HELMIMAMMAT 2008 (6)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi ketju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uusi ketju

Vieras
HELMIMAMMAT 2008

auliina 30v, la 31.1/1.2, esikoinen, MKS, Mikkeli
Marjuli 29v, la 2.2, neljäs, L-PKS, Kemi
HaLi! 27v, la 2.2, toinen, SKS, Seinäjoki
Litulatunen 30v, la 2.2, esikoinen, TYKS, Turku
Nina84 23v, la 2.2, esikoinen SAS, Salo
momento 26v, la 2.2, toinen, OYS, Oulu
ki-su , la 3.2
Niksu 27v, la 3.2, toinen, TAYS, Tampere
Sirenia 29v, la 4.2, toinen, K-HKS, Hämeenlinna
Kirle 31v, la 4.2, toinen
Pia 31v, la 4.2, esikoinen, Jorvi, Espoo
Wilma74, 32v, la 5.2, toinen, Kättäri, Helsinki
Helmipöllö, la 5.2, toinen, TYKS, Turku
jhk 27v, la 8.2, esikoinen, LKS, Rovaniemi
sulis, 26 v, la 9.2, esikoinen, NKL, Helsinki
outi 24 v, la 9.2, toinen, NKL, Helsinki
Elina2, 22v, la14.2, esikoinen, TAYS, Tampere
misuli79 28v, la 15.2,toinen, SATKS, Pori
Deina23v, la 16.2, toinen, TAYS, Tampere
Pullahiiri 80, la 16.2, esikoinen, Kättäri, Helsinki
Safiiri 35v, la 24.2, neljäs, KPKS, Kokkola
C81 26v, la 25.2, esikoinen, KOKS, Kotka
tiittus 28v, la 28.2, toinen,SATKS, Pori
Maijustiina 25v., la 29.2, esikoinen, TAYS, Tampere

Aloitin meille uuden ketjun kun tuo vanha oli jo kovin pitkä ja tippunut seuraavalle sivulle. Viimeksihän meillä oli aiheina mm. napakipu, ristiäiset + kummit, raskauskuukausien laskeminen, talvivauvan pukeminen ja ulkoilu...

Kävin tapaamassa bestiksen nyyttiä, joka näki päivänvalon torstaina, voi ihanuutta. Alkoi kyllä kieltämättä mietityttään oma varsinainen lapsensaantitapahtuma... Pikku tuhisija kuittaa aika paljon, mutta jotenkin itse synnytys ja sen jälkeinen äidin "tila" oli niin konkreettisesti läsnä, että leppoisa suhtautumiseni saattaa tämän myötä muuttua realistisempaan suuntaan.

Nina, liikkeissä on alussa kuulemani mukaan välipäiviä. Tai siis ei liikkeissä, mutta äidin tuntemissa liikkeissä. Mä olen tuntenut liikkeitä, mutta hassuahan tässä on se, että mulla ei ole varsinaista vauvamahaa, ja pikkusen potkut välillä näkyy ihan päällepäin. Kirjoitinko asian nyt mahdollisimman epäselvästi. Olen ehkä vielä shokissa synnyttäineiden osaston vierailun jäljiltä.

jhk 21+1

jhk, kyllähän se vähän silmiä aukasee kun näkee juuri synnyttäneen äidin:) Tosin ei se kaikilla niin rankkaa ole. Mulla kyllä oli aika tuskasta synnytyksen jälkeen, en pystynyt normaalisti istumaan kahteen viikkoon yms... ja huonekaveri oli niinkun ei mitään, ei yhtään jouduttu tikkaamaan ja kateellisena katselin kun toinen istuskeli sängyllään meikäläisen miettiessä miten pääsis ylös niin ettei satu. Tosin koitin kovasti silti vaan liikkua, ehkä se sitten jotenkin edesauttoi paranemista. Anoppikin ihmetteli miten jaksan olla pystyssä kun hänen tyttärensä on kaikki olleet monta päivää sängyn pohjalla vaan. Että ei sitä voi tietää missä kunnossa sitä on, voi olla että olo on oikein mainio:)

Mulla on nyt maha pullahtanu aika komiasti, en oo viittinyt edes kokeilla enää normihousujani. Henkkamaukastakin tilasin vielä yhet äitiysfarkut jos sopivat vaan. Nyt kun näyttäis niille olevan käyttöä vähän pidempään kuin viimeks. Ja yhden paidan kans tilasin ja ne imetysliivit.

