Eikö ole aika itsestäänselvää, että hautajaisiin saa vapaata töistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="kyselijä";27815168]Ei tainnut olla kovin läheinen, eikö aapee kertonut jossakin että olisi hänen oman äitinsä kummitäti?
Joko käyt jälkikäteen haudalla tai hankit saikkua. Tosin saikun hakemnen nyt on aika läpinäkyvää kun olet juuri tuolle päivälle vapaata pyytänyt.
Teithän työnantajallesi selväksi että et ollut hakemassa palkallista vapaata?[/QUOTE]

Jos se olisi ollut epäselvää niin hän olisi ilmoittanut kyllä, että palkatonta saa. Ja millä systeemillä joku määrittelee ettei ihminen voi olla läheinen, jos se on ollut vain äidin kummitäti? Ei näissä läheisyysjutuissa kai mitään sääntöjä ole ketkä voi olla läheisiä ja ketkä ei.

Ja äitini kummitäti ollut läheinen aiemmin. Ollut elämässämme paljon läsnä. Viime vuosina ollut täysin pois tästä maailmasta enkä ole häntä nähnyt. Kunnioituksesta häntä kohtaan olen hautajaisiin menossa.

Saikkua en hanki. Ei ole tapana toimia epärehellisesti. Hautaa ei ole millä kävisi jälkikäteen. Kuten kerroin niin pieni tilaisuus ja polttohaudataan joten mitään hautaa ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja riippuu työnantajasta;27814939:
Paljolti kiinni työpaikasta ja pomosta. Laki useimmissa työehtosopimuksissa ei takaa kuin puolison, vanhempien ja sisarusten hautajaisiin pääsemisen. Edes isovanhemmat ei kumma kyllä kuulu lain piiriin.

Nämä "lähiomaiset" on määritelty vähän eri tavoin riippuen työehtosopimuksesta. Esim. kun mun isoäitini kuoli, mun siskoni työehtosopimus antoi hänelle palkallisen vapaapäivän, mun taas ei eli pyysin siihen sitten ihan tavallisen vapaapäivän (tein silloin vuorotyötä). Mutta mun työehtosopimus taas antaa palkallisen vapaapäivän appivanhempien hautajaisia varten, mutta siskon sopimus taas ei.

Ap:n pomo on kyllä mun mielestä kohtuuton.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="alkup";27815215]En kyllä ymmärrä miksi täällä osa pui sitä miten läheinen vainaja minulle oli. Työnantajani ei edes kysynyt kuka on kuollut.[/QUOTE]

sitten on varmaan turha narista miksi ei saa vapaata :D
Laki se on joka ylipäänsä määrittelee kuka on läheinen kuka ei,
ei me kaksplussalaiset ;)

[QUOTE="alkup";27815262]Tällä asialla ei oo paskankaan tekemistä sen kans mitä laki sanoo. Tässä on kyse puhtaasti kiusaamisesta.[/QUOTE]

no mikset vaan mene sinne hautajaisiin ja sillä siisti?
kiusaamista tai ei, niin ei jokaista kissankoiranserkunkaimaa voi pitää lähiomaisena. ehkäpä työnantaja olisi tietoinen, jos omat vanhempasi/sisarus/muu oikeasti lähiomainen olisi kuollut ja täten myöntänyt vapaata muutenkin kuolinpäivänä esim. eikä vain hautajaisiin.

[QUOTE="alkup";27815262]Tällä asialla ei oo paskankaan tekemistä sen kans mitä laki sanoo. Tässä on kyse puhtaasti kiusaamisesta.[/QUOTE]

Onko se kiusaamista jos sinun tilallesi ei saada sijaista tai töitä on vaan niin paljon ettei yksinkertasesti voi antaa vapaata johonkin omiin menoihin.
Valitettavaa mutta totta etenkin jos pikku firmata on kyse niin tämä on hyvinkin yleistä.

