joulu vain kotona ilman sukulaisia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maryjane"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="maryjane";22671691]niinkai.ihmetyttää vaan miksi kaikki suhtautuu mun ajatuksiin niin omituisesti.joulumieliv sydämmessä tärkein ja mä saan joulumieleni läheisistä..miks kommentit niin negatiivisia..[/QUOTE]

Minun ei ainakaan ollut tarkoitus olla negatiivinen, itse olen myös samoja juttuja käynyt läpi aikanani. Aika paljon on tässä mielestäni ollut ehdotuksia siitä miten siitä joulusta voisi tehdä sen oman joulun vaikkei nyt tällä kertaa oltaisikaan samalla porukalla kuin aiemmin.

Tosissaan jouluja on erilaisia, monillehan tulee parisuhteen ja perheen myötä eteen sekin että jokatoinen perhejoulu "joudutaan" viettämään anoppilassa. Eli vaikka omien vanhempien luona olisi se ainoa oikea joulu, niin silti sinnekään ei joka vuosi pääse vaan joutuu sopeutumaan ehkä alkuun hyvinkin vierailta tuntuviin jouluperinteisiin. Elämä vaan on sellaista ja aina ei saa asioita menemään sen mukaan mitä haluaa.

Se oma asenne sitten vaikuttaa vaan siihen miten noihin muutoksiin sopeutuu ja millaisen siitä joulusta saa sitten muokattua. Jos avoimemmin mielin lähtee uusiin juttuihin mukaan niin lopputulos on todennäköisesti kuitenkin parempi kuin siinä että jää yksin kiukuttelemaan kun ei saakaan sitä perhejoulua minkä olisi halunnut.

Toki jos joulumieltä ei ole niin sitten voi jättää joulun kokonaan juhlimatta, itsekin olen joskus tehnyt niin. Mutta vain sen takia etten oikeasti ole sillä hetkellä ollut halukas joulua viettämään, en siksi että olisin muille loukkaantuneena tehnyt tuota ja sittemmin kokenut katkeruutta kun toiset saivat ne joulunsa. Eli jos oikeasti haluat joulua viettää niin mielummin kannattaa kokeilla löytää nyt sitä omaa joulunviettotapaa sen sijaan että jättää joulun kokonaan pois.

Mitä miehiin tulee niin miehen kokevat monia juttuja erilailla kuin naiset. Juhlien laittamiset ei välttämättä ole niin lähellä sydäntä ja jos kiehesi on vaistonnut tai saanut ihan suoraan kuullakin sinun fiiliksistäsi joulun suhteen niin ehkä se on alkanut häntä ahdistamaan eikä siksikään jaksa innostua joulusta kun pelkää sen menevän kiukutteluksi. Jos taas vaimo hyvillä mielin laittelee sitä omaa joulua niin silloin on miehenkin helpompi mennä mukaan. Tämäkin siis ihan omasta kokemuksesta joidenkin juhlien suhteen... :whistle: :ashamed:

Luepa kommentit uudelleen, musta kovinkin kannustavia ja positiivisia suurimmaksi osaksi. Voiko nyt olla niin että ryvet niin itsesäälissä ettet näe sitä ja siksi myös keksit kaikkiin tsemppauskommentteihin negatiivisen tai ei-onnistu-millään-vastauksen. Koitapa itsekin vähän, ja jätä tuo voi-mua-reppanaa-asenne pois.

kovin kauniisti kirjoitat..ja eikö tekstissäsi nyt hieman loista rivien välistä että mielestäsi minulla on asennevamma..

[QUOTE="maryjane";22671756]kyllähän mä lapseni hoidan joulunakin niinkuin muutenki joka päivä mut tarkotin sitä että eí se vielä voi tehdä pipareita,avata lahjojaan,laulaa joululauluja yms.
tottakai ottaisin lapsen mukaan kun menisin sukuloimaan,miten se on pois vauvalta jos haluan nähdä esim.äitini jouluna...[/QUOTE]

Minulla on 5v kehitysvammainen poika joka ei vielä tänäkään jouluna voi tehdä pipareita eikä laulaa joululauluja jne. Lahjojen avaaminenkin on niin ja näin, lahjapaperit yleensä ovat yhä kiinnostavampia kuin lahjat itsessään.

