Huuliherbes ja seinä vuosi kalenteri ja monta muuta kielikukkasta...

Ei päde kaikkiin tapauksiin, mutta itse olen tärmännyt liian usein tapauksiin, että kotoa torpataan kaikki tukitoimet, koska on muka noloa jos lapsi joutuu erityisopetuksen piiriin.

Mulla on taas kokemusta päinvastaisesta, apua ei saa vaikka sitä tarvitsee. Mulla on siis lapsi, jolla on add - ja oppimistulokset sen mukaisia, välillä kokeista tulee kymppiä, välillä kutosta. Ihan miten itse olen jaksanut istua vieressä ja vaatia. Kun kyse on kuitenkin jo 13-vuotiaasta pojasta, tätä on joutunut tekemään jo aika monta vuotta, ei jaksaisi enää.

Äidinkieli sattuu olemaan edelleen yksi poikaa vähinten kiinnostavista aineista, tykkää kyllä esim. näyttelemisestä, mutta kielioppi ja kirjoittaminen ovat vihoviimeisiä asioita. Ja äidinkielessä poika olisi tarvinnut tukea jo vuosia sitten, kirjoittaa usein edelleen kaikki sanat pienellä, sanavälitkin ovat hukassa ja millä ihmeellä motivoin sitten poikaa, että on tärkeää tietää mikä lauseessa on verbi ja mikä substantiivi. Mulla ei ole oikein perusteita asialle. Ja jos en osaa perustella, missä lapsi noita tarvitsee - niin miten sitten saan hänet opiskelemaan? Siinä pohdittavaa äidinkielen opettajalle.

Okei, jos todella nykypäivän SURKEA kielen osaaminen johtuu vaan siitä, että lapset eivät saa tukea oppimisvaikeuksiinsa, pitää siis todella alkaa huolestua oppimisvaikeuksien järisyttävän suuresta määrästä. Mistä se johtuu? Huolestuttavaa.
Ihan pokkanako nyt sanotte että kaikilla huonosti kieltä osaavilla on joku syndrooma tai ongelma oppimisessa?

Tottakai ongelmatapauksia on, ja on valitettavaa, jos apua ei saa. Mutta kaikki eivät ole tällaisia tapauksia. Suurin osa on edelleen laiskuutta/kiinnostuksen ja ts. arvostuksen puutetta.

Jos vanhemmatkaan eivät osaa perustella lapselleen, mihin tarvitaan riittävää kielen osaamista, en kyllä ihmettelekään, jos ei kiinnostusta riitä.

[QUOTE="huoh";22490338]Ihan pokkanako nyt sanotte että kaikilla huonosti kieltä osaavilla on joku syndrooma tai ongelma oppimisessa?.[/QUOTE]

En sano, sanon vain että on miljoona muutakin asiaa mitä aikuiset eivät osaa vaikka koulussa on opetettu. Ja sanoin sen siksi koska tuo toivo tämän maan lapsille on niin samperin ärsyttävä tapaus.

Beeshi nimi merkille huoh asiallisesta kannan otosta.

Millaista sitten tulisi olla se tuki ja apu sellaiselle oppilaalle, joka jo alaluokilla on jämähtänyt äidinkielen taidoissa sellaiselle tasolle, josta opettaja antaa arvosanan 6? Itse näkisin kernaasti tällaiseen tulevan apua esim. runsaasta lukemisesta, mutta vanhemmilla ei kuulemma ole TODELLAKAAN aikaa alkaa lukea lastensa kanssa. Mitä opettaja voi tehdä?

Mielestäni hyvin kuvaavaa oli, kun toisluokkalaiset saivat tuoda kouluun lempikirjansa. Joku toi Runotytön, toinen jonkin vanhan mutta rakkaan pienten lasten kuvakirjan - kolmas ei tiennyt yhtään kirjaa.

Ja tällaisissa tilanteissa opettajat luovivat.

poikia3: vieraiden kielten opiskelussa noita tarvii. Jos poika on menossa peruskoulun jälkeen lukioon, niin voin kertoa että sitä englannin ja ruotsin opiskelua helpottaa huomattavasti kun osaa äidinkieltään edes auttavasti ja tuntee keskeiset kielioppitermit.

Rieputarallaa, oletko koskaan ajatellut, että jotkut voivat pahoittaa mielensä pahastikin näistä nauramisista. Esimerkiksi kuulovammainen ihminen, joka ei osaa kirjoittaa täydellisesti suomea...

Rieputarallaa, oletko koskaan ajatellut, että jotkut voivat pahoittaa mielensä pahastikin näistä nauramisista. Esimerkiksi kuulovammainen ihminen, joka ei osaa kirjoittaa täydellisesti suomea...

