Penninvenytys osa 1. Ensimmäinen kauppareissu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiitos vastauksesta. Minä olen muuten tarkoituksella vähentänyt lihan määrää/ateria. Meillä siis syöjinä kaksi kevyttä toimistotyötä tekevää aikuista ja kaksi vähäruokaista teinipoikaa. Aiemmin meillä meni esim broilerin fileitä 2 kpl/ruokailija, etenkin jos file oli kokonainen. Nyttemmin teen usein ruokia, joissa file leikataan 3-4 osaan ja silloin yksi file/ruokailija riittää yhtä hyvin. Se on se tunne, että montako palaa ruokaa ottaa, ilmeisesti. Ja kun lisää kasvisten määrää, tulee ateriasta toivon mukaan ravitsemuksellisesti parempi. Ja perunan kanssa sama (vaikka muistan kyllä, että teillä ei perunaa mene paljon, kerron silti), valmistan perunan usein niin, että se pilkotaan viipaleisiin tai lohkoihin, yhdestä perunasta tulee useampi "pala" ja tulee otettua vähemmän. Ja kun kasviksia (parsakaalta, porkkanaa, fenkolia, ruusukaalta jne) on tarjolla, tulee otettua sitä kasvista enemmän.

Eikä tässä ole kyse siitä, että pihisteltäisiin ruoasta, vaan siitä, että ateria olisi monipuolinen ja terveellinen, kuten sinullakin on tavoitteena:)

Mä silloin vuosi sitten koitin korvailla osaa lihasta kasviksilla...tai siis ikäänkuin jatkoin sitä ruokaa esim. lisäämällä joukkoon porkkanaa. Hyvä ettei jouduttu avioeron partaalle, kun mies veti niin kovat hepulit :laugh: Ja pakko todeta että kyllä mäkin olen lihaihmisiä (tai lähinnä broileri) ja se liha on mun mielestäni ruoan paras osa ihan ehdottomasti :)

Meidän perhe syö yleensä 4 fileestä yhden aterian, eli mä, mies ja esikoinen syödään yksi pala/naama ja pienet jakaa yhden palan keskenään. Mutta jauhelihaa menee kyllä selvästi enempi. Tai tähänkin vaikuttaa vähän se, että kuka ruoan tekee...mies tekee paksua kastiketta ja mä löysää, jolloin lihapitoisuus on suhteessa pienempi.

Tuosta perunan kulumisesta huomaan ainakin sen, että jos on tavallisia pottuja, niin niitä menee paljon vähemmän, kuin mitä menee muusia...se muusi kun on hyvää ja peruspotut ei :)

Mä en ookkaan aikoihin laskenu paljon kk ruokakauppaan rahaa menee. Tosin meitä on vaan poika ja mä, joten ei kauheasti kuitenkaan. Ite leivon yleensä leivät ja herkut,ruisleipää välillä kaupasta ostetaan. Kalaa meillä syödään paljon, lisäksi possun suikalelihaa menee paljon. Marinoituna en osta muutaku kanankoivet. Poika ei pidä maidon mausta, joten jugurttia, juustoa,viiliä menee paljon, kuten myös hedelmiä ja salaattia.
Meillä on se etu, että lähellä on monta isompaa automarkettia ja pienempiä ruokakauppoja, joten tarjouksien perässä viittii juostakin:)
Täytyy ens kuun alusta kahtoo maaliskuun ruokaostosten summa meidän pikku perheessä:)

Sorry, mutta :laugh:

Siis mä jopa kerran ostin salaa ison purkin banaanijogurttia, laitoin sen salaa jääkaappiin ja piilotin sinne ettei se huomaa. Sitten kun tuli jogurttituokion aika, laitoin salaa ne sellaisiin purkkeihin, siis kahteen purkkiin, molemmille lapsille. Laitoin vielä kannen päälle ikään kuin fuulaukseksi. Sitten kun lapset oli näkemässä, vedin muka kannen pois, ja tungin lapsien eteen. Kuopus söi hyvällä ruokahalulla, esikoinen maistoi ja sanoi, että tää maistuu jotenkin kummalliselle, mikä tässä on vikana?

I rest my case.

