuukaudelle, kun mitä tienaa palkkaa, ja kertoi että siksi tuntuu turhalta käydä töissä kun saa saman rahan tai jopa enemmän tekemättä yhtään mitään. Jos hänestä aamulla tuntuu ettei jaksa herätä töihin, hän ajattelee että ei hän rahallisesti häviä mitään jos jatkaa nukkumista. Joten hän soittaa terveyskeskukseen ajan iltapäivälle ja valittaa päänsärkyä, vatsakipua, milloin mitäkin..

Jotenkin on tosi paha mieli, kun järjestin hänelle töitä ja hänen ajatusmaailmansa on tuollainen! Minä teen viikot pitkät töitä, ja maksan laskuni ja elämisen itse ansaitsemallani rahalla, hän makaa kotona ja elää työttömän elämää ja saa töistä kokoajan palkkaa. Minä kun en voisi edes lusmuilla tuollalailla kuten hän, kun mun mieskin on töissä, ei me siis silti saatais sossusta mitään vaikka jäisin työttömäksi. Mä jos oon sairaslomalla, niin jään silti lisien verran häviölle palkassa, ystäväni ei, koska sossu maksaa puuttuvan osan hänelle. Saa siis käytännössä sairaslomalta täyden palkan, myös lisät, sossu vain maksaa erotuksen.

Lisäksi hänen sairaslomansa vaikuttaa minun työmääräänkin.. Joudun tekemään hänen sairaslomiensa aikana hänenkin juttujaan, tekemään pidempää päivää kovemmalla kiireellä. Pitäisi varmaan vain sopeutua asiaan, ja elää sen kanssa. Tämä on hänen valintansa eikä minun pitäisi puuttua siihen. Huoh, silti tunnen olevani pettynyt hänen valintaansa olla ennemmin sossun asiakas kuntienata itse rahansa.

Ikävä juttu. Tuskin ystävälläsi on vakituinen työpaikka ja sopimusta ei uusita tai sitten kohta irtisanotaan. Onneksi nykyisin työnantajallakin on oikeus ottaa nuo sairaslomat käsittelyyn työntekijän kanssa.

Kuulostaa siltä, että sinun kanttaisi jättää ystävyys silleen, kun sotii ajatusmaailmaasi vastaan hänen toiminta. Itse en ainakaan voisi tuollaista katsoa. Työ se on joka ihmisen elättää ja pitää toimintakykyisenä.

Ikävä juttu. Tuskin ystävälläsi on vakituinen työpaikka ja sopimusta ei uusita tai sitten kohta irtisanotaan. Onneksi nykyisin työnantajallakin on oikeus ottaa nuo sairaslomat käsittelyyn työntekijän kanssa.

Kuulostaa siltä, että sinun kanttaisi jättää ystävyys, kun sotii ajatusmaailmaasi vastaan hänen toiminta. Itse en ainakaan voisi tuollaista katsoa. Työ se on joka ihmisen elättää ja pitää toimintakykyisenä.

Tiesin heidän tilanteensa, joten sain ystäväni, siis ks perheen äidin, ottamaan yhteyttä minun työnanatajaani. Neuvoin etukäteen ystävälle mitä sanomalla saattaisi päästä samaan paikkaan töihin kanssani. Toimin jopa hänen suosittelijanaan, ja niinpä meistä tulikin työkavereita. Suoraan sanottuna minä siis järjestin hänelle työpaikan, nii kunnianhimoiselta kun se varmaan kuullostaakin.

Näin minä en ikinä uskaltaisi tuollaisen sossupummin kohdalla tehdä. Hävettäisi ihan sikanaa olla suosittelijana tämmöiselle lusmulle.
Itsellänikin on siis pari työtöntä kaveria joista molemmista olen miettinyt että varmasti osaisivat tehdä näitä samoja töitä kuin minäkin. Mutta sitten olen alkanut miettimään että ei vain ole kanttia alkaa puhumaan asiasta esimiehelle, koska mitä js he eivät pärjäisikään? Mitä jos alkaisivat lintsailemaan ym. Ei, ihan liian noloa.

Suoraan sanottuna ärsyttää lukea tuollaisista ihmisistä, koska itse jäin työttömäksi muutama kuukausi sitten. Ottaisin mielelläni heti hänen työpaikkansa, että pääsisin tekemään edes jotain.

Ystäväsi voi olla hieman...hmm...tyhmä sillä tavalla ettei ymmärrä ollenkaan tilannetta sinun kannaltasi. Voisit ihan hyvin vähän valaista hänelle asiaa niin avartuu hänenkin maailmansa.

