Huuliherbes ja seinä vuosi kalenteri ja monta muuta kielikukkasta...

Mun mielestä on helvetin keskenkasvuista syytellä koululaitosta siitä jos lapsi on huono koulussa, puhumattakaan siitä jos ei edes aikuisena osaa kirjoittaa kunnolla. Kumma kyllä joka luokalta löytyy myös niitä priimuksia ja lisäksi aimo kourallinen niitä jotka ovat oppineet ainakin perustiedot ja -taidot. Eiköhän näiden kirjoitus- ja laskutaidottomien olisi aika katsoa peiliin, eikä vielä vuosikymmenien jälkeen selitellä että "joo mutku mulla oli niin huono maikka". No jos vaikka oikeasti olikin, niin mitä väliä? Lue kirjoista ja opettele itse, ei se opettaja kenenkään puolesta voi asioita oppia.

Minua ärsyttävät aloitukset: "Kauan kestää, että Panadol alkaa vaikuttaa", "Monet talvikengät teidän lapsilla on". Nykyään monet kirjoittavat tahallaan jollain lailla väärin tai puhekielisesti, mutta mahtavatko monetkaan enää tajuta, että tuollaiset "kysymykset" eivät ole oikein? Tekisi mieli vastata tuollaisiin: "Kauan!" tai "Näin on!".

[QUOTE="ellu";22485562]Mun mielestä on helvetin keskenkasvuista syytellä koululaitosta siitä jos lapsi on huono koulussa, puhumattakaan siitä jos ei edes aikuisena osaa kirjoittaa kunnolla. Kumma kyllä joka luokalta löytyy myös niitä priimuksia ja lisäksi aimo kourallinen niitä jotka ovat oppineet ainakin perustiedot ja -taidot. Eiköhän näiden kirjoitus- ja laskutaidottomien olisi aika katsoa peiliin, eikä vielä vuosikymmenien jälkeen selitellä että "joo mutku mulla oli niin huono maikka". No jos vaikka oikeasti olikin, niin mitä väliä? Lue kirjoista ja opettele itse, ei se opettaja kenenkään puolesta voi asioita oppia.[/QUOTE]

Omista ansiottumuuksista kouluaineissa en syytä opettajia, joskin kuitenkin totean, että vaikkei oppilaitten oppimattomuudesta voi yksiselitteisesti opettajia syyttää- vaan vastuu on toki oppijalla ( ja tämän vanhemilla) itselläänkin- voinee kai sen tosiasian tunnustaa, että opettajakin voi olla soveltumaton alalleen tai ns. huono opettaja. Tai ainakin asian voi kääntää siten, että jos opettaja on hyvä ja taitava työssään - voi se edesauttaa oppilaita hyvien oppimistulosten saavuttamisessa.

Mä ainakin teen yhdyssanavirheitä kirjoittaessani nopeasti. Tälläisellä keskustelupalstalla en niin välitä tsekata kirjoitanko kaikki asiat oikein vaiko en. Ja on mulla jonkin asteinen lukihäiriökin, se koskee tiettyjä vokaalipareja, eli kirjoitan ne väärin ja lukiessa jälkeen päin näen, että hupsista, mutta kirjoittaessa en aina hahmota, kummin päin ne vokaalit pitää laittaa. On siis aidosti minulle vaikeaa.

Mun mielestäni taas kaikkien aikuisten ihmisten pitäisi osata esim. prosenttilaskua. Yleissivistykseen pitäisi kuulua monen muunkin asian. Ja välillä mun on tosi vaikea tajuta, miten ihmiset eivät hahmota loogisia syy- ja seuraussuhteita, tai esim. todennäköisyyslaskentaa. Minulle nuo asiat, kun ovat helpompia kuin yhdyssanat, joiden kohdalla joutuu joskus tapailemaan adjektiivin kanssa, ja sovittelemaan, onko joku sana yhdyssana vai ei.

Meillä jokaisella on omat vahvuutemme ja heikkoutemme ja varmasti ne vahvuudet ovat vaikuttaneet myös ammattivalintoihin.

