Elokuiset 2008 osa 6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elokuu08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On se lopputulos vaivan arvoinen.

Olikos sinulla Elokuu sektio eka synnytys, vai oliko sekin alatie?

Mammaksi: Voi ei..vieläkin olet kotona. Noh, lähtö on kuitenkin lähellä, ehkä jo ensi yönä!

Katsotaan miten tämän mamman käy yöllä. Olimme pari tuntia eläintarhassa Särkänniemessä ja kyllä oli tuskaa kävellä! Sitten vielä siivosimme kotiin päästyämme.. Että jotain on taas tullut tehtyä!

Nyt illalla ei ole supistellut, mutta yöllä se sitten taas alkaa jos on alkaakseen. Enköhän minä kuitenkin herää aamulla ihan normaalisti ja sitten onkin vuorossa ne serkun häät!

Miisa

Miisa

Huomenta!

Nyt alkoi täällä jotain tapahtuun.. Ekat supistukset tuntu eilen illalla siinä klo.23 aikoihin ja niitä tuli noin puolen tunnin välein. Nukkumaan laitoin vasta 02 maissa, supistuksia tuli edelleen n.1/2h välein. Neljän aikoina sitten heräsin kun supistukset alko jo sattumaan jonku verran ja sen jälkeen en olekkaan enää nukkunu:/ Supistuksia on nyt tullut viimisen kolmen tunnin ajan n.+/-10 min. välein, osa jo melko kivuliaita, kestoltaan 30-60s. Tunti sitten soitin synnytysosastolle, jossa neuvottiin tuleen sitten kun siltä tuntuu, kiva.. Supistuksen aikana tuntuu, että vois hyvinki jo lähteä mutta heti ku supistus hellittää niin ei olekkaan mitään hoppua lähteä mihinkään. Vaikea näin ensikertalaisena tietää milloin nuo supistukset on oikeasti niin kivuliaita että pitäis mennä, turhaankaan ei haluttais lähteä. Synnäriltäkin sanottiin, että avautumisvaihe voi hyvinkin kestää yli 10h ja sen ajan voi kotonakin olla.

Täytyy tässä vielä joku aika tunnustella, nyt on taas viimisestä supistuksesta yli 10.min. aikaa.. Jotenki toivois kuitenkin et ne jatkuis tasaisesti, nyt kun kerran alkoivat..:)

Mites muilla? Onko muualla ollut edistystä yön aikana?

Emeliina* 39+3

vautsi Emeliina!! Olet varmaan jo lähtenyt?

Se on vaikea sanoa milloin pitäisi lähteä.. Itselläni tuli supistukset jo 1-2 minuutin välein kun lähdimme.. Olin jo suihkut ja kaurapussit kokeillut kotona ja ne alkoivat olla turhia, niin kipeä olin. Avautumisvaihe kesti minulla 15h, josta olin kotona n. 10h.

Täällä ei supistuksen supistusta koko yönä! Tänään siis serkun häihin.

Miisa 38+3 (39+1)

Huomenta!

Eilen illalla supisteli taas noin kolmen tunnin ajan tosi säännöllisesti. Mutta yllätys yllätys siihen ne sitten loppuivat. Osa supistuksista teki tosi kipeää ja tuntui häntäluussa asti. Mut ei silti lähtöä tullu...

No josko sit huomenna syntyis kun sitä 3.8 päivää toivoin synttäriks. ;)

Naksuli 36+6

Huomenta,

täällä minäkin. Illalla vedin paketillisen rapuja ja ihme kyllä en ole yhtään turvoksissa. Nukuin yönkin todella hyvin, heräsin tosin neljä kertaa vessaan, mutta nukahdin heti uudelleen.

Eilen supisteli kipeästi useammin kuin viime aikoina, mutta eivät muuttuneet kovinkaan säännöllisiksi. Nyt aamulla sain sitten jo heti noustessa kipeän supistuksen. Tänään menen kaverini kanssa Selloon shoppailemaan, joten katsotaan mitä se saa aikaan.

