Huhtikuulaiset 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huomentapäivää taas :)

Ihanaa, kun alkaa jo monella liikkeet tuntumaan! :D Mie luultavasti tunnen myös liikkeet..vaikea sanoa kun ei ole kokemusta entuudestaan :) Kyllä mä kuitenki melko varma olen, että ne on liikkeitä ja miehelle aina sanon että nyt tuntuu taas se tunne joka ehkä luultavasti on vauvan liike. Se mokoma vielä nauraa mulle, ihan ku muka ite tunnistais liikkeet :P
Käy kyllä vähän sääliksi, kun mies yrittää kokeilla ja kuunnella vauvan liikkeitä, mutta eihän se mitää kuule/tunne :/ menee vielä piitkä aika ennenku se pääsee liikkeet kokemaa, mut on se silti niin sulosta ku yrittää et jos vaikka vähän tuntuis <3 :)

On muuten ihanaa sekin, että pystyn taas kahvia juomaan!! :D Aluksi maistu niin ällöttävän ummehtuneelle et oli pakko lopettaa, mut nyt taas maistuu :)

Taidan tästä lähteä pullan paistoon niin on pullan tuoksua kun mies tulee kotiin :) Voisin ehkäpä kutsua jonkun kaverin päiväkahville :D
heh, huomaa että tänään on taas hyvä päivä :) ja vieläpä vapaapäivä :))

1.4. Timangi, 27v, Helsinki,
5.4. Ipana, 28v, toinen muksu, Kätilöopisto
5.4. Lilja, 21v, esikoinen, KOKS
6.4. Peenu, 26v, esikoinen, Seinäjoen keskussairaala
8.4. mimmi, 24v, esikoinen, OYS
10.4. akiram, 28v, esikoinen, LPKS
11.4. hipsu, 28v, esikoinen, Jorvi
13.4. Sasa, 24v, esikoinen, Satakunnan keskussairaala
14.4. Athene, 28v, esikoinen, KYS
17.4. Annukka, 31v, esikoinen, KOKS
21.4. Sari, 23v, esikoinen,
22.4. satu-täti 27v, 2 lasta, P-KKS
24.4. Molly, 25v, esikoinen, TAYS
26.4. vivi, 37v, neljäs, Jorvi
27.4. aurinko, 28v, esikoinen, OYS
27.4. Tosca, 27v, Vantaa, toinen, Kätilöopisto
28.4 Hannele, 26v, toinen, KYS
29.4. Miuku, 28v, Esikoiset eli kaksoset, Kätilöopisto
30.4. Mustikka ,25v, toinen
30.4. Minnie, 23v, esikoinen, TAYS

1.4. Timangi, 27v, Helsinki,
5.4. Ipana, 28v, toinen muksu, Kätilöopisto
5.4. Lilja, 21v, esikoinen, KOKS
6.4. Peenu, 26v, esikoinen, Seinäjoen keskussairaala
8.4. mimmi, 24v, esikoinen, OYS
10.4. akiram, 28v, esikoinen, LPKS
11.4. hipsu, 28v, esikoinen, Jorvi
13.4. Sasa, 24v, esikoinen, Satakunnan keskussairaala
14.4. Athene, 28v, esikoinen, KYS
17.4. Annukka, 31v, esikoinen, KOKS
21.4. Sari, 23v, esikoinen,
22.4. satu-täti 27v, 2 lasta, P-KKS
24.4. Molly, 25v, esikoinen, TAYS
26.4. vivi, 37v, neljäs, Jorvi
27.4. aurinko, 28v, esikoinen, OYS
27.4. Tosca, 27v, Vantaa, toinen, Kätilöopisto
28.4. Hannele, 26 v, toinen lapsi, esikoinen 7 v.
29.4. Miuku, 28v, Esikoiset eli kaksoset, Kätilöopisto
30.4. Mustikka ,25v, toinen
30.4. Minnie, 23v, esikoinen, TAYS

Lisäsin Hannelen mukaan listaan, toivottavasti kaikki aikaisemmin listassa olleet pysyivät mukana.

Kiva, että löytyi joku muukin Kysissä synnyttäjä. Minä kun jo luulin, että Kysin synnäri on varattu huhtikuuksi vain minua varten ;) Hannele varmaan voit kertoa kokemuksiasi Kysistä synnytyspaikkana?