Minä en usko sitä, että huono äidinkielentaito olisi ensisijaisesti huonosta opettajasta tai oppilaan laiskuudesta johtuvaa. Veikkaisin että se on kodin perintöä tai geeneistä kiinni ja jos on saanut huonot lähtökohdat, vaatii niin kovaa työtä paikata tilanne koulussa, etteivät läheskään kaikki siihen pysty. Ainakin se mitä olen seurannut omia sukulaisiani, sekä nuoria että vanhoja, kaikki osaavat kirjoittaa jokseenkin moitteettomasti (facebookissakin nuoret käyttävät hyvää kieltä). Meillä kotona luettiin paljon ja molemmat vanhemmat kirjoittavat mielestäni täydellistä suomenkieltä ja välillä ruokapöydässäkin keskusteltiin jostain oikeinkirjoitusongelmista ihan huvin päiten. Tilanne on varmaan ihan erilainen, jos vanhemmat eivät lue muuta kuin iltapäivälehtiä ja lapsillekaan ei lueta kirjoja.

Alkuperäinen kirjoittaja melko hyvä kieli;22485806:
Minä en usko sitä, että huono äidinkielentaito olisi ensisijaisesti huonosta opettajasta tai oppilaan laiskuudesta johtuvaa. Veikkaisin että se on kodin perintöä tai geeneistä kiinni ja jos on saanut huonot lähtökohdat, vaatii niin kovaa työtä paikata tilanne koulussa, etteivät läheskään kaikki siihen pysty. Ainakin se mitä olen seurannut omia sukulaisiani, sekä nuoria että vanhoja, kaikki osaavat kirjoittaa jokseenkin moitteettomasti (facebookissakin nuoret käyttävät hyvää kieltä). Meillä kotona luettiin paljon ja molemmat vanhemmat kirjoittavat mielestäni täydellistä suomenkieltä ja välillä ruokapöydässäkin keskusteltiin jostain oikeinkirjoitusongelmista ihan huvin päiten. Tilanne on varmaan ihan erilainen, jos vanhemmat eivät lue muuta kuin iltapäivälehtiä ja lapsillekaan ei lueta kirjoja.

Tuo on kyllä totta. Harvalla kyse on esim. lahjakkuuden puutteesta, perussäännöt oppii, jos on halua opetella. Ja se halu on asia, joka useimmiten omaksutaan kotoa.

P.S. äidinkielen taito, ei äidinkielentaito ja suomen kieltä, ei suomenkieltä. Pilkkuvirheet olkoot tällä kertaa, onhan perjantai ;)

Viimeksi muokattu:
En osaa kirjoittaa oikein aina ja kaikkialla. Jos jonkun sanan osaa, sen osaa aina? Mitä vittua, eikö kukaan ikinä koskaan kirjoita väärin?

Joku taas ei osaa kieliä, mutta en minä sillekään nauramaan menisi. Onhan sitä koulussa opetettu, ruotsia ja englantia ja sitten joku aikuinen ihminen ei osaa. Ai niin sä olit opettaja vielä? Huh.

Entäs sitten ne, jotka tykkää orgideoista? Ja noilla depit-korteilla niitä ostelee. Ketä tietää nää tollaset ja sit ne ketkä asuu oma koti taloissa mut ei enään ku alko opiskeliaks vaik ei osaa ees väli merkkejä ja oikein kirjotus juttuja ??? !

Huono kieli on merkki viitseliäisyyden puutteesta, kielen jatkuvasta rappeutumisesta ja sen hyväksymisestä. Opetuksen tasoon en osaa ottaa kantaa, mutta totuus on se, että jos ei ole kiinnostusta, ei opi sitäkään vähää. Tosin tapaan paljon noin nelikymppisiä hyväpalkkaisia tyyppejä, jotka kirjoittavat huonommin kuin moni keskenkasvuinen.

En osaa kirjoittaa oikein aina ja kaikkialla. Jos jonkun sanan osaa, sen osaa aina? Mitä vittua, eikö kukaan ikinä koskaan kirjoita väärin?

Joku taas ei osaa kieliä, mutta en minä sillekään nauramaan menisi. Onhan sitä koulussa opetettu, ruotsia ja englantia ja sitten joku aikuinen ihminen ei osaa. Ai niin sä olit opettaja vielä? Huh.

Jos tietää, että lumiukko kirjoitetaan yhteen, sitä ei kirjoita toistuvasti, että lumi ukko. Ihan sama se on vieraiden kielten kanssa: kun oppii esim. jonkin fraasin, sitäkin osaa käyttää aina oikein.

