Elokuiset 2008 osa 6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elokuu08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No jospa se kummiskin on tyynta myrskyn edella mammaksi, tosin se myrsky ei ole viela alkanut eika varmaa alkamis aikaa ole =)
Siis kaksitoista ja puolituntia niin on jo elokuu!!! Joten vahan vauhtia naihin synnytyksiin... Paraskin puhuja, taalla kun ei ole pienintakaan merkkia et synnytys olis edes taman vuoden puolella... No jossain vaiheessa sen on pakko tulla ulos, viimeistaan silloin kun se kasvaa metrin mittaiseksi niin tulee paa vakisin ulos ja sit joku saa kiskoa loput... =)

Eilen illalla oli semmoinen tunne kun joku olis puukolla hapyluuta yrittanyt irrottaa, ehka vauva tyonti itseaan alaspain... haaravali on sen verta arka et jalatkin pitaa kasilla auttaa sohvalle... No jos viela jakasaisi kaksi ja puoli viikkoa niin sit olis kaynnistys. Siis ma olen asennoitunut ihan taysin siihen ettei aikaisemmin ole asiaa synnyttamaan. Tosin taalla on ihan kauheaa jos joutuu kaynnistykseen ja odottamaan pitkaan kun ne vie suoraan synnytyssaliin ja siella pitaa maata paikoillaan eika paase edes vessaan valilla. Tai siis siella minun sairaalassa, saman kaupungin toisessa sairaalassa paastaavat sentaan vessaan valilla...

Second edition 39+2

Kiitos Miisa kenkäinfosta...pitänee varulta jotkut etsiä mukaan.

Mä ostin yhdet imetysliivit Lindexiltä...reilut pari kymppiä kustansivat ja toiset Hennesiltä, 15 e. Kaarituettomia otin kun aattelin jos ne ois yöllä mukavampia. Normaalisti mun kuppikoko 85b/80c tai jotain sinne päin...samankokoisia kyllä otin nyttenkin. Toivottavasti ei rinnat kauheesti kasva että mahtuvat päälle. Tosin käytän normaalisti topattuja ja nyt kun noissa ei ole mitään toppauksia niin luulis menevän.

Tänään onkin sitten kunnon hellepäivä :) Pitää nyt nauttia kun ei tiedä vaikka ois viimeisiä tälle kesälle...

Pitää lähteä neuvolaan!

Susa 38+4

Heipat vaan täältäkin. Viime yönä olin ihan varma, että meille tulee heinäkuun lapsi! Heräsin 03 kipeään supistukseen ja niitä tuli pari tuntia 10 minuutin välein. Kunnon menkkakipua se oli ja tuntui selässä ja mahassa.. Nousin ylös 5 aikaan ja siihen loppui taas. Huonosti on siis nukuttu täälläkin, joten kai tästä päikkäreille saa mennä.

Imetyspaidat oli tosi käteviä! Ei tarvi tissit paljaana imettää =)

Miisa 38+1 (38+6)

Julia huomenna tosiaan jännitetään! Meillä sattuu olemaan pari tuttua ajamassa niin se lisää jännitystä entistä enempi.

Neuvolassa käyty, tässä tulos käynnistä:
Pissa + ja - plussaa onneksi ihan vähän
Turvotus näillä keleillä yllättäen vähän
Paineet 122/77
Liikkeet ++
Syke noin 140
Tarjonta RT
Sf-mitta 34,5cm eli -1cm
Paino 72,5kg eli +900g/viikko, joka kuulema yleistä juuri synnytystä edeltävällä viikolla.

Vauvan päätä ei enää saatu "kiinni", on siis niin alhaalla. Todettiin kantapäistä, et eiköhän tuo raivotarjonnassa edelleen ole, on ollut jo kymmenen viikkoa, joten enköhän olis huomannut, jos tässä vaiheessa vielä yrittäisi kääntyä. Lapsivettä on paljon, joten sinänsä olisi helposti voinut kääntyä.