Tänne ei ihmeempiä. Vauvan liikkeitä en tunne vielä, mutta odotellaan... ihanaa, että on viikonloppu tulossa! Saa nukkua pitkään ja viettää rauhassa aikaa miehen kanssa. Jotain hyvää ruokaa pitää tänään laittaa, nam...

Moi vaan kaikki!

Nostellaas taas tätä ketjua pöljillä kysymyksillä...;)

Olen tässä muutaman päivän jo harmitellut ja ihmetellyt koskahan masu alkaisi jotenkin näkymään ja koska voin tuntea vauvan liikkeet. Välillä olen tuntevinani hassua ""pulputusta"" ja kutinaa masussa, mutta en tiedä onko se pikkukaveri vai vaan suolisto joka mölisee. varmaan vaan suolisto, mutta kiinnitän siihen nyt eri tavalla huomiota kuin normaalitilassa. Tuntuu niin oudolta kun monissa oppaissa sanotaan että esikoista odottaessa liikkeitä ei tunne ennen rv 20. Täällä näköjään olette jo jotkut tunteneet vauvan vaikka ette ole vielä viikolla 20? Miltä ekat liikkeet tuntuvat jos niitä nyt pystyy kuvailemaan?

Mua myös jopa ärsyttää kun maha on litteä edelleen, jotain kasvun merkkejä toivoisi olevan!!! Kaveritkin kyselevät että näytäs jo onko masu kasvanut...Luulin että mulla se näkyisi jo aikaisin kun olen vartaloltani niin hoikka, mutta sepä oli näköjään väärä luulo. Viime viikolla oli ultra ja tällä viikolla kuunneltiin sykeääniä (oli 150-160), joten uskottavahan se on että joku pikkutyyppi sisälläni kasvaa ;)

Mukavaa viikonloppua!

Mulla tuntui eilen tosiaan ekan kerran liikehdintää. Se oli vähän niin kuin ois kuulakärkikynän kärjellä piirretty vatsan sisäpuolelta. Välillä se tuntui voimakkaampana ja välillä vähemmän. Tänään tuntui vaan ihan hetkellisesti. Aluksi kun en keksinyt, että se on tosiaan sitä vauvojen melskaamista, niin se tuntui jopa vähän epämiellyttävältä. Tai oisko ollut että säikähdin, kun en tiennyt mistä oli kyse. Joka tapauksessa tuntuu navasta alaviistoon viitisen senttiä sivuille päin.

Mua kyllä välillä suorastaan naurattaa tää vatsan koko. Vielä elokuussa korkein kohta vatsassa oli noi sivuluut lantion seudulla. Nyt niitä luita hädin tuskin näkee ja maha on ihan pallo.

Luin jostain sivuilta, että näillä viikoilla ""voit tuntea kohdun yläreunan n. 5-7cm napasi alapuolella"". Hohhoijaa, tunnen kohdun kyllä jo tuossa navan korkeudella ellen korkeammallakin :)

Heip. Mulla on tällä viikolla alkanut vatsa kohoamaan, alkaa olla jo pientä paniikkia työvaatteiden kanssa ja olen huomannut et ihmiset alkaa katsomaan keskivartaloa. Mä puolestani toivoin, ettei näkyisi vielä pitkään aikaan ja pärjäisin ns omilla vaatteilla. Siistit työvaatteet on kyl kiven alla ja vaihtoehdot vähissä. Mut ei auta... Onneks häämekko on empirelinjainen joten piiloutunee sinne vielä parin viikon kuluttua... ;) Liikkeet hukassa mullakin. Pari viikkoa sitten tunsin useana päivänä pientä elämää, mut nyt ei mitään. Kai me kymmenen viikon päästä aletaan valittamaan kun niin ahkerasti meitä potkitaan... Hyvää viikonloppua kaikille!

