Ei pienintäkään mielenkiintoa hankkia lapsia, vaikka ikää onkin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "plääh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
TODELLAKIN! Oma elämä on niin tapahtumaköyhää, jotta vietän aikaani täällä ja naureskelen "partaani".

Tätä just hain takaa! Muualta ei löydy näin riipaisevaa rehellisyyttä kuin täältä, esim värkkien vertailu ja monet muut keskustelut, joissa olen todella joutunut miettimään "saako noin edes sanoa??"

OT:ksi taitaa mennä, mutta kaksplus on muuttanut mun käsitystä äideistä, joskus mä vielä kuvittelin, että mammat on kaikki pullantuoksuisia ja mukavia. Kiitos teille!

Eksyin tänne palstalle alunperin ihan muita reittejä, kun tuntuu, että jokainen googlehaku tuo ainakin kaksi etusivun hakutulosta tähän osoitteeseen:) Saa kai täällä tosiaan lapsettomatkin keskustella.

Ahdistavaa on se, että jos sanon, että haluamme lapsia ehkä joskus, mutta emme kesken opintojen tai huonoon taloudelliseen tilanteeseen, niin olemme itsekkäitä ja emme ansaitse lasta. Mulle on tärkeää, että taloudelliset puitteet ovat kunnossa ja itse en joudu vain miehen tulojen varaan, haluan osallistua tasapuolisesti elättämiseen, enkä lähtökohtaisesti tahdo elää kädestä suuhun muutenkaan.

Eikö sen pitäisi olla vain hyvä asia, että haluaa ottaa vastuun elämästään ja pärjäämisestään ennen lasta? Silti sitä arvostellaan. Onko tosiaankin parempi vaihtoehto hankkia lapsi periaatteella sossu elättää?

Ja en tarkoita, että pitäisi olla siinä vaiheessa miljoonia tilillä, mutta toimeentulo turvattu. Pitää pystyä maksamaan vuokra/lainankyhennykset ja kaikki laskut ja siitä pitää jäädä rahaa ruokaaan, yllättäviin menoihin ja harrastuksiin. Ehkä vielä vähän säästöönkin. Ei niin, että vuokran jälkeen saa enää puolet laskuista maksettua ja loppukuu pitää pärjätä satasella tai parilla.

Joillekin se elämän sisältö toki on vain ne lapset ja taloudelliset seikat ovat toissijaisia ja sossusta saa aina apua, ketään ei jätetä tyhjän päälle ja asunnottomaksi. Totta. Mutta itselleni elämä on muutakin, kokonaisuus, jonka mielekkyyden määritelee myös se taloudellinen pärjääminen. Haluan suunnitella elämääni ja kokea sen mielekkääksi monella tasolla. Haluan ehkä sen lapsen, mutta en ole valmis jäämään sossun varaan siinä vaiheessa. Onneksi ei ehkä tarvitsekaan.

En myöskään halua missään nimessä lasta kesken opintojen, koska mua ei tällä hetkellä lapsen hankkiminen kiinnosta, joten miksi ryhtyisin siihen nyt? Eikä tosiaankaan ole mitään helppoa herkkua opiskella pienen lapsen kanssa.

[QUOTE="nelly83";23254606]ööö... Miks ihmeessä sä surffailet 2+ palstalla, jos lapset ei kiinnosta pätkääkään?[/QUOTE]

Mä en kans tajua tota. Sitten tulee kommentteja, että onko täällä lapsipakko...no ei ole, mutta en vaan ymmärrä ketä kiinnostaa tulla tänne pyörimään, jos ei ole lapsia eikä edes halua. Kun tää kuitenkin käsittelee 99% just noita aiheita, kuinka jaksavat?!

No, mie tapasin mieheni 27-vuotiaana. Oltiin yhdessä seitsemän vuotta, ennen kuin tehtiin lapset - kaksi peräperään. Me oltiin kyllä molemmat jo valmistuttu aikoja sitten, ennen kuin tavattiin, mutta ei osattu kaivata heti lapsia. Ei me kyllä mitään elintasoakaan osattu tavoitella, vaikka akateemisilta aloilta ollaankin. Kunhan vaan kulutettiin aikaa yhdessä. Täytyy myöntää, että meinasi sit tulla pieni paniikki, kun sain vihdoin ja viimein vauvakuumeen ja huomasin olevani melko vanha. Onneksi kävi hyvin.

Jälkeenpäin ajateltuna olisin voinut tehdä lapset pari vuotta aiemmin - mutta hyvä oli näinkin, kun saatiin elellä miehen kanssa kahdestaan niinkin kauan. Taloudelliset seikat ei miun mielestä ole ensiarvoisia: kyllä ne lapset kasvaa köyhemmissäkin oloissa ja me ei kyllä rikastuta ikinä :).

ei lapsia niin vaan TEHDÄ.... kumma käsite, ihan niinku se sormia napsauttamalla onnistuis... itellä kolmas tuloillaan, ja raskautunut helposti, mutta kaikille se ei niin vaan käy...
tiedän tapauksia jotka tehneet aloittajan tapaan... ja sit kun ne on kaiken muun saaneet elämässä kohilleen ja alkaa TEHDÄ sitä lasta, niin eipä muuten onnistukaan....

