Koira asiaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Okei, jokainen sitten ehkä ymmärsi väärin. Musta se kyllä kuulosti vähän kuittailulta "no minä en nyt ainakaan sohvalle päästä koiraa jo terveydellisistä ja siisteyden puolesta :O ", tyyliin että kyllä nyt joku roti pitää olla... Vaikka todellisuudessahan juuri teillä ei sitä minkäänlaista rotia ole.

Joo o. Onko tuosta sulle jotain iloa, että saat kertoa mulle jotain mitä tiedän jo? Koira on täystuho, tiedetään. Ja vikaa on meissä, tiedetään. Anteeksi syvästi kaikilta, kun erehdyin kehumaan koiraa jossakin, on se täys paska.

perustele mulle miten ne perinnölliset sairaudet yht äkkiä väistyy kun kaksi eri rotuista koiraa saa pentuja? :D juurihan säkin luettelit mitä rotuja koirassas on, ihan samalla tavalla ne sairaudet ja rakenneviat hyppii rotuja risteytettäessä sukupolvelta toiselle kuin jos jalostettais puhdasrotuisia. Käsitys sekarotuisten terveydestä johtuu siitä että ihmiset harvoin tutkituttavat seropeitaan. Vai onko teidän koira muka tutkittu jossain täysin terveeksi? Polvet, kyynärät, lonkat kuvattu, silmät peilattu, allergiat testattu, sydän ultrattu jne? Enpä usko, koska vuoden ikäiselle koiralle ei oo ees mitään järkeä noita kaikkia tehdä. Entä koiranne vanhemmat, tutkittiinko ne ennen pennutusta? Oliko vielä jotain millä todistatseropit terveemmiksi kuin rotukoirat?

Mulle riittää ihan oma kokemus ja tieto siihen että osaan suosia hyvin harkittua seropiyhdistelmää silloin kun koiraa olen ottamassa. Ja mulla tulee seropit ihan työharrastuskäyttöön. Rotukoiriin en vaihtaisi. Tosin löytyy multa sellainenkin kun seurakainalokoiraksi juuri tiettyä rotua halusin. Mutta senkin valitsin hyvin tarkkaan erittäin pienestä kennelistä, hyvin pienellä sukusiitosprosentilla.

[QUOTE="aapee";28119638]Ehkä se ajattelee sitten niin :D Hyvä että ajattelee, koska minä en halua sohvalleni koiraa ja tämä oli se pointti eikä se että kuka on opettanut ja mitä ja kelle ;) Sulle taisi vain osua se, kun kerroin että meidän sohva on maksanut useamman tonnin :D[/QUOTE]

tsiisus mikä tyyppi sä oot? Ihan kuin ketään kiinnostais sun sohvas hinta ketjussa jossa puhutaan sun koiran käytösonglelmista ja siitä että sä et osaa koiraasi kouluttaa/käsitellä oikein.

Kyllä viimeistään tässä käy ilmi että aapeellä on kusta päässä, ja hän ois alun alkajeenkin ansainnut korkeintaan pehmolelukoiran tuolla vaivautumisen määrällä.

[QUOTE="aapee";28119692]Joo o. Onko tuosta sulle jotain iloa, että saat kertoa mulle jotain mitä tiedän jo? Koira on täystuho, tiedetään. Ja vikaa on meissä, tiedetään. Anteeksi syvästi kaikilta, kun erehdyin kehumaan koiraa jossakin, on se täys paska.[/QUOTE]

Ei tuota iloa, ei. Sinä olet saanut hyviä neuvoja koiraa koskien. Tosin jo koirassa olevat rodut tekevät homman todella haastavaksi. Pystykorva ei tule ikinä esim. lopettamaan rätkytystä. Toisekseen, tulee karkaamaan aina kun on mahdollista. Mutta mene sinne koirakouluun sen koiran kanssa. Saatte ainakin remmilenkit siedettäviksi, ja lisäksi saatte apua koiran aktivointiin (mitä tulee sen kanssa tehdä todella paljon) ja neuvoja pissaamisen loppumiseen.

No ei siinä mikään Marttyyri-näytelmä auta, ei se koira itseään kouluta.

Sun täytyy nyt vaan ottaa itseäsi niskasta kiinni, lopettaa valittaminen ja alkaa kouluttaa sitä koiraa.

