Apua! Mies haluaa jäädä kotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elättäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Elättäjä

Vieras
Tienaan kohtuullisen hyvin (johtavassa asemassa) ja mieheni on ollut töissä pitkään samassa yrityksessä vähempipalkkaisissa tehtävissä.
Nyt hän ilmoitti, että haluaa jäädä kotiin ja alkaa "toteuttaa itseään", vaikka ei vielä tiedä mitä se käytännössä olisi.
Haluan uskoa ja luottaa mieheeni ja uskon, että hänessä on piileviä kykyjä, mutta silti mietin, että käyttääkö hän minua hyväkseen. Mies toivoo minulta myös rahallista tukea haaveidensa toteuttamiseen.
Meillä ei ole lapsia. Minä kyllä haluaisin, mutta mies sanoi, että ei jaksa jos joutuu jatkamaan tylsässä työssään.

Pitääkö minun tukea miestäni hänen haaveissaan?

No miehen kannattaa varmaan ensin keksiä mitä alkaa tekemään ja hoitaa rahoitus itse, jotta voi toteuttaa itseään. Tuskin enää kenenkään on velvollisuus elättää toista, kun tämä haluaa "etsiä itseään tai piileviä kykyjään". Aika lapsellinen äijä sulla.

no mikä ettei. mutta kannataisi varmaan sopia että miten kauan tämä itsensä etsiminen esim kestää (esim 1v) ja sitten tietysti se meinaako esim hankkia uudenlaista työtä/koulutusta tms.

loppuviimeksi varmaan kyse on siitä luotatko mieheen. jos yhdessä ikuisesti, voisi kannattaa pitkän päälle onnellisemman miehen muodossa. jos taas epäilet tosissasi että vedättää vaan ja suhde ei ole ikuinen, ei varmaan kannata.

Huhhuh! Pistäisin kyllä miehen ns. ulkoruokintaan "etsimään piileviä kykyjään". Ei aikuinen voi heittäytyä tuommoseks.

Sulla jää helposti lapset hankkimatta ja mies ainoaksi "lapseksi" tuollaisessa asetelmassa. :(

Jos todella ei halua olla nykyisessä duunissaan, niin etsiköön toisen.

Miksi ei sais jos rahallisesti pärjäät, ja sinä viihdyt työssäsi? Olisiko lapset kotona isän kanssa? Naisille tämäkin monesti suodaan, miksi ei siis miehellekkin?

[QUOTE="Kenya";23497114]Miksi ei sais jos rahallisesti pärjäät, ja sinä viihdyt työssäsi? Olisiko lapset kotona isän kanssa? Naisille tämäkin monesti suodaan, miksi ei siis miehellekkin?[/QUOTE]

Alkuperäinen kirjoitti, ettei heillä ole lapsia.

...

Mä veikkaan, että tämä miehen "itsensä toteuttaminen" on joku kallis harrastus, joka naisen nyt pitäisi kustantaa, muun ylöspidon lisäksi. Mies alkaa ottamaan lentotunteja, ostaa (naisen rahoilla) purjeveneen jne...

Kun meillä ei vielä ollut lapsia, mun mies irtisanoi itsensä erittäin hyväpalkkaisesta työstä ja opiskeli tutkintonsa valmiiksi ja perusti oman firman. Firmasta ei loppujen lopuksi tullut kovasta pohjatyöstä huolimatta mitään, koska kaikkien selvitysten jälkeen kävi ilmi, että hyvää innovaatiota ei parista käytännön ongelmasta johtuen pysty kaupallistamaan.

Koko tuon ajan elätin miestäni ja firman pakettiin pistämisen jälkeen meni myös jonkun aikaa ennen kuin mies pääsi nykyiseen työhönsä, jonka palkka on kuitenkin huomattavasti huonompi kuin tuon alkuperäisen työn, mutta olen silti tyytyväinen, että mies teki omat kokeilunsa ja vaihto työpaikkaa, koska nyt hän on sellaisessa työssä, mistä on kiinnostunut, missä jaksaa ja voi hyvin ja ehtii myös viettää aikaa perheensä kanssa. Nämä eivät olisi päteneet siihen vanhaan hyvinpalkattuun työhön ollenkaan.

Mutta en minä kyllä siinä tapauksessa olisi miestäni jäänyt elättämään, että tämä olisi lähinnä huvin vuoksi jäänyt "etsimään itseään". Tuo ap:n kuvaus kuulostaa lähinnä lomailulta... Ap, kai miehesi tajuaa, että jos hän jäisi kotiin toteuttamaan itseään ja sinä elättäisit, niin kaikki kotihommat tietenkin kaatuisivat hänen vastuulleen sen jälkeen?

Naiset tekevät tuollaista jatkuvasti miestensä rahoilla. Sitten kun homma toisinpäin, niin kauhea poru, että lapsellista ja vastuutonta. Niin minusta on sekin, että nainen on kotona 10 vuotta putkeen, eikä edes ammattia ole. Tämä ei siis koske ap:tä, vaan on mielipide yleisellä tasolla.

Vedätystä. Minä en ainakaan maksaisi! Mies suunnittelee vetävänsä lonkkaa ja sinä maksat.
Enkä muuten tunne ainoatakaan naista joka on kotona ja mies elättää ellei siis ole lapsia.

