HELMIMAMMAT 2008 (4)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maijustiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kas, täällä on kohtalotovereita.. Siis mulla myös rakenneultra n.1,5 tunnin päästä. Jännittää jo ihan kamalasti... =/

Oon huomannu että alkaa olla jo harjoitussuppareita, ei kipeitä mut rasittuessa niitä tulee. Oonkin sit koittanut huilailla aina mennen tullen ja takaisin palatessa ja ovat pysyneet aisoissa. Ei esikoisesta ollut moisia vaivoja ollenkaan. Täällä piipiäinen myllää myös jo aika antaumuksella. Olin tosi yllättynyt kun mies tunsi liikkeet jo tuossa parisen viikkoa sitten mahan päälle ja mulla kuitenkin on pehmikkeitä omasta takaa edessä. Ehkpä istukka on sitten tällä kertaa jossain muualla kuin tuossa edessä pehmentämässä iskuja. Pitääpä kysäistä ultrassa sitä, kun vaan muistaisi...

Neuvolakäynneistä työajalla ootte myös jutustelleet: meillä ne on ihan ok hoitaa työajalla, ihan niin kuin kaikki lääkäri- yms. käynnitkin. En ole koskaan kuullut että moisesta olisi kenellekään huomautettu. Yleensä (mies)pomokin vaan huikkailee perään "mukavaa neuvolaa" tms. Olisi kyllä tosi kurja tehdä niitä tunteja aina takaisin, koska meillä ei toivoakaan päästä neuvolaan/ultraan myöhään iltapäivällä, aina ne on aamupäivällä ne ajat. Neuvolat koitan organisoida mahd. aikaiseen aamuun, ettei tartte tulla ollenkaan töihin ennen sitä.

Mun puolesta myös ok listata sukupuoliveikkailut sinne listaan. Saa nähdä miten on, näkyykö meillä tänään kumpi on tulossa. Kaikki hömppätestit ja vanhankansan viisaudet povaa tyttöä, taitaa siis tulla poika.. =) Mutta palaan päivittämään omat tietoni sitten iltapäivällä tai huomenissa.

Leppoisaa päivänjatkoa
Niksu 19+4

Huomenia,

Marjulille ja Ninalle hyvää ultraa! Kiva kuulla kuulumisia sitten :)

Noin ton herkuttelu-vauvan kasvu asian täytyy mennä, ettei äiti voi syömisellään kasvattaa sitä vauvelia ihan liikaa, taitavat vain neuvolassa ajatella että se on hyvä keino pelotella, että synnytät sitten jätti vauvan niin, onko kiva sitten. Ärsyttävää, mun mielestä väärän tiedon antaminen on törkeetä! Yritämpä nyt kuitenkin pysyä kohtuudessa mun herkuttelussani, mutta en ota sydänpistoksia asiasta! Kiva, että laitoit Nina ton jutun pätkän tänne, niin saa järkevää informaatiota, kun neuvolatäti vaan huijaa :(

Sitä ajatteli ettei se rakenne ultra tuu koskaan, mutta näin on taas aika mennyt ja mullakin se on jo (silti kuitenkin vasta, ku tahtois mennä heti :) ) 12 pvän päästä!

Mullakin on Maijustiina ollut kutinaa alakerrassa, vähän semmosta outoa, että välillä kutisee kauheesti ja aattelen että se on hiivaa, mutta sitten taas seuraavana päivänä ei niinkään kutia ja sitten taas se alkaa. Oon tässä ollu jo varmaan 3 vkoa ihmeissäni, että mennäkkö lääkäriin vai ei..toisaalta luulis jos se ois hiivaa ni se vaan kokoajan pahenis..vai?

Ootteko jo nimiä vauvoillenne pähkäillyt? Me ei juurikaan, jotain pientä heittelyä puolin jos toisin, enemmän kyllä mä heittelen mihelle ja se ampuu ne alas..huh, tästä voi vielä muodostua vaikea päätös. Onneksi on aikaakin vielä. Mulla on kyllä pojalle oma suursuosikki nimi valmiina, eikä mieskään oo sitä tyrmänny, joten ehkä saan tahtoni läpi jos meille poika tulee.

Muksaa torstain jatkoa, kohta onkin viikonloppu jo :)

Hyviä ultria kaikille, meillä se on ensi viikolla.

