ihmettelyä eräästä lapsen hoitoon viemisketjusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olen puhunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Olen kyllä subjektiivsen päiväoikeuden kannalla, mutta sen jäytössä vanhemmat voisivat vähän miettiä myös lastaan ja sitä mikä on tälle parhaaksi. Ei kaikkia oikeuksiaan tarvitse aina hyödyntää viimeiseen pisaraan asti vain siksi että se sattuu olemaan mahdollista.

TUossakin tapauksessa ymmärrän hyvin päivähoidon merkityksen tukiverkostottomalle yh:lle ja pidinkin hyvänä sen osa-aikaisen päivähoitopaikan säilyttämistä. Siinä äiti saa välillä kahdenkeskeistä aikaa vauvan kanssa, isompi viettää aikaa tutussa pk-ryhmässä ja tarpeen tullen on isommalle se hoitopaikka valmiina jos äidille tulee sellaisia menoja joille on mahdotonta/vaikeaa ottaa lasta mukaan.

Muttä täyspäiväiselle paikalle en näkisi tässä tarvetta, varsinkaan kun kyseessä on vasta 2v lapsi. Tietysti jos äitoi olisi jo valmiiksi ihan loppu, masentunut tms ja pelkäisi siksi ettei kykene huolehtimaan lapsensa tarpeista niin silloin tuo täysipäiväinen paikka olisi ollut hyvä. Mutta jos äiti on hyvinvoiva eikä hänen jaksamisessaan ole mitään vikaa niin silloin täyspäiväinen hoito jonkun loppuunpalamisen ennaltaehkäisyksi jotenkin... ontuu korvissani. Samoin se selitys että pitää lapsen täypäiväisesti hoidossa jotta uuden vauvan tulo ei toisi lapsen elämään niin paljoa muutosta.

Tykkään minä.

tätä juuri hain takaa, nyt ei ollut kyse mistään päihde äidistä tai mielentervyspotilaasta, vaan ihan tavallisesta normaalipäisestä ihmisestä.

toki minäkin kannatan apua näille oikeasti masentuneille ja uupuneile ihmisille, mutta loppupeleissä, kuinka moni virikelapsi ihan oikeasti on tämän tak8ia hoidsossa?
kyllä se nykypäivänä on laiskuutta.

miksi toisten laiskuus häiritsee sinua? tahtoisitko itsekin olla laiska? peilistä löytyy vastaukset moniin mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

mutta miksi laiska ihminen tekee useamman lapsen toisten hoidettavaksi? kuka tilanteesta on kateellinen, en minä ainakaan, koska välitän lapsistani.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
miksi toisten laiskuus häiritsee sinua? tahtoisitko itsekin olla laiska? peilistä löytyy vastaukset moniin mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

No minä ainakin tahtoisin olla laiska, mutta moraali ei vaan anna periksi. Eipä ole minullakaan mitään tukiverkkoja ja hyvin on jaksanut kaksikin kertaa hoitaa alle kaksivuotiaita kotona. Nyt on jopa tulossa uusi vauva ja kotona 1v ja 3 v. Ja en siltikkään meinaa viedä noita hoitoon.

Kyllä se on ihan omista valinnoista kiinni, varsinkin jos kyse on siitä ketjusta missä äiti varmuuden vuoksi on viemässä taaperoa hoitoon kun uusi vauva syntyy.

eli, kyse on kateudesta sitä kohtaan, että jotkut ovat avoimesti laiskoja. ja itse ollaan marttyyreita ja NIIN vahvoja, että huh hah heijaa. toivottavasti elämä ei pudota kovaa ja korkealta.