Kuitenkin myös hän on omalla tavallaan mukana joulussa ja nauttii niiden joululaulujen kuuntelemisesta ja siitä kun muut leipovat jne, koko joulun tunnelmasta ja siitä kun saadaan olla koko perhe vapaalla. :heart: Uskon tuon tunnelman välittyvän myös tuohon meidän tällä hetkellä 2 viikon ikäiseen kuopukseen.

Sitä lähinnä itse ajan takaa tuolla asenteella ja joulumielellä. Aika moni asia olisi elämässäni mennyt rikki jos jäisin vain odottamaan noista lasten taitoja jne. Niin arki kuin juhlakin voi silti olla mukavaa vaikkei kaikki menisikään juuri niiden omien suunnitelmien mukaan. Ja loppupelissä, etköhän sinäkin saanut jo täksi jouluksi sen ihanimman lahjan mitä ihminen voi vaan saada... :heart:

Minun ei ainakaan ollut tarkoitus olla negatiivinen, itse olen myös samoja juttuja käynyt läpi aikanani. Aika paljon on tässä mielestäni ollut ehdotuksia siitä miten siitä joulusta voisi tehdä sen oman joulun vaikkei nyt tällä kertaa oltaisikaan samalla porukalla kuin aiemmin.

Tosissaan jouluja on erilaisia, monillehan tulee parisuhteen ja perheen myötä eteen sekin että jokatoinen perhejoulu "joudutaan" viettämään anoppilassa. Eli vaikka omien vanhempien luona olisi se ainoa oikea joulu, niin silti sinnekään ei joka vuosi pääse vaan joutuu sopeutumaan ehkä alkuun hyvinkin vierailta tuntuviin jouluperinteisiin. Elämä vaan on sellaista ja aina ei saa asioita menemään sen mukaan mitä haluaa.

Se oma asenne sitten vaikuttaa vaan siihen miten noihin muutoksiin sopeutuu ja millaisen siitä joulusta saa sitten muokattua. Jos avoimemmin mielin lähtee uusiin juttuihin mukaan niin lopputulos on todennäköisesti kuitenkin parempi kuin siinä että jää yksin kiukuttelemaan kun ei saakaan sitä perhejoulua minkä olisi halunnut.

Toki jos joulumieltä ei ole niin sitten voi jättää joulun kokonaan juhlimatta, itsekin olen joskus tehnyt niin. Mutta vain sen takia etten oikeasti ole sillä hetkellä ollut halukas joulua viettämään, en siksi että olisin muille loukkaantuneena tehnyt tuota ja sittemmin kokenut katkeruutta kun toiset saivat ne joulunsa. Eli jos oikeasti haluat joulua viettää niin mielummin kannattaa kokeilla löytää nyt sitä omaa joulunviettotapaa sen sijaan että jättää joulun kokonaan pois.

Mitä miehiin tulee niin miehen kokevat monia juttuja erilailla kuin naiset. Juhlien laittamiset ei välttämättä ole niin lähellä sydäntä ja jos kiehesi on vaistonnut tai saanut ihan suoraan kuullakin sinun fiiliksistäsi joulun suhteen niin ehkä se on alkanut häntä ahdistamaan eikä siksikään jaksa innostua joulusta kun pelkää sen menevän kiukutteluksi. Jos taas vaimo hyvillä mielin laittelee sitä omaa joulua niin silloin on miehenkin helpompi mennä mukaan. Tämäkin siis ihan omasta kokemuksesta joidenkin juhlien suhteen... :whistle: :ashamed:

voi olla että mieheni on ahdistunut jouluni kiukuttelusta mutta ei sitä hänestä nää.joten ehkä te voisitte vaan myöntää että mieheni ei ole jouluihminen(minä hänet paremmin tunnen kuitenkin).ja hän ei halua innostua tai välittää joulutunnelmasta vaikka sen itse kotiimme rakentaisin ja hän saisi nauttia.

mutta muuten kirjoitat kivasti ja olen samaa mieltä:)

Minulla on 5v kehitysvammainen poika joka ei vielä tänäkään jouluna voi tehdä pipareita eikä laulaa joululauluja jne. Lahjojen avaaminenkin on niin ja näin, lahjapaperit yleensä ovat yhä kiinnostavampia kuin lahjat itsessään.

