Heinäkuiset II , 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mi-iu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei pitkästä aikaa!

Toivottavasti Heireellä on kaikki hyvin, ei kuulosta kovin kivalta toi sun olotila.

(.) Mä meen huomenna sokerirasitukseen, vähän meinaa jänskättää minkälaisia tuloksia sieltä tulee, vaikka oon ainakin syöny ja urheillu sen verran kurinalasesti että ei pitäis ainakaan siitä olla kii... Ja turvotusta alkaa myös olla,sormet on hirveet nakit ja sukat puristaa aina illalla :( Ja maha on niin iso et haittaa kaikenlaista toimintaa, mut muuten oon voinut aikalailla hyvin. Paitsi että unettomuus vaivaa, saan nukuttua vaan muutaman tunnin yössä ja päikkäreitä en osaa ottaa...

Maru-maru: www.dreamnappy.comista voi myös tilata vaippakaavapaketteja (10e/kpl). Ja kaikenlaista kivaa löytyy jos googlaa "kestovaippa"-hakusanalla. Oon nyt aika paljon lueskellut noista täältä netistä, kun haluaisin itsekin kestoilla,mutta olen niin laiska ja huono ompelemaan, että ajattelin tilata ainakin kokeeksi Vaippalasta bumgenius 3.0:llia...onko kellään täällä kokemusta niistä? Tähän asti olen kuullut niistä pelkkää hyvä... Ja yhden kokeilusäkillisen kestoja saan kaverilta, siinä taitaa olla kuori- ja sisävaippoja ja taskuvaippoja...

Ens viikolla taas neuvola ja lääkäri...

pikkumyy 26+0

Heireelle tsemppiä supistelujen ja muun kanssa. Varmaan kyllä kannattaa käydä tarkistuttamassa paikat, ettei vaan vauva jo innostu oikeasti syntymään. Nyt alkaa jo onneksi olla sen verran viikkoja, että voisi selvitäkin, mutta kuitenkin.

Mulle ei ole tullut endorfiiniryöppyjä. En tunne olevani kyllä vieläkään elämäni kunnossa. Raskausaika ei ole mulle tosiaankaan kukoistuksen aikaa :).

Tosi tylsää, kun jotkut terkkarit vouhottavat kovasti painon noususta. Mulla oli ekassa raskaudessa sellainen terkka joka oli tosi tarkka, ettei paino saa nousta liikaa. Nyt taas oli sellainen terkka joka alkoi heti ekalla käynnillä valittaa mun painon putoamisesta, kun "tolla painoindeksillä ei ole paljon varaa pudottaa". Ihan kun nyt tahallaan olisin oksennellut. Onneksi tämä jäi äitiyslomalle ja nyt on aivan ihana terkkari. Mulle on tullut nyt 3 kg painoa.

En vieläkään osaa sanoa, että onko mulla mahdollisesti joskus harjoitussupistuksia. Voiko ne kestää pitkään? Mulla nimittäin kovettuu välillä maha, mutta se kestää tosi pitkään.

Mulla on myös ensi viikolla neuvolalääkäri. Mieskin tulee mukaan, kun siellä ultrataan. Toivottavasti paikat on pysyneet kiinteinä.

Käytiin tänään shoppailemassa Hulluilla päivillä esikoisen kanssa. Tuli taas vähän osteltua kaikkea. Vauvalle ostettiin yksi body ja pyyhe.

Moikka! Juu kestovaippainfosta löytyy kaavoja ja neulonta ohjeita. Ja jos ostaa Ruskovillan hahtuvalankaa niin siellä sisällä tulee helppoja villahousuohjeita. Itsekin just kudoin ihanasta merinolangasta pienelle vaippahousuja. Kestoilua aloitteleville suosittelen aluksi ihan vaippaharsoja joko villisten tai kuoren kanssa. Näin pärjää hyvin ensimmäiset kuukaudet.