Nimiasiaa on kyllä mietitty, tytölle on nimi valmiina tahkottuna, mutta pojasta ei päästä puuta pidemmälle. Kivoja poikien nimiä on vähemmän... Me ei haluta kikkailla liian erikoisilla nimillä, mutta ei tietysti haluta nimeä, joka on puolella samanikäisistä. Ja sit olis kiva, että nimi sopisi esikoisenkin nimeen. Ja sukunimeen. Ja toiseen nimeen, mitä ei sitäkään varmaksi tiedetä. Että ei helppo nakki.

Isyyspakkauksesta joku mainitsi ihan ohimennen: tein sellaisen avokilleni esikoista odotellessa ja oli kyllä positiivisen yllättynyt. Touhotin sitä pitkään ja hartaasti, kaikkea sitä jaksaa ja viitsii esikoisen kanssa :). Laitoin läpinäkyviin pusseihin kauniit otsikot pussinsuuhun ja kokosin eri teemoihin liittyviä kamoja sisällöksi ("kylpy", "ruokailu", "vaipanvaihto", "hätätilanne" jne jne). Mies on jotenkin enemmän välineorientoitunut, joten tuttipullojen, harjojen jne kamojen kautta vauvan hoito tuntui avautuvan hyvin. Itse taas halusin hypistellä niitä pienen pieniä vaatteita...

no niin kolmas neuvolakäynti takana,2kg tullu painoa lisää lähtöpainoon..hb oli laskenut,mutta ei tarvi vielä alottaa rautaa,varmaan siksi tullutkin väsymys takasin kun arvot tippuu..muuten kaikki ok, sydänäänet oli vahvat ja hyvät,vauvan syke 143.
seuraava käynti on lokakuussa ja sit täytellään kelat paprut.

nyt jään jännityksellä odottamaan ultrakävijöiden kuulumisia:)

Tulin juuri neuvolasta ja kuuluihan ne sydänäänet ja oikein vahvasti 154. Se kätilö ei eka meinannu saada niitä kuulumaan kunnolla, arveli että siellä oli aamujumppa meneillään! Kaikki oli muutenki ok, hemppa laskenu vähän, nyt 126, mutta ihan hyvä vielä. Samoin verenpaine 106/60. Painoa oli tullut viime kerrasta 1,7 kg, vaikka en aamulla juonu mitään ettei vaan näyttäis liikaa. Pitää siis yrittää jättää pizzat väliin, vaikka ei se täti vielä siitä painosta kommentoinu. Kysyin hiiva-asiasta, niin se sanoi, että jos ois hiivaa niin kutina ois jatkuvaa, epäili vaan et on bakteerit vähän epätasapainossa siellä, eikä pitäis huolestua. Ihan normaalia siis kutina silloin tällöin kai... Ens kerraks käski miettiä nimet valmiiksi kun ne tulee johonki hätäkastepaperiin. Seuraava neuvola 4 viikon päästä ja rakenneultra vasta 16.10, eli siihen on vielä ikuisuus! Mutta kertokaahan te muut ultrakuulumisia. :)

Maijustiina + Otus 15+6

Terveiset ultrasta=) mä olen nyt niin innossani että voisin pomppia tasa jalkaa=) sukupolta ei tosiaan sanonut, niinkun arvelinkin ja totesi sen että niin monesti mennyt pieleen lääkärin veikkaus. mutta ei se mua haittaa etten tietää saanut, pääasia että vauvalla oli kaikki kunnossa.
siellä jotain mussutti, suu kävi edestakas, lääkäri ja harjotteliakin sitä naureskelivat että taitaa olla pikkusella ruokatauko menossa.=)mulla tuli ihan vedet silmiin. nyt sitä jotenkin bihdoin tajuaa että siellä tosiaan on pieni ihmisen alku.
Laskettu aika ei muuttunut, mutta lääkäri sanoi että menossa oisi 19+6 viikot. ei se paljoa noihin neuvolan päiviin heitä (neuvolan mukaan 19+5).oon jotenkin niin onnesta sekaisin, nyt pakko mennä tiiraamaan niitä kuvia taas=)
ja anteeksi kun hössötän=)

joo kyllähän se lääkäri luetteli niitä, mahalaukku oli ainoo mikä jäi mieleen, ihailin vaan sitä kuvaa=) ja aivojen puoliskot näky. täytyy siskolta paremmin tarkistaa että mitä kaikkea luetteli, josko hän kuunteli mua paremmin.=) mutta kaikki oli niinkuin pitääkin

Ihania ultrakuulumisia. Mä joudun vielä jännittämään maanantaille. Muutamia onnenkyyneleitä valui äsken silmäkulmasta, kun kuulin, että yks kaveri on saanut pojan. :) Muuta en vielä ole synnytyksestä kuullut, toivottavasti meni kaikki hyvin!

