Ei pienintäkään mielenkiintoa hankkia lapsia, vaikka ikää onkin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "plääh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"plääh"

Vieras
Niinkin huimasti kuin 28v. Opinnot melkein loppusuoralla, ehkä vielä vuosi tai max. 2 jäljellä. Olemme miehen kanssa seurustelleet 4 vuotta, emme asu yhdessä. Mutta voi hyvänen aika tuota ulkopuolista painostusta! Se alkoi noin kaksi vuotta sitten. Sukulaiset, tutut, puolitutut, miehen suku, enitset lukioaikaiset luokkakaverit, terveydenhoitajat... Kaikki ovat niin tietävinään mulle parhaan tavan elää ja sen, missä vaiheessa kuuluu tehdä mitäkin elämässään.

Ihmettelevät, kun emme asu yhdessä. Meillä on kuulemma joku sitotumisongelma, koska kyllähän sitä nyt pitää normien mukaisessa ajassa todistaa sitoutumisen aste muuttamalla yhteen. Oma tapa ei käy ja se on merkki ongelmista jos ei tee niin kuin yleensä tehdään.

Ihmettelevät, kun emme haaveile perheestä vielä. Tulevaisuuden suunnitelmista puhuttaessa aina kauhistellaan, että missäs välissä niitä lapsia sitten, kun noin paljon kaikkea muuta meinaatte touhuta. Voi että. Olen myös kuulemma jo tosi vanha:D

Tein vuosi sitten abortin, kun tulin ehkäisystä huolimatta raskaaksi. Mies olisi periaatteessa voinut myös pitää lapsen, mutta ei ollut aborttia vastaankaan. Tästä ei tiedä kuin muutamat tutut. Voin vaan kuvitella, miten meitä kohdeltaisiin jos pahimmat meuhkaajat saisivat tietää. Varsinkin miehen hieman uskonnollinen osa suvusta.

En minä tiedä haluanko lapsia, ehkä. Mutta en kyllä pitkään aikaan. Mulla on muita intressejä nyt. Enkä aio tehdä lapsia kesken opintojen, mä olen just niin pinnallinen, että haluan ensin kaiken siihen kuntoon taloudellisesti, että meidän ei tarvitse elää kädestä suuhun tuilla. Tai asua pienessä kämpässä ja hoitaa vaateostokset kirpparilla aina. Jos lapsi tulee, niin silloin on oltava tilaa reilusti ja rahaa sen verran, että jokaista penniä ei tarvitse laskea. Mulla on elämässä muitakin tavoitteita kuin lisääntyminen ja haluan elintasoa.

MIkä ihme siinäkin on, että ei saisi haluta sitä vaurautta ja elintasoa ennen lapsia? Kaverit tekivät lapsia opiskeluaikoina ja joo, nuorena jaksaa ja jäkä jäkä, mutta kyllä se aikamoista kituuttamista oli pienissä asunnoissa, kädestä suuhun. Ei kiitos, ei mun tarvitse haluta sellaista.

Tee kuule ihan niin kuin haluat. Ole vaan ilman lapsia mutta älä sitten tule 40 vuotiaana tänne itkemään lapsettomuuttasi ja hölmöyttäsi. Nyt on kiva olla vapaa mutta odotas kun olet vanhempi, ei pelkkä raha ja mammona tee ketään onnelliseksi. Perhe ja rakkaat sen loppupeleissä saavat aikaan, mutta tämä on sinun itse tajuttava ja ymmärrettävä että se vaatii sinulta uhrauksia. Mikään todella tavoittelemisen arvoinen ei tule helposti!!!!!!

Niinhän se menee, kaikkien tulee haluta 2 lasta, omakotitalo, farmariauto ja koira. Monesti tuntuu että toisenlainen valinta on suorastaan uhka niille jotka menevät tuossa putkessa. Eihän siinä mitään vikaa ole jos tuollaisen elämän haluaa, mutta kuinka moni oikeasti miettii onko se sitä mitä haluaa? Ja sitten kun tulee eteen ihminen joka on valinnut toisin, se koetaan uhkaavaksi kun itse ei uskaltanut valita putken ulkopuolelta? En tiedä mistä muusta voisi olla kyse kun saa vastaansa melkoisen hyökkäyksen jos kertoo ettei halua lapsia, joko vielä tai ei lainkaan. Itse olen jo nelikymppinen ja vieläkin kuulen sukulaisilta että kyllä mä vielä pari lasta ehtisin pyöräyttää!

no joo, tyypillistä kommentointia taas... anyway, musta on hienos tiedostaa asiansa ja ajatuksensa ja pistää elämänsä tärkeät asiat järjestykseen... lapsi muuttaa koko elämän, ihan oikeasti ja perusteellisesti... asiaa kannattaa harkita, kun on siihen mahdollisuus ja toivottaa lapsi tervetulleeksi, sitten kun siltä tuntuu :)

En minakaan halunnut 28-vuotiaana lapsia, en todellakaan. Itse asiassa raskaus olisi ollut katastrofi. Tulin yllattain raskaaksi 32-v. ja sekin oli jarkytys, nyt voin kylla sanoa etta se oli paras yllatys ikina.