Omista ansiottumuuksista kouluaineissa en syytä opettajia, joskin kuitenkin totean, että vaikkei oppilaitten oppimattomuudesta voi yksiselitteisesti opettajia syyttää- vaan vastuu on toki oppijalla ( ja tämän vanhemilla) itselläänkin- voinee kai sen tosiasian tunnustaa, että opettajakin voi olla soveltumaton alalleen tai ns. huono opettaja. Tai ainakin asian voi kääntää siten, että jos opettaja on hyvä ja taitava työssään - voi se edesauttaa oppilaita hyvien oppimistulosten saavuttamisessa.

Ja on myös paljon sellaisia tapauksia että oppimisvaikeuksiin ei kiinnitetä huomioita. Joku saa porskuttaa läpi peruskoulun niin, että joistain aineista on arvosana 5 tai 6. Kunhan nyt jotenkin suorittaa, eikä luokalleen jää :/ Mistä se johtuu?

Jos tietää, että lumiukko kirjoitetaan yhteen, sitä ei kirjoita toistuvasti, että lumi ukko. Ihan sama se on vieraiden kielten kanssa: kun oppii esim. jonkin fraasin, sitäkin osaa käyttää aina oikein.

Entä jos ei opi? Tulee neiti opettaja ja naureskelee?

Minua ei haittaa virheet kirjoituksissa tai se, että joku ei osaakaan prosenttilaskuja heti lonkalta. Se melkein raivostuttaa että on tämäkin maa on pullollaan sinunkaltaisia ihmisiä... juu, osaat ehkä kirjoittaa (aika monta typoa olen sinunkin teksteistäsi huomannut) mutta siinäpä se.

Kokemuksesta voin sanoa, että opetuksen taso on OK, mutta tuntimäärään nähden sisältöä on aivan liikaa. Monissa maissa äidinkielen ja kirjallisuude oppiaineiden sisällöt on jaettu erillisiksi oppiaineiksi. Silloin opetuksessa ehditään keskittyä asioihin paremmin. Nyt räävitään sinne tänne. Lisäksi opetusta rassaa kotien suunnalta tuleva paine - opetuksen pitäisi olla viihdyttävää ja helppoa.

Ja on myös paljon sellaisia tapauksia että oppimisvaikeuksiin ei kiinnitetä huomioita. Joku saa porskuttaa läpi peruskoulun niin, että joistain aineista on arvosana 5 tai 6. Kunhan nyt jotenkin suorittaa, eikä luokalleen jää :/ Mistä se johtuu?

Ei päde kaikkiin tapauksiin, mutta itse olen tärmännyt liian usein tapauksiin, että kotoa torpataan kaikki tukitoimet, koska on muka noloa jos lapsi joutuu erityisopetuksen piiriin.

Entä jos ei opi? Tulee neiti opettaja ja naureskelee?

Minua ei haittaa virheet kirjoituksissa tai se, että joku ei osaakaan prosenttilaskuja heti lonkalta. Se melkein raivostuttaa että on tämäkin maa on pullollaan sinunkaltaisia ihmisiä... juu, osaat ehkä kirjoittaa (aika monta typoa olen sinunkin teksteistäsi huomannut) mutta siinäpä se.

Tässä ei nyt kukaan sormella ketään osoittanut. Joskus on ihan kiva hupsutella, löysää vähän pipoa. Eri asia olisi jos jotakuta tiettyä pilkattaisiin. Ja sitäkin on tällä palstalla nähty useammin kuin kerran, ja yleensä se on aina tietty nimimerkki mitä muut nimimerkit (ei Rieputarallaa) pilkkaavat oikeinkirjoituksesta. Kukaan ei silloin käy häntä puolustamaan vaan pikemminkin kaikki lähtevät mukaan..

Mä pyri aina kirjottamaan esim. yhdyssanat oikein ja käsittääkseni ne suht hyvin osaankin, mutta joskus tulee sitten semmosia sanoja eteen, ettei ole harmainta aavistusta kirjotetaanko yhteen vai erikseen. Sekin on tullut huomattua, että pilkutus on nykyään mulle haastavampaa kun kouluaikoina, mä en muista niitä sääntöjä enää niin hyvin...

Yhteistyössä