Iltaa :)

Mä olen Molly kyllä kuvitellu ihan hyvillä mielin,että ne semmoset pulputukset on ollu liikkeitä. :) Mä luulen, että tuo vko 20 on semmonen ""turvallinen"" määrä laittaa noihin opuksiin, koska yksilöllistähän tuokin on ja jos oppaassa sanottaisiin että liikkeet alkavat tuntumaan esim. vkolla 16, olisi monta huolestunutta odottajaa vkolla 16..
Olen myös ajatellut, että koska nuo tuommoset pulputukset ovat vasta nyt alkaneet (yritysvaiheessa kyllä tutkaili niiin tarkkaan tuntemukset ja silloin en tuommoista tuntenut:) niin ne ei voi olla mitään muutakaan :)
Ja tuskin on niin vaarallista ajatella niitä liikkeiksi vaikka ne ei niitä olisikaan :D

Oletko Molly tietoinen onko sulla taaksepäin kallistunut kohtu? Sehän mun ymmärtääkseni voi vaikuttaa mahan kasvuun..

Jooh, mulla on kauhean tylsää..mies lähti taas töihin, oli jopa pari tuntia kotona :( Mutta semmosta tämä on..huomenna se onneksi on koko päivän kotona ja illalla vasta lähtee ja tulee sitten taas yöllä.. :)

Hyviä viikonloppuja kaikille!! :)

Semmostahan mun piti kysyä, että kuinka moni meinaa kysyä/haluaisi tietää sukupuolen jos se kerrotaan?

Olikohan tämä keskustelu jo? hmm..*raapii päätään*
Noh..jos tämä on jo käyty läpi ei tarvitse vastata :D

Pikainen viesti minultakin! Tokassa neuvolassa kävin tiistaina ja vaavilla kaikki hyvin, otaksun. Myöskin mun mitattavat asiat oli kohdallaan. Paino pysynyt vielä ihan samana. (Vaikka en kyllä tajua, että miten, koska tuntemattomatkin alkaa jo onnittelemaan kadulla.) Näyttää ihan hupsulta, kun muuten on hoikka vartalo ja vatsan kohdalla puolipallo. Tänään on ollut jotenkin känkkäränkkä fiilis. Poikaystävän seitsemän vuotias pikkuveli on rasittavan mustasukkainen tulevasta vauvasta, enkä ollut osannut varautua moiseen. (Ottaa kuulemma päähän, kun tuleva ""kakara"" saa sitten kutsua poikaystävääni isäksi.) Pystyn järjellä tämän ymmärtämään, mutta tosi vaikea suhtautua kypsästi, kun itseäkin kiukuttaa. ;) Yritän kyllä. Jotenkin en olisi halunnut mitään lisäharmia, kun muutenkin on välillä mieli apeana ja ahdistaa tuleva. Onko aikaa enää ikinä tehdä mitään omia juttuja saati viettää romanttisia illallisia... Me ei muuten haluta sukupuolta kurkkia, tervetuloa kumpi vaan! Taidan olla tässä joukossa poikkeus, kun neuvolassa käynti on ihan yhtä ja sama kuin pakollinen lääkärikäynti ja sydänäänten kuuntelu, kuin verenpaineen mittaus. Kun mikään ei tunnu miltään. *huoh* Tietysti siitä pitää sitten potea huonoa omaatuntoa. Mä taidan käydä nyt uinumaan, toivoen, että huomenna olisi iloisempi olo. Tässäpä tätä raskauden nurjaa puolta välillä. Tsemppiä kaikille!

En kyllä tiedä onko taakse- vai eteenpäin kallistunut kohtu, lääkäri ei sanonut mitään kun olin tällä viikolla tutkimuksessa. Mua rupes naurattaan kun jo mittasi fundus-mittaa vaikka mulla tosiaan sama maha kuin aina. Sanoi myös että ihan normaalia ettei maha vielä näy. Mutta silti ärsyttää! Viime yönäkin näin unta että mulla oli jo pyöristynyt söpö masu ja kun heräsin pettymys oli suuri kun masua ei ollutkaan;) Mutta ihan totta, ennemmin tai myöhemminhän se kasvaa ja sit varmasti me kaikki tuskaillaan elefanttioloa.

Miuku sulla varmasti on ihan normalia että masu kasvaa nopeammin, onhan sulla tuplana vauvojakin;) Ja siksi ehkä tunnet liikkeetkin jo kun liikehtijöitä on kaksi?

