5-6-v lapsen imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Khimaira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja maritu:
Alkuperäinen kirjoittaja maritu:
Alkuperäinen kirjoittaja Aiti Englannista:
Voi yoks.

Joskus lueskelin noita imetystuen sivuja ja taapeoimetysta ja meinasi oksu lentaa. Siella ihan pokkana aidit kertoi minkalaisia orgasmeja he saavat kun imettavat taaperoitaan. Ja kuulemma luonto on sen suunnitellut nain.

Oikeasti?
Eikö tässä sitten tule jo laki vastaan?

Minkäs lain kuvittelit kieltävän imetyksen? Luuletko isoveljen valvovan jo äidin ajatuksiakin???

No jos tilanne on tosiaan noin kun äiti englannista kertoi niin sehän on seksuaalista hyväksikäyttöä. Jossain vaiheessa ei ole enää sopivaa pestä lapsen pyllyäkään eikä sillekään ole määrätty mitään ikää. Pitäisi olla tolkku ja terve normaaliuden ymmärrys.

No mutta mikä laki kieltää äitiä saamasta orgasmia imettäessään? Huom, en ole kuullut, tuntenut tai nähnyt tapahtumaa. Mutta mitä lapsen hyväksikäyttöä se muka on?? Vai meneekö tässäkin joku ikäraja, alle 3 kk ikäistä imettäessä se ei haittaa? Mut taaperon kohdalla on kyseessä pedofila???

Toivon, että siihen on jokin laki. En tiedä missä menee raja. Mutta onko ok sotkea oman lapsen kosketusta seksuaalisuuteen?
Missä se raja menee, mikä sitten hyvänen aika on sitä pedofiliaa?
Entä mikä on ok isälle?
Minusta tuntuu nyt koko ajatus tästä pahalle.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Khimaira:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
WHO:n suositus on tarkoitettu esim. kehitysmaita varten, jossa sitä muuta raviontoa ei ole.

No ei kyllä ole.

Sivukyssäri; oletko itse imettänyt, ja jos olet niin miten pitkään?

Mitenkään aiheeseen liittymättä vastaan: noin 1-v imetin kaikki, vähintään osittain.

Jos olisit jatkanut pidempään, niin pitäisitkö taaperoimetystä sairaana? Et. Jos olisit jatkanut taaperoiän yli, et pitäisi leikki-ikäisen imetystä sairaana.

Sairasta olisi aloittaa uudelleen viisivuotiaan imetys, jos ei ole neljään vuoteen imettänyt....siitä ei kuitenkaan ole kyse.

En ole missään vaiheessa pitänyt taaperoimetystä sairaana, mun mielestä 2-v on " sopiva raja" ( mulle, jokainen siis tehköön kuten haluaa ) lopettaa imetys.

Olisin imettänyt yli sen 1-v, mutta yksikään ei halunnut tulla enää tissille. Puhuin tässä 4-5 ( tai jopa yli) vuotiaan imettämisestä. Voihan sen maidon antaa mukistakin, miten se tissistä saaminen tekee maidon paremmaksi :saint:

No lypsäminen nyt saattaa olla rasittavaa ja aikaavievää. Rinnasta suoraan imettynä säilyttää ravintoarvonsa parhaiten ja saa läheisyyttä samalla :)

Eikö koskaan rasita olla olevinaan noin kaikkitietävä?

En koe taaperon imetystä tarpeellisena asiana. Kaikki rintamaidon essentiellit hyödyt on jo saavutettu, joka mikä mahdollisesti on se syy jatkaa imetystä, kun se ei ole enää välttämättömyys? Miksi ylittää se kahden vuoden suositus (WHO) johon imetysfanaatikot muuten aina niin hanakkaasti tukeutuvat? Kaikki muut ravintoaineet lapsi saa viisivuotiaana jo kiinteästä ravinnosta, joten biologisesti ajateltuna, imetys on jo turhaa.

Muut edut? Läheisyys? Eikö lapsi voi saada läheisyyttä muuten? Jos näin ikävästi on asia, voidaan kysyä mikä on kotioloissa vikana. Eikö lapselle voi tarjota läheisyyttä ilman paljasta rintaa, jota lutkuttaa?

