HELMIMAMMAT 2008 (9)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

UUSI KETJU!

Vieras
HELMIMAMMAT 2008

auliina 30v, la 31.1/1.2, esikoinen, MKS, Mikkeli
Marjuli 29v, la 2.2, neljäs, L-PKS, Kemi, poika tulossa
HaLi! 27v, la 2.2, toinen, SKS, Seinäjoki ,poika tulossa
Litulatunen 30v, la 2.2, esikoinen, TYKS, Turku, poika tulossa
Nina84 23v, la 2.2, esikoinen SAS, Salo, tyttö tulossa
momento 27v, la 2.2, toinen, OYS, Oulu, poika tulossa
ki-su , la 3.2
Niksu 27v, la 3.2, toinen, TAYS, Tampere
Sirenia 29v, la 4.2, toinen, K-HKS, Hämeenlinna
Kirle 31v, la 4.2, toinen
Pia 31v, la 4.2, esikoinen, Jorvi, Espoo
Wilma74, 32v, la 5.2, toinen, Kättäri, Helsinki
Helmipöllö, la 5.2, toinen, TYKS, Turku
jhk 27v, la 8.2, esikoinen, LKS, Rovaniemi, tyttö
sulis, 26 v, la 9.2, esikoinen, NKL, Helsinki
outi 24 v, la 9.2, toinen, NKL, Helsinki
Elina2, 22v, la14.2, esikoinen, TAYS, Tampere
misuli79 28v, la 14.2,toinen, SATKS, Pori
Deina23v, la 16.2, toinen, TAYS, Tampere
Pullahiiri 80, la 16.2, esikoinen, Kättäri, Helsinki
Safiiri 35v, la 24.2, neljäs, KPKS, Kokkola
C81 26v, la 25.2, esikoinen, KOKS, Kotka
tiittus 29v, la 28.2, toinen,SATKS, Pori
Maijustiina 25v., la 29.2, esikoinen, TAYS, Tampere

Korkataanpas uus ketju:)

Mulla on ollu eilisillasta saakka aikamoista tuskaa... Supistelee 5-10 min. välein kipeesti mutta ei kuitenkaan säännöllisesti. Väli siis toisinaan 5min. ja toisinaan 8min. tai 4min. Että eipä toi kai säännöllistä ole... Aika tuskaa vaan oli käydä aamulla muksun kanssa kaupassakin kun ei käveleen päässy kunnolla:/
Välillä sitä miettii että joko sitä tarvis lähtee sairaalaan mutta kun kerran kotona pystyy olemaan niin en lähe. Tällä menolla tää syntyy varmaan kotio;D Ahistaa kun ei tiedä oikein sitäkään millon ne supparit sitte on tarpeeks kipeitä, kipukynnyksiäkin kun on niin erilaisia. Ja nää supistukset tulee oli sitten makuulla, istumassa tai seisomassa, ihan sama lepääkö vai ei...

Sirenia, mulle just eilen neuvolassa sanottiin, että uudelleensynnyttäjän pitää lähteä sairaalaan kun supistuksia tulee säännöllisesti 10 minuutin (tai alle) välein. Mutta tuskin se vauva nyt ihan kivuttomasti syntyy... Hui, ihan jänskättää sun puolesta!

Ohhoh, heti alkoi uudessa ketjussa tapahtua! Tosi paljon tsemppiä Sirenialle, toivottavasti pian pääset synnyttämään, toi kärvistely on niin kurjaa, esikoisen kohdalla mulla oli samanlaista. Mutta kuulostaa kyllä siltä, että aika lähellä on synnytys.