Me ei haluta kysyä sukupuolta etukäteen. Ja koska Treella saa vain sen yhden ultran, joka mulla oli jo, voi olla ettei tarvetta ultraan enää ole jolloin sukupuolta ei edes pysty selvittämään.

Yritän taas muutaman rivin saada aikaiseksi...aika hiljaiseloa on tullut vietettyä.

Noista liikkeistä sen verran, että esikoista odottaessa tunsin ensimmäiset liikkeet joskus 19 rv:n tietämissä, toista odottaessa hieman aikasemmin, ja tämä on kyllä vauhdikas kaveri. Ensimmäiset liikkeet tuntuivat reilu 1½ viikoa sitten, ja tänään siis rv 15 täynnä. Aluksi en ollut uskoa todeksi liikkeitä, tuntuivathan ne niin aikaisin, mutta eipä noista ole voinut erehtyä...iltaisin kun asettuu pitkälleen, niin jytä alkaa =) Voi sanoa, että odotus alkaa nyt maistua ihanalta, ja keskenmenon aiheuttamat painajaiset väistyä pikkuhiljaa taka-alalle.

Meillä onkin seuraava neuvola torstaina, isännä kanssa päätettiin kahdestaan sinne mennä. Päästään veitikkaa ihailemaan, ja ne maagiset ensimmäiset sydänäänet kuuntelemaan.
On muutenkin ihanat tuulet puhallelleet viime päivinä...tarkoitus olisi ottaa selvää vihkimisestä maistraatissa, jos tässä 11 yhteisen vuoden jälkeen viimein sen viimeisen sinetin ottaisi. Kirkkohäitä ei edes haluta ajatella vaihtoehtona, mutta saadaampahan pieni ja intiimi tilaisuus jos ja kun tuonne asti päästään.

Lilja kyseli haluaako kuka tietää sukupuolen etukäteen. Me ajateltiin tuolta terveydenhoitajalta kysellä, josko pystyisi sykkeen perusteella kertomaan kumpi on tulossa. Niin tehtiin nuorimmaistakin odottaessa. Ei sillä, että sillä mitään merkitystä olisi, mutta ihan kiva se on etukäteen tietää...ja voihan olla että mieli tässä vielä muuttuu ja pidetään jännitys loppuun asti...vaikka minulla omat ennakkoaavistukset onkin raskausoireiden myötä ;)

Hei Athene!
Minulle ainakin jäi kysin synnäristä tosi positiivinen kuva, vaikka etukäteen peloteltiinkin. Esikoisen synnytys ei ollut mitään nopeimpia ja lopulta päädyttiin imukupin käyttöön. Kuitenkin tunsin olevani koko ajan osaavissa käsissä ja toivomukseni otettiin ""tosissaan"". Osastolla kylläkin vuodattelin kyyneleitä yhden vanhan kätilön takia :(
Siellä henkilökuntaan tuntui kuuluvan hyvinkin erilaisia persoonia...
Hyvillä mielin vaan kysiin synnyttämään! Minä se epäilen että menen sinne vasta toukokuun puolella, kun tuo laskettu aika on niin loppukuusta. Saa nähdä!
Hyvää odotusta! =)

17+0

uusi viikko ja toivotaan jotta parempi kuin edellinen....neuvolassa kävin kuuntelee sydänäänet hyvin kuullu vaavilla kaikki ....ok

lauantaina kävin päivystyksessä...vuotoa ja mahakipua...mutta kaikki oli ok...lepoa ja yhdyntäkieltoa.......no sitä yhdyntää muutenkaan kovin olla harrastettu....jotta ihan sama..kunhan vaavilla kaikki ok...

masu kasvaa jee..ja vaavi kutittelee sillon tällön.....kyllä se tästä..ukko saa nyt mua palvella....katotaan koska hukun paskaan ku ukon harteilla toi siivoaminen nykyään.....mutta mutta...tämmöstänyt........

Hui kun nuo viikot kuluu. Nyt kun katsoo taaksepäin, niin tuntuu, että alkuraskaus meni päivä kerrallaan jännittäessä ja nyt vastä pystyy ottamaan rennosti ja jo vain aika rientää.