Pointtini oli etta kerkeat hyvin viela saamaan lapsia vahan vanhempana, jos haluat. Tosin ainakaan minulle ei ikina tullut minkaannakoista vauvakuumetta.

Minä sain esikoiseni vasta 30-vuotiaana ja hyvin lähelle sitä lapsen teon aloitusta oli mielessä ettei ikinä lapsia. Yritettiin sitten ja samantien tärppäsi ja jännä miten oli paniikki kun olinkin sitten raskaana niin yllättäen. Kukin tekee tavallaan ja ehkä sinun kannattaa miettiä näitä asioita. Mutta jos odotat valmistumistasi loppuun asti niin eikö lasta voisi hankkia opiskelujen aikana? Tietysti jos olet oikiksessa tms. ja opiskelu rankkaa niin lapsi ei välttämättä hyvä siihen väliin. Vielä sinulla on vuosia jäljellä ja jos lapsen/lapsia tahdot niin mieti milloin olisi hyvä.

Ymmärrän hyvin sun ajatuksia. Itse halusin lapsen ja sainkin ja haluan ehkä vielä toisenkin. Mutta ymmärrän, jos joku ei halua. Lapsi todellakin muuttaa elämää paljonkin, eikä niitä kannata tehdä, jos ei tiedä haluaako vai ei.

[QUOTE="nelly83";23254606]ööö... Miks ihmeessä sä surffailet 2+ palstalla, jos lapset ei kiinnosta pätkääkään?[/QUOTE]
Ai, tänne on tullut lapsipakko? No sitten ois varmaan hyvä laittaa kaikki keskustelut lukon taakse ja ennen sinne pääsyä tulisi todistaa, jotta on lapsia..

Ja aloittajalle: Ei kaikki halua lapsia, eikä se edes kaikkia ala harmittamaan myöhemmin, kuten joku tuossa jo nillitti.
Se on jokaisen oma päätös. Itse en henk.koht. tule koskaan tekemään lapsia. Ja siitäkin huolimatta luen täällä keskusteluja. Siis tsiisus, nyt varmaan tulee banaania tänne..

Ai, tänne on tullut lapsipakko? No sitten ois varmaan hyvä laittaa kaikki keskustelut lukon taakse ja ennen sinne pääsyä tulisi todistaa, jotta on lapsia..

Ja aloittajalle: Ei kaikki halua lapsia, eikä se edes kaikkia ala harmittamaan myöhemmin, kuten joku tuossa jo nillitti.
Se on jokaisen oma päätös. Itse en henk.koht. tule koskaan tekemään lapsia. Ja siitäkin huolimatta luen täällä keskusteluja. Siis tsiisus, nyt varmaan tulee banaania tänne..

Tää on LAPSI aiheisen lehden keskustelupalsta...

Entä sitten vaikka et haluaisi lasta. Se ei ole kenenkään muun kuin sinun ja miehesi välinen asia. Tuollaiset jotka painostavat ja ihmettelevät ovat yleensä sellaisia, jotka eivät tiedä kuin sen oman pienen maailmansa jossa kaikki on aina tehnyt samalla tavalla. Ja tulevat aina tekemään.

Mä olen juurikin tuommoinen kolmekymppinen että on ok-talo, kaksi lasta -vieläpä tyttö ja poika- farmariauto... :D Koiraa ei sentään ole eikä tule. Silti mun kavereissa on sinkkuja, joko eronneita tai muuten vaan. On yksinhultajia. On naimisissa olevia joilla on tai ei ole lapsia. On opiskelijaa ja töissäkäyvää. On kotiäitejä kymmenen vuoden ajalta ja sellaisia jotka menevät heti vanhempainvapaan jälkeen töihin. Eikä mulle tulisi mieleenkään ihmetellä saatika arvostella kenenkään valintoja.

ei niitä lapsia mikään pakko ole tehdä. kysy ihmettelijöiltä vaikka että "ja tää asia kuuluu teille miten?". niin mäkin aikoinaan tein, kun aiheesta udeltiin. ja ei, en minäkään halunnut sun iässäsi lapsia. mutta jostain kumman syystä mieli muuttui, ja nyt 34-vuotiaana olen maailman ihanimman vauvan äiti.

