5

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhtimammat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pahoittelut myös täältä sulle Akiram. Sinäkin olet jo ihan tarpeeksi kokenut epäonnistumisia tämän asian suhteen ja nyt vielä tämä. Iso halaus sulle täältä!

Sanattomana istun tässä koneen äärellä ja saan ainostaan kirjoitetuksi sinulle Akiram, että pahoitteluni tapahtuneen johdosta! Olet joutunut kokemaan raskaita hetkiä tämän asian parissa. Kaikesta huolimatta voimia sinulle!

Lämpimin halauksin!

Heip!

Mulle taisi selvitä eilen mun kummalliset selkäsäryt. Tai siis syy niihin. Luin yhdestä vauvaoppaasta,että lantio löystyy synnytystä varten ja siitä voi tulla joillekkin särkyjä..Onko muilla ollut alaselkäkipuja? Helpotti kyll hieman, kun niille löytyi joku looginen syy, neuvolassa unohdin täysin kysyä koko asiasta.

en tiedä olenko vähän kummallinen, mutta alan oikeastaan vasta nyt nauttia raskaana olosta ja suuremmat pelot ja huolet alkaa väistyä. vieläkin kasvava maha on hieman outo ja välillä sen kanssa törmää johonkin tai juuttuu, kun ei sitä voikkaan vetää sisään..heh, varmasti aika koomisen näköstä :D

Mun yks kaveri sano tänää, et se oli joltain sivuilta käyny kattomassa kiinalaisen tai japnilaisen tms. laskutavan mukaa jotenki et hedelmöittymisen mukaa (kai siellä piti antaa laskettu aika) kumpi oli tulossa. Meille tulisi kuulemma tyttö, tosin mä olen sitä mieltä silti että poika tulee :)
hmm..saikohan tuosta nyt mitään selvää..

mä en ole tuntenut supistuksia..joitain vihlaisuja aina välillä, mut olen kuvitellu et ne on jotain liitoskipuja tai kasvukipuja tms..on tuo masuasukki kyllä koko viikonlopun ottanu mun kanssa sellasta matsia, että huhhuh..hassua miten selvästi tuntuu nuo potkut :) ehkä siellä on joku tuleva potkunyrkkeilyn maailmanmestari..
:D

hyviä vointeja kaikille, mie tästä lähen ruoan valmistukseen

Lilja, mä kävin tänään neuvolassa ja valittelin mun selkäsärkyjä terkalle. Se sanoi, että kun kohtu kasvaa ja vartalo muuttuu, niin selkäranka joutuu koetukselle ja etsii uutta asentoa, joka vaikuttaa alueen muihin lihaksiin ja niveliin ja hermoihin jne. Voi tulla koviakin kipuja, mutta apua ei kuulemma oikein ole :) Mulla helpottaa toi tukivyö elämistä suuresti. Vähentää selkäsärkyjä ihan huomattavasti.(http://www.bebes.fi/kauppa/product_info.php?manufacturers_id=26&products_id=76)

Muuten sitten neuvolasta ei paljoa uutta jäänytkään käteen. Paino on noussut koko raskauden aikana 8,5 kiloa, josta itse olin kauhuissani, mutta terkka sanoi sen olevan ihan normaalia.
Terkka sanoi sitten ihan rehellisesti, mikä olikin kiva, ettei tiedä kaksosraskauksista juuri mitään eikä välttämättä osaa antaa oikeaa tietoa aiheesta (se on huomattu). Ilmoitin, että olen mitä todennäköisimmin siirtymässä kättärin hellään huomaan loppuraskaudeksi ja terkka näytti lähinnä helpottuneelta :)

Dopplerilla kuunneltiin tietty sykkeet ja hyvin kuului kumpikin. Oli kiva muutenkin saada vähän parempi selko siihen, missä vauvat sijaitsevat - en ole ymmärtänyt ovatko ne vierekkäin vai päällekkäin, mutta kuulemma päällekkäin vähän viistosti. Hassua, miten kummallakin niillä on ihan omanlaisensa eli toisistaan tosi paljon poikkeavat sykkeet.
Terkka sanoi, että ne oli koko ajan kovassa liikkeessä ja oli aluksi vaikea saada sykettä kuulumaan pitkään kun vauvat koko ajan siirtyilivät. Sanoi vaan, että ""onpa villejä vauvoja ja useinhan se jo kohdussa alkaa näkyä se temperamentti ja luonne."" Kivakiva.

