Mua niin ärsyttää yhden kaverini tapa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Luitko mun kaikki viestit?
Onko toi sun mielestä normaalia, että vieras tavallaan alkaisi loisimaan,
eikä sille kelpaisi sama ruoka mitä teillä syödään, paitsi jos se olisi jotakin tosi hyvää ruokaa hänen mielestään? Sitten kun se ei kelpaisi, niin vihjailisi, että "tehtäisiinkö jotakin hyvää jälkkäriä? (Tietysti sun aineistasi ja sinä tekisit) Eikä hänen luonaan saisi ikinä mitään muuta, kuin kahvia?

En minä siitä normaalista tiedä...

Mutta mielelläni tarjoan ruokaa tarvitsevalle/haluavalle eikä minua oikeastaan häiritse ollenkaan, että jotkut tuota ominaisuuttani "hyväksikäyttävät".
Toisaalta niin kuin moni jo sanoikin; jos oma taloudellinen tilanne olisi niin tiukka, että jokunen ylimääräinen syöjä rokottaisi kohtuuttomasti kotikassaa, niin ehkä ajattelisin toisin.

Mietin tässä...
Hain päivällä ystäväni neljä lasta meille kesäkylään. Suunnitelmissa on, jotta viipyvät 2-3 viikkoa. Ruokin, kuskaan, keksin ohjelmaa ja yhdelle kävin tänään jo apteekissakin.
Pitäisikö siis tuntea itsensä hyväksikäytetyksi?
(Ja minä kun vain iloinnut muksuista ja minuun osoitetusta luottamuksesta!)

Mietin tässä...
Hain päivällä ystäväni neljä lasta meille kesäkylään. Suunnitelmissa on, jotta viipyvät 2-3 viikkoa. Ruokin, kuskaan, keksin ohjelmaa ja yhdelle kävin tänään jo apteekissakin.

No ei siinä tapauksessa, jos eivät muutoin ole sulta harva se päivä vaatimassa tai kyselemässä jotain palveluksia/ruokaa tms.

Mietin tässä...

Kun teet tämän omasta vapaasta tahdostais ja sinulla on mitä jakaa toisillekin niin ei tietenkään.

Ap:n tilanne on eri. Kaveri hyväksikäyttää. Minusta on todella kilttia ap:ltä ottaa lasta kylään, mutta itse en varmaan tuollaista kaveria katselisi.

Mietin tässä...

Mulla ei ole myöskään varaa ruokkia heitä jatkuvasti.
Olen tasan yhtä varaton, kuin toi kaverinikin. Jos mulla olisi rahaa, niin tuskin mua häiritsisi vaikka ruokkisin koko meidän kylän.
Sitten jos se ei tuntuisi missään, tuskin tuntisinkaan iitseni hyväksikäytetyksi. Voisin tuntea vaan antamisen iloa.
Mutta kun kaikki maksaa ja mulla ei ole rahaa.

Mietin tässä...

Mua ällöttää toi sun jeesustelu! Joko sä et osaa lukea tai ymmärrät tahallas väärin. Sä olet tosi monessa keskustelussa ja olet aina niin helvetin ihana ja hyvä ihminen. Mä en käsitä miten sä elät täällä palstalla ja hoidat (monta niitä lapsia sulla nyt olikaan?) jotain 10 lasta + kaikkien muiden, miten sulla edes on aikaa sun perheelle kun sä olet täällä palstalla AINA! Mä en edes ole ikinä tavannu sua ja tiedän sun elämästä todella paljon. Sä olet tän palstan johanna tukiainen.

Mulla ei ole myöskään varaa ruokkia heitä jatkuvasti.
Olen tasan yhtä varaton, kuin toi kaverinikin. Jos mulla olisi rahaa, niin tuskin mua häiritsisi vaikka ruokkisin koko meidän kylän.
Sitten jos se ei tuntuisi missään, tuskin tuntisinkaan iitseni hyväksikäytetyksi. Voisin tuntea vaan antamisen iloa.
Mutta kun kaikki maksaa ja mulla ei ole rahaa.