Mulle annettiin neuvolassa toi sama ohje, että lähteä sairaalaan kun supistuksia tulee säännöllisesti 10 minuutin välein. Mutta kai se on vaikeaa kovin yleispäteviä ohjeita antaa silti, toiset muutenkin synnyttää nopeammin kuin toiset. Just yks kaveri sai tokan muksun ja koko hommassa meni ensimmäisten supistusten alusta vaan noin 5 tuntia. Itsekin toivoisi, että menisi noin nopeasti, mutta en usko, että niin käy. Tosi vaikeaa silti tietää, koska sinne sairaalaan oikeasti pitäisi lähteä. Jos asuu lähellä, voi tietysti käydä välillä näyttäytymässä, niin tietää missä mennään. Kun jaksat ja ehdit niin käy kertomassa kuulumisia, jännittää täälläkin jo sun puolesta!

Mulla on muuten la. yks päivä sun jälkeen, ehkä mäkin jo kohta pääsisin synnyttämään. Tänään oon onneks saanut vähän pestyä ja silitettyä vauvan vaatteita, sairaalakassi on kyllä vieläkin pakkaamatta. Nyt kyllä tuntuu, että vois alkaa vähän paremmin valmistautua, kun se odotettu hetki voi tosiaan olla niin lähellä...

Kiitos tsemppauksesta:) Tossa haeskelin noita ikivanhoja ketjuja kun kirjottelin sillon 2005 marraskuisiin niin mulla oli ollut tälläsiä tuntemuksia 2 pv ennen synnytystä:O Onneks on kaikki valmiina, paitsi tuttipullot on keittämättä. Pitää varmaan keitellä nekin nyt että on valmiina jos tarvii;D Vähän tuntuis siltä että ei tässä enää kauaa mee mutta mistäs sitä tietää...

Hienoa jos tupsahtaisi "esikoinen" tähän helmikuisten ketjuun. Tulisi itsellekin usko siihen, että homma joskus etenee. Mulla oli myös tuollaista supistelua reilusti toista vuorokautta, väli vaihteli neljästä kymmeneenkin minuuttiin, mutta oli napakoita ja säännöllisen pitkiä supistuksia, jotka voimistu hiljalleen. Toisena iltana lähti limatulppa irtoamaan ja vedet meni lopulta napsahtaen. Sen jälkeen kivut olikin sitä luokkaa, että lähdettiin synnärille lupia kyselemättä ja päästiinkin suoraan saliin ja viiden tunnin kuluttua nyytti oli sylissä.

Vähän kuulostaa siltä, että Sirenia pääset kohta työntelemään. Jännää. Kunhan nyt eivät supistukset lopahtaisi... Tai mites se oli, oliko sulla tehty jotain vauvan painoarvioita, ollaanko siellä valmiina tulemaan?

Moikka!
Mun LA siirtyi rakenneultrassa niin että sehän olis jo 30.1. Mutta tällä kaverilla ei tunnu olevan minkäänlaista kiirettä maailmaan. Kohdunsuu 3 cm ja kiinni :(
Mun täytyy sanoa että olisin jo ihan valmis. Mä en saa oikein mitään aikaan, makaan sohvalla ja syön - ja odotan. Odotan. Odotan...
Eilen vuokrasin sen Knocked Up (Paksuna) -leffan, ja voin kyllä suositella sitä kaikille paksunaolijoille. Eihän se mikään varsinainen kulttuuripläjäys ole mutta oikein sopivaa katsottavaa synnyttämäänmenijöille.
Sirenia, pidäthän meidät ajan tasalla - ja kovasti tsemppiä sinulle ja kaikille muillekin ketjussa!

Sirenia, korkkaahan sinä tämä ketju, niin saadaan vauvaputki auki!
Itse kävin tänään äitipolilla ja tämänhetkinen painoarvio oli 3800-4000g ja sainkin ensi tiistaiksi käynnistysajan, onneksi!Kohdunsuu oli 3cm auki , mutta kaulaa oli vielä 1.5cm jäljellä.
Tosi monta synnyttäjää näytti polilla juuri tänään olevan ja kyllä se maha näytti todella suurelta muillakin =)
Nyt väsyttää ihan hirveästi kun viime yönä taas käsi valvotti minua kolmeen asti, taidankin kömpiä pikku päiväunille kun lapset ovat niin rauhassa!
Kuulemisiin!

