Mitä olisit tehnyt tässä tilanteessa? (Välikohtaus leikkipuistossa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hiekkalaatikolla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No mä en tiedä, millaista meno on muualla. Olemma lähinnä aina leikkimässä samassa puistossa ja uimarannalla. Lapsi ei kauheena osaa puollustaa itseään muita lapsia vastaan (jos he tulevat ottamaan lelut), koska ei käy päiväkodissa.
En siis tiedä oppiiko siellä lapset paremmin lelujen jakamisen periaatteet (-> otetaan, jos kukaan ei just nyt käytä).

Ehkä juuri tämän takia on vaikeaa lapsten ymmärää, että mitkä lelut pitää jakaa, ja mitkä ei.

Minkäikäinen tää hellantelttu siis on? Ehkä saattais päiväkoti olla ihan hyväksi. Oppisi varmaan vielä pärjäämään muiden lasten kanssa ja ehkä jopa tykkäämään siitä!

No tätä olen myös toki kertonut: olet itsekin joskus tehnyt tuhmasti ja samoin muut lapset tekevät joskus tuhmia asioita.

Ikävä kyllä tilanne on tullut siihen, että jos toinen lapsi lähestyy lastani ja hänen tavaroitaan, niin lapsi kerää ne yhteen ja pitää niistä kiinni, ettei toinen lapsi voi niitä ottaa. Tähän on tultu, kun jatkuvasti vaan kohtaa näitä "tuhmia lapsia".

Olen yrittänyt selittää lapselle, että on tosi kiva leikkiä yhdessä yms, mutta nykyään kkee nuo muut lapset vaan uhkana (-> ottavat kaiken).

Tänään taas hänen mielikuva vahvistui.

Siis oletkos ihan tosissaan vai provo? Voiks noin tolloa äitiä ollakaan?

Alkuperäinen kirjoittaja merkitseminen tärkeää;29785466:
Pyörä ja hiekkalelut on kuitenkin aika eria asia. Onhan kummatkin selkeästi nimettyjä?

Pyörässä ei lue lapsen nimeä. Ei ole tullut villeimmissä kuvitelmissakaan mieleen nimetä pyörää!

Hiekkaleluissa on nimi. Niiden ottajat eivät kyllä osaa lukea, joten ei paljon auta :-)

No mä en tiedä, millaista meno on muualla. Olemma lähinnä aina leikkimässä samassa puistossa ja uimarannalla. Lapsi ei kauheena osaa puollustaa itseään muita lapsia vastaan (jos he tulevat ottamaan lelut), koska ei käy päiväkodissa.
En siis tiedä oppiiko siellä lapset paremmin lelujen jakamisen periaatteet (-> otetaan, jos kukaan ei just nyt käytä).

Ehkä juuri tämän takia on vaikeaa lapsten ymmärää, että mitkä lelut pitää jakaa, ja mitkä ei.

En mä oikein usko, kyllä ainakin meillä 4 -vuotias tietää hyvin että puistoissa lelut on niiden lasten omia ja päiväkodissa ne on päiväkodin leluja joilla saa jokainen leikkiä vuorollaan. Ihan pienille tietysti voi olla vaikeaa hahmottaa sitä, mutta varmaan noin 3 -vuotiaat ja vanhemmat lapset kyllä ymmärtää jo tuon helposti.

Meidän puistoissa kyllä lelut pysyy hyvin paikoillaan jos jätän ne esim. pussiin. Tietty hiekkalaatikolla joku joskus lainailee, mutta se on ihan ok kun ollaan siinä samalla laatikolla itsekin ja aikuiset on vieressä kuitenkin. Aina ihan hyvässä hengessä ne lainailut menneet.

Tosi kummalliselta puistolta vaikuttaa tuo teidän puisto. En kyllä tykkäisi käydä.

Todennäköisesti veisin tyhjän pullon roskikseen, sanoisin omalle lapselle (jos huomaisi tilanteen tai kaipaisi saippuakuplapulloa) että se oli todella typerästi pojilta tehty. Seuraavan kerran varmasti pitäisin paremmin huolta leikkikaluista, pakkaisin ne esim. kassiin tms.