Minä koen tämän kulttuurillisena asiana. Naisen rinta koetaan lapsen ravinnonlähteen lisäksi myös seksuaalisena osana naisen ruumista. Nainen saa seksuaalista mielihyvää partnerinsa koskettaessa rintojansa. Kun imetyksen edut vähenevät merkittävästi, eikä LAPSI enää "saa" imetyksestä mitään, miksi iso lapsi jatkaa naisen (myös) seksuaalisen osan imemistä? Itselleni herää aina kysymys, mitä nainen tästä saa? Ääritapauksessa kenties alitajuista seksuaalista nautintoa? Antavathan jotkut naiset miehensäkin rintojansa lutkuttaa. Mitä muuta? Minä uskoisin että äiti kaipaa lastansa syliinsä: iso ja touhuileva lapsi palaa taas hetkeksi siksi pieneksi vauvaksi, joka käpertyi äitinsä syliin ja oli tästä täysin riippuvainen. Olen kuullut taaperoikäistä imettävän äidin sanovan, että kun poika muuten mennä tohottaa, hän saa lapsensa rauhaisana syliinsä edes imetyksen ajaksi.

Biologiamme muuttuu kulttuurimme muuttumisen myötä. Olemme pidempiä kuin esi-isämme, elämme vanhemmiksi ja terveemmin, tytöt kehittyvät biologisesti naisiksi aikaisemmin kuin ennen. Myös rintojen merkitys on muuttunut kivikautisista ajoista.

Alkuperäinen kirjoittaja Oma kokemus:
No kun ajattelee omaa 5vuotiasta, niin huh huh.

Mua imetettiin 2,5vuotiaaseen asti ja kun nyt aikuisena olen keskustellut äidin kanssa asiasta en pidä siittä yhtään, en tosiaankaan tykkää että olen lutkuttanut rintaa melkein 3vuotiaaseen.

Ajatteleppa millaista terveydellistä hyötyä olet saanut siitä. Imetys vähentää mm. rintasyöpään sairastumisen riskiä myös siltä imevältä, ei pelkästään imettäjältä. Ja diapetes ja mitä näitä kaikkia nyt on.

Ja tässä kohtaa taas huom huom! Riskin väheneminen ei tarkoita riskin poistumista ja sitä ettei ole mahdollista saada kyseistä sairautta.

Heh heh, tutkimusten mukaan imetys on länsimaissa hyödyllistä ainoastaan puoli vuotiaaksi saakka. Ja sitäapaitsi äidinmaidon myrkyt valitettavasti nykyaikana ovat sen verran suuret, ettei ole järkevää imettää esim. 2-vuotiaaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Sairasta se on minustakin... Perverssi ajatus, että äiti haluaa viisi-vuotiaan lapsen lutkuttavan nänniään... Huhhuh... On meitä moneen junaan ja joku jää asemalle ja jotkut menevät junan alle...

eikö niin. Itse et varmaankaan onnistunut imetyksessä ja sen takia olet nyt katkera niille äideille jotka pystyvät imettämään ja lapsille jotka saavat maailman parasta ravintoa.

MItä maailman parasta se on tankata lapsi myrkyillä. Äidinamaidossa on myrkkyjä, jos imettää liaan kauan lapsi saa liikaa niitä myrkkyjä. 80-luvun lopussa imetyssuositukset putosivat radikaalisti Suomessa, kun havaittiin äidimaidon sisältävän niin valtavat määrät myrkkyjä, onneksi nyt määrä on vähentynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Lehmis on sitäpaitsi yhdistetty osteoporoosiin, että sitä juomalla se tulee, ei jos jättää sen vasikoille :D

Suomessa, maassa jossa aikuisetkin lipittävät lehmänmaitoa, on hyvin paljon osteoporoosia...outoa :D

Mä oon ymmärtänyt että se tulee pitkään imettäneille, vanha sanota saanoo että jokainen lapsi vie äidiltään hampaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Sairasta se on minustakin... Perverssi ajatus, että äiti haluaa viisi-vuotiaan lapsen lutkuttavan nänniään... Huhhuh... On meitä moneen junaan ja joku jää asemalle ja jotkut menevät junan alle...

eikö niin. Itse et varmaankaan onnistunut imetyksessä ja sen takia olet nyt katkera niille äideille jotka pystyvät imettämään ja lapsille jotka saavat maailman parasta ravintoa.

Teille taapero imettäjät sanoisin, että jatkakaa niin kauan kuin itsestä ja lapsestanne tuntuu hyvältä.