Mä silloin vuosi sitten koitin korvailla osaa lihasta kasviksilla...tai siis ikäänkuin jatkoin sitä ruokaa esim. lisäämällä joukkoon porkkanaa. Hyvä ettei jouduttu avioeron partaalle, kun mies veti niin kovat hepulit :laugh: Ja pakko todeta että kyllä mäkin olen lihaihmisiä (tai lähinnä broileri) ja se liha on mun mielestäni ruoan paras osa ihan ehdottomasti :)

Meidän perhe syö yleensä 4 fileestä yhden aterian, eli mä, mies ja esikoinen syödään yksi pala/naama ja pienet jakaa yhden palan keskenään. Mutta jauhelihaa menee kyllä selvästi enempi. Tai tähänkin vaikuttaa vähän se, että kuka ruoan tekee...mies tekee paksua kastiketta ja mä löysää, jolloin lihapitoisuus on suhteessa pienempi.

Tuosta perunan kulumisesta huomaan ainakin sen, että jos on tavallisia pottuja, niin niitä menee paljon vähemmän, kuin mitä menee muusia...se muusi kun on hyvää ja peruspotut ei :)

Tuo määrä kuulostaa teillä ihan sopivalta (en tietenkään ole mikään ravintoasiantuntija), eli minusta ei ole liikaa lihaa/ateria. Meillä oli turhan paljon aikaisemmin. Niistä vihanneksista sen verran, että meillä ainakin on aina mennyt paremmin kun ei yritä piilottaa niitä ruokaan vaan ne laitetaan ihan reilusti esille, höyrytettyinä, raasteena, salaattina, pyreenä, muusina. Jos koittaa sotkea kaikkea yhdeksi ruoaksi, se yleensä ei ole kovin hyvää tai kaupaksi käyvää.:) Ainoa, mihin voi piilottaa vaikka mitä, on se kasvissosekeitto:saint:

Tuo määrä kuulostaa teillä ihan sopivalta (en tietenkään ole mikään ravintoasiantuntija), eli minusta ei ole liikaa lihaa/ateria. Meillä oli turhan paljon aikaisemmin. Niistä vihanneksista sen verran, että meillä ainakin on aina mennyt paremmin kun ei yritä piilottaa niitä ruokaan vaan ne laitetaan ihan reilusti esille, höyrytettyinä, raasteena, salaattina, pyreenä, muusina. Jos koittaa sotkea kaikkea yhdeksi ruoaksi, se yleensä ei ole kovin hyvää tai kaupaksi käyvää.:) Ainoa, mihin voi piilottaa vaikka mitä, on se kasvissosekeitto:saint:

Apua...kuulostaa kamalalle. Siis se, että mun pitäis tuon perushutun lisäksi vielä kuoria ja höyrytellä, tai tehdä pyrettä (mitä hittoa se on?) tai jotain muuta. Mä en edes raasteita meinaa jaksa vääntää kun raastaminen on niin tylsää :D

Ruoan laittaminen on siis mulle melkolailla vihonviimesitä puuhaa. Mä melkeen ennemmin kuuraas paskasta wc.pyttyä, kun teen ruokaa :xmas:

Mä tuossa yksi päivä ylitin itseni ja tein porkkanatikkuja. Lapsiet kyllä tykkäs niistä, jotta ehkä mä voin joskus toistekin niitä väsätä. Tosin olen kyllä miehelle vinkannut että mä haluan semmoisen jonkun ihmeen salaatti Chefin, joka pilkkoo mun puolesta...ostosteeveessä moisisa myydään :D

Täällä myös menossa penninvenytyskuukausi tai siis ajattelin että jos ihan pitkälläkin tähtäimellä sais kauppalaskuja pienennettyä,ruokakauppaan on mennyt viimeisen vuoden aikana 600-700€/kk,ja nyt tavoitteena 450€. Ruoan terveellisyydestä en aio tinkiä,vaan olen karsinut herkut minimiin,ollaan alettu leipoa leivät ja sämpylät itse,ja ennen kaikkea olen entistä enemmän ottanut kokeiluun kaupan halppistuotteita,ja todennut että suurinosa noista s-ryhmän halppistuotteista (x-tra myös) ovat aivan käyttökelpoista tavaraa.

Täällä myös menossa penninvenytyskuukausi tai siis ajattelin että jos ihan pitkälläkin tähtäimellä sais kauppalaskuja pienennettyä,ruokakauppaan on mennyt viimeisen vuoden aikana 600-700€/kk,ja nyt tavoitteena 450€. Ruoan terveellisyydestä en aio tinkiä,vaan olen karsinut herkut minimiin,ollaan alettu leipoa leivät ja sämpylät itse,ja ennen kaikkea olen entistä enemmän ottanut kokeiluun kaupan halppistuotteita,ja todennut että suurinosa noista s-ryhmän halppistuotteista (x-tra myös) ovat aivan käyttökelpoista tavaraa.

