joulu vain kotona ilman sukulaisia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "maryjane"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä mä tavallaan ymmärrän ap:ta.
Mekin ollaan aina vietetty joulu porukalla, aiemmin oltiin aina mun vanhemmilla ja viime vuodet ollaan kokoonnuttu isolla jengillä meille. Tänä jouluna mun vanhemmat ei oo tulossa, ja mun veljeni perhe reissaa ulkomailla eli meille tulee vain mun siskoni miehensä kanssa ja ehkä miehen äiti. Onneksi kuitenkin edes joitain tulee. Voihan joulun toki viettää omallakin porukalla, mutta sillä porukalla olemme kuitenkin lähes joka ilta koolla eli jouluna on ihana viettää aikaa/pelaillla porukalla :xmas:

Totta on kuitenkin sekin, että kannattaa luoda myös omia jouluperinteitä. Jos miehesi jouluinnostus rajoittuu kinkkuun, niin pidä huoli, että mies hommaa ja huolehtii sen paistamisesta. Hän voisi olla vastuussa myös kuusen hankinnasta. Tee sinä muita jouluhommia teidän kotiin ja koristelkaa vaikka kuusi yhdessä - ehkä se miehen joulufiiliskin siitä kasvaa, kun kinkuntuoksu leviää kotiin :)

[QUOTE="maryjane";22671359]no sukulaiseksi itselleni en pysty muuttumaan,mieheni ajatusmailmaa en voi hallita ja saunaakaan en voi rakentaa...koristelut on tehty ja kortit lähetetty..sukulaiset kyselly läpi jo aikoja sitten.ja tein siis jo joulukoristeita kesällä...[/QUOTE]

Joulukoristeiden tekoa kesällä...sinähän varsinainen joulutunnelmaan virittäytyjä olet : )
Olet myös sitä mieltä ettei pieni vauva muista joulua...ehkä ei muista,mutta aistii takuulla tunnelman.
Kerrotko lapsellesi sitten isompana,että äiti repi ensimmäisenä joulunasi koristeet pois ennen joulua ja mökötti kaksplus palstalla joulun.
Voisi kauniimpia muistojakin olla kerrottavaksi jos olet niiiin jouluihminen.

[QUOTE="maryjane";22671450]on se kumma kun läheisistään välittäminen on nykyään sit asennevamma..mun mielestä ihmiset vois enemmän välittää toisistaan..[/QUOTE]

sekin on totta mutta ei tod jouluna! kyllä nyt ihmiset saa viettää just semmoinen joulu ku ite haluu. ette nyt voi olettaa että kaikki aina haluu passata muita ja pääsette valmiinkatetun pöydän ääreen. huh huh..välittäminen on myös että antaa jokainen viettää sellasen joulun mitää haluaa. siitä ei voi suuttua jos ei pääse niihin kekkereisiin mukaan.

[QUOTE="maryjane";22671359]no sukulaiseksi itselleni en pysty muuttumaan,mieheni ajatusmailmaa en voi hallita ja saunaakaan en voi rakentaa...koristelut on tehty ja kortit lähetetty..sukulaiset kyselly läpi jo aikoja sitten.ja tein siis jo joulukoristeita kesällä...[/QUOTE]

No mutta jos joulukoristeet o tehty niin miksi et ottaisi niitä käyttöön kun kerta joulusta pidät?

Elämässä tulee tilanteita jolloin asiat muuttuvat ja nuo perinteiset juhlapyhätkään ei mene niin kuin haluaisi. Silloin täytyy vaan omalla asenteella pyrkiä luomaan tilanteesta mahdollisimman mukava. Teillä on about samanikäinen vauva kuin meilläkin ja omalla tavallani tämä rauhallinen joulu houkutteleekin, saadaan kuitenkin viettää aikaa perheen kesken eikä suoraansanottuna huvittaisi tämänikäisen kanssa vielä lähteä kauemmaksi sukuloimaan.

Meilläkään siis mies ei ole juuri innostunut joulunlaitosta, mutta kun olen saanut valmistelut tehtyä niin kyllä hänkin jouluntunnelmasta ja ruuista nauttii. Ehkei sinunkaan miehellesi ole loppupelissä mitään sitä joulua vastaan vaikkei hän muuten olekaan innostunut sitä laittamaan? Kun saat rauhassa nuo laitettua voitte sitten yhdessä nauttia noista rauhallisista päivistä ihan oman väen kesken. Ehkä käydä vaikka kirkossa tai hautausmaalla tms (meilläkään ei lähihautausmaalle ole ketään tuttuja haudattuna mutta silti ajateltiin tehdä sinne kävelyretki ja viedä muistolehtoon kynttilät miehen äidin ja oman veljeni musitoksi). Ajatella että tämä on teidän ensimmäinen joulu lapsen kanssa ja näin alku omalle perheellenne, nauttia vain siitä...