Keskity nyt siihen että ulkoilutat sitä paljon, keksit aivoille virikkeitä ja ilmoittaudut koirakouluun/ ongelmakoirakouluttajalle.

Ja jos et pysty tähän, vaan jäät nurkkaan itkemään miten kamala se koira on niin sitten on parempi antaa se osaavammalle omistajalle.

• Tykkää
Reactions: _Pigeon_
[QUOTE="aapee";28119722]Joillekin teistä suuri kiitos kun olitte tukena, hetkeksi jo mieli parani ja antoi uskoa että jaksan vielä. Nyt taas tuntuu, että helvettiin koko koira :,([/QUOTE]

yhyy mikä marttyyri. Sinä et uskonut hyvällä, ja kun sulle sanottiin tiukemmin, otit ylimielisen asenteen. Ehkä on tosiaan koiralle parempi jos se pääsee osaavaan ja koiria ymmärtävään perheeseen ennen kuin se syö teiltä loputkin monen tonnin tavarat.

Ihan oikeasti se ei ole sen koiran vika jos sä olet niin saamaton että siitä on tullut tuollainen. Se on sun oma syys, ei kenenkään muun.

yhyy mikä marttyyri. Sinä et uskonut hyvällä, ja kun sulle sanottiin tiukemmin, otit ylimielisen asenteen. Ehkä on tosiaan koiralle parempi jos se pääsee osaavaan ja koiria ymmärtävään perheeseen ennen kuin se syö teiltä loputkin monen tonnin tavarat.

Ihan oikeasti se ei ole sen koiran vika jos sä olet niin saamaton että siitä on tullut tuollainen. Se on sun oma syys, ei kenenkään muun.

Mitä sanottiin tiukemmin? Kun kerroin hyvää koirastani niin luullaan että vittuilen. Ei kiinnosta enää kirjoittaa tänne, marttyroin itsekseni täällä.

Mitä te teette koiran kanssa päivän aikana? Millaista aktiviteettia ja liikuntaa se saa? Onko koira käytetty eläinlääkärissä tuon pissailun takia, voisi olla virtsakiteitä/-kiviä?

Oletteko kuvanneet koiran käytöstä sen ollessa yksin? Tuhoaako siis tylsyyttään vai ahdistustaan?

Meillä on seropinarttu myös (karhukoira-suomenajokoira/sakemanni/rotikka/dobberi) ja tuon ikäisenä vaati suhteellisen paljon puuhaa. Liikuntaa 2-3h/päivä (myös vapaana ja koirapuistoilua) ja päälle vähintään 1h/päivä muuta tekemistä. Edelleen mennään samalla kaavalla (koira nyt 3,5v) mutta ei sekoa sukkiinsa vaikka välillä onkin kevyempiä päiviä liikunnan osalta. Oma piha on jossa saa touhuta niin paljon kun haluaa.

Eroahdistusta löytyy taustalta myös (on siis saatu jo pari vuotta sitten hoidettua), aloitettiin muuton yhteydessä yksinoloharjoitukset aivan alusta ja samalla kuvattiin jotta nähtiin miten koira käyttäytyy yksin ollessaan.

[QUOTE="vieras";28119845]Sillä koiralla on todennäköisesti tekemisen- ja hellyyden puute. Kuinka paljon koira saa pyytämättä hellyyttä? Entä leikkiä ja muuta aktiviteettia?[/QUOTE]

Liian vähän kaikkea. Ei ole tarpeeksi aikaa. Siitäkin sanoin heti alussa. Kyllä se hellyyttä kuitenkin saa. Tässä se ongelman ydin onkin, kun sitä ei voi pittää yhtään missään ettei tekisi jotain hermoja repivää. Silloin kun on aikaa touhuta niin on hyvä koira. Mutta mulla vain valitettavasti on nyt aika rajallista tuolle ja mielestäni kotona pitää koiran osata ihan vaan ollakin ilman aivotyöskentelyä tai mielenosoittelua.

Korjauksena yhteen aikaisempaan kirjoitukseen. Pystykorvan saa todellakin pysymään pihassa ja tämä meidän pihassa pysyvä yksilö on vajaa 4-vuotias uros!!! Haukkuu toki kaikille pihaan tuleville vieraille, mutta ei pihassa huvikseen räksytä kun irrallaan on.

Minä suositelisin kastraatiota koiralle. Naapurin samaan tyyliin käyttäytyvälle lapinkoiralle teki ainakin hyvää. Nykyisin on jo kun ihmisen mieli.