Mulle tuli tänään joku ihme siivouspuuska, ekana haravoin pihaa hulluna niin kauan kunnes alko mahasta ottamaan ilkeesti. Sit jatkoin sisällä ja puunasin keittiön ja vessan. Mieskin ihmetteli moista tarmonpuuskaa, ei ole meikäläisellä usein sellasia:D

Sirenia 21+5

Mullakin on ilmennyt hetkellisiä siivouspuuskia mikä ei oo ollenkaan mun tapaista. Meillä mies siivoaa ja mä sotken, joten se oli aika ihmeissään kun järjestelin yks päivä lakana-/pyyhekaapin perusteellisesti. Arveli, että on varmaan joku pesänrakennusvietti meneillään, mutta ei sen kai vielä kuuluis tulla! Mies lähti muuten tänään viikoksi Saksaan ja mä oon ihan yksin kotona. Ihan kivaa oikeastaan, voin vaan nukkua ja löhötä, ja sit siivoan just ennen ku se tulee kotiin, jippii.

Maijustiina 18+1

Huomenta.
Eilen sitten sain/hain sen hoitopöydän ja näin vanhan koulukaverinikin samalla=) pitäisi alkaa useammin käymään, tosin matkaa on reilu 200km.
Antakaas mullekkin hiukan sitä siivous intoa, kämppä on kun myrskyn jäljiltä. Eilinen ilta oli hiukan huono taas mulla, olin kuin itse kuin myrskyn merkki ja riehusin täällä minkä ehtisin, ihan vaan pikku asioista=( ja sen jälkeen meni ilta parkuessa, noh tänään on uusi päivä taas=)
Näin edellis yönä unta, että sain tytön joka painoi 5100g =) syntyi ennen mun 4d ultraa (se siis on 22.10), mutta oli kuitenkin tammikuun loppu.kivoja unia
Onko siinä jotain "perää" että vanhempien syntymäpaino vaikuttaisi siihen että minkä kokosia lapsia saa? itse olen meinaan painanut syntyessäni 4630g ja olin 52,5cm pitkä ja mies taas oli 1700g ja pituus 44cm (tosin synty 2kk etuajassa), mutta nyt menen aamupalaa tekemään
Nina 22+2

Meillä on aika paljon ollut keskustelua synnyttäneiden ystävien kanssa siitä, että synnytyksestä ja varsinkin siitä toipumisesta puhutaan jotenkin ihan liian vähän neuvolassa yms. yms. Itse oli myös pahasti revennyt ja istuin useamman viikon uimarenkaan /pyyhkeen päällä hassusti sivuttain, mikä nyt varmaan vähän naurattaa vaan ei hirnuttanut silloin. Synnytys on myös monille ihan oikeasti traumaattinen kokemus kipuineen ja hormonimyrskyineen, joten siitä palautuminen kestää ja siihen olisi hyvä perheenkin varautua.

No joo, ei tarkoitus masentaa eikä olla perusnega, synnytys on MYÖS maailman ihanin tapahtuma ja se lopputulema kruunaa kivut. Ja ihmeesti se aika kultaa ne muistot tosi nopeasti!

Nostan meitä vähän ylöspäin listalla. Mies on ollut nyt vuorokauden reissussa ja oon jo kyllästynyt tähän yksinoloon. Koulujuttuja pitäis vaan kirjotella... Huomasin tänään, että pitäis mennä alusvaateostoksille kun rintsikat tuntui pieniltä, kiva! Kämppäkin on ihan pommin jäljiltä kun kukaan ei oo laittanu mun roskia roskiin eikä takkia naulakkoon. Kyllä täytyy vähän ryhdistäytyä sitten kun se pieni asukki tulee. Unista puheen ollen: näin sellasta unta, että se meidän vauva oli vaahtosammuttimen kokoinen ja osasi jo kävellä ja puhua. Lisäksi se oli tosi hankala vauva, kiroili ja poltti tupakkaa! :)
Liikkeitä en vieläkään tunne, mikä alkaa olla jo vähän stressaavaa. Maha kyllä välillä kovettuu ja tuntuu niinku se kohtu muuttais muotoaan, mutta mitään kuplintaa tai kutittelua ei oo ollu muuten ku mun mielikuvituksen tuotoksena. Välillä ei taas muista koko raskautta ennen ku sattuu kävelemään peilin ohi! Nyt tuntuu, että nää viikot menee tosi nopeesti. Sitten joulun jälkeen voi olla toiset ajatukset!
Mukavaa uutta viikkoa helmiksille!