Kuitenkin myös hän on omalla tavallaan mukana joulussa ja nauttii niiden joululaulujen kuuntelemisesta ja siitä kun muut leipovat jne, koko joulun tunnelmasta ja siitä kun saadaan olla koko perhe vapaalla. :heart: Uskon tuon tunnelman välittyvän myös tuohon meidän tällä hetkellä 2 viikon ikäiseen kuopukseen.

Sitä lähinnä itse ajan takaa tuolla asenteella ja joulumielellä. Aika moni asia olisi elämässäni mennyt rikki jos jäisin vain odottamaan noista lasten taitoja jne. Niin arki kuin juhlakin voi silti olla mukavaa vaikkei kaikki menisikään juuri niiden omien suunnitelmien mukaan. Ja loppupelissä, etköhän sinäkin saanut jo täksi jouluksi sen ihanimman lahjan mitä ihminen voi vaan saada... :heart:

joo.ymmärrän pointisi mutta sinä et edes halua ymmärtää minua.

[QUOTE="vieras";22671830]Ymmärrän että ap.tä harmittaa mutta life goes on.
Jos oot jo valmiiksi päättänyt että joulustas tulee paska niin sellanen siitä sitten tulee.[/QUOTE]

juu juu..kiitos kommentista..

[QUOTE="maryjane";22671837]voi olla että mieheni on ahdistunut jouluni kiukuttelusta mutta ei sitä hänestä nää.joten ehkä te voisitte vaan myöntää että mieheni ei ole jouluihminen(minä hänet paremmin tunnen kuitenkin).ja hän ei halua innostua tai välittää joulutunnelmasta vaikka sen itse kotiimme rakentaisin ja hän saisi nauttia.

mutta muuten kirjoitat kivasti ja olen samaa mieltä:)[/QUOTE]

Kaikki ihmiset ei ole jouluihmisiä, ei varmaan oma miehenikään sen isommassa määrin tuota ole. Mutta sen ei-jouluihmisen on helpompi virittyä mukaan toisen joulutunnelmaan silloin kun se jouluihminen itse nauttii siitä joulun laittamisestaan. Jos taas se jouluihmisen vain stressaa, ahdistuu ja kiukuttelee niin silloin tämän jota joulu ei loppupelissä juuri kiinnosta on vaikeampi virittyä mukaan tunnelmaan. Parisuhteessa kun tulee eteen asioita joista ei itse niin välitä mutta mitkä ovat puolisolle tärkeitä ja silloin olisi ihan hyvä sen vähemmän kiinnostuneenkin tulla jotenkin vastaan.

Siksi voi olla ihan hyvä jutella näistäkin ruahassa, kertoa miehelle kuinka joulu on sinulle tärkeä ja harmittaa kun ette voi viettää sitä sukusi kanssa. Ja että haluaisit nyt sitten kehitellä omaa joulua teidän perheelle ja ehkä mies - vaikkei mikään jouluihminen olekaan - voisi jollain lailla lähteä mukaan tuohon.

[QUOTE="maryjane";22671778]kovin kauniisti kirjoitat..ja eikö tekstissäsi nyt hieman loista rivien välistä että mielestäsi minulla on asennevamma..[/QUOTE]

Ekassa asenneviestissäni EI ollut, sinä itse vedit asennevamman tähän mukaan (asennevamma ei ole sama asia kuin koittaa muuttaa omaa asennettaa positiivisemmaksi ja paremmaksi). Seuraavassa viestissä mua rupesi nyppimään toi sun asenteesi, vaikka mitä yrittää kuka tahansa ehdottaa niin silti joka asiasta löytyy joku mikä ei onnistu, mua rupeaa ärsyttämään toi sun saamattomuus. Ja minun yksi (kritisoivampi) tekstini ei ole kaikki saamasi kommentit (jossa siis mukana myös minun tsemppausviestejäni myös).