[QUOTE="aapee";28119864]Liian vähän kaikkea. Ei ole tarpeeksi aikaa. Siitäkin sanoin heti alussa. Kyllä se hellyyttä kuitenkin saa. Tässä se ongelman ydin onkin, kun sitä ei voi pittää yhtään missään ettei tekisi jotain hermoja repivää. Silloin kun on aikaa touhuta niin on hyvä koira. Mutta mulla vain valitettavasti on nyt aika rajallista tuolle ja mielestäni kotona pitää koiran osata ihan vaan ollakin ilman aivotyöskentelyä tai mielenosoittelua.[/QUOTE]

Mutta jos koira saa ihan liian vähän kaikkea niin ei se koira kotona pysty rauhoittumaan ja vain olemaan. Se vaatii sen että sen kanssa ensin tehdään paljon hommia, sitten se rauhoittuu kotona vain olemaan.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Mutta jos koira saa ihan liian vähän kaikkea niin ei se koira kotona pysty rauhoittumaan ja vain olemaan. Se vaatii sen että sen kanssa ensin tehdään paljon hommia, sitten se rauhoittuu kotona vain olemaan.

Juu, en ymmärrä mistä ihmiset repii näitä 3-4t päivässä aikaa koiralle? Ei mulla ainakaan ole semmoista ja jos koiraa ei saa käyttäytymään ilman semmoista kunnolla, niin sitten tosiaan mulle ei oo koiraa tarkoitettu.

Sinulle jonka mielestä seropit eivät ole sen terveempiä: rotukoirat ovat pitkälle jalostettuja, joten alleelien määrä on pienempi ja todennäköisyys resessiivisesti periytyvään tautiin on näin suurempi.

Samasta syystä esim. Suomessa on tiettyjä resessiivisesti perinnöllisiä sairauksia, joita ei muissa maissa juuri esiinny. Esimerkkinä vaikkapa AGU-tauti, Sallantauti etc. Suomalaiset ovat siis periytyneet verrattain pienestä kantaväestöstä. Get it?

[QUOTE="aapee";28120127]Juu, en ymmärrä mistä ihmiset repii näitä 3-4t päivässä aikaa koiralle? Ei mulla ainakaan ole semmoista ja jos koiraa ei saa käyttäytymään ilman semmoista kunnolla, niin sitten tosiaan mulle ei oo koiraa tarkoitettu.[/QUOTE]

Koira tarvitsee jo sen 2h liikuntaa päivässä, siihen lisäät sitten aktivointia esim. sisällä. Se voi olla myös ihan koiran omatoimista touhuamista älypelien tms. muodossa, tai sitten vaikka leikkimistä ihmisen kanssa. Se tekee kolme tuntia, toki joskus voi touhuta koiran kanssa enemmänkin ja sitten parina iltana jättää aktivoinnin vähäisemmälle, liikunnasta ei kuitenkaan voi tinkiä. Jos siihen et kykene niin tosiaan, ei ole koiraa sinulle tarkoitettu.

Mietin tätäkin lukiessa, miksi niin monet "koiraihmiset" ovat tosi ilkeämielisiä jos jollain ei menekään simsalapim kaikki hyvin koiran kanssa? Onko se joku kunniakysymys miten koiransa saa koulutettua ja sitten on kiva latistaa niitä, joilla ei kaikki tosiaan heti onnistukaan. Jokaikisessä koiria koskevissa ketjuissa täälläkin tulee näitä: sinun ei olisi pitänyt koskaan koiraa ottaakkaan -juttuja.

[QUOTE="aapee";28120289]Mietin tätäkin lukiessa, miksi niin monet "koiraihmiset" ovat tosi ilkeämielisiä jos jollain ei menekään simsalapim kaikki hyvin koiran kanssa? Onko se joku kunniakysymys miten koiransa saa koulutettua ja sitten on kiva latistaa niitä, joilla ei kaikki tosiaan heti onnistukaan. Jokaikisessä koiria koskevissa ketjuissa täälläkin tulee näitä: sinun ei olisi pitänyt koskaan koiraa ottaakkaan -juttuja.[/QUOTE]

Aloitetaan ihan sellaisesta perusjutusta että jos sinä et pysty vastaamaan koiran tarpeisiin niin miksi sinulla pitäisi olla oikeus sellaista pitää?