Tänään taas sykkeiden rohkaisemana kävin investoimassa lisää bodyja ja potkuhousuja ja lisäksi sukkia ja pikku pipot. Ensi viikolla aloittelen suursiivousta, että saan veivattua kaikki turhat rojut pihalle ja vauvakamaa kaapit täyteen :)

Enpäs ollut huomata tätä ketjua, mutta löysinpäs! :)

Kirjoitin tuonne vanhaan ketjuun tuntemuksiani rakenneultrasta...Siitä ultrasta täytyy todeta, että petyin ihan kamalasti ultraan! Tai oikeastaan kätilöön, joka sen teki, supisi vaan itsekseen. Olisin toivonut, että hän kertoisi mitä tekee ja mittailee, kuten np-ultrassa kätilö teki. Lopuksi totesi vain, että rakenteeltaan masukki on ihan normaali, mutta koko ei vastaa viikkoa, vaan olis viikkoa pienempi kuin laskettu aika määrittää. Varas mulle ajan kolmen viikon päähän kasvukontrolliultraan, jonne lupasin mennä. Eihän sitäkään mitenkään selittänyt, suorastaan toivotti vain hyvät päivänjatkot ja ohjas ulos... Kätilö onnistui saamaan jotenkin pahan mielen ja epätietoisuuden tunteen aikaan mulle.

Peenu, tiedän ton epätietoisuuden ja hämmennyksen tunteen. Olen ehtinyt jo tän taipaleen aikana huomata, että tuolla terveydenhuoltohenkilökunnan puolella on porukkaa joka junaan.
Olen itse tullut siihen lopputulokseen, että useilla on varmaan niin paljon tietoa, etteivät ne oikein osaa jakaa sitä selkokielelle, jos vastassa on aloittelija. Niille kaikki alan asiat on niin päivänselvää, etteivät tajua vääntää rautalangasta niin, että ensikertalainenkin tajuaisi.

Itse olen ottanut sen linjan, että jos kerrotaan jotain mielestäni epämääräistä, niin kysyn aina, että onko aihetta olla huolissaan. Ja silloinkin kun mulle sanottiin, että meidän kaksoset on ilmiselvä lambdatapaus, niin penäsin juurta jaksain, että mitä se siis käytännössä tarkoittaa, kun kuulostaa aika huonolta. Eikä se tarkoittanut muuta kuin että ovat ei-identtiset.

Varmasti sulla on kaikki ihan hyvin eikä syytä huoleen. Luulisi, että olisivat heti alkaneet tutkia, jos ois vaikuttanut huolestuttavalta tai vaaralliselta.

Mulla myöskin oikea hartia koko ajan ihan juntturassa. Ja siitä johtuen HIRVEITÄ migreenejä! Pisti ihan oksentamaan. Mulla vielä sattuu olemaan kädessä luun liika-kasvua. Tuli kerran pitkittyneestä tulehduksesta. Mutta ei ole koskaan ennen vaivannut näin pahasti. Eli kyllä raskaudenkin täytyy jotenkin pahentaa tilannetta. Vaikka kuulostaa utopistiselta. Tosin olen nyt perhepäivä-hoitsuna, joten joudun työtämään raskaita lasten vaunuja, sekä välillä kanniskelemaan pikkuisia...Taitaa myöskin sillä olla osuutta asiaan. Minulla vaivaan auttoi vasta Kiropraktikko. Tosin se ei kauaa helpottanut, kun ukko väänsi leikillään kädestä ja taas on hiukan kipeä. Sitten olen joutunut popsimaan Panadoleja. Kuuleman jos vähänkin aavistelee päänsärkyä, niin tulisi ottaa lääkettä. Migreeni on sen verran haitallista raskaudessa. (siskoni lääkäri oli sanonut aikoinaan). Hyvää odotusta kaikille! =)