Mun ei kannata alkaa leipiä leipomaan, kun tehtaanmyymälästä saa niin halvalla. Toki itsetehtyinä saattaa saada vieläkin halvemmalla?!? mutta kun mua ei ole leipuriksi luotu, niin ei kannata :)

Mäkin ostin nyt noita halpistuotteita normaalia enemmän. Ja osa niistä mitä olen jo aiemmin kokeillut, on ollut ihan ok. En eism huomaa extran ja sunnuntain jauhoissa mitään muuta eroa kuin paketin väri ja hinta :)

chef: Käytetäänkö teillä pakastevihanneksia? Niistähän on nyt ollut juttua että ovat ravintoarvoiltaan tuoreen vertaisia. Meillä lähes joka ruoalla (ei tietenkään keitto,tms. ruoalla) on aina keitettyjä vihanneksia, ne on niin käteviä ja niitä on tosi monenlaisia sekoituksia ja aika edullisia mun mielestä ainaki rainbow merkkiset.

chef: Käytetäänkö teillä pakastevihanneksia? Niistähän on nyt ollut juttua että ovat ravintoarvoiltaan tuoreen vertaisia. Meillä lähes joka ruoalla (ei tietenkään keitto,tms. ruoalla) on aina keitettyjä vihanneksia, ne on niin käteviä ja niitä on tosi monenlaisia sekoituksia ja aika edullisia mun mielestä ainaki rainbow merkkiset.

Ei käytetä. Päinvastoin mä olen yrittänyt panostaa tuoreiden käyttöä vaihtamalla keittojuurespussin tuoreisiin kasviksiin.

Mutta peruna-sipuliseos-pusseja me käytetään sillointällöin.

Miten ne on hinnaltaan...siis kalliimpia vai edullisempia kuin mitä tuoreet?

Ei käytetä. Päinvastoin mä olen yrittänyt panostaa tuoreiden käyttöä vaihtamalla keittojuurespussin tuoreisiin kasviksiin.

Mutta peruna-sipuliseos-pusseja me käytetään sillointällöin.

Miten ne on hinnaltaan...siis kalliimpia vai edullisempia kuin mitä tuoreet?

Tähän aikaan vuodesta pakasteet on kyllä huomattavasti halvempia, syksyllä minäkin ostin enemmän tuoretta mutta nyt talvella lähtee vihannekset pakastealtaasta. Meillä tykkää kaikki esim. keitetystä parsa-,ja kukkakaalista. 1kg pussi kukkakaali-parsakaali-porkkana sekoitusta maksaa 1,49€ (x-tra) ja noin isosta pussillisesta riittää useammalle ruoalle lisukkeeksi. Mulla ei ole älyttömästi aikaa käyttää ruoanvalmistukseen niin nuokin säästää aikaa mukavasti kun kippaa pussista vaan kattilaan.

Apua...kuulostaa kamalalle. Siis se, että mun pitäis tuon perushutun lisäksi vielä kuoria ja höyrytellä, tai tehdä pyrettä (mitä hittoa se on?) tai jotain muuta. Mä en edes raasteita meinaa jaksa vääntää kun raastaminen on niin tylsää :D

Ruoan laittaminen on siis mulle melkolailla vihonviimesitä puuhaa. Mä melkeen ennemmin kuuraas paskasta wc.pyttyä, kun teen ruokaa :xmas:

Mä tuossa yksi päivä ylitin itseni ja tein porkkanatikkuja. Lapsiet kyllä tykkäs niistä, jotta ehkä mä voin joskus toistekin niitä väsätä. Tosin olen kyllä miehelle vinkannut että mä haluan semmoisen jonkun ihmeen salaatti Chefin, joka pilkkoo mun puolesta...ostosteeveessä moisisa myydään :D