Mulle on töissä esimies sanonut, että ovat iloisia mutta katkeria tästä mun raskaudesta. Katkeria sen takia, että olen vasta tammikuussa aloittanut. Tänään kuitenkin mainitsin ohimennen, että mulla on maanataina ultra (enpä ole aikaisemmin menoja joutunut selvittelemään, kun työt on niin itsenäisiä ettei kukaan huomaa, vaikka olen tunnin pois töistä), niin hän käski vilkutella vauvalle terveisiä. :) Eli kyllähän nuokin tuntuvat ainakin vähän innoissaan olevan, vaikkeivat sitä voi myöntääkään. Nyt vaan harmittaa kun talon sisältä etitään ihmistä sellaiseen työhön, joka kiinostais mua nykyistä enemmän. Ei vaan taida tässä tilassa olla mahdollisuuksia paikkaan... Ehkä noita avautuu sitten myöhemminkin.

sulis

Kiva kuulla että kaikki oli hyvin masussa, saanko udella Nina84, missä kävit ultrassa, eli siis missäpäin synnyttelet sitten?
Käytiin juuri esikoisen kanssa kaverin luona leikkimässä (meillä samanikäiset lapset), hänellä viimenen lokakuuta la, ja oli ihan valmis jo synnyttämään, niihän se on että odottavan aika on pitkä, tuli itselleni sellainen olo että voi kumpa oma pieni syntyisi kanssa pian niin saisin sen syliin ja pääsisi ihmettelemään sitä pientä elämän alkua...:)!

mutta nyt kotihommat kutsuu

outi

Juu saa udella.
Elikkä Salossa kävin ja Salon sairaalaan sitten aikanani menen.
Mun piti aijemmin laittaa kysymys että missä päin te muut asutte? mulle kun ei kaikki lyhenteet sano oikein mitään=) ihan uteliaisuuttani kyselen=)
Nina 19+6 (kai sitten=) )

Alkuperäinen kirjoittaja om:
Alkuperäinen kirjoittaja Maijustiina:
HELMIMAMMAT 2008

auliina 30v, la 31.1/1.2, esikoinen, MKS
Helmipöllö, la 2.2, toinen
Marjuli 29v, la 2.2, neljäs, L-PKS
HaLi! 27v, la 2.2, toinen, SKS
Litulatunen 30v, la 2.2, esikoinen, TYKS
Nina84 23v, la 2.2, esikoinen SAS
momento 26v, la 2.2, toinen
ki-su , la 3.2
Niksu 27v, la 3.2, toinen, TAYS
Sirenia 29v, la 4.2, toinen, K-HKS
Kirle 31v, la 4.2, toinen
Pia 31v, la 4.2, esikoinen, Jorvi
Wilma74, 32v, la 5.2, toinen, Kättäri
jhk 27v, la 8.2, esikoinen, LKS
sulis, 26 v, la 9.2, esikoinen, NKL
outi 24 v, la 9.2, toinen, NKL
Elina2, 22v, la14.2, esikoinen, TAYS
misuli79 28v, la 15.2,toinen, SATKS
Deina23v, la 16.2, toinen, TAYS
Pullahiiri 80, la 16.2, esikoinen, Kättäri
Safiiri 35v, la 24.2, neljäs, KPKS
C81 26v, la 25.2, esikoinen, KOKS
tiittus 28v, la 28.2, toinen,SATKS
Maijustiina 25v., la 29.2, esikoinen, TAYS

Lisäsin tonne perään synnytys paikkani=)

momento 26v, la 2.2, toinen
ki-su , la 3.2
Safiiri 35v, la 24.2, neljäs, Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
Maijustiina 25v., la 29.2, esikoinen, TAY

Terveisiä ultrasta täältäkin suunnalta... =)

Siellä se meidän pikkuinen oli päikkäreille, ojenteli vähän vaan käsiä ja jalkoja kuin näyttääkseen että kaikki on ihan kunnossa.. Rakenteet siis ok, saatiin tosi tarkka selonteko kaikesta mitä näkyi. Paitsi siitä sukupuolesta, eihän se meidän pikkuinen tietenkään suostunut sitä paljastamaan kun oikein odotettiin ja tiedetään että ko. lääkäri ihan mielellään kertoo jos näkee... Koko vastasi vkoja 18+6 ja nyt siis menkkojen mukaan 19+4, muttei kuulema lähdetä muuttelemaan laskettua aikaa, kun tuon koneen antaman la:n heitto on +/- 12 pvää.

