G: säästitkö rahaa tarkoituksellisesti ennen kuin rupesit lasta yrittämään jotta voit olla kotona lapsen kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äidiksi tulossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äidiksi tulossa

Vieras
Eli siinä se kysymys tulikin. Säästitkö ihan tarkoituksella rahaa, pitäen mielessä että haluat olla kotona lapsen/lasten kanssa sitten vähän pidempään ja ei tulisi sitten niin tiukkaa pelkän kotihoidontuen ja miehen palkan kanssa?

Ihan mielenkiinnosta kysyn kuinka yleistä on että säästää että voi olla kotona, kun tuntuu että moni sanoo ettei vaan ole varaa jäädä kotiin äitiysloman jälkeen. Niin eikö sitten osata varautua siihen äitiysloman jälkeiseen aikaan?

Mä tuhlasin mun säästöt asuntoon ja remonttiin. Toki raskausajan elin säästäväisemmin, mutta en todellakaan kuulu "vuosikausia"-kotiäidiksi säästäviin. Päätös lapsesta tehtiin vajaan 2kk ennen raskautumista.

Ja minä tiesin jo ennen raskautumista että en ole kotiäitityyppiä, joten kotona en kauaa ollutkaan.

Lapsettomuushoitoihin säästettiin etukoteen.

mutta ei ole kotona oloon ollut tarvetta säästää. Me ollaan järjestetty elämämme sellaiseksi että tämä on mahdollista. Enkä nyt tarjoita suuria tuloja, vaan pieniä menoja

Alkuperäinen kirjoittaja äidiksi tulossa:
jatko kysymys, miksi et säästänyt?

Men suunnitellut raskautta, mutta sitten kun se tuli niin mikäs siinä. Ja mie tiesin koko ajan, että jään kotiin ja on varaa olla kotona. Tarvittavat vermeet ja sen sellaiset haalittiin kasaan luonnollisesti raskausaikana, sen kummemmin asiaan ei "säästelty" rahaa käytettäväksi syntymän jälkeen.

Me säästettiin, koska mieheni pelkäsi tulevia menoja. Kun oli 3000 e ylimääräistä tilillä, sai vauva luvan tulla. Nyt säästötilillä on 5000 e, vauva 5kk. Ei ole tullut yllättäviä menoja onneksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja äidiksi tulossa:
jatko kysymys, miksi et säästänyt?

Me eletän joka tapauksessa säästeliäästi. Ollaan varauduttu siihen jos vaikka toinen (tai molemmat joka epätodennäköistä ) joutuisi työttömäksi. Menot on siis kohtuulliset suhteessa tuloihin. Ei tartte pihtailla, mutta ei tuhlatakaan älyttömästi.

Olen mä säästänyt juurikin kotihoidontukiaikaa varten. Ekaa varten säästin palkasta ja äitiysrahasta ja nyt tokan kohdalla koitan saada vähän säästöön nyt ä.rahalla ollessa. Pari kolme tonnia kun taas saisi säästöön niin voin niistä kotihoidontuella maksella omia "turhuuksia" (kampaajaa ja sellasia) eikä tarvi miehen kaikkea maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
opintotuesta ei paljoa säästelty :saint:

Sinäpä sen sanoit. Säästeliäästi piti vauva-aika elellä, mut hyvin pärjättiin.

Ja tämän jäljemmän kanssa jos rahoja olisi alettu laskemaan, ei tämä nyttyrä täällä mahassa nyt olisi. Ihmiset tuijottavat liikaa pankkitiliä, että onko rahaa tehdä lapsia, lapsi tuo leivän tullessaan. Eikä mania ikinä varmaan ole "tarpeeksi" jos sitä alkaa laskemaan. Jää lapset vielä tekemättä.

Yhteistyössä