Jos on kuulovammainen, on vain kuulovammainen, eli ei siis tyhmä. Kaikki miljoonia kirjoitusvirheitä viljelevät ihmiset eivät ole kuulovammaisia. Kuulovammainen itsekin sen ymmärtää, ja tajuaa, että tässä on kyse eri asiasta. Jos jossain tilanteessa kirjoitusvirheen tehneestä tulee ilmi, että on kuulovammainen, kukaan ei varmaankaan ihmettele/arvostele/naura.

Voi voi, jotkut hassut väännökset sanoista jää ainakin mulla ja miehelläni ihan arkikäyttöön.
Esim tällaiset: Desivisiointi, eli desinfiointi
Laktoosi interolanssi eli Laktoosi intoleranssi

Ei kai sillä ole väliä miten kirjoittaa, kunhan nyt kuitenkin suoltaa muutoin ymmärrettävää tekstiä.

Täällä niin monilta puuttuu sisäänlukutaitokin, että kohta on ihan sama mitä kirjoittaa. :D

Minä en ymmärrä miksi tällä palstalla pitäis kirjoittaa niin täydellistä kieltä, ja tavata joka sana ihan tarkalleen, muuten koko akateemis-opettaja-joka-asiassa-pätevä kanalauma alkaa kuorona kaakattamaan, että mihin on tämä maailma menossa kun ihmiset eivät osaa kirjoittaa? Hei, armoa, hei, minä en jaksa teidän kanssa. Eikö teillä ole lapsia, joita opettaa ja ojentaa? Aloittakaa sieltä kotoa, ojentakaa miehenne ja lapsenne ensin, ja kouluttakaa koiranne, ja SITTEN VASTA

[QUOTE="vieras";22491251]Minä en ymmärrä miksi tällä palstalla pitäis kirjoittaa niin täydellistä kieltä, ja tavata joka sana ihan tarkalleen, muuten koko akateemis-opettaja-joka-asiassa-pätevä kanalauma alkaa kuorona kaakattamaan, että mihin on tämä maailma menossa kun ihmiset eivät osaa kirjoittaa? Hei, armoa, hei, minä en jaksa teidän kanssa. Eikö teillä ole lapsia, joita opettaa ja ojentaa? Aloittakaa sieltä kotoa, ojentakaa miehenne ja lapsenne ensin, ja kouluttakaa koiranne, ja SITTEN VASTA[/QUOTE] tuutte tänne jäkättämään!

[QUOTE="vieras";22491251]Minä en ymmärrä miksi tällä palstalla pitäis kirjoittaa niin täydellistä kieltä, ja tavata joka sana ihan tarkalleen, muuten koko akateemis-opettaja-joka-asiassa-pätevä kanalauma alkaa kuorona kaakattamaan, että mihin on tämä maailma menossa kun ihmiset eivät osaa kirjoittaa? Hei, armoa, hei, minä en jaksa teidän kanssa. Eikö teillä ole lapsia, joita opettaa ja ojentaa? Aloittakaa sieltä kotoa, ojentakaa miehenne ja lapsenne ensin, ja kouluttakaa koiranne, ja SITTEN VASTA[/QUOTE]

Joo. Mun lapset osaa jo kirjoittaa.

Totta, onneksi meistä on toisillemme seuraa! Tästäkin keskustelusta tuli pitkä ja viihdyttävä, vaikka itsekin vastasin ensinnä puoli-ilkeän kommentin.

Omista ansiottumuuksista kouluaineissa en syytä opettajia, joskin kuitenkin totean, että vaikkei oppilaitten oppimattomuudesta voi yksiselitteisesti opettajia syyttää- vaan vastuu on toki oppijalla ( ja tämän vanhemilla) itselläänkin- voinee kai sen tosiasian tunnustaa, että opettajakin voi olla soveltumaton alalleen tai ns. huono opettaja. Tai ainakin asian voi kääntää siten, että jos opettaja on hyvä ja taitava työssään - voi se edesauttaa oppilaita hyvien oppimistulosten saavuttamisessa.

Kyllä, on hyviä ja huonoja opettajia. Mutta eipä harva opettaja ketään opettaa väärin kirjoittamaan tai laskemaan... Ja kyllä se on vastuun siirtämistä, jos väittää, että ei koskaan oppinut vaikkapa ruotsia, kun opettaja oli niin huono. Opettajahan ei estä ketään oppimasta, aina voi ihan itse vielä kotona opiskella. Mutta se on tosiaan totta, että hyvä ope edesauttaa oppilaita oppimaan.
Siis huono opettaja ei hyviä oppilaita pilalle saa mutta hyvä opettaja saa toivottomatkin tapaukset oppimaan :)