Tuo painosta paasaaminen on tosiaan rasittavaa. Luulen että aika harva odottaja pysyy siinä normaalikäyrällä painon suhteen, itse olen tässäkin raskaudessa taas jossain omalla käyrällä. Mutta ei siitä kannata välittää, tärkeintä on että oma olo on hyvä, silloin myös vauva voi hyvin ja kilot on sivuseikka. Ja niistä pääsee oikeasti nopeasti eroon synnytyksen jälkeen jos vähänkin haluaa...

t: Lellu (mustikkamuffinssien ääreltä) rv 25+0

Täytyy sanoa, että en minä ainakaan päässyt esikoisen raskauskiloista eroon, en sitten millään. Painoa kertyi se 20kg. Lenkkeilin vaunujen kans lähes päivittäin 5-10 kilsan lenkkejä, söin terveellisesti, imetin 11kk jne, mutta vain muutama kilo lähti. Sitten kun imetyksen lopettamisesta oli kulunut n. 2kk niin paino alkoi tippumaan.
Nyt sitten juniorilta kaikki kertynyt n. 10kg oli pois jo kuukauden sisällä synnytyksestä. Näin ne vaihtelee.

Tällä halusin vain sanoa sitä, että kaikilla nuo jutut ei toimi samalla tavalla. Yleensä vain kuulee sanottavan, et imetys laihduttaa alle lähtöpainon. Ei kannata masentua, vaikkei näin käykään :)

perjantaita!

supistelee välillä,mut enää ei ole "kipeä" olo..

painosta..mulla esikosta tuli n.25kg, reipas 1,5v niin paino samassa ku ennen odotusta..viime vuonna putosi itsestään vielä 10 kg..en imettänyt ollenkaan..kävin lääkärilläkin näyttäytymässä,koska painon ei ollut tarkoitus pudota..kattoo,kuinka tämän kans,ku nyt painan pari kiloa vähemmän ku ennen esikon odotusta..kunhan tulis max 15kg..ja ei enää putoaisi hirveästi raskauden jälkeen...

viikonloppuja kaikille!

Vielä tuosta terkkareiden suhtautumisesta painonnousuun. Mulla paino oli noussu jo 10kg (rv 24+3) eikä terkka kommentoinut muuta kuin että ihan normaalia, ihan ok. Mites, asiasta kolmanteen, noista vauvan liikkeistä, kun mulla on oikeestaan viikon verran ollu sellasta, että liikkuu tosi vähän ja liikkeet on vaimeita, tuntuu lähinnä ilmakuplilta, kun aikaisemmin ollut ihan kunnonkin jytinää. Pitäiskö siitä olla vielä tässä vaiheessa huolissaan?

Kiitos kestovaippailuvinkeistä kaikille!
Kiva kun Heireellä parempi olo! Olisi tuntunut tosi kurjalta jos jollekin tästä meidän porukasta oisi tullut ikävyyksiä. Kaikille toivoo vaan hyvää.
Nonna: en voi sanoa muuta kuin omasta puolestani, mutta mullakin oli joitakin viikkoja sitten suvantovaihe vauvan liikkumisessa, ja nyt potkii pitkin päivää vähän väliä, niin että tuntuu mukavalta kun saa elonmerkkejä jatkuvasti. Mutta oman mielenrauhasi vuoksi kannattaa varmaan ottaa yhteyttä neuvolaan, jos huolestuttaa. Eipä tässä toinen odottaja uskalla netin kautta paljon tuollaiseen asiaan puuttua. Ja liikkeiden tuntuminenhan oli kiinni siitä miten päin vauva on ja mihin suuntaan potkut osuu. Jos vauva on kääntyneenä selkärankaa kohden, äiti ei potkuja välttämättä hyvin tunne. Näin olen lukenut.

maru-maru 27+1

maru-maru, samaa ajattelin minäkin, että riippuu, miten päin vauveli siellä köllöttelee... Eilen illasta ja aamuyöstä se sitten innostuikin liikkumaan ihan kunnolla, että eiköhän siellä kaikki ole ihan kunnossa!

Juu toki painon nousu ja tietty myös sen lähteminen on yksilöllistä, itsellä vaan lähti niin helposti pois kun 10 päivää synnytyksestä oli 11 kg lähtenyt. Suurin osa oli kyllä turvotusta.