Ihan sama juttu että jos hankit lapsen niin sinulla on oltava aikaa ja halua vastata sen lapsen tarpeisiin.

Jos haluat lemmikin mikä vaan on niin hanki sitten sellainen.

Jokaiselle pitäisi olla kunnia-asia hoitaa lapsensa ja lemmikkinsa mahdollisimman hyvin!

Muoks. Ja sinä sen itse sanoit että jos kerran aikaa ei ole niin ehkä sitten ei koiraa olisi pitänyt ottaa..

Parahin AP, koska sulla on rahaa useamman tonnin sohviin yms varaa koiralle aika kouluttajalta. Ammattitaitoisen kouluttajan kanssa voit katsoa, miten tilannetta voisi korjata/kehittää. Jos aika ei riitä koiralle kannattaa sen antamista harrastavaan kotiin harkita vakavissaan, jollekin jolla on aikaa koiralle. Sinulla sitä ei ilmeisesti nyt ole?

Aloitetaan ihan sellaisesta perusjutusta että jos sinä et pysty vastaamaan koiran tarpeisiin niin miksi sinulla pitäisi olla oikeus sellaista pitää?

Ihan sama juttu että jos hankit lapsen niin sinulla on oltava aikaa ja halua vastata sen lapsen tarpeisiin.

Jos haluat lemmikin mikä vaan on niin hanki sitten sellainen.

Jokaiselle pitäisi olla kunnia-asia hoitaa lapsensa ja lemmikkinsa mahdollisimman hyvin!

Muoks. Ja sinä sen itse sanoit että jos kerran aikaa ei ole niin ehkä sitten ei koiraa olisi pitänyt ottaa..

Onkohan sinullakaan todellisuudessa koirillesi tarpeeksi aikaa, tunnut olevan täällä joka ketjussa aina kinaamassa milloin mistäkin.

Juu, koira on minulle koira. Lapset on ensisijalla. En ole vielä ollenkaan varma johtuuko koiran terrorismi minun liian vähäisestä ajastani sille vai onko se jossain muualla suurin ongelma. Onko se vain tottunut kerjäämään huomionsa negatiivisella käytöksellä.. Luulen että voisi olla niinkin, että touhuan sen kanssa 12t ja sitten jätän hetkeksi yksin, jolloin kusasee lattialle tai puree maton reunaa.

[QUOTE="aapee";28120377]Onkohan sinullakaan todellisuudessa koirillesi tarpeeksi aikaa, tunnut olevan täällä joka ketjussa aina kinaamassa milloin mistäkin.

Juu, koira on minulle koira. Lapset on ensisijalla. En ole vielä ollenkaan varma johtuuko koiran terrorismi minun liian vähäisestä ajastani sille vai onko se jossain muualla suurin ongelma. Onko se vain tottunut kerjäämään huomionsa negatiivisella käytöksellä.. Luulen että voisi olla niinkin, että touhuan sen kanssa 12t ja sitten jätän hetkeksi yksin, jolloin kusasee lattialle tai puree maton reunaa.[/QUOTE]

Minusta ei nyt ollut kyse, joten täysin turhaa vetää minun asioitani tähän.

Ok, sittenhän sinulla on tilanne hallinnassa siellä kotona ja kaikki hyvin. :) Jatka samaan malliin.

Koira on koira, kyllä ja koira vaatii tekemistä. Sanot itsekin sulla ei ole aikaa koiralle ja muut asiat tulevat ensin. Luulisi olevan aika selvä juttu eiks vain? Eli anna koira sellaiselle jolla on aikaa harrastaa ja olla sen kanssa.

[QUOTE="hauhau";28120368]Parahin AP, koska sulla on rahaa useamman tonnin sohviin yms varaa koiralle aika kouluttajalta. Ammattitaitoisen kouluttajan kanssa voit katsoa, miten tilannetta voisi korjata/kehittää. Jos aika ei riitä koiralle kannattaa sen antamista harrastavaan kotiin harkita vakavissaan, jollekin jolla on aikaa koiralle. Sinulla sitä ei ilmeisesti nyt ole?[/QUOTE]

Naurattaa tämä sohva asia :D Olen harkinnut antamista eri kotiin. Toisaalta, en tiedä ottaako kukaan kun kerron ongelmista. Toisaalta, en halua luovuttaa. Tiedän että joskus aikaa on enemmän.

Yhteistyössä