Mä tekisin sen omannäköisen joulun kotiin. Laitoin koristelut ja kuuset kyllä jo silloin, kun ensimmäinen lapsi oli vauva, ja kyllä hänkin kuusta katseli mielellään. Miksi jäisit ilman jouluherkkuja? Hankit toki kaupasta syötävät, onko aiempina jouluina sukulaiset laittaneet kystä kyllä mutta sä et? Siinä saattaa olla yksi syy sukulaisjouluihin tympääntymiseen... Jos yksi joutuu kokkaamaan koko porukalle ja muut vaan odottaa valmista.

Kyllä se joulutunnelma voi tulla ilman sukulaisiakin, me ollaan lasten syntymän jälkeen vietetty aina aatot ihan oman perheen kesken. Joulupäivänä käydään anopilla kahvilla. Aattona käydään haudalla, avataan lahjat (tänä jouluna ei enää pukkia tule kun lapset jo isoja ) ja saunotaan. Mutta jos joku noista traditioista jäisi väliin, ei mun joulu sentään pilalla olisi. Olenhan monesti ollut jouluna töissäkin, ja silti on kiva joulu vietetty.

[QUOTE="maryjane";22671450]on se kumma kun läheisistään välittäminen on nykyään sit asennevamma..mun mielestä ihmiset vois enemmän välittää toisistaan..[/QUOTE]

Okei, olet tota mieltä ja sitten kun koitan yrittää piristää ja tsempata sua on siis sun mukaan asennevammaiseksi haukkumista..? Missä kohtaa sanoin että sulla on asennevamma?!?!?!?!?!?!? Selvä, ei sitten piristetä ja auteta kun kaiken haluat kääntää nurinpäin. Nyt sulla on totisesti asenteessa korjattavaa, tottakai kaikki on huonosti kun noin negatiivinen olet. Mukavaa Joulua.

tulipas nopeesti hyviä kommentteja..ja olen samaa mieltä joistakin asioista:) kuusta me ei kulemma tarvita mihen mielestä ja itse sen haluaisin.ehkä olen niin kärttyinen miehen takia koska ei ymmärrä miten tärkeä joulu on mulle.ja ei jaksa kiinnostua.

Okei, olet tota mieltä ja sitten kun koitan yrittää piristää ja tsempata sua on siis sun mukaan asennevammaiseksi haukkumista..? Missä kohtaa sanoin että sulla on asennevamma?!?!?!?!?!?!? Selvä, ei sitten piristetä ja auteta kun kaiken haluat kääntää nurinpäin. Nyt sulla on totisesti asenteessa korjattavaa, tottakai kaikki on huonosti kun noin negatiivinen olet. Mukavaa Joulua.

yleensä kun ehdotetaan muuttamaan asennetta niin kuin sinä ehdotit niin se tarkottaa et asenteessa on vikaa ja mielestäni silloin on asennevamma.ei muuta.ja yritän olla loukaantumatta niin yritä säkin.en mä tässä halua mieltäsi pahoittaa.mukaavaa joulua sinulle myös.

[QUOTE="päivi";22671474]Joulukoristeiden tekoa kesällä...sinähän varsinainen joulutunnelmaan virittäytyjä olet : )
Olet myös sitä mieltä ettei pieni vauva muista joulua...ehkä ei muista,mutta aistii takuulla tunnelman.
Kerrotko lapsellesi sitten isompana,että äiti repi ensimmäisenä joulunasi koristeet pois ennen joulua ja mökötti kaksplus palstalla joulun.
Voisi kauniimpia muistojakin olla kerrottavaksi jos olet niiiin jouluihminen.[/QUOTE]

no taisin hieman kimpaantua..ja vaikka päättäisin olla joulua viettämättä niin en sitä täällä viettäisi kuitenkaan..

kitos vaan kaikille,yritän nyt miettiä asiaa ja ehkä saan vielä jouluni pelastettua tai en mut tuleehan se ensi vuonnakin ja sit lapsi isompi niin kivempi sitten:)

[QUOTE="maryjane";22671579]yleensä kun ehdotetaan muuttamaan asennetta niin kuin sinä ehdotit niin se tarkottaa et asenteessa on vikaa ja mielestäni silloin on asennevamma.ei muuta.ja yritän olla loukaantumatta niin yritä säkin.en mä tässä halua mieltäsi pahoittaa.mukaavaa joulua sinulle myös.[/QUOTE]

Ei kai sen tarvitse suoraan asennevammaa tarkoittaa. :D Ymmärsin tuon aiemman nikin meinanneen juuri sitä että joulu lähtee asenteesta. Siis se joulutunnelma on ihmisen omien korvien välissä ja sitä voi sitten tuoda esiin sellaisen tavoin ja valmisteluin mitä omikseen kokee. Ei joulun tarvi olla kiinni tietyistä sukulaisista tai tai tietystä paikasta jne.