Itsekin yks päivä säikähdin kun huomasin ettei vauva ollut potkinut ollenkaan. Mutta melkein heti sitten potkaisi kunnolla! Varmaan just tuo vauvan asennon muuttuminen muuttaa liikkeiden tuntumista. Välillä oikein pelottaa kun vauva potkii niin lujaa että koska se saa kalvot puhki, esikoisen synnytys kun käynnistyi just sillai: illalla kauhea potkiminen ja yöllä meni vedet.

No ei mulla nyt tämän kummenpaa, kivaa viikonloppua!

Heippa! Mahtuisko yks heinäkuinen vielä mukaan? Täällä toista odotellaan, la 1.7.-08, poika tulossa. Esikoistyttö 02/07. Nyt on viikkoja takana jo 27+5. Asustellaan Loimaalla, synnäristä en vielä tiedä kun täällä sairaala kiinni juhannuksesta elokuun alkuun.

Tervetuloa mukaan Ninna! Miten olet jaksanut odotuksen alkuvaiheet ja muutenkin noin pienen esikoisen kanssa? itsellä ensimmäinen, ja olin hätää kärsimässä ekat kolme kuukautta pahoinvoinnin ja väsymyksen kanssa. Jos siinä olisi ollut alle vuoden ikäinen hoidettavana, niin huh hei olisipa ollut aika rankkaa!

Pikaisesti kestovaipoista: kannattaa liittyä jollekin keskustelupalstalle esim. ysv-foorumi, Yahoolta tsi-kestot jne., niin konkarit kyllä opastavat, jatkossakin! ;) Kankaita ja tarvikkeita löytyy useista kestovaippoja myyvistä nettikaupoista (esim. Myllymuksuilla on aika hyvä valikoima) sekä joistakin ihan tavallisista kangaskaupoista, lankoja samoin. Jonkun tuollaisen vaippatarvikepaketin voi kyllä tilata kokeeksi, mutta jos useamman aikoo tehdä, niin halvemmaksi tulee hommata tarvikkeet ihan metritavarana. Ja ensimmäiset kannattaa tehdä ihan kierrätyskamoista eli vanhoista lakanoista, pyyhkeistä, T-paidoista jne. ja siirtyä kunnon materiaaleihin sitten, kun ompelu sujuu. Tuo viimeinen siis vinkkinä niille, joilla edellinen ompelukerta on tyyliin yläasteen kässätunnilla! ;)

Pistiina rv 24+0

tervetuloa mukaan ninna!

onko kellään sellaista tunnetta kun;
kohdunsuulla "pulpahtelee" ja tuntuu,että "pissa tulee väärästä paikasta"?
viikonlopun aikana alkoi juuri tällainen,ensin tuntuu "pulpahdus" ja sitten pitää mennä pissalle,mutta tuntuu tosiaan,että tulee väärästä paikasta.."normaali" pissahätä sitten erilainen..
(anteeksi yksityiskohtainen selitys.. =)
mietin vain,onko normaalia(vauva potkii,nyrkittää tms tuonne alas) vai voiko lapsivettä lorahdella...?nyt on kyllä mukamas tuntunut,että vauva olisi pää alaspäin,kun tuntuu potkuja kylkiluihin..(mahtuuhan se vielä vaihtamaan asentoa tietenkin...)

no,nyt hoitamaan kipeää esikkoa..

heiree 24+1

heireelle: kandee varmaan soittaa neuvolaan ja selostaa tuo. Aika hurjaa, jos olisikin lapsiveden lorahtelua, toivottavasti ei kuitenkaan.
Olin myös neuvolassa pe ja selostin tuota paineentunnetta ja kun koko alapää on ihan turvoksissa. Lisäksi usein just vessassa istuessa tuntuu todella että vauva painaa noihin alapään elimiin. Not nice. Tenttasivat onko ollut kipuja tai suppareita ja sanoivat, että pitää heti soittaa jos tulee niin tarkastavat tilanteen. Terkka kyllä teki sisätutkimuksenkin ja totesi, että ihan napakalle tuntuu eikä siis oo paikat mitenkää pehmenny.
Nyt sitten oli sellanen hässäkkä viikonloppuna ja hirvee kiire, kun esikko täytti 2-vee että kyllä pariin otteeseen vihloi ja supistelikin vähän, mutta en nyt mihinkään soittanut. Kai tuo on rehkimisen jälkeen aika normaalai, jos vähän tuntuu.
mutta alkaa täälläki jo oleen aika tukalaa välillä. maha kasvaa selkeesti leveyssuunnassa ja painoo on varmaan kohta 10kg ja vielä 14 viikkoo jäljellä, huhhuijaata...
t.tuhti rv 25+5

Tervetulotoivotukset Ninnalle!

