Mua niin ärsyttää yhden kaverini tapa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
"kutsua itsensä" kylään aina just silloin, kun sillä on rahat tosi vähissä.
Eli haluaa tulla meille vaan syömään. Eilenkin, soitti että sopisiko jos tulisi poikkeamaan lapsensa kanssa. En tajunnut että tästä oli taas kyse ja sanoin, että tulkaa.

Kunnes alkoi valitella, että nukkuivat niin pitkään etteivät kumpikaan ole ehtineet syödä mitään. Lapsensa oli siis syönyt koko päivänä vaan jätskipuikon (kello oli kaksi iltapäivällä).
Kysyin hänen pojaltaan, että söisikö lasagnea ja söihän se ihan hulluna.
Kaverille annoin vaan kahvia ja leipää, enempää lasagnea ei ollut jäljelläkään ja kesäkeitto mitä olin tehnyt ei sille kelvannut.
Sille ei kelpaa juuri mitkään keitot eikä kalaruuat, eikä mikään missä on kaalia.

Tää kaveri ei meinannut millään edes lähteä meiltä. Alkoi sitten illemmalla vihjailla, että mitäs jos tehtäisiin (=eli jos minä tekisin), " lapsille" jotakin iltapalaa. Lättyjä vaikka.
Sanoin, että en tosiaan tee. Olisi halunnut, että mä paistan lättyjä jotta hän olisi saanut syödä niitä. Laitoin sitten lapsille lihapiirakoita, joita mulla oli jääkaapissa, just sopiva määrä että riitti juuri lapsille.

Mua NIIN ärsyttää tollainen!
Jos sanoisi edes suoraan, että nyt on rahat vähiissä, ja pyytäisi voisitko antaa meille ruokaa, niin antaisin. Ja sittenkin, pitäisi syödä sitä mitä on tarjolla.
Varsinkin, kun se itse on todella ruokapihi. Niillä ei ikinä saa mitään, paitsi kahvia tai teetä. Sinne joutuu viemään omat eväät mukanaan jos menee sinne yökylään.
* Kiukkuista nurinaa*

Mulla on myös tällainen kaveri. Pukkautuu meille aina ruoka-aikaan, ja lapset kävelee suoraan keittiöön itkemään nälkää joten miten siinä voi olla kylmä lapselle ja olla antamatta ruokaa? Ei koskaan ole eväitä matkassa, ei kiellä lapsia kitisemästä ruokaa, kysyy joka kerta olisiko mulla jotain välipaloja, pummaa vaippoja vaikka omia autossa (ei viitsi hakea..), purkkiruokaa (tätä onneksi ei ole enää) jne..

Olen vaan liian kiltti sanomaan ei. Ja kun minä ruokaa laitan niin laitan myös aina reilusti että riittää seuraavaksi päiväksi.
Ärsyttää että en osaa kieltäytyä!

Ootko itse kysynyt että onko rahat tiukilla ja voit lainata?

Kun ei mullakaan ole rahaa lainata. Olen ihan yhtä köyhä kuin sekin.
Sillä erolla, että teen ruoat itse ja meillä syödään halvempia ruokia.
Mun ei tarvitse joka päivä syödä lihaa, kanafileitä, pitserian pitsoja ja kebabia.
Meillä syödään perunaa keittoja, kaalia, laatikkoruokia.

Voi luoja,siis onko tollasia lapsiperheitä oikeesti ettei rahat riitä ruokaan ? :O
Ihan kammottavaa lapselle ettei kotona ole ruokaa :| Ja siis kyllä mä tiedän että Suomessa on köyhiä perheitä,itekin ollaan ihan minimituloilla (opiskelijoita) mutta aina on silti ruokaa.Kyllä meilläkin välillä odotetaan viimestä päivää että tulee kodinhoidontuki kun saldo näyttää nollaa mutta on meillä silti ruokaa! Pakkohan sitä on olla kun on lapsi!
Ja kyllä meidän vanhemmat voi sitten käydä kaupassa meille jos niin huonot tilanteet olis...

Tee joskus ihan tahalleen niin, että annat vaan sitä mitä on tarjolla. Just silloin vaikka sitä kesäkeittoa vaikka olis muutakin. Jos on oikein nälkä niin pystyy kyllä syömään niitäkin ruokia mistä ei kamalasti pidä...