Oi että minun tulee vähän paha mieli tästä, vaikka tiedän, ettet ihan tarkoita tuota, liioittelet ainakin vähän. Ruoka ihmiselle on kuitenkin paljon tärkeämpi kuin vessanpesu. Ymmärrän senkin, että kun ei osaa, ei kiinnosta. Mutta jos alkaisi ajatella asiaa vähän toisin. Jos ajattelisi asiaa, että ruoka on perheelle tosi tärkeä asia, tärkeä lapsille ja tärkeä ihan itsellekin. Ei se ole vain apetta jota mätetään, että pysytään hengissä. (vaikka sitäkin se on, jos olosuhteet on vaikeat tai vaaralliset, vaikka sotatilanne tai joku muu katastrofi) Se että ottaa porkkanan pussista ja pesee sen, jos ei ole tarvetta sitä kuoria, pilkkoo sen ja laittaa lohkoina höyryyn kypsymään, se on sitä että pitää huolta perheestään, että tekee ajatuksella jotain rakkaitten ihmisten hyväksi. Se että ottaa pusssin pakastimesta ja leikkaa sen auki, ajaa saman asian kyllä, mutta se että itse tekee ruokaa tuo jotain syvää hyvää mieltä. Ainakin minulle. Ja kun en ehdi enkä jaksa tai viitsi, teen oikopolkujen kautta. Silloinkin teen perheelleni ruokaa.

Anteeksi jos vaikuttaa, että saarnaan tai jankutan. En tarkoita pahalla. Tunnistan vain niin hyvin sen millainen olin itse sinun iässäsi, olisi ollut kiva, jos joku olisi minulle silloin kertonut, ettei ruoka ole vain sitä millä lapset pysyy hengissä vaan se on niin paljon enemmän.

Mutta sittenkin, ruoka on ruokaa. Ei kaikkien tarvitse olla siitä innostuneita ja kiinnostuneita, se on tarpeeksi, että ajattelee ja haluaa lasten saavan riittävän terveellistä ja hyvää ravintoa.

Tähän aikaan vuodesta pakasteet on kyllä huomattavasti halvempia, syksyllä minäkin ostin enemmän tuoretta mutta nyt talvella lähtee vihannekset pakastealtaasta. Meillä tykkää kaikki esim. keitetystä parsa-,ja kukkakaalista. 1kg pussi kukkakaali-parsakaali-porkkana sekoitusta maksaa 1,49€ (x-tra) ja noin isosta pussillisesta riittää useammalle ruoalle lisukkeeksi. Mulla ei ole älyttömästi aikaa käyttää ruoanvalmistukseen niin nuokin säästää aikaa mukavasti kun kippaa pussista vaan kattilaan.

Muistaakseni kukkakaali ja parsakaali on kilohinnaltaan siinä 3-4€ välissä...ja niistähän menee vielä varsin paljon hukkaan. Poarkkana maksoi tänään 0,99€ kg. Joten on tosiaan melkolailla edukkaampaa :)

Muistaakseni kukkakaali ja parsakaali on kilohinnaltaan siinä 3-4€ välissä...ja niistähän menee vielä varsin paljon hukkaan. Poarkkana maksoi tänään 0,99€ kg. Joten on tosiaan melkolailla edukkaampaa :)

Onhan noissa pakasteissakin hintaeroja tietysti,tuo oli ihan esimerkki halvimmasta päästä minkä laitoin, tietenkin maksaa enemmän jos on vaikka kotimaista. Sit meillä tykätään myös herne-papu-porkkana-kukkakaali sekoituksesta, se on pienessä 200g pussissa, mut hintaakin on vain 0,33€ ja rainbow on tuo merkiltään.

Oi että minun tulee vähän paha mieli tästä, vaikka tiedän, ettet ihan tarkoita tuota, liioittelet ainakin vähän. Ruoka ihmiselle on kuitenkin paljon tärkeämpi kuin vessanpesu. Ymmärrän senkin, että kun ei osaa, ei kiinnosta. Mutta jos alkaisi ajatella asiaa vähän toisin. Jos ajattelisi asiaa, että ruoka on perheelle tosi tärkeä asia, tärkeä lapsille ja tärkeä ihan itsellekin. Ei se ole vain apetta jota mätetään, että pysytään hengissä. (vaikka sitäkin se on, jos olosuhteet on vaikeat tai vaaralliset, vaikka sotatilanne tai joku muu katastrofi) Se että ottaa porkkanan pussista ja pesee sen, jos ei ole tarvetta sitä kuoria, pilkkoo sen ja laittaa lohkoina höyryyn kypsymään, se on sitä että pitää huolta perheestään, että tekee ajatuksella jotain rakkaitten ihmisten hyväksi. Se että ottaa pusssin pakastimesta ja leikkaa sen auki, ajaa saman asian kyllä, mutta se että itse tekee ruokaa tuo jotain syvää hyvää mieltä. Ainakin minulle. Ja kun en ehdi enkä jaksa tai viitsi, teen oikopolkujen kautta. Silloinkin teen perheelleni ruokaa.