täällähän alkaa tosissaan tapahtua, ei muuta kuin tsemppiä!! mulla ei oo tullu yhtä ainoota kipeää supparia ja oisin ihan valmis kans synnyttämään, mutta varmaan odotan vielä kk:n.Nämä liitos ja nivuskivut vaan on suoraan h**vetistä..
jännityksellä jään odottamaan vauvauutisia teiltä muilta:)

Wilma, painoarvio oli tiistaina 2.9kg että ihan mukavan kokoinen se jo olis:) Ei onneks mikään jättiläinen! Kohdunkaulaa oli kyllä sillon jäljellä se 3cm ja ei ollu paikat pehmenneetkään.. mutta kyllä nää supparit on varmasti pehmentäneet.

Alkaa nyt jo ihan itteeki jännittään todenteolla! Vaikka voihan ne tosiaan loppuakin ja menee 2 viikkoo yli ja käynnistykseen :D:P

Hui täällähän alkaa tapahtua=) ajatella että kohta se on omalla kohalla=) voisi kyllä mun puolesta jo syntyä, mutta mulla vaan sellanen olo että yli menee niin että pörisee..
vanhassa ketjussa joku kyseli mun verenpaineista (anteeksi kun en jaksa lukea vanhasta ketjusta että kuka kysyjä oli) mutta viimeksi paine oli 116/78. alapaine on aijemmilla kerroilla ollut siinä 60 ja hieman päälle.eikai tuo 78 korkea ole, mutta mulla on myös päänsärkyä ollut ja muutamia kertoja nähnyt mustia palloja.
samaten joku vauvan pulssista puhui. viimeksi vauvan pulssi täälläpäin oli 133..aijemmin on ollut 140-153 välillä, se jäi mua ihmetyttää. mutta ei neuvolassa mitään siihen sanottu.

Voi marjuli minkä kokoinen tenava, hyvä että ryhtyvät käynnistelemään. Tai siis kun painoarvio on vielä painoarvio, jos tuo onkin vielä reippaampi. Hyvä että on kokoa, onpa valmiimpi ja rauhaisampi vauva! Ja onhan sinulla tuo la ihan alkukuusta, joten sopii jo tullakin. Toivotaan, että käynnistys sujuu lähes omalla painollaan. Hassua että ovat vauvat niin eri kokoisia, tämä minun on kilon pienempi, vaikka laskettu aika on vain pari päivää myöhemmin!

Nina84: esikoisen pulssi ainakin "laski" loppua kohti ja ymmärsin sen olevan ihan normaalia, kun tyyppi kasvaa. Ja riippuu tietysti mikä meno siellä on, siis nukkuuko vai jumppaako silloin kun ääniä kuunnellaan.

Alkuperäinen kirjoittaja UUSI KETJU!:
HELMIMAMMAT 2008

Marjuli 29v, la 2.2, neljäs, L-PKS, Kemi, poika tulossa
ki-su , la 3.2
Kirle 31v, la 4.2, toinen ,oulainen
Pia 31v, la 4.2, esikoinen, Jorvi, Espoo
Wilma74, 32v, la 5.2, toinen, Kättäri, Helsinki
Helmipöllö, la 5.2, toinen, TYKS, Turku
jhk 27v, la 8.2, esikoinen, LKS, Rovaniemi, tyttö
sulis, 26 v, la 9.2, esikoinen, NKL, Helsinki
outi 24 v, la 9.2, toinen, NKL, Helsinki
Elina2, 22v, la14.2, esikoinen, TAYS, Tampere
misuli79 28v, la 14.2,toinen, SATKS, Pori
Deina23v, la 16.2, toinen, TAYS, Tampere
Pullahiiri 80, la 16.2, esikoinen, Kättäri, Helsinki
Safiiri 35v, la 24.2, neljäs, KPKS, Kokkola
C81 26v, la 25.2, esikoinen, KOKS, Kotka
tiittus 29v, la 28.2, toinen,SATKS, Pori
Maijustiina 25v., la 29.2, esikoinen, TAYS, Tampere

Täällä vielä yhtenä kappaleena:) supparit on loppuneet melkein kokonaan ja hyvä niin. Tuntuu taas siltä että jaksais jotain muutakin tehdä kun maata sohvalla. Hirmusesti vauva yrittää myllertää mahassa mutta kun ei oikein mahdu. Siispä sattuu ihan hirveesti välillä kun pikku jalat viuhuu kylkiin.