Illalla täällä yksin ollessani mietin todella paljon synnytystä ja sen kulkua. Yritin myös muistella tarkasti kuinka esikoisen synnytys meni, mutta todella isoja aukkoja on muistissa. Kyllä nyt alkaa ajatukset olla jo synnytyssalissa. =)

Jotenkin en nyt odota niinkään tätä synnytystä vaan vauvaa. Pojan kanssa olin jotenkin ajatellut synnytyksen maratoonina josta mun pitää suoriutua todella hyvin (hyvin se menikin), mutten ollenkaan sitä mitä sitten. Kun sain pojan rinnalleni olo oli todella tyhjä. Sitä tunnetta en nyt halua kokea. En tiedä ymmärtääkö kukaan tätä mun sepustusta, mutta kirjoitin kuitenkin...

Emeliina: Kuulostaa todella lupaavalta. Älä lannistu, jos supparit loppuvat/harvenevat. Sama Miisalla ja Naksulilla. Mulla viimeksi supisteli säännöllisesti joka ilta viisi päivää ennen pojan syntymää. Sitten yhtenä päivänä eivät enää loppuneetkaan. Tsemppiä kaikille. Onneksi synnytyskipu on hallittavaa kipua niin kauan kun tulee taukoja.

Nytpä meikkaamaan ja shoppailemaan. En tarvitse juuri nyt mitään, mutta olisi kuitenkin ihana saada jotain kivaa.

zuviliini 36+4

Alkuperäinen kirjoittaja naksuli:
Huomenta!

Eilen illalla supisteli taas noin kolmen tunnin ajan tosi säännöllisesti. Mutta yllätys yllätys siihen ne sitten loppuivat. Osa supistuksista teki tosi kipeää ja tuntui häntäluussa asti. Mut ei silti lähtöä tullu...

No josko sit huomenna syntyis kun sitä 3.8 päivää toivoin synttäriks. ;)

Naksuli 36+6

Miksi sä Naksuli toivot, että sun vauvasi syntyisi jo nyt?
Sullahan on vasta 37 viikkoa kasassa?

Huomenet!

Vautsi nyt alkaa Emeliinallakin tapahtumaan...ei täällä taida enää meitä montaa ollakaan jolla ei ole vielä mitään suppareita tms?

Kyllä alkaa jänskättää kun tajuaa että kohta tulee oma vuoro... :)

Susa 38+6

Zuviliini: Mulla oli vähän samanlainen "tyhjyyden" tunne esikoisen syntymän jälkeen. Jännä tunne se oli.. Tietty saattoi johtua ihan vaan siitä ihmetyksestä, että nyt on oma lapsi rinnalla eikä siihen osaa vielä suhtautua. Olin odottanut tosi paljon synnytystä ja se oli mielenkiintoinen kokemus. Nyt ei huvittaisi yhtään mennä synnyttämään, mutta voisin ottaa sen vauvan jollain muulla konstilla =)

Miisa: Ihan sama fiilils. Vauvan haluaisin syliin, mutta synnyttämään ei ole mikään hinku. Viimeksi koin synnytyksen jotenkin haasteena, nyt se on vain keino saada vauva ulos mahasta.
Mulla tuohon oloon liittyi myös jonkinlainen baby blues jakso joka kyllä kesti muutaman viikon synnytyksen jälkeen. Olin tavallaan onnellinen pojasta, mutta kuitenkin jotenkin aivan onneton. Poika ei tuntunut heti "omalta" vaan jotenkin vieraalta. Kamala tunne. Mietin vaan että tässäkö tämä nyt oli. Onneksi meni kuitenkin ohi aika nopeasti. Nyt toivon, että voisi nauttia heti niistä ensimmäisistä päivistäkin. Nyt se on varmasti helpompaa kun on jo tuo rakas esikoinen ja vauva mahassakin on jo jotenkin tutumpi, kun kutsutaan jo nimelläkin. =)

zuviliini

Susa78: tää yksi B-kuppinen täällä sun kanssa jatkaa syyskuulle saakka, kun muut on jo synnyttäneet ;). Ei oireita, ei. Maha kovettuu kyllä useasti päivän aikana, mut siinäpä kaikki. Eikä sinänsä, ei tarvii kyllä vauvan ihan vielä syntyäkään.