Supistuksista täti sanoi, että tuntia kauempaa en saa niitä kytätä. Jos yhtään tulevat saannöllisiksi niin sitten auton nokka välittömästi kohti hämeenlinnaa, eikä tarvi kuulema minuutin tarkkuudella mennä säännöllisiksi. Vatsani kovettumisesta sanoi, että jos supistukset menevät todella pitkiksi eli reilusti yli minuuttisiksi ja niitä tulee jokunen peräkkäin niin sairaalalle pitää mennä. Tässä vaiheessa ei kuulema kannata hirveästi pitkittää lähtöä, koska ennakoivia supistuksia on tullut niin paljon (ai jaa sanoin minä, kun ei niitä nyt mielestäni niin hirveästi ole ollut, kivuliaita meinaa, mutta ne ei kuulema olekkaan kipeitä).

Nukkumisesta. Minä nukun kuin pieni sika! Herään vain pissalle käymään ja sitten nukun taas. Näin hyvin en ole nukkunut varmaan vuosiin. Kait tää tosiaan on sitä tyyntä myrskyn edellä... Mutta kyllä minä heti ilmoitan milloin se myrsky on tulossa, kun tiedän :-)

-Mammaksi-

PS: viimeistään 14.8 tämä lapsi syntyy, siitä ei kuulema anneta mennä yli.

Nyt täytyy tunnustaa, että vähän kateellisena luen noita teidän kuppikokoja :D. Itselläni on 70B tai 75B normaalisti ja ihan samat liivit menee päälle edelleen. Pirskatti, kun ei edes raskaanaollessa saa isompia rintoja ;D.

Heräsin muuten viime yönä supistukseen! Ihan eka kerta ja sehän jopa jo tuntuikin!

Katrinna 37+2

Neuvolakuulumisia:

paineet 110/78
painoa +600/vko (yht. 10,9 kg)
sf 32,5 cm (+0,5 cm/vko)
vauvan liikkeet ++ ja syke jotain 130 korvilla

Mullakaan ei ole vauvan päätä saatu enää kiinni pariin viikkoon...kuulemma voisi enteillä että tulisi ennen laskettua aikaa mutta mutta...ei kyllä yhtään tunnu siltä.

Minäkin nukuin viime yönä huonosti...nousin 3 kertaa vessaan ja koko ajan piti vaihtaa asentoa kun mikään ei ollut hyvä. Aamulla tosin uni maittoi melkein kymmeneen asti.

Kyllä Miisalla enteilee nyt siihen malliin että kohta tulee lähtö!

Katrinna: mulla sama juttu...kateudesta vihreänä olen lueskellu kun toisilla jotain D:stä ylöspäin olevia kuppikokoja :D Itselläni on jotain B:n luokkaa mutta topatuissa menee peräti C. Eikä mullakaan ole rinnat kasvaneet yhtään raskauden myötä, ympärysmitta vain :(

Susa ja Katrinna älkää olko kateellisia rintojen koosta. Olkaa onnellisia, että voitte valita kaupasta lähes joka mallista sen minkä haluatte. Kun ympärys on 70 ja kuppikoko c tai d niin on vain tuuria, jos jotain löytyy. Yleensä joutuu ostaa ympäryksestä liian isot ja pienentää niitä sitten. Minulla kun on vielä eri pari tissit, niin jousun aina ompelemaan toiseen kuppiin täytettä. Ja kun nää tissit ei ole mitkään terhakkaat pallerot niin liivien pitää olla aina jotain tukevampaa materiaalia, parhaita on sellaiset vähän topatut (ei siis mitään täytettä vaan paksua materiaalia). Ja kun vielä reakoin kaikkeen lämmön vaihteluun nännien kovettumisella niin... Ei ole helppoa löytää hyvin istuvia, suht hyvän näköisiä ja oikean kokoisia liivejä. Ja sellaisia mitkä ei painaisi olkapäitä lommoille!! Saati sitten riittävän tukevia liivejä liikuntaan tai hyvin istuvia paitoja, kun jotain pursuu kaula-aukosta...

