Diabeetikot/asiasta tietävät?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nadia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Insuliinisokki - verensokeri laskee liian alas.

http://www.ebm-guidelines.com/pls/terveysportti/ekirjat.Naytaartikkeli?p_artikkeli=voh00048

Insuliinkoomalla tarkoitat... ketoasidoosia?? Verensokeri ollut pitkään koholla ja syntynyt myrkytystila.

http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=805
 
Ns. maallikko ei välttämättä erota tilaa toisesta.. Nyrkkisääntö kuitenkin on että yleensä diabeetikko itse tunnistaa oireet kun sokerit laskee liian matalalle ja osaa itse korjata tilanteen. (minulla on aina sokeripaloja taskuissa ja olen koirien ja hevosten suosikki tästä syystä... :D ) Diabeetikko itse tunnistaa matalat mm. näön hämärtymisenä, vapinana, päänsärkynä, kylmänä hikenä.. Jos tilaa ei huomaa/korjaa niin seuraa tajuttomuus. Tajuttomalle ei voi syöttää eikä juottaa mitään mutta esim. posken limakalvolle voi sivellä hunajaa. Ambulanssi on joka tapauksessa syytä kutsua paikalle.
Ns. kooma/happomyrkytys eli virallisesti ketoasidoosi taas on tila jossa verensokeri on ollut kauan liian korkealla ja elimistöön on muodostunut ketoneita. Tilaa ei voi ulkopuolinen korjata vaan siihen vaaditaan diabeetikon omia toimia-lähinnä insuliiniannosten saattamista oikealle tasolle. Ulkopuolinen voi huomata tilan siitä että ketonit aiheuttavat diabeetikon hengitykseen imelän, mädänneen/käymistilassa olevan hedelmän tuoksun.
 

Yhteistyössä