Mies heitti, et 8.8.08 ois hauska synttäripäivä vauvalle, mut sanoin, et sori, ei käy, kun mulla on silloin kampaaja ja vieläpä 240 km:n päässä kotoa (kyllä, ajan kampaajalle joka kerta tuon matkan :D). Nooh, onhan sielläkin synnytyssairaala, et ei sen puoleen hätää. Itse veikkaan, että tämä syntyy 21.8. Katsotaan, osuuko kohdalleen :).

Leffassa jaksoin istua oikein hyvin, mitä nyt jalat vähän turposi. Nyt pitäisi lähteä kaupungille pyörimään. Mulla on tällainen maha-alemmas-projekti päällä, että saisin vähän paremmin hengitettyä ;P.

Katrinna 37+4

Ei taallakaan ole minkaanlaista kunnon supistusta saatu aikaan, eika mitaan muitakaan tuntemuksia et laskettu aika vois olla jo neljan paivan paasta.
Tyokaverille laitoin viestia et jos kaytas ensi viikolla kahvilla tai jotain...

Vielako muka Mammaksi nukkuu vai joko se myrsky on viimein alkanut?

Viime yon sain taas nukuttua ilman pahaa oloa vaikka illalla tuntuikin et taas saa yon valvoa. Herasin melko pirteana kahdeksan aikoihin mut nyt alkaa taas vasyttamaan...

Second edition 39+4

Alkuperäinen kirjoittaja second edition:
Vielako muka Mammaksi nukkuu vai joko se myrsky on viimein alkanut?

Ei nuku!! Terveisiä kanta-hämeen keskussairaalasta. Sairaalaan lähdettiin klo. 03.33 ja poika syntyi klo.05.37. 49cm ja 3550g (kätilön arvio tunti ennen syntymää 3600g) Olin auki 6-7cm sairaalaan päästyämme ja samantien spinaalipuudutus (tai sellainen). Piti synnyttää ilman puudutuksia, mutta mietin, et miksi ihmeessä itseään kiusaamaan, kun apujakin on. Avautumisvaihe kaikki 17min ja ponnistus 13min :-) Klo: 15.33 olimme takaisin kotipihassa eli tasan 12tuntia koko reissu!! Nyt poika tuhisee vieressäni omassa sängyssään.

-Mammaksi 40+1, synnyttäneenä-

Hurjasti onneksi olkoon mammakselle ja koko perheelle.

Todella nopeaa toimintaa kun olet koko reissusta paassyt 12hlla. Teiltahan sairaalaankin oli puolen tunnin vai jopa yli matka...

Eikohan me muutkin joskus...

Second edition 39+4

Onnea mammaksi! Nopea keikka! Joudutteko monta kertaa käymään sairaalassa näyttämässä tulokasta?

Oon tässä miettinyt kahta terkkarin sanomaa "totuutta". Eli et uudelleensynnyttäjällä maito nousis hitaammin ja et edelleen uudelleensynnyttäjällä vauva kiinnittyy vasta ihan viime metreillä. No nähtäväksi jää! Mulle myös kerrottiin et joudun olemaan ainakin kaks vuorokautta sairaalassa kun tarkkailevat vauvan sokereita. No yritetään pärjätä...

Väsyttää ihan hirveesti. Onneks mies on kesälomalla ja talokin melkein maalissa jo niin viettää laatuaikaa esikoisen kanssa ja mä saan levätä ja kerätä voimia.

Hei muuten yks vinkki! Ostakaa pistorasiaan laitettava yövalo siihen makuuhuoneeseen jossa vaavi nukkuu niin yöimetykset sujuvat ilman vauvaa kunnolla herättäviä valoja. Pikkaisen valoisassa oppii kyllä itsekin nukkumaan vaikka se mua ainakin epäilytti.