Alkuperäinen kirjoittaja saman ikäinen tyttö;29785396:
Häviääkö teillä joka kerta leluja? onko hyvin merkittyjä? Mitä, jos kävisitte jossain muualla välillä, vaikka uimassa tms? Pääsiäisen aika tulee väliin jne.

Kyllähän leluja voi mukan ottaa, mutta olisin tarkempi niiden kanssa. Mihin aikaan olitte? Ei kouluikäiset ole aamupäivisin puistoissa jne.

No ei meillä joka kerta leluja häviä, mutta lähes joka kerta joku niitä lainaa ilman mitään lupaa ja niitä sitten etitään jostakin puskasta tms. Esimerkiksi kun ollaan rannalla, niin itse tekee vaikka lapsen kanssa hiekkakakkua, niin eiköhän jo takana ollut lapio ole lähtenyt kävelemään.

On ne merkittyjä, mutta ei sillä kai väliä ole, kun ei lapset niistä lue mitään.

Kyllähän me toki käydään eri paikoissa, mutta ei leikkimässä. Tuo viereinen puisto on ainoa paikka, missä lapsi oikeastaan tapaa muita lapsia.

Me oltiin tänään puistossa joskus 17-19 aikaan.

Minkäikäinen tää hellantelttu siis on? Ehkä saattais päiväkoti olla ihan hyväksi. Oppisi varmaan vielä pärjäämään muiden lasten kanssa ja ehkä jopa tykkäämään siitä!

Olen ihan samaa mieltä. Voisitko vielä kertoa kaupungille, että järjestää sen päiväkotipaikan? Sitä on jonotettu tosi pitkään. Olen tehnyt virallisen valituksen kunnan päivähoitolautakunnalle, mutta eivät vastanneet mitään.

Jos se päivähoitopaikka tulee, niin tiedän se tulevan 30km päästä ihan eri suunnasta kuin työpaikkani. Elämä tulee sit olemaan hankalaa.

Olen ihan samaa mieltä. Voisitko vielä kertoa kaupungille, että järjestää sen päiväkotipaikan? Sitä on jonotettu tosi pitkään. Olen tehnyt virallisen valituksen kunnan päivähoitolautakunnalle, mutta eivät vastanneet mitään.

Jos se päivähoitopaikka tulee, niin tiedän se tulevan 30km päästä ihan eri suunnasta kuin työpaikkani. Elämä tulee sit olemaan hankalaa.

Mutta täytyyhän se paikka järjestyä, kun olet kerran töissä. Eikös se ole lakisääteistä?

[QUOTE="ttttt";29785442]
Mun lapsi kanssa kyselee tuosta roskaamisesta ja se on vähän vaikea perustella että miksi hän ei saa heittää roskia luontoon kun näkee kuitenkin että jotkut aikuisetkin tai isommat lapset tekee niin. Mä olen sitten vain sanonut, että ne ei varmaan tiedä ettei saa heittää roskia luontoon. En tiedä kyllä onko tuokaan järkevä perustelu, kun seuraava vaihe on varmaan että mun lapsi marssii opettamaan jotakuta tuossa roska-asiassa. Eikä sekään nyt oikein hyvältä kuulosta, kun ei tiedä mitä sieltä tulee sitten vastaukseksi...[/QUOTE]

Ei oo todellista, en olisi uskonut että toinenkin yhtä pihalla oleva ilmottautuu!

Siis mikä vaikeus siinä on, että ihan rehellisesti kertoo lapselle, että joskus ihmiset vaan ovat laiskoja ja ajattelemattomia, ja siksi tekevät asioita joita ei pitäisi. Miksi pitäisi esittää, että kaikki ihmiset ovat täydellisiä eivätkä koskaan tee mitään väärää kuin korkeintaan vahingossa? Ymmärtäisin, että olisi vaikea paikka jos lapsi kyselisi sodista ja ihmisten tappamisesta, mutta että roskaamisesta keskustelu on jo liian vaikea paikka vanhemmalle...

No ei meillä joka kerta leluja häviä, mutta lähes joka kerta joku niitä lainaa ilman mitään lupaa ja niitä sitten etitään jostakin puskasta tms. Esimerkiksi kun ollaan rannalla, niin itse tekee vaikka lapsen kanssa hiekkakakkua, niin eiköhän jo takana ollut lapio ole lähtenyt kävelemään.

On ne merkittyjä, mutta ei sillä kai väliä ole, kun ei lapset niistä lue mitään.