Olihan itsellenikin noiden perheoulujen jälkeen erilainen kokemus olla uudessa maassa eka joulu töissä yöt ja nukkua päivät sekä käydä joulupukkeilemassa aattona. Kuitenkin se joulumieli löytyi siitä että saatiin viettää sitä joulua noiden vanhusten kanssa, seurustella, syödä ja juoda glögiä yhdessä heidänkin kanssaan joilla ei ollut ketään sukulaisia lähimain.

miks et pääse saunaan? Monissa taloyhtiöissä järjestetään joulusauna, vaikka saunavuoropäivät eivät osuisi joulun kanssa yksiin. Käypä saunan ovesta katsomassa jos sinne on sellainen lappu ilmestynyt (oletin että kerros- tai rivitalossa asutte kun ei omaa saunaa)

niinkai.ihmetyttää vaan miksi kaikki suhtautuu mun ajatuksiin niin omituisesti.joulumieliv sydämmessä tärkein ja mä saan joulumieleni läheisistä..miks kommentit niin negatiivisia..

Sulla on oma mies ja oma esikoinen kotona ja väniset siitä kun joudut viettään joulun yksin ilman läheisiä?

[QUOTE="maryjane";22671691]niinkai.ihmetyttää vaan miksi kaikki suhtautuu mun ajatuksiin niin omituisesti.joulumieliv sydämmessä tärkein ja mä saan joulumieleni läheisistä..miks kommentit niin negatiivisia..[/QUOTE]

Siksi koska väität saavasi joulumielesi läheisistä, ja että joulumieltä ei tule ollenkaan jos joudut viettään joulun vaan miehen ja vauvan kanssa.

[QUOTE="Just";22671701]Sulla on oma mies ja oma esikoinen kotona ja väniset siitä kun joudut viettään joulun yksin ilman läheisiä?[/QUOTE]

mies ei välitä joulusta ja vauvamme ei vielä ymmärrä.silloinhan joudun tekemään jouluni yksin itselleni.mikä siinä niin vaikeaa ymmärtää...

[QUOTE="päivi";22671474]Joulukoristeiden tekoa kesällä...sinähän varsinainen joulutunnelmaan virittäytyjä olet : )[/QUOTE]
Mikä saattaa selittää miksei mies jaksa enää jouluna niin kiinnostua joulukoristeista.

[QUOTE="maryjane";22671716]mies ei välitä joulusta ja vauvamme ei vielä ymmärrä.silloinhan joudun tekemään jouluni yksin itselleni.mikä siinä niin vaikeaa ymmärtää...[/QUOTE]
Niin, eli sulle ei tärkeintä oo läheiset tai läheisten kanssa joulun viettäminen, vaan läheiset joille joulu on tärkeetä ja jotka tykkää joulukoristeista?

Miehelle tärkeetä on kinkku. Sulle koristeet. Laitatte molemmille jotain ja nautitte vauvastanne ja joulurauhasta. Etkö sä voi tehdä mitään itsenäisesti, ilman että joku on vieressä kertomassa kuinka tärkeetä se on?

[QUOTE="maryjane";22671721]lapseni on mulle kultaakin kalliimpi mut miten se tähän liittyy..siis et joulumieli kadoksissa..[/QUOTE]

No sori, mä jotenkin aattelin että oma lapsi liittyis jotenkin siihen viettääkö joulua läheisten kanssa.

[QUOTE="maryjane";22671716]mies ei välitä joulusta ja vauvamme ei vielä ymmärrä.silloinhan joudun tekemään jouluni yksin itselleni.mikä siinä niin vaikeaa ymmärtää...[/QUOTE]

Kyllä mäkin tein joulun yksin itselleni silloin, kun yksin asuin. Ei ollut miestä eikä lapsia. Silti laitoin koristelut ja kuusen, ostin jouluherkkuja.

Tulee se joulu yksinkin, sulla kumminkin on perhe kotona jouluna.

[QUOTE="Niin";22671718]Mikä saattaa selittää miksei mies jaksa enää jouluna niin kiinnostua joulukoristeista.[/QUOTE]

no eihän mieheni niitä tehny vaan minä,hyvä jos edes vilkaisi..

[QUOTE="maryjane";22671691]niinkai.ihmetyttää vaan miksi kaikki suhtautuu mun ajatuksiin niin omituisesti.joulumieliv sydämmessä tärkein ja mä saan joulumieleni läheisistä..miks kommentit niin negatiivisia..[/QUOTE]

Luepa kommentit uudelleen, musta kovinkin kannustavia ja positiivisia suurimmaksi osaksi. Voiko nyt olla niin että ryvet niin itsesäälissä ettet näe sitä ja siksi myös keksit kaikkiin tsemppauskommentteihin negatiivisen tai ei-onnistu-millään-vastauksen. Koitapa itsekin vähän, ja jätä tuo voi-mua-reppanaa-asenne pois.

No sori, mä jotenkin aattelin että oma lapsi liittyis jotenkin siihen viettääkö joulua läheisten kanssa.

kyllähän mä lapseni hoidan joulunakin niinkuin muutenki joka päivä mut tarkotin sitä että eí se vielä voi tehdä pipareita,avata lahjojaan,laulaa joululauluja yms.
tottakai ottaisin lapsen mukaan kun menisin sukuloimaan,miten se on pois vauvalta jos haluan nähdä esim.äitini jouluna...

Yhteistyössä