[QUOTE="huoh";22491209]Jos on kuulovammainen, on vain kuulovammainen, eli ei siis tyhmä. Kaikki miljoonia kirjoitusvirheitä viljelevät ihmiset eivät ole kuulovammaisia. Kuulovammainen itsekin sen ymmärtää, ja tajuaa, että tässä on kyse eri asiasta. Jos jossain tilanteessa kirjoitusvirheen tehneestä tulee ilmi, että on kuulovammainen, kukaan ei varmaankaan ihmettele/arvostele/naura.[/QUOTE]

Anteeksi MITÄ? Onko jonkun mielestä kuulovamma jokin syy sille, että tekee kirjotusvirheitä? Kyllä kuulovammaisissa on niitä tyhmiä ja laiskoja ihan niinkuin kuulevissakin ja samoin taitavia ja ahkeria. Ja kaipa sille kuulovammaiselle saa naureskella niistä kirjoitusvirheistä samoin kuin kuulevillekin.

Kyllä, on hyviä ja huonoja opettajia. Mutta eipä harva opettaja ketään opettaa väärin kirjoittamaan tai laskemaan... Ja kyllä se on vastuun siirtämistä, jos väittää, että ei koskaan oppinut vaikkapa ruotsia, kun opettaja oli niin huono. Opettajahan ei estä ketään oppimasta, aina voi ihan itse vielä kotona opiskella. Mutta se on tosiaan totta, että hyvä ope edesauttaa oppilaita oppimaan.
Siis huono opettaja ei hyviä oppilaita pilalle saa mutta hyvä opettaja saa toivottomatkin tapaukset oppimaan :)

Aika jännä tuo ajatus, että hyvä opettaja saa toivottomatkin tapaukset oppimaan. Kun tänään tuli yo-tulokset, saimme todeta, että tulokset vaihtelevat vuosittain laidasta laitaan, vaikka opettaja pysyy samana. Antaako sama opettaja siis eri vuosina oleellisesti erilaista opetusta - vai voisiko oppimistuloksissa olla sijansa jollakin muullakin tekijällä?

[QUOTE="vieras";22491251]Minä en ymmärrä miksi tällä palstalla pitäis kirjoittaa niin täydellistä kieltä, ja tavata joka sana ihan tarkalleen, muuten koko akateemis-opettaja-joka-asiassa-pätevä kanalauma alkaa kuorona kaakattamaan, että mihin on tämä maailma menossa kun ihmiset eivät osaa kirjoittaa? Hei, armoa, hei, minä en jaksa teidän kanssa. Eikö teillä ole lapsia, joita opettaa ja ojentaa? Aloittakaa sieltä kotoa, ojentakaa miehenne ja lapsenne ensin, ja kouluttakaa koiranne, ja SITTEN VASTA[/QUOTE]

Lapset on jo ojennettu ja opetettu :)
Ei tietenkään näillä keskustelupalstoilla kirjoiteta YO-aineen tasoista kieltä, eikä ole tarkoituskaan eikä sitä yksikään ajan hermolla oleva äikänopekaan vaadi. Mutta Rieputarallaan pointti taitaapi olla siinä, että jos osaa kieltä, ei kirjoita linja-auto koskaan linja auto vaikka kuinka kirjoittaisi puhekieltä tai rennommin. Sitä vois kai verrata siihen, että jos on oppinut ajamaan pyörällä, ei kaadu, vaikka ajelisikin kilpapyörän sijasta jopolla.

Aika jännä tuo ajatus, että hyvä opettaja saa toivottomatkin tapaukset oppimaan. Kun tänään tuli yo-tulokset, saimme todeta, että tulokset vaihtelevat vuosittain laidasta laitaan, vaikka opettaja pysyy samana. Antaako sama opettaja siis eri vuosina oleellisesti erilaista opetusta - vai voisiko oppimistuloksissa olla sijansa jollakin muullakin tekijällä?

No, lukiossa alkaa se oppijan oma tahto merkitä paljon enemmän kuin esim. ala-asteella.
Pehmeästä savesta on helpompi muovailla kuin kovasta... Ja joku vielä kehtaa ehdottaa tulospalkkausta opetusalalle.

Opetan lukiossa. Perustelen väitteeni sillä, että ala-asteella lapset ovat luontaisesti halukkaita oppimaan ja suuri osa oppimista tapahtuu oppitunneilla. Lapset eivät myöskään vielä ole kovin itseohjautuvia. Opettajalla on tällöin suurempi merkitys ala-asteella kuin lukiossa.
Lukiossa iso osa oppimisesta tapahtuu lukiessa, laskiessa ja tehtäviä tehdessä kotona. Kuten myös yo-kirjoituksissa menestyminen perustuu myös siihen, paljonko niihin on luettu. Tähän vaikuttaa vain ja ainoastaan opiskelijan oma halu. Jos tahtoo ennemmin tehdä jotain muuta kuin läksyjä, ei tuloksiakaan synny.

Yhteistyössä