Kiitos vastauksesta. Minä olen muuten tarkoituksella vähentänyt lihan määrää/ateria. Meillä siis syöjinä kaksi kevyttä toimistotyötä tekevää aikuista ja kaksi vähäruokaista teinipoikaa. Aiemmin meillä meni esim broilerin fileitä 2 kpl/ruokailija, etenkin jos file oli kokonainen. Nyttemmin teen usein ruokia, joissa file leikataan 3-4 osaan ja silloin yksi file/ruokailija riittää yhtä hyvin. Se on se tunne, että montako palaa ruokaa ottaa, ilmeisesti. Ja kun lisää kasvisten määrää, tulee ateriasta toivon mukaan ravitsemuksellisesti parempi. Ja perunan kanssa sama (vaikka muistan kyllä, että teillä ei perunaa mene paljon, kerron silti), valmistan perunan usein niin, että se pilkotaan viipaleisiin tai lohkoihin, yhdestä perunasta tulee useampi "pala" ja tulee otettua vähemmän. Ja kun kasviksia (parsakaalta, porkkanaa, fenkolia, ruusukaalta jne) on tarjolla, tulee otettua sitä kasvista enemmän.
Eikä tässä ole kyse siitä, että pihisteltäisiin ruoasta, vaan siitä, että ateria olisi monipuolinen ja terveellinen, kuten sinullakin on tavoitteena![]()
Mä silloin vuosi sitten koitin korvailla osaa lihasta kasviksilla...tai siis ikäänkuin jatkoin sitä ruokaa esim. lisäämällä joukkoon porkkanaa. Hyvä ettei jouduttu avioeron partaalle, kun mies veti niin kovat hepulit
Meidän perhe syö yleensä 4 fileestä yhden aterian, eli mä, mies ja esikoinen syödään yksi pala/naama ja pienet jakaa yhden palan keskenään. Mutta jauhelihaa menee kyllä selvästi enempi. Tai tähänkin vaikuttaa vähän se, että kuka ruoan tekee...mies tekee paksua kastiketta ja mä löysää, jolloin lihapitoisuus on suhteessa pienempi.
Tuosta perunan kulumisesta huomaan ainakin sen, että jos on tavallisia pottuja, niin niitä menee paljon vähemmän, kuin mitä menee muusia...se muusi kun on hyvää ja peruspotut ei