Mamma voi myös hyvin, hemppa 133, paineet 126/81, painoa tullut 2 kg lisää viime kerrasta (kääk..) mutta painon nousu koko raskauden aikana on ollut 1,4kg eikä se ole ollenkaan paha. Omastakaan mielestä.. =)

Neuvolan tätsy piti pitkän luennon siitä kuinkan salmiakin ja lakritsin syönnin päiväsuosituksia pitää erityisesti noudattaa (siis se max 50g/pv). Kun Afrikassa tehdään raskaudenkeskeytyksiä salmiakilla ja lakritsilla... En nyt ajatellut ryhtyä panikoimaan tästä(kään) asiasta En kuitenkaan salmiakkia vetele kuin leipää, tuskin kukaan muukaan. Lisäksi juputti raskausdiabeteksestä vaikka kuinka ja kauan. Olen ylipainoinen (BMI 29) raskauden alussa, mutta muita riskitekijöitä ei sit olekaan. Jostain syystä hän ilmeisesti päätteli että kuulun riskiryhmään ja kaiken mahdollisen huonon rasvan ja sokerin nauttiminen on nyt ehdottomasti lopetettava kokonaan, muuten saan raskausdiabeteksen.

Joka tapauksessa ultakäynti oli niin liikkis kokemus, ettei mua jaksa nyt hetkauttaa vierailevan neuvolatädin paatoksellinen käännytystyö suuntaan tai toiseen. Hyväähän hän vain tietysti tarkoitti, siksi en ymmärtänyt oikeastaan edes hermostua siitä jankkaamisesta.. =)

ihana kuulla että kaikki on kunnossa ultrakävijöillä,kyllähän se on aina semmonen jännityksen paikka ja monet siellä herkistyy (itseni mukaan lukien)..

tosta nimiasiasta piti kommentoida,että mullakin olisi tytölle ollut nimi ja oli helppo keksiä, mutta kun poika tulossa niin tuntui että ei millään keksi hyvää nimeä, ja kun tavallaan sen haluaisin myös, kuten wilma74:kin mainitsi, että sopisi yhteen esikoisen nimen kanssa..nyt oon pyöritellyt ukon kanssa yhtä nimeä ja saapa nähdä tuleeko se olemaan sitten se lopullinen päätös..

ja lisäämpä lopuksi vielä tohon listaan kaupungin misä asustellaan..

Alkuperäinen kirjoittaja safiiri:
momento 26v, la 2.2, toinen, Oulu
ki-su , la 3.2
Safiiri 35v, la 24.2, neljäs, Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
Maijustiina 25v., la 29.2, esikoinen, TAY

Ultra kuulumisia, rakenteet ok, samoin sisäelimet näkyivät sekä aivot, ihanan helpottavaa kun meinasi iskeä paniikki että jos kaikki ei olekaan ok!Niin ja poika näyttäisi olevan ei tosin 100% varmuudella mutta kun siellä jalkojenvälissä näkyi napanuoran lisäksi jotain muutakin.
Vauvan koko antoi lasketuksi ajaksi 26.1 mutta sittenpä sen näkee milloin syntyy.Niin ja lenkkeilyt, kantamiset ja portaissa kulkemiset täytyisi jättää minimiin, kohdunkaulan pituus oli 2cm(uudelleen synnyttäjällä ei kovin hälyttävää) ja kohdunsuu oli pehmeä, kahden viikon päästä kontrolli ja sitten harkitaan supistuksia ehkäisevää lääkitystä!!?

Kauhean sekavaa sepustusta, mutta kauhea nälkä !Palataan!