mä arvostan kyllä sitä, että hän tiedostaa omat voimavarat ja kiinnostuksen kohteet, eikä muiden painostuksesta perusta perhettä olematta itse siihen täysin valmis.
Täytyy kyllä ihmetellä kuinka joku voi seurustella neljäkin vuotta muuttamatta yhteen... oma totaalinen vapaus kyllä säilyy,mut jotenkin se kolahti silmään...
Itse seurustelin nykyisen kanssa vuoden ennenkuin muutin hänen kanssaan yhteen. mutta et useampi vuosi, niin ei ois taas ollu meidän juttu..

onnea elämässä sulle hyvä aloittaja!!! kukin taaplaa tyylillään eikös se niin ole :) nauti vapaudestasi mikä nyt on... kenenkään ei ole pakko perhettä perustaa, pääasia että itsellä on hyvä olla :)

[QUOTE="myö";23260463]No, mie tapasin mieheni 27-vuotiaana. Oltiin yhdessä seitsemän vuotta, ennen kuin tehtiin lapset - kaksi peräperään. Me oltiin kyllä molemmat jo valmistuttu aikoja sitten, ennen kuin tavattiin, mutta ei osattu kaivata heti lapsia. Ei me kyllä mitään elintasoakaan osattu tavoitella, vaikka akateemisilta aloilta ollaankin. Kunhan vaan kulutettiin aikaa yhdessä. Täytyy myöntää, että meinasi sit tulla pieni paniikki, kun sain vihdoin ja viimein vauvakuumeen ja huomasin olevani melko vanha. Onneksi kävi hyvin.

Jälkeenpäin ajateltuna olisin voinut tehdä lapset pari vuotta aiemmin - mutta hyvä oli näinkin, kun saatiin elellä miehen kanssa kahdestaan niinkin kauan. Taloudelliset seikat ei miun mielestä ole ensiarvoisia: kyllä ne lapset kasvaa köyhemmissäkin oloissa ja me ei kyllä rikastuta ikinä :).[/QUOTE]

Niin, eihän ne sinänsä ensiarvoisia olekaan, mutta kyllä se taloudellinen tilanne todella paljon vaikuttaa siihen kokonaisuuteen ja hyivnvointiin. Enkä nyt tarkoittanutkaan sitä rikastumista, vaan ihan sitä normaalia tilannetta, että ei tarvitse miettiä, miten pärjää loppukuun, kun tilillä on enää pari kymppiä välttämättömyyksien jälkeen. olisi ihan kiva myös harrastaa ja ostaa ehkä vaatteitakin, matkustella jne.

Lapset kyllä kasvaa köyhemmissäkin oloissa, siitä ei ollutkaan kyse, mutta itse en nauttisi sellaisesta elämästä, että jokainen penni pitäisi miettiä tarkkaan ja koko ajan olisi pula rahasta.

Itse opiskelen myös yliopistossa, meidän alalta onneksi työllistyy hyvin. Ystäväpiirissä on paljon perheellisiä akateemisella uralla olevia ihmisiä ja juu, he pärjäävät, vaikka apurahat ja tutkijan palkka ei isoja ?ahoja olekaan.

Hyvin moni kokee tilanteen myös turhauttavaksi ja siirtyy yritysmaailmaan jos mahdollista. Lapsettomana akateemisena on ehkä hieman helpompi elää romanttista apurahatutkijan elämää, kun tarvitsee elättää vain itsensä. Moni alkaa kuitenkin haluta muutakin, kun/jos tulee perhettä. Ja ahditstaahan se, kun monta vuotta opiskelee ja palkkana siitä saa tehdä pitkää päivää pienellä apurahalla jatkuvassa stressissä. Sekin voi olla kivaa hetken, mutta suurin osa ei halua elää niin loppuelämäänsä, oli sitten kuinka akateeminen tahansa ja nauttisi alastaan.

[QUOTE="mä vain";23260643]ei lapsia niin vaan TEHDÄ.... kumma käsite, ihan niinku se sormia napsauttamalla onnistuis... itellä kolmas tuloillaan, ja raskautunut helposti, mutta kaikille se ei niin vaan käy...
tiedän tapauksia jotka tehneet aloittajan tapaan... ja sit kun ne on kaiken muun saaneet elämässä kohilleen ja alkaa TEHDÄ sitä lasta, niin eipä muuten onnistukaan....

mä arvostan kyllä sitä, että hän tiedostaa omat voimavarat ja kiinnostuksen kohteet, eikä muiden painostuksesta perusta perhettä olematta itse siihen täysin valmis.
Täytyy kyllä ihmetellä kuinka joku voi seurustella neljäkin vuotta muuttamatta yhteen... oma totaalinen vapaus kyllä säilyy,mut jotenkin se kolahti silmään...
Itse seurustelin nykyisen kanssa vuoden ennenkuin muutin hänen kanssaan yhteen. mutta et useampi vuosi, niin ei ois taas ollu meidän juttu..

onnea elämässä sulle hyvä aloittaja!!! kukin taaplaa tyylillään eikös se niin ole :) nauti vapaudestasi mikä nyt on... kenenkään ei ole pakko perhettä perustaa, pääasia että itsellä on hyvä olla :)[/QUOTE]

Mä en taas ymmärrä tuota, että se yhdessäasuminen olisi joku takuu jostain tai ainoa hyväksyttävä tapa. Haluatko valaista mulle, että miten se yksin asuminen ja seurustelu käytännössä eroaa siitä, että seurustelee ja asuu erillään? Miten se tavaroiden laittaminen samaan kämppään eroaa siitä, että on vuorotellen toisen luona? Ja mitä pahaa on vapauden säilyttämisessä?

Yhteistyössä