No kateellinen en kyllä ole. Lähinnä vaan onnellinen että saan viettää aikaa lasteni kanssa ja että en ole niin itsekeskeinen että oman mukavuuden haluni takia hoidattaisin lapset muualla.
Itsekkin ymmärrän nämä masentuneet ym. erikoistilanteessa olevat. Nämä tapaukset erikseen. Kyllä se on niin että lapset tarvii äitiään eikä ohjattua askartelua ryhmässä, ainakaan noin pienet.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
katkeruus ja kateus paistaa läpi aloituksesta. ja se, että aloittaja ei kestä ihmisen heikkoutta. hän on itse sairastunut vahvuuteen eikä näin ymmärrä paljonkaan toisten sielunelämästä, saati omaisi empatiaa. kyllä se elämä opettaa.

katkeruutta ja kateutta en koe, koska olen elämääni tyytyväinen.
lapseni on jo isoja, enkä joudu miettimään enään pikkulapdsiaikaa.
tietoisesti on lapset tehty elämäntilanteeseen, jossa mies on ollu hyvin vähän pikkulapsiaikana kotona, ilman tukiverkostoa ja hyvin kaikki meni vaikka tietysti joskus väsyttikin, siitä väsymyksestäkin vaan mentiin yli sisulla ja reippaudella, eikä heti luovutettu.

hienoa, että et ole mkoskaan heikko, eivätkä inhimilliset heikkoudet koske sua. et varmastikaan kestä ihmisiä, jotka masentuvat tai eivät aina jaksa? semmosta.

Alkuperäinen kirjoittaja v:

No minä ainakin tahtoisin olla laiska, mutta moraali ei vaan anna periksi. Eipä ole minullakaan mitään tukiverkkoja ja hyvin on jaksanut kaksikin kertaa hoitaa alle kaksivuotiaita kotona. Nyt on jopa tulossa uusi vauva ja kotona 1v ja 3 v. Ja en siltikkään meinaa viedä noita hoitoon.

Kyllä se on ihan omista valinnoista kiinni, varsinkin jos kyse on siitä ketjusta missä äiti varmuuden vuoksi on viemässä taaperoa hoitoon kun uusi vauva syntyy.

eli, kyse on kateudesta sitä kohtaan, että jotkut ovat avoimesti laiskoja. ja itse ollaan marttyyreita ja NIIN vahvoja, että huh hah heijaa. toivottavasti elämä ei pudota kovaa ja korkealta.

Minä en itseasiassa näe tuossa edes sitä laiskuutta "ongelmanani", olen itsekin mielelläni laiska. Itseasiassa näkisin raskaampanakin sen että joutuu viitenä aamuna viikossa noudsemaan yllös kahden pienen lapsen kanssa, syöttämään, pukemaan ja tarpomaan päiväkodille - säällä kuin säällä. Näin laiskana äitinä tykkään että minulle olisi helpompi pitää ne muutama vapaa-aamu viikossa, nukkua rauhassa pitkään ja heräillä omaa tahtia. Syödä aamupalat pikkuhiljaa ja lähteä ulos sitten kun itse haluaa. Ei tarvisi yrittää väkisin kääntää vauvan rytmiä päiväkodin mukaiseksi jne.

Toisaalta uskoisin myös että sille 2v:lle se täysipäiväinen hoito olisi kuitenkin aika raskasta ja sen jälkeen hän iltaisin olisi kiukkuisempi jne, varsinkin kun päällä on uusi tilanne, vauvan tulo ja se että äiti on vauvan kanssa kotona mutta hänen täytyy mennä päiväkotiin jne. Uskoisin että lapsikin nauttisi enemmän noista vapaapäivistä ja siitä että saisi siinä samalla tutustua rauhassa vauvaan ja vaikka hoidella omaa nukkeaan siinä vieressä.

Toisaalta jos äiti on aivan yksin ja ilman mitään tukiverkostoja ja kavereita niin tuntuisi siltä että liikkumalla sen 2v:n kanssa leikkipuistoissa, avoimissa päiväkodeissa ym sitä helpommin tutustuisi ihmisiin ja siasi itselleenkin seuraa kuin vain olemalla vauvan kanssa kotona.

Enkä loppupelissäkään usko että esikoinen hyväksyy vauvan sitä helpommin mitä pidempiä päiviä hän itse on alkuun hoidossa. Päinvastoin, kuvittelisin että tuo sopeutuminen tapahtuisi helpommalla jos hän saisi viettää enemmän aikaa muun perheen kanssa. En usko hoitoajan lyhentämisen oikeatsi aiheuttavan tuossa lapselle mitään sopeutumisvaikeuksia.