Alkaapi tosiaan olla aika mursuolo. Huvita enää miestäkään lähestyä kun tuntuu että olen valas ja murskaan koko ukon. Taitaa olla osittain turvotustakin, mutta kyllä painoakin on tullut jo se 10 kg. Pelkään jo etukäteen kuinka pääsen siitä eroon. Ruoka kun maistuisi aivan koko ajan. Jotenkin pitäisi vielä sinnitellä heinäkuun puolenvälin toiselle puolen. Kuinkahan sitä muuten kesällä pääsee mönkimään eteenpäin? Nyt jo tuntuu että alkaa välillä tuntua raskaalta meno..

No hei kaikille, johan on mulla kirjotteluaika kun kello on 4.30 yöllä. kaksi yötä on mennyt valvoessa en ymmärrä mikä on kun ei nukuta vaikka tuntuu että on väsynyt mutta uni ei tule ne on varmaankin noi hormoonit jotka heittelee , onneksi olen saikulla niin jatkan unia kun isäntä lähtee töihin toivotaan että sillon saan unenpäästä kiinni, aika toivoton tunne kun pyörit sängyssä ja välillä hyppäät kävelemään tai katsomaan televisiota mut kun sieltäkään ei tahdo tulla mitään hyvää ohjelmaa keskellä yötä.
Pikkunen on varmaan ihan ihmeissään että mikä on homman nimi senkin rytmit menee varmaan ihan sekaisin. mitenkäs teillä muilla onko unen kanssa ongelmia?

Roosa2+ Nöpö rv27+6

huomenta!

sain tälle päivää neuvolaan ajan,vaikka torstaina olis ollu lääk.nla..no,saanpa varmuuden,mitä musta valuu...

roosa,mulla kanssa nukkumisvaikeuksia..millään ei unen päästä kiinni..aamuisin sitte väsyttää,kun esikko nousee aikaisin..ja päiväunia en osaa ottaa...

no,nyt hommiin...päivänjatkoja!

heiree: mulla on kuvauksesi mukaan samanlaista vaivaa, kerro sitten mullekin mitä neuvolassa sanottiin.. en ole ollut asiasta huolestunut, kun olen ajatellut että se kuuluu asiaan.

Minä kävin eilen neuvolalääkärillä valittelemassa supisteluistani. Sisätutkimuksen tehtyään hän totesi mulla olevan emätintulehduksen ja kohdunsuu oli pehmeä ja hieman auennut. Streptokokki näyte osoittautui onneksi negatiiviseksi.
Nyt sitten olen ainakin seuraavat kaks viikkoa kotona ja pitäs yrittää levätä mahdollisimman paljon.
Käyrässäkin kävin, mutta kaveri masussa on sen verran pieni, ettei käyrän otto onnistunut. Toinen kävi aina potkaisemassa anturaa ja livahti karkuun :)

neuvolakäynti ohi..ja lapsivesi testi onneksi negatiivinen! pitää viedä pissaa viljelyyn varmuuden vuoksi ja kurkkaavat kohdunsuun torstaina.. epäilinkin,että voi olla pelkkää valkovuotoa..mut ainakin sai mielenrauhan,eikä aivan tarvii stressata..mut käski soittaa heti jos jotain ilmenee..
vähän jäi kaivertamaan sinänsä,kun tänään ei ollut vielä tuntunut tuota pulpahtelu-lorahtelua, ja että jos onkin vettä,mutta nyt ei juuri koetta otettaessa sitä ollut tullut..no..nyt ainakin tilanne näyttää valoisalta, ja vauva oli kunnossa..

nlan täti vihjaisi,että voisin laittaa esikon hoitoon edes pariksi päiväksi viikossa,että saisin levätä kotona..en kyllä taida..

no,päivänjatkoja taasen!

