Huuliherbes ja seinä vuosi kalenteri ja monta muuta kielikukkasta...

En ymmärrä, mihin katoaa se ala-asteikäisellä oleva "luontainen halu oppia"? Jos jollakulla on sellainen, säilyy se läpi elämän. Kaikilla lapsilla ei ole koskaan.

[QUOTE="vieras";22491275]Vain suomalaiset pallinaamat valittaa kielioppivirheistä juoruilupalstalla. Onneksi teistä on toisillenne seuraa.[/QUOTE]

Todista väitteesi!
Musta tuntuu, että vastaavia keskusteluja löytyy ihan mistäpäin maailmaa tahansa keskustelupalstoilla.

joo kiireessä tuon kirjoittelin...anteeksi vaan jos se jotakuta häiritsee :( Eiköhän täällä ole kuitenkin tärkeintä että ymmärretään toisiamme?

En ymmärrä, mihin katoaa se ala-asteikäisellä oleva "luontainen halu oppia"? Jos jollakulla on sellainen, säilyy se läpi elämän. Kaikilla lapsilla ei ole koskaan.

Oletko sä oikeasti opettaja?
Eihän se halu mihinkään katoa, se vain hieman latistuu tässä koulutusoravanpyörässä. Kun kaikille opetetaan kaikkea, on jotkut asiat vähemmän mielenkiintoisia kuin toiset.
Kyllä useimmilla lapsilla on luontainen halu oppia. Se vaan saatetaan latistaa jo ekassa kyselyiässä, kun vanhemmat eivät vastaa lapsen kysymyksiin tai osoittavat niiden olevan omasta mielestään tyhmiä tai omituisia.
Osalla on myös vaikeuksia oppia, jolloin koulun etenemistahti on liian kova ja innostus uuden oppimiseen menee. Kun ei ole aikaa konstruoida asioita omassa tahdissa ei uutta pysty oppimaan kun pohjassa on aukkoja ja näin innostus häviää.

[QUOTE="ellu";22485428]Mun mielestä noi typerät kirjoitusvirheet on just tämän palstan parasta antia. Ihanaa, kun saa aina nauraa sydämensä kyllyydestä :D Ja jotkut sanonnat tulee jopa otettua omaan käyttöön vitsinä :D Toki yhdyssanavirheitä tms. toivois kyllä näkevänsä huomattavasti vähemmän, välillä meinaa mennä usko ihmiskuntaan...![/QUOTE]

Mä on ikinä voi unohtaa linqvistin hihvejä, se on jäänyt täältä palstalta meidän perheen käyttöön :D Ja sit se iänikuinen gollece.......

...on taas tänään nähty. Miten voi olla mahdollista, että aikuiset ihmiset ei osaa kirjoittaa?

Typot ymmärrän, mutta nämä tällaiset - ei hitto sentään :laugh: :laugh: :laugh:. Ja ihan turha tulla sanomaan, että tää on vaan keskustelupalsta. Mä TIEDÄN, että jos jonkun sanan osaa kirjoittaa oikein, sitä ei kirjoita väärin edes täällä.

Peesaan sanasta sanaan Riepua. Itseäni vituttaa ihan suunnattomasti opiskeliat, posti laatikot ja hiattomat paidat.
Antaa ihmisestä väkisinkin yksinkertaisen kuvan kun ei hallita oikeinkirjoitusta...

Noiden niiMpän, enääN:n yms. lisäksi mua ärsyttää esim. "minun koti, meidän lapset on.." kun oikeasti olisi että kotini, ovat jne. Ei niin netissä haittaa, mutta kun ihan virallisissa julkaisuissakin näkee vastaavia virheitä.

Noiden niiMpän, enääN:n yms. lisäksi mua ärsyttää esim. "minun koti, meidän lapset on.." kun oikeasti olisi että kotini, ovat jne. Ei niin netissä haittaa, mutta kun ihan virallisissa julkaisuissakin näkee vastaavia virheitä.

EN OLE suomen kielen asiantuntija, mutta vahvassa uskossa siihen, että tästä possessiivisuffiksin poisjättämisestä tietyissä, läheisissä konteksteissa tms. on jokin hyväksyvä suositus?

Anteeksi MITÄ? Onko jonkun mielestä kuulovamma jokin syy sille, että tekee kirjotusvirheitä? Kyllä kuulovammaisissa on niitä tyhmiä ja laiskoja ihan niinkuin kuulevissakin ja samoin taitavia ja ahkeria. Ja kaipa sille kuulovammaiselle saa naureskella niistä kirjoitusvirheistä samoin kuin kuulevillekin.

Ootko tosissas? Esimerkiksi kuurolle äidinkieli ei ole suomi, vaan viittomakieli. Ei mielestäni ole tarpeen vaatia täysin oikeaoppista kieliasua kun kyse on vieraan kielen kirjoittamisesta..

Voi voi, jotkut hassut väännökset sanoista jää ainakin mulla ja miehelläni ihan arkikäyttöön.
Esim tällaiset: Desivisiointi, eli desinfiointi
Laktoosi interolanssi eli Laktoosi intoleranssi

Ei kai sillä ole väliä miten kirjoittaa, kunhan nyt kuitenkin suoltaa muutoin ymmärrettävää tekstiä.

Täällä niin monilta puuttuu sisäänlukutaitokin, että kohta on ihan sama mitä kirjoittaa. :D

Laktoosi-intoleranssi

Opettajat tappaa lapsilta oppimisen halun ala-asteella! Oppimisen halu löydetään ehkä hyvässä lykyssä uudelleen joskus, kuka yläasteella, kuka ammattikoulussa, mutta näin se vaan on.

Yhteistyössä