Mulla on myös tällainen kaveri. Pukkautuu meille aina ruoka-aikaan, ja lapset kävelee suoraan keittiöön itkemään nälkää joten miten siinä voi olla kylmä lapselle ja olla antamatta ruokaa? Ei koskaan ole eväitä matkassa, ei kiellä lapsia kitisemästä ruokaa, kysyy joka kerta olisiko mulla jotain välipaloja, pummaa vaippoja vaikka omia autossa (ei viitsi hakea..), purkkiruokaa (tätä onneksi ei ole enää) jne..

Olen vaan liian kiltti sanomaan ei. Ja kun minä ruokaa laitan niin laitan myös aina reilusti että riittää seuraavaksi päiväksi.

Kyllä tällä ainakin on rahaa ostaa ruokaa. Ei vaan viitsi laittaa ja kai ajattelee säästävänsä vaivaa ja rahaa kun tulevat mun ruokapadoille...
Olen tsempannut itseäni kieltäytymään mutta tiedättekö, se on aika pirun hankalaa kun toinen ihan suoraan kysyy, ja aina meillä sitä ruokaa on! :/

[QUOTE="ippe";24016813]Tee joskus ihan tahalleen niin, että annat vaan sitä mitä on tarjolla. Just silloin vaikka sitä kesäkeittoa vaikka olis muutakin. Jos on oikein nälkä niin pystyy kyllä syömään niitäkin ruokia mistä ei kamalasti pidä...[/QUOTE]

Niin mä periaatteessa teinkin tänään, sille kaverille. Paitsi että sai pari ruisleivän siivua. Lapselleen mä en raaski tehdä niin, se myöskään ei syö kesäkeittoa, kalaa eikä kaalia. Ton kaverin lapselle annan jotakin, mitä se syö. Se syö sentään edes kalapuikkoja, tavallista keitettyä perunaa, ja keitotkin kelpaavat :)

sanot vaan sille ja sen lapselle, että sori ei oo nyt ruokaa antaa teille, että hyvä ku riittää itellekkään. Niin mä ainakin tekisin, vaikka kuinka sen lapsi olis nälkänen.. en mä ala kenenkää lapsia tai ketään muutakaa syöttämään....

[QUOTE="...";24016922]sanot vaan sille ja sen lapselle, että sori ei oo nyt ruokaa antaa teille, että hyvä ku riittää itellekkään. Niin mä ainakin tekisin, vaikka kuinka sen lapsi olis nälkänen.. en mä ala kenenkää lapsia tai ketään muutakaa syöttämään....[/QUOTE]

Mun tapauksessa sitä ruokaa aina on. Joko eilistä jääkaapissa tai samanpäiväistä...ei voi vedota siihen että ei ole mistä antaa

Alkuperäinen kirjoittaja mä taas;24016662:
Mä sanon kyllä kavereilleni ihan suoraan jos joku mättää

Hassuinta tässä asiassa, että olen itseasiassa sanonutkin.
Että mullakaan ei ole varaa, tuot omat eväät mukaan kuten mäkin tuon, kun tulen teille.
Tämä toimi jotenkuten muutaman kuukauden. Sitten sama peli taas alkoi. Tolle ihmiselle ei voi yhtään olla vieraanvarainen, koska heti jos
alkaa tarjoamaan ruokia, se katsoo sen niin että
alkaa loisimaan. Rumasti sanottu, mutta näin se menee.

Mun sisko on ihan samanlainen. Mua ärsyttää ottaa heitä meille kylään koska lapset on aina heti keittiössä pyytämässä jotain ja siskoni ei sano heille mitään. Enkä sitten kehtaa sanoa että anteeks vaan nyt ei saa mitään, kun lapset valittavat että on nälkä. Siskoni on minulle velkaa todella paljon ja silti soittelee välillä että voisinki lainata rahaa kun ei ole mitään ruokaa. Kyllä meilläkin on välillä todella tiukkaa ja joudutaan lainaamaan vanhemmilta rahaa välillä, mutta aina on lapselle ruokaa! En voi ymmärtää että omat rahat tuhlataan niin että ei saada lapselle ruokaa.

Kaikkia ketuttaa tarjota?

Olenkohan minä siis kovin omituinen, kun ihan mielelläni ruokin käymäläisetkin?