Hurjan paljon onnea Mammaksille! Olipa tosiaan nopea synnytys ja koko reissu! :)

Jokohan Emeliina on laitoksella? Mulla kesti esikoiselta avautumisvaihe kaikkiaan 25 tuntia... aamulla käytiin sairaalassa näytillä, olin vain 1 vai 2cm auki ja passitettiin kotiin odottelee, sanoivat, et tuu takas, kun et enää pysty olee kotona. Koko ajan tuli suppareita 5min välein, illalla sit jo 1-2min välein, kun takas lähdettiin, vaan aukeaminen ei ollut edistynyt juuri lainkaan. Tän kakkosen kanssa en sit aiokaan enää lähteä kotiin, en kuitenkaan osaa siellä rentoutua yhtään paremmin (näköjään), sairaalassa saa sit kivunlievitystä ja paikat lähtee aukenee vähän nopeemmin, ei tarvii kärvistellä ihan yhtä kauaa... vaikka sanotaanhan sitä, et toinen tulis puolet nopeemmin, kuin esikoinen, eli mulla menis "vaan" 13 tuntia!

Täällä muuten myös pienirintainen, raskausaikana on ollut c-kupit, imettäessä d. Ennen esikoista oli a, jälkeen b, saas nähä mitä tän jälkeen. Ite en kyllä oo ikinä haaveillut isoista rinnoista, urheilen paljon ja olisivat vaan tiellä... plus kun oon muuten siro, ni hassultahan se näyttäis.

Nyt esikoinen pyytää ruokaa.

Garnet 37+0
(eikä yhtään suppailua/muuta synnytystä enteilevää)

Onnea mammaksi. Sait sitten sen poliklinikka synnytyksen, jota toivot.
Pitääkä teidän käydä vauvaa näyttämässä sairaalassa vielä lähipäivinä vai meettekö seuraavaksi neuvolaan?

Mulla meni shoppailut oikein mukavasti. Vähän supisteli, mutta ei muuta. Kävin vielä tuossa äsken vähän kävelyllä ja kohta pitäisi poikien tulla kotiin.

Mukavaa iltaa kaikille.

zuviliini 36+4

p.s Kaveri oli juuri saanut tytön, tuli viesti. Kaksi viikkoa meni yli...
Ihanaa nähdä lähiaikoina vauvaa. =)

Pikaiset vastaukset ja ISOT kiitokset onnitteluista!

Tiistaina mennään käymään sairaalalla, maanantaina oltais jo voitu, mutta ei ollut aikoja.

Garnet 45min suuntaansa meni ajaessa. Ja niin muillekin tuosta jäi, et yöllä puoli yksi alkoi supistelee, 20min välein, mutta nukuin välit. Sit lyheni 15min ja vieläkin pyörin (jostain puoli kaksi-puoli kolme), sit meni 10min ja ajomatkalla 5min. Vielä silloin kolmen jälkeen mietin pitäiskö mennä ja totesin et tullaan kotiin sit jos niikseen... No tultiin, mutta vasta iltapäivällä ;-)

-Mammaksi-

PS: se puudutuksen laitto sattui, kun olin jo 7-8cm auki, mutta sitten elämä helpotti, kannattaa kokeilla sitä, ei mitään sivuvaikutuksia edes meikäläiselle!

Mammaksille ONNEA pienestä pojasta! Ja kuulostipas nopealta koko reissu, toden totta. Itse en ehkä uskaltaisi noin nopsaan kotiin lähteä. Noh, esikoisen kanssa oli kaikenlaista, mm. tippaa päässä ja nenä-maha-letkua, joten se ehkä on vaikuttanut mielipiteisiini polikliinisesta synnytyksestä. 1-2 vrk ajattelin synnärillä viettää, jos kaikki menee hyvin. Ja mitä synnytykseen tulee, niin tuo spinaali on mullakin toiveissa. Josko vielä olisi vähän vaikutusta jäljellä ponnistusvaiheessa. Mutta spinaali vaatii, että synnytys etenee suht. reipasta vauhtia, ja sitähän ei voida antaa kuin 1 satsi, epiduraalipuudutettahan voidaan myöh. lisätä.

