Äiti huutaa lapsilleen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toinen naapurin muija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
peesaan tussia-juttua ap.lle ja Kyylä omaan otsaan. Mä oon niin huolissani että täällä surkuttelen kuinka huonosti naapuri kohtelee lapsiaan. Onneksi ap-kyylä osaa omista nupuistaan huolehtia hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja ääääääk:
peesaan tussia-juttua ap.lle ja Kyylä omaan otsaan. Mä oon niin huolissani että täällä surkuttelen kuinka huonosti naapuri kohtelee lapsiaan. Onneksi ap-kyylä osaa omista nupuistaan huolehtia hyvin.

Mitä kyyläämäistä siinä on jos naapurin äänet kuuluu esimerkiksi nyt meille? nuo seinät eivät todellakaan ole mitkään paksut ja illalla kuuluu pelkkä puhe selvästi naapurista,saatika jos joku kurkku suorana huutaa siellä! en oo kyylännyt mitään ja mielellänikin olisin kuuntelematta tuollaista,musiikkiakaan en viitsi huudattaa ihan täysillä (jotta jäis huudon äänet musiikin alle) kun siittä tulee sitten mulle paskaa.

Ensinnäkin,kun lapsia näkee pihalla,heille voisi antaa huomiota ja kysellä mitä kuuluu ja onpa hieno takki tai jotain sanoa. Kun lapsilla on kotona vaikeaa,he selviytyvät mahdollisesti jos muut ihmiset välittävät.
Ja sitten,minä olen joskus väsynyt ja huudan lapsille turhaankin,en kiroile tai sano rumasti, mutta huudan silti. Kun ei hermot kestä,kun lapsilla on tahtoa,ja itsellä temperamenttia.kun sanotaan,ettei kannata hankkia lapsia,jos ei osaa olla vanhempi,eihän se huutaminen oikein ole, mutta ei vaan kestä aina,ja muuten teen kaikkeni lasten eteen ja kerron kuinka tärkeitä ovat.
tiedän myös tapauksia,jossa äiti huutaa kokoajan,koska on itsellä vaikeaa elämässä,ja nykyaikana tätä uupumusta valitettavasti on paljon. En etsisi syyllistä äideistä vaan ajasta joka on muuttunut entisajoista. Toki äidit ovat vastuussa teoistaan,mutta nykyaikana myös apua on tarjolla. Eikö sen pitäisi mennä niin, että jos jollain ei mene hyvin hänelle tarjotaan apua. Se ei ole naapurin tehtävä ehkä,mutta mollaamisen sijaan,voisi vaikka sitten soittaa sinne neuvolaan tai lastensuojeluunkin,joka ei nykyään tarkoita=huostaanotto,vaan perheitä halutaan auttaa ajoissa

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Siis käsitänks mä nyt oikein: Lapsille saa huutaa, eikä asiaan kannata puuttua?

Siis tästä asiastahan ei täällä saa puhua. Suurin osa ei erota "normaalia" huutamista ja sellaista taukoamatonta, kirosanoilla ryyditettyä kauheaa kielen- ja äänenkäyttöä, jota suurin osa aikuisistakaan ei pysty ahdistumatta kuuntelemaan. En tiedä, johtuuko se siitä, eteivät he ole moista koskaan kuulleet, vai siitä, että itsekin huutavat juuri niin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ääääääk:

Mitä kyyläämäistä siinä on jos naapurin äänet kuuluu esimerkiksi nyt meille? nuo seinät eivät todellakaan ole mitkään paksut ja illalla kuuluu pelkkä puhe selvästi naapurista,saatika jos joku kurkku suorana huutaa siellä! en oo kyylännyt mitään ja mielellänikin olisin kuuntelematta tuollaista,musiikkiakaan en viitsi huudattaa ihan täysillä (jotta jäis huudon äänet musiikin alle) kun siittä tulee sitten mulle paskaa.

Ja meillä ääni ainakin kuului keittiön liesituulettimen kautta tosi selvästi. Korvatulpat varmaan pitää sit vaan hankkia. Mä oon kanssa sitä mieltä että ei sille mitään voi että kuuluu, ei ole oma vika. Ei se todellakaan mitään kyylämäistä.