Anteeksi jos vaikuttaa, että saarnaan tai jankutan. En tarkoita pahalla. Tunnistan vain niin hyvin sen millainen olin itse sinun iässäsi, olisi ollut kiva, jos joku olisi minulle silloin kertonut, ettei ruoka ole vain sitä millä lapset pysyy hengissä vaan se on niin paljon enemmän.

Mutta sittenkin, ruoka on ruokaa. Ei kaikkien tarvitse olla siitä innostuneita ja kiinnostuneita, se on tarpeeksi, että ajattelee ja haluaa lasten saavan riittävän terveellistä ja hyvää ravintoa.

Mä näen asian lähinnä siten, että ruoka on tässä elämässä asia, joka on pakollinen ja sitä pitää syödä elääkseen. Mitään sen suurempaa se ei juurikaan elämässäni näyttele. Kyllä mä välillä nautin ruoasta, jos se on ihan huippuhyvää, mutta pääsääntöisesti syön vain ja ainoastaan siksi että on pakko. Jos joku keksii pillerin, joka korvaa ruoan, niin mä siirryn käyttämään sitä pilleriä.

Se porkkanan valmistaminen perheesi eteen tuo varmasti hyvää mieltä sulle. Mutta ei mulle. Mä vaan kertakaikkisestikaan en pidä ruoanlaitosta. Osittain ehkä siksi etten osaa, osittain ehkä siksi että tämänpäiväinen kiisselikin oli ihan turhaa...kun ei sitä kukaan näemmä syö. Miten voisin saada ruoanlaitosta mielihyvää sitä kautta että ravitsen sillä perheeni, kun perhe ei sitä syö? Eikä tämä kiisseli suinkaan ole ainoa asia, joka ei lapsille maistu. Itseasiassa ihan äärimmäisen harvoin on kokonaista päivää, jolloin kaikki ovat suostuneet syömään kaikia ruokia. Enkä nyt tarkoita edes lisäkkeitä, vaan ruokaa.

Tosin vaikka se kelpaisikin kaikille, niin en vaan siltikän nauti ruoanlaitosta. Enkä toistaalta ymmärrä miksi minun siitä nauttia pitäisi? Meidän perheessämme kun on myös mies, joka omalta osaltaan sitten taas pitää siitä ruoanlaitosta hyvinkin paljon ja joka ruokaa meillä pääsääntöisesti tekee.

Minun iässäni?! En enää koe olevani kovinkaan nuori. Tarkoitan siis että on hyvin vaikeaa kuvitella että asenteeni ruokaa kohtaa muuttuisi kun ikää ja sitä kautta elämän viisautta tulee lisää. Ymmärrän kyllä jos jollekulle 20-kesäiselle mennään sanomaan moista, mutta mä olen kohta jo 30. Toki se on vähemmän, kuin 40 tai 50, mutta silti :D

Lasten ravitsemustilanteen pitäisi kuitenkin olla sikäli melko hyvä, että esikoisesta (joka siis syö huonoiten) on tehty kaikki mahdolliset testit vitamiinien yms. suhteen ja kaikki on ok :)

Nyt petti pokka:)
Ekaa riviä lukiessani mielessäni käväs et täs on varmaan sellanen ihminen kelle ostosteeveen härveli menis ku kuumille kiville,ja kappas kappas mitä viimesellä rivillä ilmoititkaan haluavas:D

Mä tykkään pakastella oman maan satoa.
Maistuu lapsillekin paremmin,vaik samaa tavaraahan ne on ku kaupas:D

[QUOTE="hih";23174868]Nyt petti pokka:)
Ekaa riviä lukiessani mielessäni käväs et täs on varmaan sellanen ihminen kelle ostosteeveen härveli menis ku kuumille kiville,ja kappas kappas mitä viimesellä rivillä ilmoititkaan haluavas:D[/QUOTE]

No todellakin. Se ois NIIN kätevä vehje :D

No mutta mieti nyt itsekin...oletko sä nähnyt sitä salaatti chef-mainosta. Sehän on ihan superhyvä. Suitsait vaan ja salaatti on valmis :D

Tää on kyllä mielenkiintoinen ketju. Ja mielenkiintoinen projekti sulla Chef, tsemppiä sen onnistumiseen.

Meillläkään ei pahemmin tuu harkittua kaupassa käydessä, et mikä olisi järkevä ostos, ja mikä pitäs suosiolla unohtaa (niinku järkisyistä). Meillä menee 400-500€ kuussa meidä pääasialliseen ruokakauppaan, sen lisäksi käymme silloin tällöin sittarissa ja prismassakin. Näihin vois arvioida noin 200€/kk. Se tekis sitten 600-700€ kuussa. Näyttää aika suurelta suo summa näin kirjotettuna:| Meitä on siis perheessä 2aikusta ja sit 1 2v. lapsi ja sitten vauva. Vauva kuluttaa vaan vaippoja.