Mutta toki jokainen tekee niin kuin itse parhaakseen näkee ja silläkin ap:lla on täysi oikeus tuohon täyspäiväiseen hoitoon. Ja jos hän on noin vakaasti sitä mieltä että lapsellaan on parempi olla päiväkodissa täyttä aikaa kuin sitä 2-3pv/vko niin kai se on sitten vaan uskottava.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Olen kyllä subjektiivsen päiväoikeuden kannalla, mutta sen jäytössä vanhemmat voisivat vähän miettiä myös lastaan ja sitä mikä on tälle parhaaksi. Ei kaikkia oikeuksiaan tarvitse aina hyödyntää viimeiseen pisaraan asti vain siksi että se sattuu olemaan mahdollista.

TUossakin tapauksessa ymmärrän hyvin päivähoidon merkityksen tukiverkostottomalle yh:lle ja pidinkin hyvänä sen osa-aikaisen päivähoitopaikan säilyttämistä. Siinä äiti saa välillä kahdenkeskeistä aikaa vauvan kanssa, isompi viettää aikaa tutussa pk-ryhmässä ja tarpeen tullen on isommalle se hoitopaikka valmiina jos äidille tulee sellaisia menoja joille on mahdotonta/vaikeaa ottaa lasta mukaan.

Muttä täyspäiväiselle paikalle en näkisi tässä tarvetta, varsinkaan kun kyseessä on vasta 2v lapsi. Tietysti jos äitoi olisi jo valmiiksi ihan loppu, masentunut tms ja pelkäisi siksi ettei kykene huolehtimaan lapsensa tarpeista niin silloin tuo täysipäiväinen paikka olisi ollut hyvä. Mutta jos äiti on hyvinvoiva eikä hänen jaksamisessaan ole mitään vikaa niin silloin täyspäiväinen hoito jonkun loppuunpalamisen ennaltaehkäisyksi jotenkin... ontuu korvissani. Samoin se selitys että pitää lapsen täypäiväisesti hoidossa jotta uuden vauvan tulo ei toisi lapsen elämään niin paljoa muutosta.

Tykkään minä.

tätä juuri hain takaa, nyt ei ollut kyse mistään päihde äidistä tai mielentervyspotilaasta, vaan ihan tavallisesta normaalipäisestä ihmisestä.

toki minäkin kannatan apua näille oikeasti masentuneille ja uupuneile ihmisille, mutta loppupeleissä, kuinka moni virikelapsi ihan oikeasti on tämän tak8ia hoidsossa?
kyllä se nykypäivänä on laiskuutta.

Laiskuus tässä asiassa häiritsee ainakin mua siksi, että ne virikepaikta yleensä ei maksa vanhemmille mitään/paljoakaan, mutta yhteiskunnalle, eli veronmaksajille, kyllä. Lisäksi se raha on aina pois jostain muualta. Vaikka olis vain 1-2 21 lapsen ryhmässä, niin tuo on kuitenkin jo 5-10 %, ja kokonaiskustannukset ovat hirmuiset. Ja kuka sen maksaa? Minä, sinä, naapåuri, mies, veroina! En halua, en! En ole kateellinen, mutta haluan verorahoilleni kunnon vastinetta, en halua maksaa laiskojen äitien maksuja!

minä ainakin maksan 12 pv /kk hoidosta TÄYDEN tarhamaksun mukaan. en voi ottaa lapsia poiskaan päiväkodista, kun olen lomautettuna ja ei tiedä milloin käsky käy aloittaa taas työt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minä ainakin maksan 12 pv /kk hoidosta TÄYDEN tarhamaksun mukaan. en voi ottaa lapsia poiskaan päiväkodista, kun olen lomautettuna ja ei tiedä milloin käsky käy aloittaa taas työt.

Tämä kait on nyt hiukan eri asia? Periaatessa olet töissäkätyvä ihminen kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Tämä kait on nyt hiukan eri asia? Periaatessa olet töissäkätyvä ihminen kuitenkin.

periaatteessa, mutten ole. varmaan tuomitattava tällä palstalla.

Ap kirjoitti: "tukiverkostojen puuttumisesta täällä myös keskustellaan usein, eikö tämä tukiverkostojen puuttuminen ole millään tavalla tiedossa ennen lapsien tekemistä? vai luottavatko nämä helposti uupuvat ihmiset sitten siihen, että mahdollisen loppuunpalamisen myötä tukiverkostoja on, ja ilmaiset hoitopaikat järjestyvät lapsille tuosta vaan?"