Juuh.
Tajuan, että tuolloin tilanne ihan toisenlainen.

Mullakin oli yks tällainen kaveri. Tuli aina lapsensa kanssa meille ja valitti kun ei ole ehtinyt syödä ja lapsella on kova nälkä. Kaiken huippu oli kerran kun lopulta vielä kysyi: "Voitko lainata bussirahaa ku lompakko jäi kotiin?". Pari kertaa lainannut multa rahaa vaippoihin ja kerran oltiin kaupassa, osti vaippoja ja kassalla totesi: "Ei mulla muutes ookaan rahaa tilillä. Voitko lainata?". Viimeisimmästä tempauksesta meni n. puoli vuotta kun seuraavan kerran nähtiin, maksoi sitten kerralla kaikki velkansa kun niillä ollessamme mieheni kysyi multa ääneen: "Onks Hanna jo maksanu sulle ne velat?". Kaveri haki heti lompakon, maksoi jopa extraa eikä sen jälkeen ole lainaillut.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄÄÄÄH;24017410:
Mua ällöttää toi sun jeesustelu! Joko sä et osaa lukea tai ymmärrät tahallas väärin. Sä olet tosi monessa keskustelussa ja olet aina niin helvetin ihana ja hyvä ihminen. Mä en käsitä miten sä elät täällä palstalla ja hoidat (monta niitä lapsia sulla nyt olikaan?) jotain 10 lasta + kaikkien muiden, miten sulla edes on aikaa sun perheelle kun sä olet täällä palstalla AINA! Mä en edes ole ikinä tavannu sua ja tiedän sun elämästä todella paljon. Sä olet tän palstan johanna tukiainen.

:)

Luin aloituksen, ja mietin että kohta Mummeliisa tulee hymistelemään, miten HÄN aina niin mielellään ruokkii ihan kaikki! Sitten luin eteenpäin... niinpä.

Ap, ärsyttäisi muakin tuommoinen lokkeilu.

Mietin tässä...

No jos on rahaa paljon ja tilaa niin mikäpä siinä. Mutta kaikilla ei ole.

Miten sinulla on aikaa? Muistelen sinun sanoneen että et ole kotiäiti vaan käyt töissä?

Mietin tässä...

Siis sun ystäväsi neljä lasta ovat sun luona kylässä 24/7 2-3 viikkoa? Ei tuokaan nyt ihan tavalliselta kuulosta... Minkä ikäisiä lapsia? Onko heidän kotioloissaan jotain häikkää?

Kaikkia ketuttaa tarjota?

Olenkohan minä siis kovin omituinen, kun ihan mielelläni ruokin käymäläisetkin?

Ja esim. adoptiotäti saattaa joskus ihan suoraankin sanoa, että nyt on taloudellinen tilanne hällä niin tiukka, että tämän viikon/seuraavan viikon tms. tulee näkymään meillä aina ruoka-aikaan.
:)

No sehän on hyväksikäyttöä, omat rahat voi tuhlata mihin huvittaa kun kaveri ruokkii sinut ja sinun lapset.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄÄÄÄH;24017410:

Peesi.

Ja siinä lastenhoitaja-ketjussakin mummeliisa kehui, miten toisia autetaan.
Mutta kun oikeassa elämässä se menee niin, että ne, jotka sitä apua kehtaavat VAATIA, yleensä eivät kyllä itse auta muita. vaan pelkästään hyväksikäyttävät.
Ja jos molemmat yhtä persaukisia, kuten ap väittää, niin on se vaan väärin tulla syömään toisellle.

Ja ei, mulla ei ole rahaa eikä voimavaroja eikä aikaa ruokkia yhtään ylimääräistä suuta.

Mietin tässä...

Tarjoutuivatko edes antamaan rahaa omista ruuistaan?

Yhteistyössä