Mäkin eilen oikein avauduin, tai siis joutuu noille kyllä muutenkin ääntään korittaan, mut eilen kyllä huusin niin että kylä raikas.. joo oon varmaan huono äiti sit mut kun viikon jo koetelleet hermoja ja oon yrittäny hillitä, rauhassa komentaa, hoitaa kotia nukkuakin jos vauva antaa, aina vaan tuntuu et kun selän käännät, vakka vessan pestäksesi on joku oma-aloitteinen valmistamassa puuroa tai kaakaota, ja kun sit laitat tän kokkaajan asennukseen ja sen kaa siivoat jäljet ni joku toinen käy vähän leikkimässä vesileikkejä siä jus siivotussa vessassa ja ne jäljet siivottuasi siirryt irrottelemaan niitä kahta jotka tappelevat leluista ja sillävälin joku on saanut käsiinsä värikynät ja piirtänyt olkkarin seinään ja sit tulee lasten isä käymään ja sohvalla rennosti istuessaan kahvikupposta juoden antaa vähän "rakentavaa kritiikkiä" kuinka talo olisi siisti ja lapset käyttäytyisivät paljon paremmin jos hän tekisi jotan, koska osaisi paremmin.. muttei tee silti. ja sit saattaa olla viimeinen niitti se että kauppareissulla lapset uivat kuralammikossa ilman kuravaatteita tai kosteussuojahaalaria, eikä kukaan edes kuule kun kiellän. näin kävi eilen ja 10 minuutin huudon jälkeen helpotti. Mut jos naapurit pitävät mua huonona äitinä ton vuoksi niin siinähän pitävät!

Alkuperäinen kirjoittaja online:
Mäkin eilen oikein avauduin, tai siis joutuu noille kyllä muutenkin ääntään korittaan, mut eilen kyllä huusin niin että kylä raikas.. joo oon varmaan huono äiti sit mut kun viikon jo koetelleet hermoja ja oon yrittäny hillitä, rauhassa komentaa, hoitaa kotia nukkuakin jos vauva antaa, aina vaan tuntuu et kun selän käännät, vakka vessan pestäksesi on joku oma-aloitteinen valmistamassa puuroa tai kaakaota, ja kun sit laitat tän kokkaajan asennukseen ja sen kaa siivoat jäljet ni joku toinen käy vähän leikkimässä vesileikkejä siä jus siivotussa vessassa ja ne jäljet siivottuasi siirryt irrottelemaan niitä kahta jotka tappelevat leluista ja sillävälin joku on saanut käsiinsä värikynät ja piirtänyt olkkarin seinään ja sit tulee lasten isä käymään ja sohvalla rennosti istuessaan kahvikupposta juoden antaa vähän "rakentavaa kritiikkiä" kuinka talo olisi siisti ja lapset käyttäytyisivät paljon paremmin jos hän tekisi jotan, koska osaisi paremmin.. muttei tee silti. ja sit saattaa olla viimeinen niitti se että kauppareissulla lapset uivat kuralammikossa ilman kuravaatteita tai kosteussuojahaalaria, eikä kukaan edes kuule kun kiellän. näin kävi eilen ja 10 minuutin huudon jälkeen helpotti. Mut jos naapurit pitävät mua huonona äitinä ton vuoksi niin siinähän pitävät!

Tämän takia keskustelu täällä tuntuu aika ajoin absurdilta. Moneen kertaan on toistettu, että kyse on jatkuvasta, siis päivittäisestä huutamisesta, johon vielä liittyy kiroileminen ja lasten haukkuminen. Keskustelu kuitenkin palautuu kerta toisensa jälkeen alkupisteeseensä, koska KUKAAN EI KUUNTELE, ELLEI ALETA HUUTAA!

Heh, se oli muuten hauskaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:
Alkuperäinen kirjoittaja online:

Tämän takia keskustelu täällä tuntuu aika ajoin absurdilta. Moneen kertaan on toistettu, että kyse on jatkuvasta, siis päivittäisestä huutamisesta, johon vielä liittyy kiroileminen ja lasten haukkuminen. Keskustelu kuitenkin palautuu kerta toisensa jälkeen alkupisteeseensä, koska KUKAAN EI KUUNTELE, ELLEI ALETA HUUTAA!

Heh, se oli muuten hauskaa...

joo ymmärrän, mullakin joskus tilanne ajautunut jatkuvaan huutoon, silloin on tilanne päästävä nollaamaan tavalla tai toisella.. se jatkuva huuto on kuitenkin merkki täysin uupuneesta ihmisestä ja kaikenmaailman sossuun soitot uuvuttavat entisestään, lisäävät painetta. Ehkäpä kaipaa aikuisia, ystäviä, ihmisiä joille puhua, ei mitään muuta sekin voi olla jo iso apu et on joku jolle puhua ja purnata.