-Mammaksi-

Heissan taas,

mä alan jo täysin puutua tähän odotteluun ja kotona oloon. En keksi enää mitään tekemistä. Jotenkin oli on ollut nyt jo muutaman päivän todella rauhaton. Tuntuu ettei pysty keskittymään mihinkään. Jotenkin todella sääli, kun nyt sitä niin arvostettua omaa-aikaa olisi vielä jonkin aikaa.
Onneksi on tulossa viikonloppu ja poika on kotona seurana. Miehen pitäisi jäädä lomalle maanantaina, mutta sanoi, että voi joutua vielä töihin. Ei haittaa, mitä me kahdestaankaan täällä kotona istutaan jos vauva ei ole vielä syntynyt.

Vieläkin odotan sitä pesukonetta. Rasittavaa istua vaan kotona kun on noin nätti ilma. Mutta toisaalta ihanaa saada se uusi kone.

Aamulla kävin kävelyllä (1h) eikä se aiheuttanut juurikaan supistuksia. Välillä vauvan liikkeet tuntuivat vain inhottavilta, ei muuta. Maha on toiminut tänään todella vauhdilla. Voisiko se enteillä jotain? Viimeksi ainakin maha toimi näin ennen synnytystä, mutta missä on mun supparit? =)

Imetyspaitoja: Ihania imetyspaitoja löytyy täältä: www.bebes.fi ja www.nettiemo.fi. Nuo Boobin paidat ovat todella ihania, juuri sellaisia olen muutaman hankkinut.

Kohta voikin lähteä hakemaan poikaa seuraksi, mutta sitä ennen taas vessaan. Onkohan tää sittenkin mahatautia...hih.

zuviliini 36+2

Mammaksi: Vähän pilkettä silmäkulmassa kommentoin kuppikokoja, mutta taisi siinä olla hitunen sitä oikeaakin vihreyttä :).Tottahan se on, että moni nainen kärsii suurista rinnoista fyysisestikin, saati sitten just mm. siellä liivikaupassa. Olis vaan mukava kokea, et miltä se tuntuu olla vähän paremmin varustettu joskus. Ehkäpä sit kun/jos maito nousee...

Silti on mukavaa, kun on kohtalotoveri matkassa, eikös vain Susa78 ;).

Katrinna 37+2

Joo ei tosiaan ole helppo löytää liivejä.. Tai sitten niistä saa maksaa itsensä kipeäksi! Mulla on kanssa ympärysmitta 70 ja se on ongelmallinen koko kyllä..

Maito kun nousee, niin vielä on edessä ainakin yhden koon kasvu.

Muakin turhauttaa välillä tosi paljon, mutta meillä on kyllä tekemistä vaikka millä mitalla. Tänään veimme kamat kirpparille, kun pöytäaika alkoi. Vielä pitää järjestellä kämppä irtoromusta jota on joka puolella vaatehuoneen siivouksen jälkeen. Keittiön kaapit on siivoamatta, kylpyhuone samaten ja perussiivouksenkin vielä teen ennen kun aion lähteä mihinkään! Esikoista viedään eläintarhaan varmaankin huomenna ja rannallakin olisi vielä kiva olla.. Joten ei tässä aika pitäisi käydä pitkäksi, päivät menee niin nopsaan!

Tänään suunnittelin jotain leipomuksiakin pakkaseen, jos vaikka vieraita pyörähtää vauvaa katsomassa. Onko jollain hyviä ideoita? Mulla ideat on liikkunut lähinnä korvapuusti/mokkapalat linjalla..

Mä en usko, että lähtö tulee vaikka tässä kuinka supistelee. Jotenkin sitä aina niin pettyy, kun ne supparit loppuvat.