Tähän haluan viellä kommentoida. Minä siis eilen kirjoittelin täällä siitä taaperoni laittamisesta tarhaan, kun vauva syntyy. Minä tiedostan tukiverkoston puuttumisen jo nyt. Elämäntilanteeni muuttui kesken raskaus ajan, jolloinka tukiverkosto muuttui myös. Minä tiedostan oman jaksamiseni rajat jo nyt. En kuvittele, että ilmaiset hoitopaikat järjestyy lapsille tuosta vaan, jos äiti on päässyt uupumaan. Siinä vaiheessa äiti ei ehkä itsekään ymmärrä, että on uupunut ja tarvitsisi apua. En usko, että perheelle ilmaantuu kuin tyhjästä tukijoita, jos äiti uupuu. Uskon enemmänkin, että jos äiti uupuu, hän sulkeutuu vaan yhä enemmän ja enemmän siihen omaan kotiinsa eikä uskalla/osaa/ymmärrä lähteä apua hakemaan.

Minä olen käynyt pohjalla ja päässyt sieltä ylös. Tämä raskaus ja tuleva vauva on saanut minut taistelemaan oman jaksamiseni puolesta erittäin lujasti ja tahdon jatkaa tällä samalla tarmollla tulevaisuudessakin. En kuitenkaan pidä itseäni minään super äitinä, enemmänkin juuri sellaisena nopeasti väsähtävänä ja helposti stressaantuvana tapauksena. Tahdon jo nyt varautua tulevaan rankkaan vauva aikaan, ja haen apuja perheeni elämään jo nyt. Minusta on fiksumpaa ottaa apua nyt vastaan ja vähentää sitä sitten, jos tarvetta ei näytä olevan. Minä tunnen itseni, olen sellainen äiti joka ei enää hädän keskellä ymmärrä, että on hätä.

Ja subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta. En koe, että taaperoni vie keneltäkään toiselta lapselta hoitopaikan, koska jokaisella lapsellahan on siihen oikeus. En ole kuullut, että kenenkään lapsi olisi ilman päivähoitopaikkaa jäänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Ja subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta. En koe, että taaperoni vie keneltäkään toiselta lapselta hoitopaikan, koska jokaisella lapsellahan on siihen oikeus. En ole kuullut, että kenenkään lapsi olisi ilman päivähoitopaikkaa jäänyt.

No kyllä varmasti on pois toiselta. Silloin kun aloitin työt, niin oli kiven alla saada päivähoitopaikkaa juuri sinunlaistesi takia joiden lapset ovat hoidossa vaikka itse olet kotona. Kolme päivää ennen töiden alkua sitten saatiin väliaikainen paikka ja lapset olivat siellä muutaman päivän ja sitten taas toisessa paikkaa. Tosi kivasti siis alkoi heidän päivähoitotaival, kun ei tiedä että mihin seuraavana päivänä joutuu. :(

Kuten sanottua niin tämähän on kaikki ihmisestä kiinni, jotkut jaksaa vaikka sitten hammasta purren ja jotkut taas luovuttaa ennen kuin edes yrittävät...

Alkuperäinen kirjoittaja mietin kans:
Alkuperäinen kirjoittaja fifi:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Mä keksin montakin syytä miten 2 vuotiaan raskaanaoleva äiti on voinut päätyä yksinhuoltajaksi.

Niin, eikä aina ole kyse siitä : "millasen ihmisen kanssa niitä lapsia oikein vääntää".

mutta eikö kukaan ajattele lapsia tehdessään, että mahdollisuus yksinhuoltajaksi on olemassa? että suunnittelee sitä elämäänsä vähän sen mukaan miten jaksaisi jos olisi yksin, ilman tukiverkostoa?

Hahahahaha, siis pitäs miettiä lapsia tehdessä jo että mitä jos jään yksinhuoltajaksi?? Tai vaikka leskeksi?? Tai vaikka auto hajoaa enkä saa vietyä eskariin kun on niin pitkä matka?? Tai vaikka salama osuu meidän taloon ja koira kuolee niin millä ihmeellä saan lohduttoman lapsen toipumaan, varmaan kannattaa lapsenteko nyt jättää!!