Aikamoinen on marjulin vauvan koko jo! Miehen sisko on kans aina saanu isoja vauvoja ja viimeinen oli sitten jo liki 4,8kg! Painoarvio heitti sitten vaan kilolla... Huhhuh, kamala ois moista mötikkää koittaa punkea alakautta. No, tää olikin sitten lopulta leikattu kun ei muuten tullut ulos.

Sirenia 37+4

Tervehdys.

Mulla oli neuvola tänään ja olipahan taas... voi itku! Eikö neuvolan pitäisi olla paikka josta tullaan hyvällä ja turvallisella mielellä ulos? Mietin että onko vika minussa vai meidän neuvolassa, mutta taas lähdin sieltä pahalla tuulella melkein vedet silmissä. Paino oli noussut liikaa (800 g viime viikosta), täti toteaa että "no sullepa taitaakin ruoka maistua", turvotusta oli lisää, täti toteaa että "sinun pitäisi juoda paljon vettä" (no minä juon ***tti sentään pari litraa joka päivä), ja verenpaine oli ekalla mittauksella liian korkea alapaineen osalta, niinpä täti mittasi uudestaan niin kauan kunnes se alapaine oli 89 - kun 90 olisi se raja-arvo jota ei saisi ylittää. Eli kaikki minuun liittyvä oli jotenkin pielessä, mutta yhtään ainoaa kunnon ohjetta tai toimenpidettä mikään ei aiheuttanut vaan sellaista hymähtelyä vaan. Onneks vauvan sykkeet oli kunnossa, niistä ei ollut urputtamista. Se kysyi multa tänään nyt viidennen kerran minkä kokoinen itse olen ollut kun olen syntynyt.

No joo, varmaan ärsyynnyin vähän turhankin helposti, mutta silti... täällä ei tosiaan tietoakaan synnytystapa-arvioista, painoarviota en olisi saanut ollenkaan ellen olisi sen tapaturman johdosta joutunut käymään ylimääräsessä lääkärintarkastuksessa - ainoa mistä jaksetaan touhottaa on imetyksen ihanuudesta. Enkä edelleenkään tiedä onko vauva kiinnittynyt, mistään tällaisesta kukaan ei ole maininnutkaan.

Anteeksi hemimammat - tuli vähän negasävytteinen viesti.... olo on vaan niin turpea ja väsynyt. Syntyisipä jo pikkuinen maailmaan!

Rollepa, tiedän kyllä tunteen kun neuvolassa aina vaan moititaan ja kritisoidaan, se terkka kenelle oikeasti kuuluisin on juuri sellainen, päätinkin tämän raskauden alussa että jos vain mahdollista niin hänen luonaan en käy ja helpostihan se onnistui terveydenhoitajan vaihto.
Kyllähän se taas pisti vähän miettimään synnytystä tuo painoarvio.Kuopuksen painoksi arviotiin päivää ennen syntymää korkeintaan 3700g ja kun syntyi seuraavana päivänä niin painoa oli 4500g.Eilen painoarvion tehnyt lääkäri on kuitenkin "vanha tekijä" ja jotenkin luotan ettei se kovin paljon tuo arvio heitä.Oli muutenkin ihana kun ei tarvinnut joka asiaa erikseen kysyä vaan hän kertoi hyvin tarkasti havainnoistaan.
Kyllä tässä ajattelin kovasti alkaa saunomaan illalla ja jos tuota miestäkin "käyttäisi hyväksi" jos olisi jotakin apua paikkojen kypsyttelyyn niillä, vaikka lääkäri totesi että periaatteessa voidaan käynnistää synnytys vaikka kalvojen puhkaisulla kun kohdunsuu on 3cm auki ja muutkin synnytykset ovat käynnistyneet vesien menolla, mutta katsotaan tilannetta sitten tiistaina jos ei itsekseen käynnisty ennen sitä.