Uskaltauduin lauantaina miehen kanssa pistäytymään baarissa. Mieheni kamu pyörittää lauantaisin yhtä klubia ja koska paikka oli pieni ja tiesin, että siellä on paljon kavereita tukena ja turvana, niin uskalsin lähteä. Kovasti vieraat ihmiset tuijottelivat, mutta kukaan ei tullut kommentoimaan mahaani. (olen joiltakin kavereilta kuullut, että jos raskaana ollessa erehtyy baariin, niin voi tulla aika tylyäkin kommenttia). Join tyytyväisenä limua pillillä ja retkotin nojatuolissa. Ja ylitin itseni kun en ole varmaan kolmeen kuukauteen valvonut yli puolen yön :)
Oli kyllä virkistävää käydä ihmisten ilmoilla ja varsinkin huomata, ettei menetä yhtään mitään vaikka nykyään nyhvää viikonloppuillat kotona.
No, tulihan käytyä, kun ei tiedä milloin miehen kanssa kaksistaan päästään ulkoilemaan seuraavan kerran.

Kiva kuulla akiram, että sulla on asiat järjestyneet miehen kanssa parempaan päin :)

Massu kasvaa ja liikkuminen vahvistuu koko ajan. :) Ensi viikolla on taas neuvola. Musta tuntuu, että siellä saa juosta yhtenään. Aika kuluu niin tajuttoman nopeasti...

Minäkin olin pitkästä aikaa perjantai-iltana liikenteessä. Kaverillani oli polttarit ja lupasin olla kuskina. Nooh, kolmen aikaan kuljetin naiset kotiin mukavan illan päätteeksi ja pääsin itsekin nukkumaan. Seuraavana aamuna piti nousta kuitenkin aikaisin, joten yöunet jäi tosi lyhyeksi. Lauantai menikin sitten täysin torkkuessa. Ei sitä jaksa niinkuin ennen, mutta ei kyllä haittaa. Onpa sitä ehtiny paljon kulkea ja riekkua eri paikoissa. Näin on hyvä! :)

Minä olen voinut koko raskauden ajan fyysisesti todella hyvin. Mutta mielialat heittelee välillä tosi paljon. Itku tulee ihan turhista asioista ja jälkeenpäin suorastaan asia naurattaa. Miten teillä muilla?

Mäkin kävin kokeilemassa baaria lauantai-iltana, mutta eipä tarvi mennä toista kertaa. Tuntu ettei happi kulje yhtään vaikka olinkin savuttomien puolella. No enpä mä ennen raskauttakaan kovin montaa kertaa vuodessa baarissa käynyt, joten ei tunnu yhtään pahalta viettää lauantai-iltoja kotisohvalla:)

Kyllä mullakin mielialat vaihtelee aika rankasti välillä. Ja uus juttu on nää hepulikohtaukset eli nauran niin voimakkaasti että samalla tulee itku. Aikas sekopäistä. Mies nauraa mua aina sillon kun mä en pysty edes lopettaan sitä itkun ja naurun sekoitusta. Ja sit monet telkkariohjelmat laittaa mielen aika herkäksi.

moikkis vaan!
Eipä oo aikoihin tullu kirjoteltua. Mäkin kävin lauantaina kamujen kanssa baarissa, mutta kyllä taas huomas ettei enää nappaa. Aikasemmin oon ollu aika bilehile ja aattelinki ennen raskautta, et vois olla vaikee luopua biletyksestä, mutta yllättävän helppoo on ollu. Ensinnäkää ei jaksa ku alkaa nukuttaa jo puolen yön aikaa ja toiseksi ei jaksa yhtää kattoo kännisiä ihmisiä ja kuunnella möykkää.. Niin se vaan ihminen muuttuu :)
Huomenna on taas neuvola ja jo innolla oottelen et pääsee taas kuuleen sydänäänet. Muute oon voinu hyvin, nyt viime aikoina on alkanu öisin oleen rinnat tosi kipeet. Pakko nukkuu jossai topissa tai muussa joka tukee. Tuntuu niin raskaalle, jos ei oo rintsikoita tai mitää yöllä. Kuppikoko ei oo toistaseksi kasvanu ku yhdellä ja toivon et siihe jää..
Välillä kyllä tää odottajan aika tuntuu niin pitkälle, vaikka toisaalta aika meneeki nopeesti. Vielä pari viikkoo niin alkais kunnolla liikkeet tuntuun.
Onko muute vinkkejä mistä sais pääkaupunkiseudulla kohtuuhintasia vaunuja?Tuntuu et nois pienemmis putiikeos on niin tähtitieteellisis hinnoissa..