[QUOTE="ÖÖöö";23254706]Tää on LAPSI aiheisen lehden keskustelupalsta...[/QUOTE]

Niinpä... kyllähän tuo pikkuisen ihmetyttää, että just tälle palstalle tulee aina näitä aloituksia: "En vaan tykkää lapsista" tai " En aio ikinä hankkia lapsia". Saahan tänne tietty kaikki kirjoitella ja aihe vapaa, mutta silti...

Ja mun mielestä nuo on sitäpaitsi ihan henkilökohtaisia asioita, joku haluaa, joku ei, joku tykkää, joku ei.

[QUOTE="ÖÖöö";23254763]Ei, vaan täällä Äidit ja sellaisiksi haluavat keskustelevat maailman menosta. Sopii toki mukaan, mutta herätät vähän kummastusta kun tänne tulet provoamaan. Mene vaikka Plazaan, suomi24 ,tms.[/QUOTE]

En provoa, ihmettelin vain aikasempaa kirjoittajaa, katso eka lainaus. Joku muu tuolla provosi, jotta tänne ei saisi tulla muut.

Ja jos viitsit katsoa, niin aika paljon tuossa on mitäs nyt:ssä juttua muusta kuin lapsista.

Siis ei tällä ny mikään lapsipakko oo, mut ei mulle kyllä tulis mieleenkään mennä jonnekkin mikrobitin keskustelupalstalle meuhkaamaan, etten ymmärrä ihmisiä jotka aina vaan pelaa tietokoneilla..

olen olettanut (voin toki olla väärässä), että tältä keskustelupalstalla löytää ihmisiä jotka on kiinnostuneista lapsista ja lapsiperheiden jutuista..

Kannattaa tosiaan miettiä tarkkaan haluaako lapsen vai ei. Sitten kun se on syntynyt, on vähän vaikea palauttaa :-D

Ja minusta on hyvä, että mietit kuitenkin tätäkin asiaa jo nyt. Toki ympäristön painostus pitää asiaa pinnalla, mutta ehkä sitä jossain sisimmässäsi mietit itsekin, että milloin olisi hyvä aika vai onko ollenkaan. Itse olin yli 40 vuotias, kun sain lapsen. Se oli elämäni suurenmoisin asia, mutta toisaalta, jos en olisi häntä saanut, en tietäisi mitä menetin. Mutta kaikille sanon sen, ettei missään nimessä kannata odottaa lähelle 40, jos olosuhteet sallivat (siis on se isäehdokas kuvioissa mukana). Huonoin "tekosyy" lapsen teon siirtämiselle on mielestäni ura, koska sitä voi jatkaa lapsen jälkeenkin.

Ja lapsen saaminen ei ole milloinkaan itsestään selvyys, saati sitten hedelmällisten vuosien loppupäässä.

Sinulla nyt vielä on aikaa miettiä mitä haluat, mutta älä mieti liian kauan, jos olet asiassa kahden vaiheilla.

[QUOTE="nelly83";23254606]ööö... Miks ihmeessä sä surffailet 2+ palstalla, jos lapset ei kiinnosta pätkääkään?[/QUOTE]

Ei mullakaan ole lapsia, mutta missään ei ole niin henkeäsalpaavan vapautuneita keskusteluja kuin täällä! Arjen draamaa parhaimmillaan.

Monelle äiti-ihmiselle voi tehdä ihan hyvääkin huomata ettei kaikki halua lapsia. ;) Muutakin on olemassa kuin imetys, vaipat ja muut lapsiperheen jutut.

Onko muuten joku lasten ikäraja? Jos lapset on jo parikymppisiä ja muuttaneet omilleen, saako täällä silloin olla?

Riippuu ihan millaisissa piireissä itse liikkuu ja millainen suku on. Joissakin piireissä ja suvuissa on aivan normaalia, että lapset tehdään(jos niitä tehdään) vasta lähempänä 40 vuotta. Sulla on vielä 10 vuotta aikaa tehdä, mitä haluat ja jos sen jälkeen syystä tai toisesta arvosi ovat muuttuneet ja haluat lapsia, on se mahdollista silloinkin, jos ei enää biologisesti niin adoptiolla.

[QUOTE="ÖÖöö";23254706]Tää on LAPSI aiheisen lehden keskustelupalsta...[/QUOTE]

Missä onkin aika hyvä herätellä omaan napaan kääntyneitä äitejä siitä, että kaikki eivät halua samaa kuin he. Että pää kiinni joskus, mammat.

Yhteistyössä