Koitetaanhan jaksaa loppuunasti, kohtahan niitä nyyttejä alkaa tipahdella helmikuisillekkin!

Oon viime päivinä huomannut, että saan nukuttua paremmin yöllä, jos käytän päivällä ns. lentosukkia. Silloin ei jalkoja särje yöllä, niin ei tarvitse sen takia valvoa. Ajattelin laittaa vinkiksi muille, jos on samaa ongelmaa.
Nyt taidan mennä hetkeksi pakkailemaan sairaalakassia valmiiksi sillä aikaa kun esikoinen nukkuu. En kyllä oikein keksi mitä sinne muuta pitäisi pakata kuin parit imetysliivit ja liivinsuojia. Hammasharja tietty, mutta se pitänee muistaa napata mukaan sitten h-hetkellä. Karkkia ainakin mun on turha pakata, kun syön ne kuitenkin heti. Kirja oli viimeksi mukana, mutta en muista että sitä olisi paljoa tullut luettua. Meilläpäin sairaalasta neuvotaan, ettei synnyttämään mennessä olisi suotavaa ottaa mukaan mitään erityisiä kotiutumisvaatteita vauvalle tai itselle, koska sairaalassa on pienet tilat, niin eivät tahdo ylimääräistä kamaa säilytellä. Ja mies voi tietty ne tuoda sit kun tulee hakemaan, eihän sitä tiedä onko 20 astetta pakkasta vai 5 astetta lämmintä. Itselleni pakkaan kyllä kotona kassiin jo valmiiksi vaatteita, jotka mies saa tuoda sairaalaan sitten, viimeksi nimittäin osasi kyllä tuoda vauvalle kamppeet mutta ei mulle (vaikka erikseen yritin neuvoa)...

rollepa, koita kestää..ei olisi enää pitkä aika vaikka se siltä tuntuukin.Minäkään en tiedä onko vauva kiinnittynyt vai ei..ja välillä tuntui neuvolassa asioidessa ettei ne siellä oikein osaa asioitaan.Ja tuo minusta on kyllä aika törkeää että pitää odottavan äidin mieli pahoittaa ihme kommenteilla, ikään kuin ei helposti muutenkin ota itseensä negatiivisia asioita.
Mutta kyllä tämä tästä, päivä kerrallaan mennään nyt ja kohta se pieni nyytti on vieressä eikä me enää muisteta huonoja neuvolakokemuksia (toivottavasti ainakaan)..
37+6

Moip. mä yhdyn niin tohon Rollepan neuvolavuodatukseen. Mulla meni omaani niin hermo!

Olin nauvolakäynnillä keskiviikkona ja mittas paineet ja katto pissan ja mittas sf mitan. Sano että kaikki ihan ok. No sitten se soitti mulle torstaina että satuin kattomaan sun papereita ja huomasin, että sf mitta ei oo viikossa kasvanu yhtään. Olin, että niin...?? sitte se sano, että tulisitko huomenna että voidan tarkistaa, oonko mitannu väärin. No kävin tänään ja se oli mitannu väärin ja mitta oli kasvanu. Mutta ei kyllä herätä luottamusta tollanen, että eka tutkii ja sanoo et kaikki ok ja sitte soittelee perään että "satuin" kattelee sun papereita..olin aika vähän huolena eilisen illan ku van kelasin, että nyt se on lakannu kasvamasta jne.

Painon noususta mäkin oon saanu kuulla, mutta kun ei tolle turvotukselle mitään voi..älä syö suolaa on kommentti, joo p****le en syökkään. Musta on vähän turha riehua tosta painosta, varsinkaan enää viimesillä viikoilla.