Mä olen kanssa jo alustavasti tutkaillu noita vaunuja. 74cm on kapeimmat kaksosrattaat, jotka olen kotimaan markkinoilta löytänyt ja yllätys yllätys, ne on myös ne kaikkein kalleimmat. Pitäisi mahtua julkisiin kulkuneuvoihin niiden kanssa, nimittäin.

Ajattelin kyllä, että kun vauvat syntyvät (toivottavasti) keväällä, niin voisi hankkia sellaiset vähän heppoisammatkin vaunut. Meinaan kun ei tarvitse yleensä toukokuussa umpihangessa kulkea. Netin kautta löysin useita sivuja ruotsista, saksasta ja briteistä, joista sais esim McLaren-merkkisiä rattaita tosi edullisesti. McLareneista haaveilen kun ne on tosi kevyet ja ne saa pieneen tilaan taiteltua. Kamulla on sellaiset ja ne on kyllä näppärät. No, jää nähtäväksi.
Oon kyllä laskeskellut sen varaan, että tulevat isovanhemmat saattaisivat sponsoroida vaunut. Ne on kaikki neljä olleet tosi polleina, kun on tulossa ekat lapsenlapset :)

Nyt on ollut sellaista aallonpohjaa tunnepuolella. Masu on ja kasvaa, mutta silti tulee välillä outo tunne, että onkohan siellä ketään ja onkohan niillä kaikki hyvin. Alkuraskauden oireet alkaa olla ohi, mutta vielä ei tunnu jatkuvaa liikehdintää, mikä koko ajan muistuttaisi.

Ainiin ja kävin itselleni etsimässä yksiin juhliin vaatetta ja kaupassa oli suht isot sovituskopit. Näin itseni vahingossa sivuprofiilista ja mietin, että ollaanpas siellä raskaana. ja sitten tajusin, että ainiin se oon minä itse yksin tässä kopissa :) Ei oikein tää uusi olemus tunnu vielä omalta.

hei vaan taas! :)

Tulin nostelemaan, kun vasta toiselta sivulta löysin meidät.

Alkaa ilmeisesti monelta pahat olot ja muut helpottamaan? Täälläkin alkaa olla jo mukava olo ja raskaudesta alkaa jo nauttia :)

On muuten kumma, miten nopeasti tulee paha olo, jos on nälkä..Ennen saatto menä pitkiäki välejä ku oli syömättä, nykyää tulee tosi nopeasti paha olo..heh, aika vaativa kaveri tuolla, nälkä koko ajan (tullu isäänsä ;)

jännää, enää muutama päivä ultraan! :D saa nähä pysyykö laskettu aika huhtikuun puolella. Tuntuu muutenki, että aika on mennyt tosi nopeasti. Nyt jo 19. viikko meneillää..

joo..eipä taaskaa mitää asiaa ole kummemmin..kuhan nostelen meitä :)

Kertoilempa pikaisesti neuvolakuulumiset...

Oli aivan järisyttävän ihanaa kuulla sydänäänet, jotenkin tuntuu, että nyt niitä odotti vielä enemmän kuin edellisten raskauksie aikana (pieni pelko keskenmenosta on ollut kokoajan takaraivossa). Ultralla myös katsottiin, nyt kun mieskin oli mukana. Kovastihan masuasukki on kasvanutkin 4 viikon aikana, ja mahotonta meuhaamista tuolla masussa pitää...harmi vaan kun kaikkia liikkeitä ei vielä tunne.
Miehelle tämä oli sellainen totuuden hetki, nyt tämäkin raskaus alkoi varmasti tuntua todelliselta myös hänen mielessään =)
Paino ei ollu noussut yhtään, mikä tuntui aika uskomattomalta. Mutta ihanaa, että tässä vaiheessa on vasta kilon verran tullut lisää.

4 viikon päästä olisi seuraava neuvola, ja 5 viikon päästä se rakenneultra äitiyspolilla. Joten eipä tässä muuta, kuin kasvatellaan taas masuasukkia, ja odotellaan viikkojen kulumista =)