Ihanaa aurinko, että kaikki oli hyvin. Mä joudun odottaan vielä melkein kolme viikkoa omaa rakenneultraani:( Inhottavaa olla ketjun viimeinen, kun kaikille muille tapahtuu aina ennen mua. No ei vaan, perässä tullaan ja lujaa:)

Mä olen tässä muutamana päivänä aina välillä tuntenut sellasia tosi kevyitä nipistyksiä tossa navan alla. Nää on selvästi erilaisia kuin kohdun kasvusta johtuvat vihlonnat. Oonkin miettinyt, että voiskohan johtua vauvan liikkeistä. Mulla on kuitenkin se istukka tossa etuseinämässä niin vauvan liikkeethän osuu ekana siihen. Hmmm... täytyy seurailla tilannetta...

Aurinkokin saanut hyviä uutisia ultrasta, kiva!! :) täällä taitaa suurin osa tietää kohta sukupuolen, hmm..yksinää kohta saan pohtia onko se tyttö vai poika :)

Meillä tunsi mies toissapäivänä potkut mahan läpi ensimmäisen kerran :D aika jännää..on kyllä sellanen potkunyrkkeiljiä tuolla, että sais vähän rauhottua :)

Sehän voi Miuku tietysti olla noinkin..pääasia, että tietää että säryt voi olla jo nyt ihan normaaleja:)

Mullakin on muuten Minnie myös istukka etuseinämässä ja ne potkut olen joka kerta tuntenut tuolla navan alla :)

Miltä sulla Lilja tuntui ne ensimmäiset liikkeet? Kun musta ainakin tuntuis ettei ne voi tuntua samalta kun on se istukka vaimentamassa. Mä täällä kärsimättömänä odotan niitä ensimmäisiä liikkeitä ja tulkitsen kaikki pikku nippailut liikkeiksi:)

Mulla myös potkut (vai nyrkkeilyt/pääntyönnöt) tuntuu aina vain ihan alavatsalla, melkein nivusissa. Se johtuu varmaan siitä että kohtu meillä tässä vaiheessa vasta niin alhaalla ettei edes ylety napaan vielä. Tiedättekö muuten onko vauva aina ""oikeinpäin"" kun minäkin olen? Tyhmä kysymys, tiedän että vauva voi olla miten päin vain, mutta olen päätellyt että jos jalat alaspäin niin siksi potkut tuntuu alavatsalla...

Mun lempitouhua nykyään on seurailla potkuja ja naureskella niille iltaisin sohvalla rötköttäen. En olis ikinä uskonut että alkaa näin pian tuntumaan (on tuntunut selvästi jo pari viikkoa), ja että pystyn selvästi näkemään potkut vatsan läpi. Mieskin näki eilen selvästi kun mun maha teki omituisia muljahduksia. Ehkä ne näkyy niin selvästi kun olen aika hoikka joten tuossa vauvan ja ihon välissä ei paljon ole kerroksia...? Tunnetteko muuten potkut missä asennossa tahansa? Mä tunnen vain istuessa, en makuuasennossa tai seisoessa.

Elä Lilja huoli, minullakin vielä 2 viikkoa rakenneultraan, ja välttämättä eivät siellä suostu kertomaan kumpi tulossa. Pitää ensi keskiviikkona kysellä neuvolassa th:lta josko pystyisi arvioimaan sykkeen perusteella, tai sitten pyydän ultraamaan ;)

Voi te onnelliset, jotka tunnettu potkut jo vatsan läpi. Minulla tuntuu vielä niin heikkoina, että menee varmasti vielä jokunenkin viikko ennenkuin mies ja lapset pääsevät ihastelemaan masun muljahduksia. Epäilen, että rakenneultrassa myös la muuttuu myöhemmäksi.

Minusta tulikin sitten täti maanantaina, sisko pyöräytti pojan maailmaan =))) Tässä olen nyt onnenhuumassa ristipistoillut pojulle syntymätaulua, ja sormet tietysti syyhyää päästä toista mutistelemaan ja tuoksuttelemaan ihanaa vauvantuoksua.