Mä kyselin niitä ninan paineita, mulla ne on pahimmillaan 140 ja 88. Mutta tosiaan vasta kun on 150 tai 95 niin sitten kättäri ottaa tutkittavaksi. No toivon että pysyvät kurissa.

Jännittävää, kun ekat helmisten vauvat on jo ihan tuloillaan :) Tsemppiä Marjulille ja Sirenialle! ja muillekkin tietty jos koitos alkaa :)

Pullahiiri 35+6

tammikuisista tervehdys. pullis80, mulla on ollu sf mitta kolmella edellisellä kerralla sama 31 cm.. siihen ei se neuvolan tätsy sanonu mitään. totes vaan, et joo-o, kyllä se taitaa nyt sitten olla kiinnittynyt, kun ei toi mitta ole kasvanu. mulla on ollu kans inhottavia neuvolakäyntejä, lähinnä lääkärissä käynnit..tutulta siis kuulostaa teidän kaikkien neuvolatilitykset. on se kyllä outoa ja ikävää, että usein sieltä neuvolasta on tosiaan joutunu lähteen kiihtyneen pulssin kera kotiin. toivotaan, että ne neuvolat ei ole yhtä inhottavia kokemuksia sitten vauvan kanssa.. vai saakohan ne siel usein sit aikaan "olen huono äiti fiilikset".. toivottavasti ei.

mut hei, mukavaa odotusta helmikuisille!

37+3

No meile on sattunut hyvä neuvolath, on ihan asiallinen ja pätevä, mutta ei hössötä turhista. Neuvolalääkäristä en paljon perusta, osaaminen tuntuu vähän siltä ja tältä, mutta kyllä se nyt osaa katsoa ne jutut mitä pitääkin. Neuvolatädiltä kysyin viimeksi painosta, jota on nyt tullut ihan siedettävästi, mutta jota on liikaa edellisestä raskaudesta ja hänen kommentti lähinnä oli, että huolehdi siitä sitten joskus kun elämäntilanne on toinen. Että älä hätäile. Mulla kyllä on ollut pissa aina puhdas, verenpaine hyvällä tolalla eikä turvotustakaan ole nyt, joten mitäpä sitä hössöttäisikään. Esikoisesta tuli +20 kiloa odotusaikana ja turvotus oli massiivista, eikä mitään naputtamista kuulunut silloinkaan, vaan pelkkiä ohjeita mitä voisi yrittää tehdä. Sitä paitsi hän opasti jo etukäteen, että jos se turvotus pääsee tulemaan, se ei oikein millään poistu ennen kuin odotus päättyy, joten jos juo nestettä ja välttää suolaa, ei muuta oikein voi tehdä...

Mulla on sf-mitta pysähtynyt 32-33:n kohdalle, siellä se oli esikoisellakin viimeisen kuukauden ja siihen on nyt päädytty jo pari viikkoa sitten, joten se on sitten minun mammamahani koko :). Eipä neuvola siitä olekaan ollut enää kommentoinut, vaikka ei ole kasvanut.

Meillä vauvan syke oli myös nyt laskenut, oli 120-130, kun aiemmin on ollut yli 140 joka kerta. Vaikuttaisiko siihen myös se, että vatsassa ei enää mahdu liikkumaan ja vauva enemmäkseen vain köllöttelee?

Tänään ei ole tullut yhtään supistusta. Ilmeisesti Sireniallakin tilanne rauhoittui... lieneeköhän sittenkin marjuli tämän ketjun ensimmäinen synnyttäjä? Olisin niin valmis laitokselle, mutta ei tästä vielä lähtöä tule. Mies kyllä kävi tankkaamassa autonkin valmiiksi, että ei jäädä puolimatkaan h-hetkellä. Liikuttavaa, kun meiltä tosiaan on se pari kilometriä synnärille :)

Alkuperäinen kirjoittaja kirle:
Alkuperäinen kirjoittaja UUSI KETJU!:
HELMIMAMMAT 2008

Marjuli 30v, la29.1/ 2.2, neljäs, L-PKS, Kemi, poika tulossa
ki-su , la 3.2