Maijustiina 18+2

Pikaisesti huomenia, kohta pitäisi lähteä neuvolaan ja sinne punnittavaksi vähän hirvittää kun viime viikko ja viikonloppu on mennyt herkutellessa!Saan tänään sen raskaustodistuksen jolla saan laittaa äippäraha/äitiysavustus hakemuksen menemään, vielä kun löytäisi tarvittavat liitteet kaikki, siinä onkin hommaa!

Minulla on vaihtelevasti noita siivouspuuskia, nyt taas odottelen seuraavaa!

Mutta kirjoittelen kuulumisia paremmin kunhan selviän neuvolasta!

Muistaakseni liitteeksi tarvitaan palkkatiedot (jos siis saa palkan perusteella laskettua päivärahaa) mutta ne liitteet voi toimittaa myöhemminkin, jos hakee esim. viimeisen 6kk:n tulojen perusteella, jotka ei tietty ole vielä selvillä nyt. Mutta sitä en tiedä, että mites jos haluaa saada sen entisen päivärahansa (toisen, kolmannen jne. odottajat), eli jos ei ole ollut tässä välissä paljoa tuloja, niin pitääkö silloinkin toimittaa jotain tietoja? No, kaipa se selviää.

Tuohon synnytyskeskusteluun pitää vielä kommentoida. Mä en ollut esikoisen syntymän jälkeen fyysisesti erityisen kipeä, vaan kivut jäi sinne synnytyssaliin, kuten sanonta kuuluu. Mutta olin kyllä ihan tosi väsynyt monta päivää ja pääkin oli ihan pyörällä hormonien ja kaikkien tapahtumien takia. Sitten kun maito rupesi nousemaan, niin tissit tuli ihan kamalan kipeiksi, mutta onneksi oltiin vielä sairaalassa jossa oli sähköpumppu, sillä sitten piti keskellä yötä tyhjentää "liikoja" maitoja pois. Imettäminen sensijaan ei mun mielestä sattunut, vaikka monet sanoo että se sattuu aluksi. Lienee yksilöllistä sekin. Mutta joo, kyllä se synnytyksen jälkeinen aika on varsin erikoista ja sekavaa. Saa nähdä onko toisella kerralla samanlaista vai osaako jo suhtautua jotenkin...

Tämä kone on ollut ihan sekasin ja kirjotin aika moiset jorinat ja se ei suostunut lähettämään sitä=( mulla oli eilen aikamoista myllerrystä mahassa, taisi heitellä kuperkeikkoja. =)
Ensi viikon torstaina on neuvola ja minäkin saan nuo laput, miten hankalat mahtaa olla täyttää, tuleeko revittyä hiuksia päästä..viellä 3 viikkoa 4d ultraan, tuntuu tosi kaukaiselta

no niin.. oli työn täyteinen vknloppu, tapetit on nosteltu seinään ja nyt pitäis vielä maalata,kovasti supistelee kun touhuaa eikä malttais istuskella..pakko kuitenkin tehdä nuo hommat pois alta ennenkuin maha on tosissaan tiellä.
täällä on keskusteltu synnytyksen jälkeisistä kivuista..mulla leikattiin esikoisen synnytyksessä väliliha joten ei päässy repeämään,mutta pitihän sekin sitten tikata,ja tietenki ne tikit aukes, mutta ei niille sitten enää tehty mitään annettiin parantua omia aikojaan..ja hyvin parani,kun muisti suihkutella vähän väliä..eihän sitä vähään aikaan pystyny istuu kunnolla..mutta kyl sen kesti ku oli napero mitä ihmetellä..

ens maanantaina ois seuraava neuvola..äkkiä menee aika, nyt ainaki tuntuu siltä...lokakuuta jo mennään..hui kauhia kohta on joulu ja siitä ei oo pitkä matka helmikuuhun jaiks!!
minäkin kävin perjantaina kattomassa serkun viikon ikäistä poikaa,voi että se oli pieni!!tuntu että ei uskalla edes syliin ottaa..ja se vauvan tuoksu on niiiiin huumaava..oishan se ihana kun ois jo oma nyytti sylissä:)

Huomenet!