[QUOTE="alkup";27815215]En kyllä ymmärrä miksi täällä osa pui sitä miten läheinen vainaja minulle oli. Työnantajani ei edes kysynyt kuka on kuollut.[/QUOTE]

Kertoo siitä että työnantaja toimii ja haluaa toimia virallisesti (kuten muutama muukin asia jotka mainitset pomosta). Virallisesti se ei ole itsestään selvää että hautajaisiin saa palkatonta vapaata, vaikka inhimillisesti ajatellen niin kuuluisi olla.

[QUOTE="alkup";27815116]Kyseessä pieni firma. Meitä on alle 10 työntekijää eikä olla "harrastettu" hautajaisissa käymistä. Viimeksi oli sama juttu, kun työkaveri pyysi vapaata mummonsa hautajaisiin. Eli siis osasin toki odottaa tätä.[/QUOTE]

Minä en suostuisi tuollaiseen kohteluun ja arvostukseni pomoa kohtaan laskisi huomattavasti. Jos vaihtoehtona ei olisi työpaikan jättäminen, niin tekisin töissä vain sen mitä vaaditaan työpaikan pitämiseen. Tuollaisen pomon alaisena olisin tänäänkin ollut keuhkoputkentulehduksen takia sairaslomalla. Lääkäri olisi antanut mutta en katsonut sitä tarpeelliseksi.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
[QUOTE="mhm";27814857]Omien läheistensä hautajaisiin saa palkallisen vapaan. Muuhun ei tarvitse suostua työnantajan valitettavasti.

": Läheisenä omaisena pidetään työntekijän aviopuolisoa, lapsia ja ottolapsia,
hänen vanhempiaan, veljiään ja sisariaan sekä aviopuolison vanhempia. Aviopuolisoon
verrattavana pidetään myös avopuolisoa, jonka kanssa työntekijällä on yhteisiä huollettavia
lapsia.”[/QUOTE]

Eli jos avopuoliso kuolee, en pääse hänen hautajaisiin, koska ei ole yhteisiä lapsia? Well that sucks

Voisiko joku työkavereistasi sijaistaa tuon kolmen tunnin ajan? Minusta pomo oli tahditon vastauksessaan. Ei kuitenkaan tehnyt mitään laitonta, enemmän menee tylyyden ja jopa kiusaamisen puolelle.

Omissa työpaikoissa on aina saanut hyvällä syyllä palkatonta ja yhdessä porukalla mietitty kuka pystyy tekemään poissaolijan työt. Antamalla joustoa luodaan molemmin puolinen luottamus.

DATA: En tarkoittanutkaan palkallista "lomaa" vaan sitä, että on kertynyt ylitöitä, joita on tehnyt inhimillisesti sen takia, jotta työt pyörisi hyvin. Vaikka näitä ylitöitä olisi käyttämättä, siitä huolimatta kysyisi. Eli kusipäitä riittää.

Minä olen aina raahautunut asiakkaiden takia hirveässäkin flunssassa töihin ja venyn ja paukun, jotta ei tule ongelmia aikojen suhteen. Mitään töitä ei jää tekemättä kun siinä ei kerran ole yhtä ainoaa asiakasta.

Alkuperäinen kirjoittaja riippuu työnantajasta;27814939:
Paljolti kiinni työpaikasta ja pomosta. Laki useimmissa työehtosopimuksissa ei takaa kuin puolison, vanhempien ja sisarusten hautajaisiin pääsemisen. Edes isovanhemmat ei kumma kyllä kuulu lain piiriin.

näin on. Riippuu tes:sistä kenet ne laskee lähipiiriin.

Viime kesänä miehen ukki kuoli ja toki se miehelle oli palkallinen vapaa kun perjantaina oli hautajaiset. Miehen veljelle se meni palkattomaks koska niiden tessi ei luokittele isovanhempia lähiomaiseksi.

Äitisi kummitäti ei kuulu lähiomaisiin joten pomon ei ole pakko antaa vapaaksi.

[QUOTE="alkup";27814871]Mutta millainen ihminen ilkeyttään tekee niin ettei anna sitä vapaata, kun mitään oikeaa syytä ei ole?[/QUOTE]

Samanlainen kuin se ettei päästä isää synnytykseen mukaan.

Yhteistyössä