Miisa

Kyllä minäkin ymmärrän sen että ei ne isot rinnat aina niin mukavat ole...siskoni aina tuskastelee juurikin liivikaupassa kun ei meinaa löytää hyviä. Mutta ois se mukava joskus kokea miltä se tuntuu kun ois rintavarustusta kunnolla ;)

Minä taidan olla vähän peruslaiska ihminen kun mua ei tää oleminen ja odottaminen kyllästytä juurikaan. Vaikka ei siis olekaan mitään tähdellisempää tekemistä. Musta on vaan kiva OLLA ja tehdä mitä sattuu mieli tekemään: käydä kaupoissa, kävellä pihalla, lukea, pyörähtää rannalla...telkkarista olen kyllä nyt irtautunut, hyvä niin, kun ei sieltä kesällä tule mitään kiinnostavaa.

Miisa: Muffinssit on kans ihan kätsiä tehdä ja tosi helppoja reseptejäkin löytyy...itellänikään ei ole kyllä mitään vierasvaraa pakastimessa.

Susa

Neuvolakäynti takana:
pissa ok
paineet 118/ 88
sf 33
hemppa otetaan ens viikolla koska on ollu 135-140 all time
sydänäänet 140
painoa oli tullu +1,5 kg (hui!! itse pelästyin, viime viikolla oli -0,35 kg...liekö vaaka eri tms epäkunnossa...)

Lämmin on, pitäs lähtee mansikoita poimimaan..ihanaa kun sen voi tehdä päivän aikana omaan tahtiin..useampaan kertaan...

Ja kohtahan se rallikin käynnistyy...Killerin erikoiskokeella..Jännätään vaan Mammaksi :) Kiva kun on joku samanhenkinen. Mun sympatiat on kyl Hirvosen Mikon puolella ja Latvalan Jari-Matin.. :) Aamulla on tällä suunnallakin ralliruuhkaa...muuten mukavaa mut harmittaa kun en taida tänä vuonna uskaltaa tuonne pätkille...täytyy kuunnella intensiivisesti radiota ja elää hengessä mukana...

Kiitos kaikille onnitteluista!Eilen päästiin kotiin ja nyt on arki alkanut.
Kirjoittelen synnytysstoorin vaikka huomenissa kun tässä kaikki tasaantuu. Tyttö on aivan ihana, tummatukkainen pakkaus. Veli on ihmeissään ja haluu kokoajan silitellä mutta ei oikein tunne omia voimiaan.

Tsemppiä kaikille teille! Lähtö tulee niiiiin yllättäen. En minäkään vielä sunnuntai iltana tiennyt että seuraavana päivänä meillä olisi vauva ;)

Tulin just kotiin 5 tunnin ostosreissulta ja tuloksena kipeät supparit ja limatulpan irtoaminen. No nyt sitten vaan odotellaan koska tulee lähtö. Mies on edelleen työmatkalla mutta pääsee sieltä onneks parissa tunnissa kotiin jos tulee lähtö.

Nyt rupes jännittää oikein kunnolla!

Voi vitsi Naksuli!! Nyt paljon tsemppiä, pian on vauva maailmassa!

Susa78: Mä oon samanlainen, ehkä sitten peruslaiska ihminen. Viihdyn kyllä oikein hyvin ilman mitään tähdellistä tekemistäkin.. ja vieläpä ihan yksin!

Ja muffinsit kuulosti hyvältä idealta, eipä tullut mieleen!

Miisa 38+1 (odottelen taas kauhulla yötä ja tulevaa valvomista turhien supistusten kanssa)

Tsemppiä Naksulille ja Miisalle ensi yönä.

Mulla vatsa vaan toimii ja nyt alkoi supistelemaankin. Suppareita tullut n. 2h 20min välein (välillä 10min). Siitä siis tämä mahan toimita. Supparit ei ole kovinkaan kipeitä vaan tuntuu lähinnä inhottavalle. Jospa nämä nyt avaisivat jo valmiiksi tietä vauvalle. =)

Pesukone tuli tänään, eikä se toimi! Siis kone ei käynnisty ollenkaan... aivan meidän tuuria. Huomenna siis soitto jollekin Gigantin suosimalle korjaajalle joka tulee konetta ensin katsomaan. Jos ei saa käyntiin niin sitten kone menee vaihtoon. Rasittavaa. Onneksi ei ole hengen hätää. Pojalla täytyy vaan käyttää kertiksiä (ei kyllä käytä kuin max.1kpl päivässä), ken pesutuvassa ei viitsi pissavaippoja pestä. Toivotaan että saadaan kone nopeasti, sillä haluisin kestoilla tän kakkosen kanssa ihan alusta asti. Luojalle kiitos, että meillä on talossa noin hyvä pesutupa, jossa on kaksi konetta ja kuivausrumpu+ kuivaushuone.