Eilen oli kaamea päivä..olin niin raivo-kiukku-itkunen että huh! Toivottavasti tommosia päiviä ei tuu usein. Ostin oman oloni kohentamiseksi pienen talvihatun eilen, ai että oli söötti, valkonen ja pörrönen :)

Mulla on muuten aivot ihan hapertuneet..unohdan laittaa tavaroita jääkaappiin takas ja ajan autolla ihan mihin sattuu vaikka reitti on täysin tuttu.

Ja mulla on myös tajuttoman kuuma usein..ennen oon ollu semmonen palelija ja nyt tuntuu, että kaikki vaatteet on liikaa!

Mä en nyt muista kuka laitto, että oli nähny unta missä napero olikin iso ja poltti tupakkaa. Mä näin samantyyppisen unen, se vauva jätti sen vauvavaiheen välistä..ja mä olin ihan pettynyt, kun olisin halunnut vauvaa pidellä sylissä. Se oli suoraan semmonen 2v.

Huomenna ois 4d, mennään kuiteskin vielä siihen vaikka ultrassa vauvan pojaksi totesivat jo.

Ootekos muuten jumpannu ahkerasti noita lantionpohjan lihaksia? mulla on semmosia kausia, että enemmän tulee tehtyä ja sitten se taas jää..se olis vissiin aika tärkeetä, että niitä jumppais..vai mitä sanoo konkarit?

Kyllähän tää aika menee vinhaa, puolivälissä jo ollaan,mutta mun puolesta sais mennä vaikka nopeemminkin :)

Nyt aamukahville!

Neuvolassa kävin aamulla, kaik oli ok, vaavin syke 140-150, kuten aiemminkin. Muistelen että keskustelitte tästä joskus (?), mutta kun omasta neuvolakäynnistä oli aikaa 7 viikkoa niin nyt vasta konkretisoitui: siis paljonko teillä on paino noussut odotusaikana? Mulla näyttää nousseen 2,2 kg, se on varmaan ihan normaalisti? Tosin luulen että 2 kg oli tupsahtanut ennen ensimmäistä punnitusta, jolloin koko nousu olis 4kg. Lääkärin sain kahden viikon päähän, kun on noita supisteluja ja neljän viikon päästä pitää varata aika sokerirasituskokeseen. Koe tehdään kun lähtöpainoa oli hitusen liikaa ja on aika paljon sukurasitusta diabetekseen. Kohdunpohjan korkeus oli 19 (viikoilla 22+0). Pitääpä huvikseen katsoa mitä se esikoisella oli.

Niin ja noi Kelan paperit pitää täyttää. Isän paperit pitää itse printata, mutta isyyslomaahan ei vielä voi hakeakaan. Hei niin, tietääkö joku, pitäisikö kotihoidontuki hakea miehelleni loppuraskauden ajaksi, jos joudun jäämään sairaslomalle, niin en voi varmaan saada molempia samaan aikaan? Me hoidetaan esikoista molemmat puolipäiväisesti (ja ollaan töissä puolipäiväisesti), joten se on ihan sama kummalle se tulee. Mutta kahta tukea ei varmaan voi saada? Ja niin vieläkin, tietääkö joku saako tuosta esikoisesta jotain tukea kun on äitiyslomalla, mulla on joku mielikuva että siitä saa jonkun pienen summan, jos ei siis ole päivähoidossa. Voikohan sen hakea etukäteen... Täytyy varmaan surffailla vähän työajalla tuolla Kelan viidakossa.

Moi!