Vautsi mitä ultrakuulumisia! Aivan huippua lukea niistä. Itse pitäisi malttaa pari viikkoa. Tänään oli neuvola, alueemme "oikea" terv. hoitaja oli palannut töihin pitkältä tauolta ja käynnillä venähti 1 h 15 min... Hyvä kun oli perusteellinen eikä hötälehtinyt. Aikaisempi th oli jotenkin pinnallinen, höpötti kovasti muttei paljoakaan asiaa. Mm. sellainen pikkujuttu on jäänyt kertomatta, että ainakin täällä Etelä- Savossa yli 25 olevalla painoindeksillä mennään sokerirasitukseen automaattisesti viikkojen 26- 28 tienoilla. Itse sain ajan 24.10., eli taitaa olla vko 26 just täyttymässä tuolloin. Onneksi en "missannut kierrosta" eikä ns. hälytysmerkkejä ole ollut ilmassa vielä muuta kuin tämä massiivinen ruho jo heti alkuvaiheessa.... Nyt painoa oli tullut 500 g neljässä viikossa, yht. on tainnut kertyä kolmisen kiloa. Kiloista viis kun saisi nuo sokerit pidettyä kurissa.

Sydänäänet pumpsutteli, ei mokoma hoitsu kertonut sykettä. Se sf- mitta otettiin ekan kerran, oliko muistaakseni 19,5 cm. Hb oli vieläki tullut alas Retaferista huolimatta, 109 nyt. Itseä se ei tavallaan huoleta, kun nyt olen jaksanut ilman unitautia, mikä vaivasi just ennen raudan aloittamista, silloin hb oli kuitenkin jotain 119 vielä. Th vähän kurtisteli kulmiaan ja vannotti soittamaan mikäli väsymystä ilmenee. Antois euraavan ajan jo kolmen viikon päähän juuri tuon takia, silloin aikoo antaa myös erään tietyn todistuksen Kelaan toimitettavaksi.....

Illansuussa poikkesin erään kaupan poistokorilla ja matkaan lähti keltaista.... collegepusero ja potkuhousut.... Ja vaaleanvihreät pikkupöksyt.... Mihinhän kaikkeen tän toisen puoliskon aikana ehtii höyrähtämään?

Huomenna ois opiskelua töiden sijaan, tosi kiva pitkästä aikaa. Vähän vaihtelua arkeen ja ajeteltaviin asioihin. Opinnäytetyö on täälläkin aherruksen alla, jatko- opinnot toivoisin saavani tehdyiksi tämän syksyn aikana. Ehdin joskus loppukeväästä ilmoittautua eräälle avoimen yliopiston kurssille, saas nähdä millanen loppu tällä ahneella on....

Oikein leppoisaa loppuviikkoa ja samalla viikonloppua kaikille!!!

Onnittelut munkin puolesta eilen ultrassa hyviä uutisia saaneille.

Nimiasiaan piti kommentoida, et meillä on molemmille koko nimet valmiina (3 nimeä molemmille) ja sitten pari varasuunnitelmaa mikäli lapsi ei näytäkään nimeltään.. =) Meillä tulee tytön nimet suvusta ja pojan 2. ja 3. nimi suvusta, etunimi oli toisena vaihtoehtona kun esikolle valittiin nimeä.

Huomenta!
kiva kuulla että marjulillakin ultra kuulumiset olivat hyviä.
Nimi asiaa, meillä on ollut useamman vuoden nimet tiedossa, tai ainakin mun tiedossa=)
Yö pöydän laatikossa säilytän lappua jossa lukee vaihto ehdot ja aina kun joku hyvä tulee mieleen niin äkkiä sinne lisäämään enne kuin unohtuu.
Tultiin juuri eläinlääkäristä, koirille hakemassa nenäpunkkeihin apua, nyt ne haisee täällä ihan hirveelle. laitto jotain litkua niiden niskaan ja siinä on tosi vahva haju, alkaa pää särkemään.=(
mutta nyt menen katsomaan löytyisikö jotain aamupalaa=)
Nina 20+0

Huomenta!
Tuohon nimiasiaan, meillä ehkä pojalle eka ja toka nimi keksitty, tytölle toinen ja kolmas nimi keksitty. Esikoinen on kolme niminen ja tämä toinenkin on siten myös:).
onko muut uudesta pahoinvoinnista, oon tässä tän vkn aikana taas huomannu että siellä ne olot taas jyllää, ei tosin niin pahana kun ensimmäiset 2,5kk, mut eipä silti mukavalta tunnu. Varsinkin jos olen nukkunut päikkärit, huomaan että sen jälkeen tulee helposti pahaolo..?!

No mutta nyt yritetään saada päivä käyntiin.

-outi