Muistan kyllä sillon kun kuopus oli vielä alle vuoden ja kaks vanhepaa alle 5 v. Kyllä muuten väsytti!! Ja huudettua tuli. EI nyt kirottua mutta muistanpa että kuopuksellekin huusin että "piä se pääs kiinni":( Tottakai tiesin ettei siitä mitään hyötyä ole, omaa väsymystäni vaan huusin. Koska mihinkään ei päässy. Mies tuli töistä viiden aikaan ja sitten mulla oli n. tunti omaa aikaa, kävin vaikka lenkillä. Mutta ei se sitä univelkaa ja jatkuvaa väsymystä kyllä helpottanu.
En voi kuvitellakaan miten rankkaa olis yh:na ollu. Eipä olis ollu edes sitä yhtä tuntia päivässä eikä ketään muutakaan jolle kiukutella väsymystään kuin lapset (meillä kun toi miesparkakin sai oman osansa).
Jotta, jos oisin ap niin kyllä menisin tarjoamaan apua lastenhoidossa. SAnosin ,että itekin muistan noi ajat, saapiko auttaa?
Nyt kun lapset on jo isompia niin ei heti tule edes mieleen koska olisin niille huutanu. Kyllä se on useimmiten siitä elämäntilanteesta kiinni eikä mistään hulluudesta. Neuvolassa on ihan hyvä siitä puhua mutta ei ne mitenkään konkreettisesti yleensä voi auttaa. Ja se konkreettinen apu olis kyllä sitä mitä tossa jamassa oleva äiti tarttee.

Huutaminen ei ole fiksua, mutta "parempi" sekin kuin fyysinen väkivalta. Yh n varmaan paineita ja väsymystä. Paineet, pettymykset pitää purkaa jotenkin. ei ole tietenkään oikein huutaa lapsilleen, mutta väsyneenä, kiukkuisena ei ajattelekaan järkevästi.
Minä en ole yh mutta aika ajoin väsynyt, kiukkuine huutava äiti. apset kyllä oppineet että en "tarkoita" mitään pahaa vaikka korotankin ääntäni. Yleensä se saa vipinää kinttuihin. Me kyllä selvitetään aina tilanteet huudon jälkeen kun tilanne rauhoittunut.

Siis herra jumala. Lapsille huudetaan jatkuvasti eikä saa puuttua!
Jos olisin ap ja kuuntelisin joka päivä huutoa ja haukkumista niin aivan takuulla soittaisin sossuun. Lapsilla on oikeus hyviin vanhempiin. Ja jos on kerta uupunut niin sieltä sitä apua sitten saa.

Minä olen huonohermoinen ja huudan itsekin silloin tällöin, mutta en todellakaan päivittäin enkä hauku lasta.

Soita ovikelloa ja kysy onko täällä jokin hätänä? Varmaankin äiti oivaltaa, että huuto kuuluu ympäriinsä. Tämäkin voi ehkä riittää. Apu ei myöskään taida olla pahitteeksi. Pyydä lapsia keskenään tai vaikka äidin kanssa kylään.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Jos olisin ap ja kuuntelisin joka päivä huutoa ja haukkumista niin aivan takuulla soittaisin sossuun. Lapsilla on oikeus hyviin vanhempiin. Ja jos on kerta uupunut niin sieltä sitä apua sitten saa.

Minä olen huonohermoinen ja huudan itsekin silloin tällöin, mutta en todellakaan päivittäin enkä hauku lasta.

Jaa-a... Kuule sossun auttamiskeinot on nykyään aika rajalliset. Jos teillä päin on enemmän resursseja niin hienoa. Täällä ei ainakaan muuta tarjota kun sympatiaa... Sit jos kyseessä joku lastensuojelurikos (kännäystä, huumeita, pahoinpitelya ym. "oikeasti" vakavaa) niin sit otetaan huostaan. Tosin täällä ei ole edes noita sijoituspaikkoja tarjolla, joten sijoitetut joutuvat vähintään parin sadan kilsan päähän... Mä kuule luulen että jos tää ko. äiti ei kerran tee muuta kuin huutaa, niin se olis varmaan ite ihan paras äiti lapsilleen mutta tarvis apua arkeen. Jos huutamiseen liittyy pahoinpitelyä ym. niin se on eri asia... Hyväkun asioihin puututaan mutta kyllä kannattais itekin ensin tarjota sitä apua (jos ei näyttöä muusta kuin huutamisesta) eikä suoraan hälyyttää viranomaisia paikalle. Ihmiset vois muutenkin auttaa enemmän toisiaan eikä vaan rynnätä tuomitsemaan...