Kyllähän me toki käydään eri paikoissa, mutta ei leikkimässä. Tuo viereinen puisto on ainoa paikka, missä lapsi oikeastaan tapaa muita lapsia.

Me oltiin tänään puistossa joskus 17-19 aikaan.

No on se yllättävä, että aina joku teiltä vie ja lainaa jotain ja erityisesti että se vaivaa teitä noin kovin ettekä yhtään opi varautumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja töööt;29785533:
Mutta täytyyhän se paikka järjestyä, kun olet kerran töissä. Eikös se ole lakisääteistä?

On toki lakisääteistä. Mutta mitä voin tehdä? Joka päiväkoti pursuaa lapsia, eikä paikka ole. En ole viitsinyt järjestää lakimiestäkään. Mulla on vaan lastenhoitaja sit kotona.

Tuossa tilanteessa pidän suuni kiinni, koska lelu on virallisella leikkipaikalla ja sitä saa vapaasti käyttää. Sitten saa huomauttaa, kun lapsi yrittää varastaa sinun asiallisesti mukanasi kuljettamaa lelua.

Ihania vastauksia aapeelle taas... Koita jaksaa :-). Nää tollohuutelijat yyäm on varmaan juuri niitä vanhempia, joiden lapset käy jokaisen muksun tavarat napsimassa ja jättämässä mihin millonkin ;-).

• Tykkää
Reactions: Iikku75
Ei oo todellista, en olisi uskonut että toinenkin yhtä pihalla oleva ilmottautuu!

Siis mikä vaikeus siinä on, että ihan rehellisesti kertoo lapselle, että joskus ihmiset vaan ovat laiskoja ja ajattelemattomia, ja siksi tekevät asioita joita ei pitäisi. Miksi pitäisi esittää, että kaikki ihmiset ovat täydellisiä eivätkä koskaan tee mitään väärää kuin korkeintaan vahingossa? Ymmärtäisin, että olisi vaikea paikka jos lapsi kyselisi sodista ja ihmisten tappamisesta, mutta että roskaamisesta keskustelu on jo liian vaikea paikka vanhemmalle...

No ei se nyt vaikeaa ole, mutta kyllä siinä aina vähän käy mielessä että ootas hetki... ennenkuin alan vastata. Kyllä mä olen joskus sanonut niinkin että on tosi tyhmää roskata tai JOPA niin että jotkut ihmiset on vaan niin hönttejä että roskaavat. Mutta jotenkin se tuntuu aika tylyltä, kun sitä roskaa tosiaan on jokapaikassa. Ja lapsi jotenkin huomaa ne roskat jotenkin paljon enemmän kuin minä. Että hönttejä ihmisiä sitten riittää...

Niin ja vielä tuosta pihalla olemisesta, että kyllä se on mun mielestä enempi pihalla joka menee vaan automaattiohjauksella joka asian läpi ja tietää kaiken kaikesta. Kyllä mun mielestä asioita saa ajatellakin, vaikka ne oliskin jonkun mielestä itsestäänselvyyksiä.

No on se yllättävä, että aina joku teiltä vie ja lainaa jotain ja erityisesti että se vaivaa teitä noin kovin ettekä yhtään opi varautumaan.

Ei se mua vaivaa, että 50centin lapio lähtee kävelemään muussa suhteessa kuin miten se jatkuvasti selitän lapselle. Miten selitän, että on niin paljon huonosti käyttäytyviä lapsia? Yleensä sanon, että monet lapset ei osaa tehdä eroa yhteiskäyttöisen tavaroiden (esim yleisessä puistossa jossa avoin päiväkoti) ja jonkun toisen tavaroiden välillä.

Mä en halua, että lapsi alkaa panttaamaan ja jemmamaan tavaroita, kuten hän on alkanut tekemään kun näkee muun lapsen lähestyvän.

Mitäs jos alatte tehdä tuttavuutta niiden lukuisten "huonosti käyttäytyvien lasten" kanssa? Huomaatko itse miten sä asetut niin kaikkien muiden yläpuolelle? Ja lapselles luot kanssa sellaisen fiiliksen, että varoo muita, ne on uhka, vaara, huonoja ihmisiä, eläimiä, niitä pitää välttää.

Yhteistyössä