Kaikki ihmiset ei ole jouluihmisiä, ei varmaan oma miehenikään sen isommassa määrin tuota ole. Mutta sen ei-jouluihmisen on helpompi virittyä mukaan toisen joulutunnelmaan silloin kun se jouluihminen itse nauttii siitä joulun laittamisestaan. Jos taas se jouluihmisen vain stressaa, ahdistuu ja kiukuttelee niin silloin tämän jota joulu ei loppupelissä juuri kiinnosta on vaikeampi virittyä mukaan tunnelmaan. Parisuhteessa kun tulee eteen asioita joista ei itse niin välitä mutta mitkä ovat puolisolle tärkeitä ja silloin olisi ihan hyvä sen vähemmän kiinnostuneenkin tulla jotenkin vastaan.

Siksi voi olla ihan hyvä jutella näistäkin ruahassa, kertoa miehelle kuinka joulu on sinulle tärkeä ja harmittaa kun ette voi viettää sitä sukusi kanssa. Ja että haluaisit nyt sitten kehitellä omaa joulua teidän perheelle ja ehkä mies - vaikkei mikään jouluihminen olekaan - voisi jollain lailla lähteä mukaan tuohon.

juu,olen yrittänyt:)ja luultavasti tulen vielä yrittämään.mut on se vaikeeta kun toinen ei edes halua joulukuusta.

[QUOTE="maryjane";22671867]joo.ymmärrän pointisi mutta sinä et edes halua ymmärtää minua.[/QUOTE]

Millä lailla ymmärtää? Siis ettei pariviikkoinen vauva kykene leipomaan pipareita tai laulamaan joululauluja. Uskoisin että olen tuonkin joskus läpikäynyt ja käyn tänäkin jouluna.

Toki itsestäkin tuntuisi mukavammalta jos nuo isommat lapset ymmärtäisivät enemmän joulun päälle, voitaisiin suunnitella sitä samaan tyyliin kuin kaveriperheet joilla on samanikäisiä lapsia. Mutta niin vain ei ole, enkä silti halua heittäytyä jouluksi itkemään sitä etten saa sellaista joulua mitä joskus kuvittelin eläväni lasteni ollessa tämänikäisiä. Mielummin sitten tehdään näillä eväillä sellainen joulu mikä tuntuu meistä hyvältä.

Vai että joulu "vain" kotona oman miehen ja vastasyntyneen kanssa, on se kyllä kamalaa.

Lapsuuden jouluihin ei valitettavasti ole paluuta, vaikka ne ihania olikin siellä oman perheen ja sisarusten kanssa, kun sai vain nauttia eikä itse tarvinnut olla joulua luomassa ja perinteitä rakentamassa. Aikuistuminen on kovaa.

[QUOTE="maryjane";22671931]juu,olen yrittänyt:)ja luultavasti tulen vielä yrittämään.mut on se vaikeeta kun toinen ei edes halua joulukuusta.[/QUOTE]

Juu, se on kieltämättä harmillista. Mekin oltiin ekat joulut ilman kuusta kun miehen mielestä se oli turha ja toi vaan neilasi siivottavaksi. Jotenkin sen sitten sai silti kaupiteltua ns. miesten hommaksi ja nykyisin tuo tykkää jo lähteä kuusta hakemaan.

Toivottavasti saisit miestäsi innostettua mukaan!

[QUOTE="maryjane";22671729]no eihän mieheni niitä tehny vaan minä,hyvä jos edes vilkaisi..[/QUOTE]

No onpa kummallinen mies jos ei kesällä innostunut joulukoristeista, hyvä jos kunnolla edes vilkaisemaan!

mä lopetan nyt tän keskustelun omalta osaltani tähän.viettäkäämme kaikki kiva joulu ja yrittäkäämme pitää joulumieltä ja rauhaa yllä huolimatta haasteista:)heippa:)

[quote="maryjane";22671974]mä lopetan nyt tän keskustelun omalta osaltani tähän.viettäkäämme kaikki kiva joulu ja yrittäkäämme pitää joulumieltä ja rauhaa yllä huolimatta haasteista:)heippa:)[/quote]

eikä stressata!!! :)

Yhteistyössä