Lähdettiin tänään näyttämään anopille Porvoota. Oli kiva reissu, käytiin mm. Timbaali-etanaravintolassa syömässä ja suklaapuodissa konvehtiostoksilla jne. Nyt sit vain on kotona noussut koko ajan ruoat takaisin kurkkuun ja äsken tuli todella yhtäkkinen ripuli. Mutta on myös supistellut jonkin verran. Lepäilin sängyn päällä tunnin verran ja suppareita tuli 10 min välein. Heti kun nousin ylös, ne loppui ja ruoka alkoi taas nousta kurkkuun. Nyt sit supistelee taas, mutta kun eivät ne ole tarpeeksi tujuja minun mielestäni! Vähän sattuu alavatsalle ja sieltä supistus kiertää masun reunoja tuohon ylävatsan päälle ja kovettaa sen. Mutta fiilis on, että kyllä tässä parin päivän sisään ehkä alkaa jotain tapahtua!

Katun yövalovinkki on muuten hyvä! Meillä on käytössä valonhimmennin, eli seinälampun valon määrää voipi säätää kaukosäätimellä. Ja yleensä se oli esikoista imettäessä/vaippaa vaihdettaessa tosi pienellä, ettei häirinnyt vieressä nukkuvaa miestä. Ennen sitä "piilottelimme" lamppua sängyn alla...

Nyt iltapuuron keittoon.

Terkuin
Rizzu 40+1

PS Eikös teorian mukaan mun pitäisi jo olla seuraava?!?

Rizzu LA 1.8. Kätilöopisto, poika 09/06 ... poika tulossa
Niina^ LA 1.8.2008 OYS?
LiuLiu LA 3.8.2008 Kätilöopisto ... poika tulossa
mutsi 08 LA 4.8.2008 Jorvi, tyttö 12/03
kattu LA 5.8.2008 SaTKS, poika 08/06 ... poika tulossa
Second edition LA 5.8.2008 Espanja, tyttö 04/07 ... tyttö tulossa
Emeliina* LA 6.8.2008 ... tyttö tulossa
VilmaAurora LA 7.8.2008 K-S ks
Susa78 LA 10.8.2008 TAYS...tyttö tulossa
Miisa* LA 13.8.2008 TAYS, Poika 10/06 ... tyttö tulossa
Katrinna LA 19.8.2008..tyttö tulossa
Katri-73 LA 22.8.2008 Naistenklinikka
Julia 73 LA 23.8.2008, K-SKS
Garnet80 LA 23.8.2008, K-SKS, poika 03/05
Naksuli LA 24.8.2008 kätilöopisto/haikaranpesä, tyttö 08/06... tyttö tulossa
miamaria LA 25.8.2008
zuviliini LA 26.8.2008 naistenklinikka, poika 06/06 ...poikaa odotellaan

Synnyttäneet:

23.7 Pistiina, rv 39+2, tyttö 46 cm ja 2 850 g
28.7 Elokuu08, rv 39+3, tyttö 3070 g ja 49,5 cm
2.8. Mammaksi rv 40+1, poika 3550 ja 49 cm

Tsekkaa, Mammaksi, menikö tiedot oikein!

Täällä takana valvottu yö. Illalla supistuksia tuli aika epäsäännöllisesti mutta sitten noin klo 23 muuttuivat kipeämmiksi ja tulivat 5-10min välein. Niitä jatkui sitten klo 5.30 asti koko ajan samalla voimakkuudella. Sitten nukahdin ja supparit loppu. Nyt oon sit ihan sekaisin kun esikko herätteli klo 9 aikaan.
Koko maha on kipeänä ja nivuset hellänä... Inhottavaa jos jatkuu näin montakin päivää/yötä.

Naksuli 37

Ps. Rizzulle nyt tsemppiä. Sunhan tosiaan pitäis olla seuraava.

Yhteistyössä