Aaaahahahahahahahaaaaaa näitä juttuja!!

Alkuperäinen kirjoittaja siirri:

No kyllä varmasti on pois toiselta. Silloin kun aloitin työt, niin oli kiven alla saada päivähoitopaikkaa juuri sinunlaistesi takia joiden lapset ovat hoidossa vaikka itse olet kotona. Kolme päivää ennen töiden alkua sitten saatiin väliaikainen paikka ja lapset olivat siellä muutaman päivän ja sitten taas toisessa paikkaa. Tosi kivasti siis alkoi heidän päivähoitotaival, kun ei tiedä että mihin seuraavana päivänä joutuu. :(

Kuten sanottua niin tämähän on kaikki ihmisestä kiinni, jotkut jaksaa vaikka sitten hammasta purren ja jotkut taas luovuttaa ennen kuin edes yrittävät...

juu kyllä se on väkisinkin toiselta pois.
tutullani kans oli tälläinen tilanne, pienellä pakkakunnalla oli tasan kaksi päiväkotia, jotka molemmat tupaten täynnä, molemmissa ainakin puolet lapsista virikepaikoilla (tämä on varma tieto, koska paikkakunta on pieni ja kaikki tuntee toisensa) tutullani kaksi lasta toinen 4v. ja toinen 5v. töihin siis oli palaamassa tämä tuttu, samalla paikkakunnalla ijaitsi työpaikka, nooh, kun paikkoja ei kerran vapaana ollut, niin autoton äiskä joutui viemaan toisen lapsensa toiseen vireiseen kuntaan ja toisen lapsensa toiseen kuntaan, tämäkö reilua? kyseisen paikkaunnan päivähoitotoimistossa vain pahoiteltiin tilannetta, koska eiväthän he voi potkia tarhasta ketään pellolle, samassa tilanteessa oli myös muutama muu äiti silloin, ja tarhassa tehtiinkin kyselyjä lasten vanhemmille päivakotipaikkojen tarpeellisuudesta, mutta eihän niistä laiskat mammat voineet luopua, niitä paikkoja ihan oikeasti tarvitseville, ja enpä usko, että puolella päiväkodin lapsien vanhemmilla olisi uupumus kyseessä.

Tukiverkostosta:

Tukiverkosto se päivähoitokin on.
Vai pitäisikö jättää lapset tekemäti, jos suvusta tai ystäväpiiristä ei tukiverkostoa löydy?

Tukiverkoston voi myös hankkia - vaikka päiväkotipaikan muodossa.

mä oon samaa mieltä, subjektiivista oikeutta tulis rajoittaa jonkin verran. Päivähoito on todella kallista lystiä.

Ne hoitopaikat ei vaan tule riittämään jos syntyvyys kääntyy nousuun, kunnat velkaantuu entisestään, puhumattakaan siitä että hoitajat ei riitä.

Mutta ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä nää virikepaikat on ehdottoman tärkeitä. Ne pitäis vaan suunnata niille, joilla se tarve on todettu ihan todelliseksi, eikä suinkaan kaikille jotka haluaa.

hei, nyt unohtui asian ydin....entä jos sillä äidillä ei todellakaan ole YHTÄÄN KETÄÄN joka KOSKAAN voisi lapsia katsoa. mulla on täät ilanne, ja siksi mun 6v eskarilainen on osan kesää hoidossa 3pvä/vko/6h/pvä. se on ainut oma aika mitä mulla on. olen 6 vuotta ollut 24H/365 lapsen kanssa..enkö ole ansainnut edes joskus hetken omaa aikaa vai onko se niin helvetin väärin?

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Tukiverkostosta:

Vai pitäisikö jättää lapset tekemäti, jos suvusta tai ystäväpiiristä ei tukiverkostoa löydy?

Vaikka neuvoloissa voisivat infota että jos tukiverkkoa ei ole yhtään eikä ole rikas, ja silti haluaa lapsia, niin kannattaa jätää yhteen.
tai tehdä seuraava kun esikoinen on 10v.

On rankkaa jos on kiinni vuosia.

Ymmärrän hyvin että tarvitaan tukiverkkoja jos kahden lapsen yh.

Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
mä oon samaa mieltä, subjektiivista oikeutta tulis rajoittaa jonkin verran. Päivähoito on todella kallista lystiä.

Mutta ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä nää virikepaikat on ehdottoman tärkeitä. Ne pitäis vaan suunnata niille, joilla se tarve on todettu ihan todelliseksi, eikä suinkaan kaikille jotka haluaa.

Mutta eikös apua tarvitseva oli juurikin oikea henkilö arvioimaan oman jaksamisen ja avuntarpeen? Eli olisi juuri se joka haluaa sen paikan? Puhut ennaltaehkäisevästä toiminnasta eli apua saa ENNEN kuin on todettu mitään "pahaa". Kukas muu sen paremmin tietää kun se henkilö itse tarviiko sitä paikkaa vai ei? Eri asia on sitten ne jotka on jo tehnyt jotain "pahaa" ja sitä kautta todetaan et tarvii apua. Mutta se ei ole enää sitä ennaltaehkäisevää.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
hei, nyt unohtui asian ydin....entä jos sillä äidillä ei todellakaan ole YHTÄÄN KETÄÄN joka KOSKAAN voisi lapsia katsoa. mulla on täät ilanne, ja siksi mun 6v eskarilainen on osan kesää hoidossa 3pvä/vko/6h/pvä. se on ainut oma aika mitä mulla on. olen 6 vuotta ollut 24H/365 lapsen kanssa..enkö ole ansainnut edes joskus hetken omaa aikaa vai onko se niin helvetin väärin?

miksi et ole mennyt kouluun taitöihin?

ei ymmärrä ei... mua aivan v....tuttaa tälläset keskustelet.

mitä hel...vettiä te "täydelliset"äidit tiedät "siirrin"arjesta. onko teillä kokemusta yksinhuoltajana olosta, ei varmasti. teilla varmaan miehet hoitaa puolet jos ei enemmänki taloudesta, lapsista ym ja tietty on isovanhemmat paapomassa vielä lisää. mutta miettikääpä tilannetta siltä näkökannalta, että olisitte täysin yksin, ei ketään, joka vois auttaa ym...

siirrille jaksamista ja tee niin kuin itse parhaaksi näet. sinä olet se paras äiti lapsillesi.'halaus' kateellisia ihmisia on suomenmaa täynnä. hyviä arvostelemaan anonyyminä, mutta päin pläsiä ei varmaan yksikään tulisi kärkästä mielipidettä vastaan.

itse aikoinani myös punnitsin näitä hoitoon viemis vaihtoehtoja. esikko oli 2,5v ja kakkonen 1.5v kun vauva syntyi. päädyin ratkasuun, että isommat on kotona kanssani, mutta raskasta se oli, enemmänki henkisesti raskasta, kun isommat vaan kiukutteli, uhmaili, tappeli...jos nyt tulis sama tilanne, niin tod.näk veisin isommat pari päivää viikossa hoitoon/kerhoon, johonki jossa saa nähdä enemmän kavereita ja on enemmän virike toimintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Tukiverkostosta:

Vaikka neuvoloissa voisivat infota että jos tukiverkkoa ei ole yhtään eikä ole rikas, ja silti haluaa lapsia, niin kannattaa jätää yhteen.
tai tehdä seuraava kun esikoinen on 10v.

On rankkaa jos on kiinni vuosia.

Ymmärrän hyvin että tarvitaan tukiverkkoja jos kahden lapsen yh.

Entäs ne vahingot? Pakko abortit? Pakko adoptio?

Mutta siinä ketjussa ap aikoi pitää 2-vuotiasta 8tuntia joka arkipäivä!

Alkuperäinen kirjoittaja hm:

miksi et ole mennyt kouluun taitöihin?

nimenomaan, itse ainak8in arki maittaa paremmin kun olen töissä.

t: tukiverkoton yyhoo

Missäs näiden yyhoo mammojen lasten isät on?

eikö lasten isät osallistu todellakaan yhtään lapsiensa elämään?
entä isovanhemmat?

Alkuperäinen kirjoittaja hj:

Mutta siinä ketjussa ap aikoi pitää 2-vuotiasta 8tuntia joka arkipäivä!

ja vähentää päiviä sitten.lueppa kunnolla

Yhteistyössä