heiree 24+2

moi!
juupa juu, minäkin soitin nyt kuitenkin neuvolaan tosta kiristyksestä ja pistämisestä, jota on nyt ollu viikonlopusta lähtien..Esikkoa kun on pakko jonkun verran nostella niin sekin tuntuu :( Käskivät heti huomenna joitain näytteitä antamaan ja lääkärin aikaa varaamaan. Muistelen, että mulla oli myös pistelyä ym oireita esikkoa oottaessa, mutta terkka ei niihin ainakaan reagoinut juurikaan. Miksihän nyt sitten?onko kakkosen kanssa jotenkin mahdollisesti isompi riski, että alkais paikat jotenki huomaamatta pehmeneen tms? jos jollain on parempaa tietoo niin kertokaa toki.
2-vee nosteluakaan ei oikeen voi enää enempää minimoida kun pukemiset ym on hoidettava. Saa kattoa ehdottavatko mullekin jotain hoitoon laittamista..ei oo kyllä vielä suunnitelmissa.

hei moi...

varoitus,taas eritejuttuja..olen pahoillani... :)

kuulkaas siskot..miltä lapsivesi haisee,teidän mielestä? itse en muista,kun kalvot puhkaistiin salissa edellistä maailmaan saatettaessa...
netissä verratiin spermaan..
tänä aamuna side nimittäin haiskahti jo kauas kiiviltä...(tiedän,kuulostaa oudolta...)

nyt en kehtaa soittaa nlaan(taas!:),kun huomenna käynti kumminki..pitää yrittää muistaa mainita..mutta jos jotain juolahtaa mieleen,niin saa auttaa...

heips!
jestas mutta täällähän on tapahtunut!
nyt vaan lennu tooosi rauhallisesti! (helppo muiden sanoa,tiedän) oliko sulla tulehduksesta jotain muita oireita kun supistelut? toivottavasti loppuu pian tollaset supistelut, en oo itse jotenkaan yhtään osannut ajatella että tiheet supistelut tosiaan saattaa kypsyttää paikkoja ennenaikaisesti. täytyy varmaan itsekkin alkaa vähän rauhottumaan...
heiree: en osaa varsinaisesti vastata kun en yhtään pistänyt merkille esikoisesta että miltä lapsivesi haisi, mut sen mä muistan et valkovuoto oli välillä niin juoksevaa et kerrankin kun nousin sohvalta niin mulla ihan "lorahti" sitä! vähän säikäytti sillon kun tiesin etten ainakaan housuuni pissannut, eikä käynyt mielessäkään että valkovuotokin vois niin runsasta olla. mut oman mielenrauhasi takia kannattaa kuitenkin soittaa sinne neuvolaan, tuskin siellä pahastuvat jos odottava äiti kantaa huolta omasta ja vauvan hyvinvoinnista.
no nyt sohvalle lakua syömään lääkärin määräyksestä, verenpaine oli 92/53...
ottakaahan rauhallisesti pallomahat:)

Hei!
Soita vain rohkeasti neuvolaan heiree, oman mielenrauhan takia ei liene vaarallista ottaa yhteyttä ihmiseen jonka työnkuvaan kuuluu odottavien äitien neuvonta. Etenkin kun vauvan hyvinvoinnista on kyse.

Minä taasen kyselen väsymyskestä, kun tämä tuntuu olevan aivan lamauttavaa sorttia. Oletteko muut olleet kovin väsynetä vielä tässä vaiheessa raskautta? Minä nukahtelen nykyisin ihan mihin sattuu, tänäänkin kynä kädessä papereideni ääreen kesken päivän..Rautaa olen syönyt, veriarvotkin nousseet 110:sta 116. Neuvolassa sanoivat että voisin raudan jättää poisikin kun arvot ovat kerran kunnossa. Verenpaine on noussut koko ajan, mutta on kuulemma kuitenkin hyvä, siinä 102/52 tuntumassa. Syönkin mielestäni terveellisesti ja paljon kasviksia, mutta silti en millään pysy hereillä koko päivää. Alkaa tosissaan käydä hermoille kun tuntuu että olen hyödytön mursu joka vain makaa ja lihoo :)

Rauhallista jaksamista lennulle. Aina se rauhoittuminen alkuun tuntuu vaikealta, mutta yritä nyt vain luvan kanssa makoilla sohvalla ja ottaa rennosti :)