Mulla kans tänään neuvola, ja varmaan verikokeita tiedossa ainakin seuraavalla kerralla. Mun veriryhmähän oli A-, joten siitä 3 ylimääräistä, sit kilpparin vuoksi ja vielä se sokerirasitus jossain vaiheessa. Seuraavalla kerralla on lääkärineuvola ja tänään täytetään kelan paperit. Kuulemma neuvolatäti auttaa, ne on aika hirveitä ja kuulemma muuttuneet vuodesta 2004. Mä haen äippärahaa 6 kk:n tulojen mukaan, joten sillä ei kiirettä.
Kysyit Wilma kakkosen hoitotuesta. Sitä saa hakea, jos lapsi ei ole päivähoidossa ja olikohan summa 40-50 euroa/kk, jollei jotain huimaa korotusta ole tullut. Parempi tietenkin sekin kun ei mitään=)

Hei
masentavan syksyinen ilma.
Eilen ei neuvolassa tullut esiin mitään ihmeellistä,sain ajan lääkärinneuvolaan loppukuulle ja lähetteen sokerirasitukseen (edellisen ison lapsen takia) ja nuo kelan lappuset sain myös.

Sykkeet olivat 150 luokkaa ja kohdunpohjan korkeus 24cm (viikkoja 22+2) ja tämän johdosta tehdään sitten marraskuun lopulla ensimmäinen vauvan paínoarvio.Itsellä painoa on tullut kaiken kaikkiaan 4kg mutta kyllähän tuota ehtii tulla vielä paljonkin.
En kyllä ole ollenkaan perehtynyt tuohon asiaan että onko mahdollista saada äitiyslomalla kotihoidontukea, en ainakaan itse ole koskaan saanut mutta ilmoitahan Wilma kuinka käy!
Nyt on pakko ruveta siivoamaan kun loppuviikosta ei taas ehdi mutta palataan asiaan.

Huomenta!
Mulla on taas ollut sitä ihme pistoa kyljessä, että ihan pahaa tekee. tunnin päästä soitan neuvolaan ja kysyn, että mistä se nyt voi johtua. ei meinaa liikkeelle päästä. viime neuvola käynnin painon punnituksessa mun koko painon nousu on ollut 6kg..tosin nyt otti sellasen ihme pyrähdyksen ja ainakin 3kg tullut viellä tohon..(omasta mielestä). siksi siitä painosta olenkin niin vaahtonut, kun tulee vaan vaikka kuinka koittaisi terveellisesti syödä..
mä oon myös ollut ihan hirveen raivo-pillittäjä..ihan pienistä asioista saan aikaiseksi kamalan metelin ja taatusti jokanen läsnäolija saa osansa siitä.jälkeenpäin kaduttaa/harmittaa kun suustansa päästelee kaikenlaista ajattelematonta. jotenkin on taas oksettava olokin=( mutta nyt lopetan valittamiset ja odottelen että saisi soittaa.
Nina 22+4

Pitäisköhän sitä välillä aktivoitua tännekin... Käyn kyllä joka päivä kurkkimassa "kolleegoiden" kuulumiset, mutta enemmän rupattelen tuolla ex-kermeissä.

Olin viime viikolla 2pv saikulla mahakipujen ja suppareiden takia. Supparit sain talttumaan tukivyöllä, mutta kipuilu jatkuu. Muistelen että esikolta oli samanlaista kipuilua suurinpiirtein samoilla viikoilla, eikä niihin koskaan löytynyt mitään syytä. Mulla on torstaina tarkistusultra ja lääkäri, siellähän se totuus sitten paljastuu. Siis jos jotain ihmeellistä on tekeillä. Ensi viikon maanantaina on sitten SE neuvola, jossa saan ne Kelan paperit. Äkkiä se aika mennä huristaa, ihan uskomatonta. Ainiin ja sf-mitta oli viime viikolla (21+4) 18cm, että ihan keskikäyrällä huristaa. Terkka epäili että kuopus olisi lennokkaasti heilauttanut itsensä perätilasta raivotarjontaan ja se olisi saanut paikat ärtymään. Tai jotain..