Täytyy katella tätä sun ketjua ja saamiasi vinkkejä, jospa niistä heruis jotain vinkkejä meillekin. Tosin jogurtteja meillä ei pikareista purkeiksi vaihdeta. Kyse ei ole niinkään mausta, vaan kulutustottumuksesta. Jogurtista menee kerralla se yks pikari, sit jos sulla on purkki niin sen saattaa syödä kerralla jääkaapista. Eli loppupeleissä meillä tulee edullisemmaksi nuo kerta-annosjogurtit:D Sitä paitsi minua ällöttää ku se purkki jää niin lähmäseksi ku siitä on osa otettu, siis jos siitä on sattunu jäämään jotain jäljelle.

[QUOTE="harmaa";23174883]Mä tykkään pakastella oman maan satoa.
Maistuu lapsillekin paremmin,vaik samaa tavaraahan ne on ku kaupas:D[/QUOTE]

Toi onkin järkevää jos on sitä oman maan satoa :)

Moni noista alkup. listan jutuista olis ollu halvempia Lidlissä. Mulla meni 26.90 e tänään ja joukossa mm. 800g juusto, 800 g jauhelihaa, kasviksia, hedelmiä, leipää jne.

No todellakin. Se ois NIIN kätevä vehje :D

No mutta mieti nyt itsekin...oletko sä nähnyt sitä salaatti chef-mainosta. Sehän on ihan superhyvä. Suitsait vaan ja salaatti on valmis :D

Olen nähnyt kyllä,etkä muuten oo ainoo kuka sen haluis;) :D
Hinta oli vaan muistaakseni aika korkee,ja siksipä ajattelinkin kyttäillä aina välillä huutonetin tarjontaa.

Joku puhui siitä banaanijugun erimakuisuudesta.Isos purkis oleva ON kirpeempää ku pikkupurkkijugu,ihan varmasti on.

Meillä on menossa myös melko tiukka kuukausi ja huvikseni katsoin mitä s-bonus näytti ja se kertoi että tässä kuussa on mennyt ruokakauppaan tähän mennessä n 290e,aika hyvin vaikka on ollut synttäreitäkin juhlittavana.Mehän päästään samoihin lukemiin tällä menolla vaikka en mitään tarkkaa tavoitetta edes ole laittanut ja pakko myöntää että pienemmälläkin olisi voinut päästä.Täytyy varmaan ensi kuussa oikeasti pistää paperille kaikki.Meitä siis 2+3(-4) vahvuudessa.Myöskin kestoilen päivät,vaippoja on ostettu viimeksi muistaakseni viime vuoden puolella jostain tarjouksesta ja 1,5 pakettia on jäljellä.

meillä herkkuna on broilerin suikaleita paistetaan pannulla kunnes ovat ruskeita ja samalla keitetään riisiä kattilassa ja toisessa kattilassa kasviksia ja kun liha on kypsää lisätään ruokakermaa joukkoon ja jätetään levylle 1 että pysyy lämpimänä muttei kiehu ja kun kastike on valmis teen tuore salaatin valmiiksi ja kun riisi on kiehunut valutan sen hanan alla ja lisään broilerinliha-ruokakerma kastikkeeseen ihan hitusen suolaa ( ei paljoa) ja ei kun syömään ja tämä ruoka uppoo meillä aina jopa noille nirsoilijoille :) ihan vaan vinkkinä kun oli tuota broitsua noinkin paljon.

Meillä menee ruokaan rahaa kuukaudessa (2 aik. + 1 lapsi) 350€. Teen kaiken itse: Kerran viikossa on keittoa josta riittääkin kahdeksi päiväksi, muuten riisiä, pastaa, perunaa + lihaa.

En katso koskaan tarjouksia, punalappuisia ostan jos sattuu osumaan silmiin. En mitenkään erityisesti yritä päästä vähällä kauppareissulla mutta yleensä niin vaan käy!

En ymmärrä miten jotkut saa menemään kauppaan ihan kamalia määriä jos ei ehdoin tahdoin osta alkoholia, tupakkaa, karkkia, limuja, sipsejä, erikoisjuustoja, tai sisäfilettä - mielettömästi :)

Yhteistyössä