Nyt taas supistaa, täytyy mennä vessaan. Öitä mammoille ja masuasukeille.

zuviliini

Julia meillä rallia seurataan jo ihan siksi, kun ajetaan sitä itsekin. Ja meitin suosikki taitaa olla tuo Jari-Matti, kun mies sattuu tuntemaan sen... Minä vaan en ole päässyt auton kyytiin koko vuonna mahani kanssa, vähän olis jo ikävä vauhtiin.

Miisa katso ne pakkopulla.vuodatus.net ja rukka.vuodatus.net niissä on kaikkea kivaa leivottavaa.

Mun supistukset on sitten hukkuneet, huomenna olis laskettuaika, mutta mitään ei tapahdu. Ainoa jännitys on tuo jyskälä, ja potutus suuri, jos viikonloppuna ei mitään tapahdu, kun ei lähdetä katsomaan.

Nyt iltapalalle ja nukkumaan, nukun taas tietysti kuin tukki ja aamulla ryntään katsomaan onko Miisa ja Naksuli vielä linjoilla!

-Mammaksi-

No minä olen ainakin linjoilla huomenna.. ei tästä mitään lähtöä tule!

Mammaksilla on tosiaan huomenna laskettu aika! Huh. Ja onhan teitä muitakin. Tämä elokuun lista alkaa jakaantumaan tuolta loppupäästä =)

Pitääkin mennä katsomaan nuo leipomisaiheiset sivut, eikä pyöriä vaan vauvamaailmoissa.

Aamulla pitää mennä siivoamaan kirpparipöytää ja vien samalla lisää tavaraa.. Otin toisenkin viikon heti perään. Lähtö voi tulla sen aikana, mutta sitten mies saa käydä siivoamassa sen aikaa kun olen sairaalassa.. itse voin sitten käydä kotiuduttuani viemässä lisää tavaraa ym.

Ei tuo mies sitten sinne jyskälään lähde. Reissu olisi ollut joku VIP juttu, missä he olisivat ajaneet ensin Tampereelta Jämsään, siitä bussilla jyskälään, viettäneet päivän varikolla (ilmaiset juomat ja ruoat) ja sitten illalla kuljetus takaisin Jämsään ja siitä omalla autolla Tampereelle. Mies ei siis olisi kovin helposti päässyt Jyväskylästä Jämsään omalle autolleen, jos minä olisin soittanut että lähtö tulee. Harmittaa oikein miehen puolesta, kun olisi varmana ollut kiva reissu ja vielä ilmaiset liput kaiken lisäksi. Sanoin, että voi mennä jos vauva syntyy ennen perjantaita. Tänään miehen kaverit ovatkin olleet harvinaisen kiinnostuneita siitä, että olenko minä vielä raskaana =D

Miisa arvaas onko meillä soinut puhelin... Ensi viikonloppuna ajetaan sit historic rallia lahdessa ja vetomiehet, puhelin soi siitäkin, että no joko joko... Kummallisesti kyllä miehen kaverit ovat ymmärtäneet tilanteen, eikä juuri kukaan ole ihmetellyt ratkaisua jäädä kotiin. Vähän toki minuakin harmittaa miehen puolesta, siel on kuitenkin niin monta tuttua ajamassa, et olishan se ollut kiva ollut olla katsomassa miten niillä kulkee. Mutta mieheni sanoin "rallia näkee joka vuosi, oma poika syntyy vain kerran".