Ja mitäs muuta, niin sitä painoa on tullut 3kg, oon ihan tyytyväinen, vaikka vähempikin riittäisi. Lähtöpaino on siis sen verran korkea, ettei kamalasti tarvitsisi nousta raskaudenkaan aikana... =) Lantiopohjan lihaksien jumppaamisen eteen en ole kyllä laittanut tikkua ristiin vielä. Pitäisi varmaan aktivoitua silläkin saralla...

Jahas, ruokkista pukkaa. Leppoisaa viikonjatkoa helmimammoille!
Niksu 22+2

Painosta... Mä painoin keväällä 65kg/167cm, mutta ensimmäisessä neuvolassa (7+6) jo 70,5 kg ja viimeksi (15+6) 73,5 kg. Eli kolme kiloa on tullut ekan neuvolan jälkeen ja ens viikolla varmaan taas lisää. Ennen ekaa neuvolaa näyttäis että painoa on tullut paljonkin, johtuu varmaan osaksi siitä, että neuvolan vaa'alla painaa myös farkut ja aamupala, kun taas kotona käyn vaa'alla aina nakuna ennen ku syön mitään. Ja toinen syy on varmaankin se, etten ole oksentanut koko raskausaikana kertaakaan vaan olen pitänyt pahan olon poissa syömällä vähän väliä! :) Ei ihme, että paino nousee! Mutta ei se toisaalta haittaakaan kun en vieläkään tunne itseäni miksikään pulleroksi, mitä nyt vähän peppu on levinnyt, mutta se kai kuuluu asiaan. :)
Tuota sf-mittaa mulla ei ole vielä kertaakaan mitattu.

Maijustiina 18+4

Toivottavasti kukaan ei saa tästä kamalaa stressiä, mutta yhdestä toisesta keskustelusta nappasin linkin tällaiseen laskuriin, siellä oon käynyt välillä painon nousua kurkkimassa:

http://www.lastenporssi.fi/index.php?selected=rp

Mulla on tullut jotain 4 kiloa luulisin, ton laskurin mukaan ainakin näytti olevan ihan ok eikä neuvolassakaan terkkari valittanut. Ekassa raskaudessa terkkari (eri henkilö) valitti koko ajan painosta, vaikka ei sitä mun mielestä silloin tullut yhtään enempää kuin nyt. Muuten kyseinen terkkari oli kyllä tosi mukava. Mutta kai se painosta varoitteleminen jotenkin "jää päälle" joillekin neuvolan tädeille, ajattelevat että varmuuden vuoksi pitää varoitella vaikka ei olisi erityistä syytäkään...

Heh ton laskurin mukaan mä olen jo super iso..siis n. 5kg tullu enempi ku ois pitänyt..noh ens viikolla selvii taas neuvolan vaa´an mukaan missä mennään. kohta pitäisi varata aika sinne sokerirasitus testiin, tosin tarvittavat numerot ym saan ensi viikolla. jännä miten välillä itkee tihrustelee tätä painon nousua ja seuraavalla päivällä ajattelee että se tulee mikä on tullakseen..en tiedä miksi se paino on sellanen mörkö, välillä (huonoina päivinä) ajattelee että just sain laihdutettuu sen 14kg ja nyt se tulee kovaa vauhtia takas. ainiin soitin siitä pistelystä, eikä osannut sn enempää sanoa kuin viimekskään, jos huomenna viellä pistelee niin soitan työterveyteen.

Pitipä munkin käydä testaamassa painonnousu. Mulla painoa on tullut vasta kolmisen kiloa ja laskurin mukaan sitä olis saanut tulla kilo-pari enemmän. Syönköhän mä tarpeeksi? Sitä välillä itsekin epäilen. Tai sitten selitys löytyy urheilemattomuudesta. Aikasemmin kävin lihaskuntotunneilla säännöllisesti, nyt vaan uimassa ja kävelyllä. Lihakset surkastuu ja muuttuu läskiksi, jälkimmäinen kuitenkin painaa vähemmän. ;) En ole oikeasti huolissani painosta ennen kuin neuvolassa huomauttelevat tai alan voida huonosti.

Testasinpa minäkin ja painonnousu on ihan ok, sen sijaan lähtöpaino oli ylipainoinen. No, sen tiesinkin... Harmittaa se silti, sillä ennen ensimmäistä raskautta olin normipainoinen. Eli porkkanaa kehiin.