Joku kyseli tuossa aikaisemmin niska- ja hartiasäryistä. Minulla on molemmat paikat niin jumissa, että päänsärky on välillä aivan mahdoton. Onneksi tuo ukko-kulta jaksaa välillä hieroa, nytkin odotan saunaan pääsyä ja ah niin ihanaa hierontaa =) Tennispallo on oiva apuväline tuossakin hommassa, ei toisen kädet väsy niin nopeasti.

Mutta eiköhän tässä taas tarinaa ollutkin tälle erää...kirjoittelemisiin

Hyviä rakenneultran kuulumisia täälläkin: vauvalla näytti olevan kaikki ok ja minulla ei todettu eteisistukkaa, vaikka neuvolalääkäri sitä epäilikin. Istukka on kohdun etuseinämässä, mutta ei onneksi kohdunsuun edessä.

Olen ollut koko päivän niiiin hyvällä tuulella, kun näin sen pikku-kaverin vilkuttelemassa meille ja kun kaikki oli kunnossa:) Ultraajan mukaan kyseessä on pitkäjalkainen vauva, sillä reisiluun mitta vastasi viikkoja 20+0, kun taas muut mitat 18+6, kuten pitikin. Mutta ultraaja sanoi, että tuo on perinnöllinen juttu, eli on tullut pitkään isäänsä:) Vauvan sukupuoli jäi arvoitukseksi, sillä pikkuinen pysyi sinnikkäästi sellaisessa asennossa, että sukupuolta ei päässyt arvioimaan.

Vihdoin muuttivat ""virallisesti"" lasketun ajankin siihen, mitä se on ollut varhaisultrasta asti, joten päivitän listaa...

1.4. Timangi, 27v, Helsinki,
1.4. Aida, 28v, esikoinen, LKS
4.4. Lilja, 21v, esikoinen, KOKS
5.4. Ipana, 28v, toinen muksu, Kätilöopisto
6.4. Peenu, 26v, esikoinen, Seinäjoen keskussairaala
8.4. mimmi, 24v, esikoinen, OYS
11.4. hipsu, 28v, esikoinen, Jorvi
13.4. Sasa, 24v, esikoinen, Satakunnan keskussairaala
17.4. Annukka, 31v, esikoinen, KOKS
18.4 Nipsu, 28v, esikoinen, Hyvinkään sairaala
20.4 Cosmic, 23v, esikoinen, PHKS
20.4. Athene, 28v, esikoinen
21.4. Sari, 23v, esikoinen
22.4. satu-täti 27v, 2 lasta, P-KKS
24.4. Molly, 25v, esikoinen, TAYS
26.4. vivi, 37v, neljäs, Jorvi
27.4. aurinko, 28v, esikoinen, OYS
27.4. Tosca, 27v, Vantaa, toinen, Kätilöopisto
28.4. Hannele, 26 v, toinen lapsi, esikoinen 1 v.
29.4. Miuku, 28v, Esikoiset eli kaksoset, Kätilöopisto
30.4. Mustikka ,25v, toinen
30.4. Minnie, 23v, esikoinen, TAYS
30.4. KK, toinen lapsi, Kokkola

Hei Minnie, ihan kiinnostuksesta kyselen, että missä vaiheessa olet saanut tietää istukan paikan? Kun mä kyselin maanantaina terkalta, että missä mun istukat sijaitsee, niin se sanoi, ettei ole mahdollista selvittää ennen rakenneultraa.. Joka muuten meilläkin vasta reilun kahden viikon päästä :( No, tuolta terkalta nyt on ehditty saamaan jos vaikka minkälaista väärää tietoa muutenkin.

Musta tuntui aiemmin, että tunnen liikkeitä, mutta nyt en ole enää varma. Oon ihan pettynyt ja välillä huolestuttaakin, vaikka kaikki on lohdutelleet, että todennäköisesti tunnen niitä, mutten vaan tajua että ne on liikkeitä. Höh.

Lähden sohvalle istuskelemaan ja tunnustelemaan, josko jotain jo tuntuisi..