Kerro, että sinua harmittaa ja hävettää kun olet toiminut hänen suosittelijanaan ja nyt töissä ehkä hieman ihmetellään asiaa. Kerro, että työ on sinulle tärkeää ja nyt sinun ajatellaan tehneen virhearviointi tai tahalleen junailleen työpaikan ihmiselle joka ei halua käydä töissä.
Kerro, että ikävää on myös se, että joudut nyt tekemään enemmän töitä kun hän on poissa.
Kerro, että mielestäsi olisi suoraselkäisempää irtisanoutua työpaikasta kuin tehdä sinusta toopea ja ylityöllistettyä.

Nämä kaikki voit sanoa ystävällisesti ja jos hän on ystäväsi niin hän ymmärtää. Jos hän ei ymmärrä koska on niin "tyhmä" niin olette aikas lailla eri maailmoista. En ehkä haluaisi tuollaista ystävää.

Kavereita ei kannata suositella. Harvoin niistä on kokemusta miten tekevät työnsä ja ovatko siihen motivoituneita. Vaikka olisi kuinka kivoja tyyppejä tahansa, eivät välttämättä osaa tehdä töitä. Itse suosittelen vain niitä kenen kanssa olen ollut samassa työpaikassa.

Ei sitten tullut puheeksi se etukäteeen, että he saavat sossusta enemmän kuin mitä työstä palkkana?? Olis kannattanu ehkä keskustella sen ystävän kanssa ennen kuin lähdet työpaikkaa järkkäämään.
Tämä on usein se ongelma, kotona makaamalla saa saman rahan kuin töissä käymällä niin kannustin puuttuu.

Sun kaveri ei kauan saa palkkaa sairasloman ajalta. Sitten saa hakea kelasta sairaslomarahaa, joka on palkkaa selvästi pienempi, ehkä se kannustaa kaveriasi käymään töissä. Voisit myös esimiehelle sanoa, että teit virhearvion kun suosittelit kaveriasi ja hän lintsaa töistä. Ikävää, että kaveri pilaa vähän sunkin mainetta työpaikalla, kun sun suosittelusta on sinne päässyt. Voisit myös puhua sun tunteista kaverillesi. Tuskinpa ottaa hyvin, mutta mitä ystävyyttä tuommoinen on, että sä autat kaveria ja hän sitten pilaa sen. Vois tehdä hänelle hyvää kuulla vähän miten hänen käytöksensä vaikuttaa sinuun (työmääräsi kasvaa, suosittelusi ym) ja työyhteisöön.

13 e tunti töistä, miten hirveesti ne työntää soskusta rahaa ihmisille, ettei tuolla palkalla kannata töissä käydä, itsellä palkka alle 12 e tunti ja pidän hyvänä palkkana ja kannattavana käydä töissä

En koskaan suosittelisi kaveriani työpaikkaan ,jos en ole varman millainen hän on työntekijänä. Minua on muutamat entiset työkaveritkin pyytäneet suosittelijaksi, mutta olen katsonut etten kaikille ole tätä palvelusta voinut tehdä kun olen joissakin tapauksissa ollut selvillä mitä ongelmia töaikalla on ollut.

Minä en nyt oikein ymmärrä, millä perusteella kaverisi saa sossusta rahaa. Jos palkka on 13 euroa tunnilta plua lisät, niin kyllähän siinä mennään jo sossun tukirajojen yli. Haiskahtaa nyt vähän valheelta tämä?

[QUOTE="mitä ihmettä";30079553]13 e tunti töistä, miten hirveesti ne työntää soskusta rahaa ihmisille, ettei tuolla palkalla kannata töissä käydä, itsellä palkka alle 12 e tunti ja pidän hyvänä palkkana ja kannattavana käydä töissä[/QUOTE]

Ihan samaa ihmettelen! Olen valmistunut 1/2 vuotta sitten, olin määräaikaisena ja suhtauduin todella intohimoisesti työhöni. Haluan oppia ja kehittyä, ja menin jopa sairaana töihin koska en halunnut missata tilaisuutta oppia uutta niinä päivinä.

Nyt olen työtön, enkä tunnu kelpaavan edes ilmaiseen harjoitteluun tai palkkatuettuun työhön. Olisin valmis jopa tekemään pienemmällä palkalla, koska tykkään työstäni ja haluan saada kokemusta roimasti lisää.

Masentaa sitten kun saa esim. töykeää palvelua jossain, mietin hiljaa mielessäni että miten mielelläni ottaisin tuon työn vastaan enkä varmasti olisi noin "elämääni kyllästynyt". Mutta jotkut ihmiset tuntuu saavan helposti työt ilman yritystä, just suhteiden kautta kuten tässä ap:n tapauksessa.

Ihminen joka elää pitkään sossun rahoilla, älkää missään nimessä suositelko. Kyllä ahkera ja tunnollinen, oma-aloitteinen ihminen löytää työtä lopulta, uskon näin itsekin. Miksette suosittelisi sellaisia työttömiä jotka yrittävät kovasti työllistyä, vaa "säälitte" näitä sossutukilaisia jotka ei eväänsä jaksa liikauttaa?

Yhteistyössä