Ja esim. adoptiotäti saattaa joskus ihan suoraankin sanoa, että nyt on taloudellinen tilanne hällä niin tiukka, että tämän viikon/seuraavan viikon tms. tulee näkymään meillä aina ruoka-aikaan.
:)

Mun täytyy kyllä opetella kieltäytymään. Eihän mun asia olisikaan ruokkia ton kaverin lasta, vaikka tykkään hänen lapsestaan todella paljon.
Välillä olen kyllä tehnyt niinkin, että olen sanonut että että ei käy muut kyläilyt, mutta jos hänen lapsensa haluaa tulla meille yökylään tai viikonlopuksi, niin
tervetuloa. Ton kaverin poika ja mun poika ovat samanikäisiä ja todella hyvät ystävät.

Ja esim. adoptiotäti saattaa joskus ihan suoraankin sanoa, että nyt on taloudellinen tilanne hällä niin tiukka, että tämän viikon/seuraavan viikon tms. tulee näkymään meillä aina ruoka-aikaan.

Kyllä se ketuttaa jos omasta laiskuudesta käy meillä ruokkimassa lapsensa ja porsastamassa.
Pääsee ilmaiseen buffettiin syömään ja talon emäntä tarjoaa ja siivoaa sotkut!
Ja kun tämä toistuu ja toistuu ja toistuu... kun he ovat tulossa, niin kyläilyn syyn tietää!

Mä tykkään todellakin passata vieraita jos sattuvat ruoka-aikaan, ja tästähän tämäkin kierre alkoi tämän henkilön kohdalla. Alkoi sitten käyttää hyväksi inhottavasti mun kiltteyttä ja enää en tykkää kun he tulevat passattavaksi!
Tänään tuli yksi toinen kaveri lastensa kanssa ja oli lounasaika, joten ihan mielellään laitoin kaikille, ja tiedän että hän ei ruoan vuoksi meille tullut eikä tule jatkossakaan :D
Toivottavasti joku ymmärtää mun pointin tässä!

Mua ei ketuta tarjota. Mielelläni tarjoan jos meillä on tehty jotain tarjottavaksi tarkoitettua. Mutta se ketuttaa että aina kun tullaan kylään niin pyydetään heti ensimmäisenä jotain syömistä. Jos mä menen kylään niin en kehtais alkaa ruikuttamaan ruokaa!

No mutta kun kaikilla ei ole varaa,mielellään varmaan moni tarjois jos se ei olis pois oman perheen ruoasta.

Mun täytyy kyllä opetella kieltäytymään. Eihän mun asia olisikaan ruokkia ton kaverin lasta, vaikka tykkään hänen lapsestaan todella paljon.
Välillä olen kyllä tehnyt niinkin, että olen sanonut että että ei käy muut kyläilyt, mutta jos hänen lapsensa haluaa tulla meille yökylään tai viikonlopuksi, niin
tervetuloa. Ton kaverin poika ja mun poika ovat samanikäisiä ja todella hyvät ystävät.

Ohoh, vaikutat kyllä toooodella kiltiltä...
Ei kai ystäväsi ole alkanut tosissaan käyttää hyväksi sun ehkä liiallistakin kiltteyttä, ottaa vielä yökylään! Ymmärrän kyllä jos pidät lapsesta ja hän+oma lapsesi ovat ystäviä mutta... silti!!
Ruokit heidät ja otat yökyläänkin vielä.
Aika helpolla pääsee kyllä tää toinen äiti :O

No ehkä on kyse siitä, että ei ole varaa ruokkia muita jatkuvasti. Ei mulla ainakaan olisi varaa ruokkia muita.

Luitko mun kaikki viestit?
Onko toi sun mielestä normaalia, että vieras tavallaan alkaisi loisimaan,
eikä sille kelpaisi sama ruoka mitä teillä syödään, paitsi jos se olisi jotakin tosi hyvää ruokaa hänen mielestään? Sitten kun se ei kelpaisi, niin vihjailisi, että "tehtäisiinkö jotakin hyvää jälkkäriä? (Tietysti sun aineistasi ja sinä tekisit) Eikä hänen luonaan saisi ikinä mitään muuta, kuin kahvia?

Ohoh, vaikutat kyllä toooodella kiltiltä...
Ei kai ystäväsi ole alkanut tosissaan käyttää hyväksi sun ehkä liiallistakin kiltteyttä, ottaa vielä yökylään! Ymmärrän kyllä jos pidät lapsesta ja hän+oma lapsesi ovat ystäviä mutta... silti!!
Ruokit heidät ja otat yökyläänkin vielä.
Aika helpolla pääsee kyllä tää toinen äiti :O

Niin, olen ottanut sen lapsen yökylään, lapseni kaveriksi.
En sitä äitiä.

Yhteistyössä