Jättäkää kateellisten kommentit omaan arvoonsa.

Kaikkien nisäkkäiden maidontulo ( poikkeuksiakin toki on..) jatkuu niin pitkään kuin on ärsykettäkin - kuten poikunut lehmä jatkaa maidontuotantoaan kun kone lypsää.

Miksi aina ajatellaan että se on kateutta jos ei jaksa ymmärtää jotakin asiaa :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Sanokaapas, taapero/teini-imettäjät, missä kulkee se "sopivan" imetysiän yläikä. Ja miksi juuri siinä?

Miksi ei kukaan fanaatikko kommnentoi? :attn:

Eigän sellaista ole :saint: Jos imettää 3- vuotiaaksi, on sama jatkaa 5-vuotiaaksi ja siittä eteenpäin :saint: :snotty:

En ole koskaan taperoa imettänyt kun poika on vasta 4kk mutta voisin kuvitella imettäväni lähemmäksi sitä who:n suosittelemaa 2 vuoden ikää. Vähän vaan epäilisin että sekä neuvolantäti että muutama ystäväni kattois mua aika kieroon jo siitä hyvästä. Mutta kattokoot :D
Mäkään en kyllä ihan tota 5v imetystä sulata.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme:
En ole koskaan taperoa imettänyt kun poika on vasta 4kk mutta voisin kuvitella imettäväni lähemmäksi sitä who:n suosittelemaa 2 vuoden ikää. Vähän vaan epäilisin että sekä neuvolantäti että muutama ystäväni kattois mua aika kieroon jo siitä hyvästä. Mutta kattokoot :D

Eiks sua noi myrkyt pelota. Itse en sen takia ainakaan yli vuoden uskalla imettää.

Alkuperäinen kirjoittaja tuota:

Eiks sua noi myrkyt pelota. Itse en sen takia ainakaan yli vuoden uskalla imettää.

Ei tosiaankaan pelota. Voisitko eritellä nuo myrkyt?

Tassa nyt ainakin jotain:

How do they get into mother's milk? Start with an overview of the chemicals that are cause for concern in breast milk, then read on for detailed descriptions of each polluting chemical or compound: chlordane; DDT; dieldrin, aldrin and endrin; hexachlorobenzene; hexachlorocyclohexane; heptachlor; mirex; toxaphene; dioxins and furans; PBDEs; PCBs; lead, mercury, cadmium and other metals; chemicals from cosmetics in breast milk; and solvents.

No minusta paljon yli 1-vuotiasta ei enää kannata imettää. Siihen saakka ihminen on imeväisikäinen. Tuon iän jälkeen äidinmaidon juominen menettää jo ravitsemuksellisestikin merkityksensä, lapsi saa ravintonsa muualta.
Vauvojen jutut vauvoille ja isomman lapsen on jo aika haistella uusia tuulia... Imetystä on turha jatkaa sen vuoksi, että ÄIDIN on siitä vaikea luopua.

2-vuotta on mun raja. En kyl dissaa niitä jotka halua imettää pidempään. Vaikka en voi valehdelle etteikö 5-vuotiaan imettäminen minusta olisi outoa.

Tuli mieleen, että jos asuisin vaikka maassa jossa olis ravinnosta pula. Niin ehkä silloin voisin imettää vanhempaakin ihan vain et toinen sais ravintoa.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Tuossa on kyllä kyse äidin tarpeesta roikkua lapsessa ja kyvyttömyydessä päästää irti ja antaa lapsen kasvaa ja itsenäistyä. Meilläkin oli tuttavaperheessä yksi kolmevuotias jota äiti vielä imetti,kyläillessäkin. Samanikäiset ja vähän isommat lapset katsoivat kummissaan ja nimittelivät vauvaksi,eivät ottaneet leikkiin mukaan.Tästä taas tuli tälle kolme veelle paha mieli ja piti nostaa äidin paidanhelmaa ja päästä tisulle. Karhunpalveluksen teki tuo äiti lapselleen!