Meillä on välillä eletty vain mun palkalla,kun yrittäjämiehen tulot ovat olleet epävakaita. Välillä ollaan eletty miehen tuloilla, kun olen ollut lasten kanssa kotona. Toisinaan on mahdollista vaihtaa työpaikkaa, opiskella tai harrastaa enemmän. Toisinaan taas ei ole mahdollista ja silloin ollaan tehty vain töitä, vaikka ei niin huvittaisikaan. En tiedä miten paljon olette miehesi kanssa jo jutelleet, mutta molempien haaveet pitäisi saada tilaa. Niin lapset kuin miehen uusi työ. Mutta vastuuta pitää silti kantaa molempien. keskustelun lisäksi ehdottaisin esimerkiksi vuoden aikarajaa, jonka jälkeen miehen olisi syytä mennä töihin.

[QUOTE="heh";23497173]Naiset tekevät tuollaista jatkuvasti miestensä rahoilla. Sitten kun homma toisinpäin, niin kauhea poru, että lapsellista ja vastuutonta. Niin minusta on sekin, että nainen on kotona 10 vuotta putkeen, eikä edes ammattia ole. [/QUOTE]

Jos joku mies ei halua naisensa jäävän ilman lasten- ja kodinhoitovastuuta kotiin etsimään itseään kymmeneksi vuodeksi, niin eiköhän tämä mies koita vaikuttaa asiaan? Saattaa olla, että hän myös - oikeutetusti - valittaa aiheesta.

En sitä paitsi tiedä missä piireissä näitä 10-vuoden lomailijanaisia tulee vastaan ihan jatkuvasti? Mä en tiedä yhtäkään. Sellaisia äitejä ja isiä tiedän, jotka hoitavat pieniä lapsiaan kotona, mutta sehän on ihan eri asia.

Alkuperäisen tilanteeseen kommentti: Johtavassa asemassa oleva nainen ei varmaan ole enää ihan 20 v. Joten perheen perustamista ei miehen haihattelujen ja itsensä etsiskelyjen vuoksi ole kiva lykätä hamaan tulevaisuuteen. Mitähän tuo mies kaiken kaikkiaan meinaa..?

Lapset ovatkin naisille se oiva tekosyy. Aina voi ehkäisy "pettää", kun kuopus alkaa olla 2 vuotta vanha. Onneksi miehet ovat pikku hiljaa heränneet vasektomian mahdollisuuteen, kyseiseen pieneen toimenpiteeseen onkin nykyään joissain paikoissa ihan tolkuttomat jonot.

Vähän heppoiset on noi sun miehen perustelut kotiin jäännille. Voisiko ottaa vaikka vuorotteluvapaata puoleksi vuodeksi? Siinä voisi etsiä vaikka uuden työpaikan itselleen jos ei nykyinen huvita. Tai keksiä sen mitä oikeasti haluaa tehdä. En elättäisi miestäni kuvailemassasi tapauksessa.

[QUOTE="heh";23497310]Onneksi miehet ovat pikku hiljaa heränneet vasektomian mahdollisuuteen, kyseiseen pieneen toimenpiteeseen onkin nykyään joissain paikoissa ihan tolkuttomat jonot.[/QUOTE]

Ihan hyvä, jos miehetkin vihdoin nyt vuonna 2011 alkavat ottaa vastuuta ehkäisystä. :)

Kylläpä moni tuomitsee ko. miehen, mutta kuinkahan paljon Suomessa on kotirouvia ja kotiäitejä? Että naiselle ok, mutta ei miehelle? Missä tasa-arvo? Vai koskeeko se vain naisia?

[QUOTE="vieras";23497425]Kylläpä moni tuomitsee ko. miehen, mutta kuinkahan paljon Suomessa on kotirouvia ja kotiäitejä? Että naiselle ok, mutta ei miehelle? Missä tasa-arvo? Vai koskeeko se vain naisia?[/QUOTE]

Kotiäiti on ihan eri asia. Jos mun mies haluaisi jäädä hoitovapaalle, se olisi mun puolestani sillä selvä. Jääköön, kyllä mä maksan kuten hän on maksanut mun ollessa kotona. Kunhan tekee kaikki hommat mitä mäkin olen tehnyt ja valvoo tarvittaessa yöt. Silti tuollaista taivaanrannan maalailua en lähtisi rahoittamaan. Joku suunnitelma pitää olla, oli se sitten yrityksen perustaminen, opiskelu tai muu.

[QUOTE="vieras";23497425]Kylläpä moni tuomitsee ko. miehen, mutta kuinkahan paljon Suomessa on kotirouvia ja kotiäitejä? Että naiselle ok, mutta ei miehelle? Missä tasa-arvo? Vai koskeeko se vain naisia?[/QUOTE]

Olenko esim. minä kotirouva? Tietääkseni en. Enkä halua elätettäväkseni mitään kotiherraa, jos ei ole siitä kyse, että mies hoitaa kotona lasta ja kotia sen aikaa kun lapsi on pieni.

Kyllähän on moniakin perheitä missä mies on työttömänä ja vaimo käy työssä. Mutta jos tieten tahtoen irtisanoutuu töistä vain etsiäkseen itseään niin en kyllä keksi kuka nainen/tai mies tällaista tyyppiä jaksaisi pitkään elättää. Se että nainen jää kotiäidiksi on yleensä perheen yhteinen päätös.

Yhteistyössä