-Mammaksi-

Joopa joo supparit loppuivat taas kuin seinään... No toivottavasti nyt ei kovin montaa päivää joudu odottelee. Päivät mulla menee hyvin ja on energinen olo mut sit iltaa kohden tulee tosi tukala olo ja suppailee. Onneks esikko nukahtaa ajoissa niin saan sit rauhassa kärsiä ;)

No ei tässä nyt varmaan vielä lähtöä tule joten yritän mennä nukkumaan. Voihan sitä mennä montakin päivää tosta limatulpan irtoamisesta mut tuntuu vaan noi supparit jo aika pahoilta ja kun tänäänkin tuli tosi pitkään 5-10min välein...

Tsemppiä muillekkin kärsiville!

Naksuli 36+4

Tsemppiä kaikille "kärsiville"! =D

Mulla ei suppaile nimeksikään. Aika usein kuitenkin kun nousen tuolista alavatsa on niin krampissa etten oikein pääse suoraksi. Vessakäynti yleensä auttaa - sellainen liru tulee kuin joku täällä jo kirjoittikin. Yöt pyöritään kun hyvää asentoa ei löydy. Mut sellaista tää on loppuajan raskaus - pelkkiä vaivoja. Rennietä on mennyt monta pakettia. Esikoinen on niin hyvin sisäistänyt sanat "äidin lääke" et kun tänään rapistelin suklaakonvehtia pois kääreestä kuului pojan suusta taas et lääkettä. Mä vaan hymyssä suin myöntelin et just sitä.

Kävin läpi vanhat imetysliivit ja ne olikin niin hyvässä kunnossa et en mä mitään uusia tarvitse ihan heti. Olin ilmeisesti vain niin kypsä niihin silloin puoli vuotta käytettyäni et olin heittää kaikki roskiin. Onneks säästin sitten kuitenkin.

kattu 39+3

Monella kyllä supistelee siihen malliin että kohta on monta vauvelia tulossa maailmaan...Tsemppiä supistusten kourissa kärsiville!

Munkin mies on noita ralli-ihmisiä mutta tänä vuonna se ei kyllä ole sinne ollut menossakaan. Tietää varmaan kysymättäkin että sinne ei ole nyt asiaa ;) Itse en kyllä ole ikinä ralleissa ollut.

Toivottavasti saatte yöllä nukutuksi ellei nyt sitten synnytykset lähde käyntiin...

Huomenta,

täällä edelleen, supistukset loppuivat kymmenen aikaan, Yön nukuinkin sitten vaihteeksi todella hyvin, mitä nyt pissalla ravasin kolme kertaa.

Meillä poika ja mies lähtee tänään vielä mökille viikonlopuksi ja olen yksin kotona. Ajattelin käydä ostamassa rapuja ja nautiskella niitä itsekseni (suuri herkku). Ei ole tuolla suolallakaan merkitystä kun on noi paineet niin alhaiset. Toivottavasti tulisi tiistain neuvolaankin vähän turvotusta tms. jotta paino olisi noussut. Vähän jännittää jos paino on taas pudonnut ja sf-mitta pienentynyt... masu tuntuu kyllä aika pieneltä. Poikaa odottaessa viikolla 36 sf-mitta oli jo 1,5cm isompi. Joudunkohan tsekkaukseen sairaalaan jos toi mitta ei ole kasvanut? Voisiko merkata sitä, ettei vauva enää kasva? Mulla oli pojan kanssa todella alimittainen istukka, ja siksi poika oli ilmeisesti ollut jo jonkin aikaa nälässä mahassa (linnunlaiha) ja syntyi tuon 2 viikkoa etuajassa.

Huh, taas oli kaikkea asiaa. =)

Mua harmitta etten pääse ralleihin. Ollaan oltu joka vuosi. Poikakin oli mukana ekaa kertaa 2kk ikäisenä. Nyt ei uskalla lähteä kun mökki on reitin varressa eikä sieltä pääse pois kun vaan helikopteri kyydillä. Ensi vuonna sitten. Täytyy seurailla tilannetta telkkarista, vaikka eihän se sama asia ole kuin olla paikanpäällä fiilistelemässä.

zuviliini 36+3

Yhteistyössä