No enpä törmännyt moiseen vaikka imetinkin 2v4kk ikäiseksi. Taitaa olla sun tuttavapiirisi (omat lapsesi kaiketi mukaanlukien siis) aika moukkia ja huonosti kasvatettuja. Tuon ikäiset ei todellakaan osaa ajatella, että siinä olisi jotain outoa. Valtaosa alle 3v ikäisistä kuitenkin tekee jotain "vauvamaista" eli syö tuttia, juo tuttipullosta, nokkamukista, rinnasta, käyttää vaippaa.... Ei lapset luokittele tuossa iässä jotain asiaa vauvamaiseksi ja ala syrjiä toista ellei se lähde omasta äidistä/isästä. Melkeinpä alle 3v ikäiset ei edes juuri kehitä keskenään leikkejä vaan ne leikit on vielä aika pitkälti itsenäisiä.

Miten niin valtaosa? Omassa tuttavapiirissä en kyl tiedä 3v lapsista noista vaihtoehdoista kuin että joillakin on vielä yövaipat. Kukaan ei kyllä ole syönyt tuttia tai tuttipulloa, eikä kyl nokkamukin käyttäjiä (tai rinnastasyöjiä) tule mieleen.

How do they get into mother's milk? Start with an overview of the chemicals that are cause for concern in breast milk, then read on for detailed descriptions of each polluting chemical or compound: chlordane; DDT; dieldrin, aldrin and endrin; hexachlorobenzene; hexachlorocyclohexane; heptachlor; mirex; toxaphene; dioxins and furans; PBDEs; PCBs; lead, mercury, cadmium and other metals; chemicals from cosmetics in breast milk; and solvents.

Osasta en tiedä mitä ovat ja lopuista en tiedä mistä niitä saa, mutta elän hyvin luomusti kaukana pakokaasuista, en käytä juurikaan kosmetiikkaa, koetan välttää lisäaineita, kasvatan itse juurekseni luomusti ja suosin sitä muutenkin. Vältän myös monia asioita joiden tiedän kaasuavan, esim. lastulevy, muovimaalit, ym. Shampoot ja pesuaineet on luomua, maalit pellavaöljyä. En tiedä riittääkö

Sitä ihmettelen eniten, miksi kukaan jatkaa imetystä siinä vaiheessa, kun siitä ei ole enää todettu yhtään mitään tieteellistä hyötyä lapselle (no tieteellinen hyöty on todettu vain 3-4kk täysimetykselle ja 6kk osittasiimetykselle, mutta ymmärrän toki Suomen suosituksiin saakka imettämisen silti). Mutta siis kun myöhemmin alkaa jo olla nuo riskit suuremmat kuin hyödyt niin ei äiti ainakaan lapsen parasta ajattele imettäessään.

Kotilohikäärme, ne myrkyt on kertynyt sun elimistöön koko sun eliniän ajan eli jos olet aina elänyt täysin luomusti kaukana kaikesta saasteesta, et ole syönyt liikaa kalaa jne. Niin jotain toivoa voi olla ettei äidinmaidossasi ole niin paljon myrkkyjä että olisi haitaksi lapsellesi pitkässäkään imetyksessä, mutta sitähän ei tiedä joten kannattaako riskeerata?

Ikävää, että äidinmaitoon nuo myrkyt kertyy, mutta toisaalta arvattavaahan se on.

Osasta en tiedä mitä ovat ja lopuista en tiedä mistä niitä saa, mutta elän hyvin luomusti kaukana pakokaasuista, en käytä juurikaan kosmetiikkaa, koetan välttää lisäaineita, kasvatan itse juurekseni luomusti ja suosin sitä muutenkin. Vältän myös monia asioita joiden tiedän kaasuavan, esim. lastulevy, muovimaalit, ym. Shampoot ja pesuaineet on luomua, maalit pellavaöljyä. En tiedä riittääkö

Se on hienoa, etta elat noin ja olet elanyt syntymastasi saakka. Tarkeinta on tietaakseni valttaa kalaa.

Mutta silti, vaikka elaa luonnonmukaisesti, voisi kuitenkin elaa tata paivaa. Jos jonkun 6-vuotiaan kaverit saavat tietaa, etta hanta imetetaan, niin hanta voidaan aika rankasti kiusata. Ja tuollaiset asiat leviaa aika hyvin, varsinkin pikku paikkakunnalla.

Siis pointtini oli se, etta voisi niita fyysisten seikkojen lisaksi (mita pitkassa imetyksessa ei edes ole, siis positiivisia) niin voisi ajatella niita psyykkisiakin juttuja. Ma en ainakaan haluaisi muistaa sita, etta olen imenyt aitini rintaa.

Yhteistyössä