Alkuperäinen kirjoittaja sossusedän vaimo:

Jaa-a... Kuule sossun auttamiskeinot on nykyään aika rajalliset. Jos teillä päin on enemmän resursseja niin hienoa. Täällä ei ainakaan muuta tarjota kun sympatiaa... Sit jos kyseessä joku lastensuojelurikos (kännäystä, huumeita, pahoinpitelya ym. "oikeasti" vakavaa) niin sit otetaan huostaan. Tosin täällä ei ole edes noita sijoituspaikkoja tarjolla, joten sijoitetut joutuvat vähintään parin sadan kilsan päähän... Mä kuule luulen että jos tää ko. äiti ei kerran tee muuta kuin huutaa, niin se olis varmaan ite ihan paras äiti lapsilleen mutta tarvis apua arkeen. Jos huutamiseen liittyy pahoinpitelyä ym. niin se on eri asia... Hyväkun asioihin puututaan mutta kyllä kannattais itekin ensin tarjota sitä apua (jos ei näyttöä muusta kuin huutamisesta) eikä suoraan hälyyttää viranomaisia paikalle. Ihmiset vois muutenkin auttaa enemmän toisiaan eikä vaan rynnätä tuomitsemaan...

Jep jep. "Hoidetaan" asia sitten, kun saadaan taas lukea siitä kuinka äiti tappoi lapsensa. Näinhän se täällä Suomessa menee. Lapsista viis, kunhan äiti ei vaan joudu sossun syyniin tai muihin ongelmiin.
En oikeasti kyllä usko, että olet lastensuojelun puolella. Tai jos olet niin huh huh.

Alkuperäinen kirjoittaja sossusedän vaimo:

Jep jep. "Hoidetaan" asia sitten, kun saadaan taas lukea siitä kuinka äiti tappoi lapsensa. Näinhän se täällä Suomessa menee. Lapsista viis, kunhan äiti ei vaan joudu sossun syyniin tai muihin ongelmiin.
En oikeasti kyllä usko, että olet lastensuojelun puolella. Tai jos olet niin huh huh.

No nyt halusit ymmärtää tahallasi väärin:( Mutta omahan on asiasi.
Enkä siis ole lastensuojelun töissä enkä niin ole väittänytkään. Sen sijaan mieheni on (minkä älykäs lukija voi nimimerkistä päätellä;)). Ja sivusta olen näitä asioita seuraillut. Missään nimessä en väheksy lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa mutta olen myös tietoinen siitä, että nykyään myös "turhien" ilmoitusten määrä on rajusti kasvanut. Ja nämä turhat ilmoitukset (tyyliin" naapurissa kirottiin lapselle") vievät ihan hirveästi voimavaroja lastensuojelun puolelta ja sitä mukaa tosiapua tarvitsevilta lapsilta. Sossuilla kun on VELVOLLISUUS tarkistaa kaikki ilmoitukset.

Mikä tässä yhteiskunnassa on vikana kun kaikki vaan kyylää toisiaan ja heti ollaan selän takana haukkumassa ja arvostelemassa? Soita ovikelloa ja mee tarjoon apua jos niin huuto haittaa omaatuntoos!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ketjun aloittaja :
Siis MINUNKO vika nyt onkin, kun tuo ämmä huutaa lapsilleen?! Olis pitänyt arvata, mitä vastauksia täältä saa! Tsiisus, täällä taitaa olla samoja tyyppejä, kuin tuo naapurini!Neuvolaan aion soittaa tuosta ihmisestä ja pyydän vähän seuraamaan tilannetta!

MINÄ EN tekisi mitään. En pelkän huutamisen perusteella, vaikka se tuntuisi jatkuvaltakin, jossakin kohtaa elämää. EIHÄN huutaminen suorastaan hyvästä ole... Mutta meillä esim. ON pakko huutaa, koska kovaäänisten lasten tapellessa/tehdessä pahojaan, kielto ei muuten kuulu, ja voi sattua pahakin tapaturma/vahinko... Minusta siinä kohtaa huuto on pieni paha. Huutaa saa, mutta eihän se saisi olla AINOA kommunikointikeino.

Jos näkee muuta pahaa, laiminlyöntiä/alkoholinkäyttöä suuressa määrin, pienet lapset yksin kotona, jne... Niistä MINÄ ilmoittaisin.

eks ketjun alottaja ihan ilmottanut ärsyyntyneensä siihen meteliin. meillä ihan kaamee perhe kans alakerrassa. yhtenä päivänä siellä on futismatsit. yhtenä päivänä huudetaan 24 tuntii. ukko ja akka kiroilee ja huutaa. lapset kiljuu ja itkee, juoksevat karkuun. tosi kiva kuunnella tota metelii mikä toisille tuntuu olevan arkielämää.

mulle tuli paha mieli tästä ketjusta. jo alussa ku ap. sanoi hulluksi ämmäkis ja yksinhuoltajaksi. Tuli heti sellainen olo, ettei se halua auttaa oikeasti. haluaa vaan hiljaiseksi rapun ja naapuriin itsensä kaltaisia hyviä äitejä. Paha mieli tuli myös siitä, että äiti on väsynyt noin pahoin, että pystyy enää huutamaan. voimia hänelle

Yhteistyössä