Miuku, mulle lääkäri kertoi np-ultrassa istukan paikan. Täällä Tampereella kun ei periaatteessa tarjota kuin yksi ultra, sain juuri tällä perusteella toisen viikolle 20, jossa tarkastetaan ettei istukka ole päässyt siirtymään synnytyskanavan eteen. Ilmeisesti kuitenkin tuossa samassa ultrassa katsotaan sitten rakenteetkin.

Mulla selvisi istukan paikka tosiaan rakenneultrassa. Oli takana ja erityisen ylhäällä, joten kuulemma vauva kasvaa sisäänpäin ja maha ei ole sen takia niin pullahtanut esiin. Neuvolassa tänään th sanoi, että yleensä tälläisissä tapauksissa vauva alkaa painamaan sisäelimiä ja selkää aika kovasti. Tukiliiviä suositteli ja varoitteli jatkossa närästyksestä... Np-ultrassa istukan paikkaa kommentoitiin myös, mutta nyt siitä oli puhetta tarkemmin.

Heissan taas kaikille,

Rakenneultrassa oltiin tänään ja kaikki mahassa hyvin. Ainut hieman ikävä uutinen oli tuo istukan paikka, joka mulla on alhaalla ja sitä nyt sitten seurataan siirtyykö ylös tässä seuraavien viikkojen aikana.
Vauvasta ei saatu kunnon kuvaa ja hän olikin koko ajan selkä meihin päin joten takaraivo ja selkäranka oli ainoat mitä näin.
Olis ollu kiva kattoa sinne haaruksiinkin, mutta kun ei niin ei.
Kiitos muuten sille joka neuvoi tennispallolla hieromaan. Ei vielä mitään ihmeparannusta todellakaan ole tapahtunut, mutta ainakin saan helpommin jonkun hieromaan kun kädet ei rasitu niin paljon. =)

Terkuin
Sasa ja vauva
P.S Tämän päiväisen ultran mukaan la oliskin jo 11.4, ei kyllä vielä virallisesti siirretty. Alkoi vähän naurattamaan, kun jos se oikeesti on toi 11.4 niin ollaan sitten samana päivänä hedelmöidytty kun päätettiin jättää ehkäisy pois ja kattella onnistutaanko... Hieman päätähuimaavan nopeaa toimintaa.

Nyt päätin minäkin ottaa osaa tähän keskusteluun. Me ollaan mieheni yritetty päättää, mennäänkö rakenneultraan vai ei, koska se pitää ite maksaa eikä oo mitään halpaa. Ollaan nyt vihdoin kallistumassa siihen vaihtoehtoon, et mennään. Mä oon tällainen huolehtija ja haluan varmistaa, että vaavilla on kaikki kunnossa. Kyllähän toi masuasukki mua joka päivä potkii, et ilmeisesti sillä on kaikki hyvin, mut silti haluan nähdä sen. Ja oishan se kiva saada tietää sukupuoli, jos pikkuinen sen suostuu paljastamaan! Me kävimme kunnan tarjoamassa np-ultrassa, mutta ei meille lääkäri kertonu, missä mun istukka sijaitsee.

mulla Minnie ne ensimmäiset liikkeet (jotka siis itse tulkitsin liikkeiksi) tuntui ihan ku olisi mahassa kuplinu. Nyt tuntuu vaimeammat liikkeet ihan joltain isolta elohiireltä ja kunnon potkut ym. tuntuu kyllä ihan ku joku tuola mahassa pullistelisi :) empäs muuten ole tarkkaillut, että näkyykö mahan läpi liikkeet..hmm..pitääki tarkistaa :)

Mie tunnen Molly liikkeet istuen ja maaten, en seisten..maaten varmaan sen takia että tuo meidän pieni alottaa kunnon rumban tuolla ku olen nukkumaa käymässä :D päivisin muistuttelee hempeämmin itsestään :)

Mie en vieläkää voi uskoa miten aika menee niin nopeasti. puoliväli jo ohitettu ja seuraavassa neuvolassa kuulemma tehää äitiysrahahakemus..Menisi vaan loppuaikakin yhtä nopeasti :)

Yhteistyössä