Ihmiset joiden elämässä ei ole ollu vastoinkäymisiä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lippis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24202874]Miksi rikkaat hoitasivat lapsiaan kun on varaa palkata lapsenvahti? Eihän he likaa käsiään siivoamisessakaan.[/QUOTE]
Missä maailmassa ja aikakaudessa sinä elät? Luetko paljon Charles Dickensiä?

Eiköhän tuo selviäminen elämän kriisitilanteista ja vaikeuksista ole enemmän riippuvainen ihmisen persoonasta ja voimavaroista sekä tukijoukoista kuin rahasta. Ja kuten jo todettu, Siperia opettaa eli ei varmasti ole syytä olla huolissaan varakkaasta tuttavaperheestä tuon takia.

Itse en ole koskaan ollut rikas, toisaalta en ole myöskään elänyt missään äärimmäisessä köyhyyddessäkään. Taloudellisesti tiukin aika oli kun yksin asuvana opiskelijana piti pärjätä opintotuella ja mahdollisella -lainalla. Kaksi vammaista lasta olen saanut ja joitain isompiakin vastoinkäymisiä olen läpikäynyt ja mielestäni niistä slinnyt ihan ok, elämä on kuitenkin ihanaa ja antoisaa. Silti tykkään että kun lapsi syntyy vaikkapa vammaisena tai sairaana niin minulle on helpotus ettei perheen talous ole ihan äärimmilleen vedetty, helpottaa kun tietää että on aina varaa lapsen lääkäreihin ja lääkkeisiin, voi itsekin hnkkia joitain apuvälineitä ja kuntoutusmateriaalia, käydä kursseja jne. Tai vaikka tarvittaessa palkata latenhoitajan että saa puolison kanssa vähän vapaa-aikaa. Minulle se vammaisen lapsen saaminen tilanteessa jossa olisi 100% yhteiskunnan armoilla olisi kovempi paikka kuin ns normaalissa taloustilanteessa. Vaikka siis ei rahalla pysty vammaa poistamaankaan.

[QUOTE="vieras";24202923]Missä maailmassa ja aikakaudessa sinä elät? Luetko paljon Charles Dickensiä?[/QUOTE]

En lue, mutta ne rikkaat keitä tiedän tekevät näin

[QUOTE="rtee";24202875]Ja jos jollain on sitä rahaa ja sitä käytetäänkin se tarkoittaa automaattisesti, että se raha on elämän tärkein asia ja turva?[/QUOTE]

en ole itse köyhä tai en voi sanoa olevani köyhä koska tulemme ihan hyvin toimeen!

Tarkoitin sitä et ku on opittu et jos en muuten saa ni rahalla kyllä saan.. ei se ole väärin, jos on sitä rahaa millä ostaa!! mut tuoko raha onnea? ei yksistään.. kyllä onneen tarvitaan muutaki

en ymmärrä mistä olet huolissasi?
Jos lapsi sairastuu, et voi sanoa että "Minä olen köyhempi, mutta silti olen parempi!" Kyllä jokanen yrittää lapsensa pelastaa/parantaa, oli rikas tai ei.

Jos siinä, että rahaa on käytössä, olet huolissasi, olet kateellinen. Vai onko syytä oikeasti huoleen? Tuskimpa, enkä ymmärrä edes, että miksi olisi tuon sinun tekstisi jälkeen.

Ja tuo, mitä sanoit lapsettomuuden hoidoista, oli äärimmäisen törkeää. Oikein kuvottaa, että joku kehtaa sanoa noin.

[QUOTE="vieras";24203092]Ajatteletko , että köyhyys jotenkin helpottaisi kohtaamaan lapsen vaikean sairauden?
Että jos sitä rahaa ei niin paljon ole, se tuska olisi vähäisempää?[/QUOTE]

ymmärsitte väärin en jatka keskustelua enään!!

[QUOTE="lippis";24203066]en ole itse köyhä tai en voi sanoa olevani köyhä koska tulemme ihan hyvin toimeen!

Tarkoitin sitä et ku on opittu et jos en muuten saa ni rahalla kyllä saan.. ei se ole väärin, jos on sitä rahaa millä ostaa!! mut tuoko raha onnea? ei yksistään.. kyllä onneen tarvitaan muutaki[/QUOTE]

Nomutta voihan rikkaillakin olla vaikka kuinka ja paljon sitä muutakin. Ja toki sitä rahaa kannattaa hyödyntää kun sitä on. Ei se kenestäkään vielä pinnallista tee. Monet ovat itse omat rahansa tienanneet ja hankkineet, kovalla työllä ja vaivalla.

No ne kentien osaisivat myös selvitä elämästään halvemmallakin , mutta miks ei helpottais sitä kaikin keinoin jos varaa on. Esim. ostamalla valmiiks leikattua kalaa:)

[QUOTE="vieras";24202894]Ihan turhaan minun tekstiini kommentoit. Nämä eivät liity yhtään toisiinsa.

Tilastollisesti enemmän päihdeongelmia ja mielenterveysongelmia on joka tapauksessa köyhillä. Köyhyys lisää elämän epävarmuutta ja ennakoimattomuutta.[/QUOTE]

Ja epävarmuus ja kyvyttömyys ennakoida lisäävät köyhyyttä. Ja pelko.

Jos muuten puhutaan lapsen sairastumisesta tai vammautumisesta niin minusta siihen liittyy paljon muutakin "kestämistä" kuin se itse diagnoosin saaminen ja hyväksyminen. Itse mitä omia vertaistukiporukoita mietin niin ne ketkä ovat varakkaita ja (ainakin näin vieraamman silmiin...) helppoa elämää eläneitä, eli kauniit kodit, hyvä tukiverkosto, harrastuksia, hyvät ammmatit ja työt eikä elämässä aiemmin mitään isompia kolhuja, ovat loppupelissä pärjänneet sen lapsen vamman kanssa paremmin kuin ne kellä on aina ollut vaikeaa, taloudellista huolta eikä mitään tukiverkostoja jne.

Kun siitä alkujärkytyksestä on toivuttu, ehillä on kuitenkin paremmat eväät jatkoa varten. He saavat yleensä lapsensa parempiin päiväkoteihin ja kouluihin, koska elävät jo valmiiksi rikkaamman kunnan alueella (en tiedä onko suomessa tällaisia eroja?) he saavat helpommin lapselleen avustajaa päiväkotiin, kouluun ja vapaa-ajalle, erilaisia apuvälineitä, kursseja, kodin muutostöitä yms etuuksia. Heillä on myös mahdollisuus itse maksaa palveluista, heillä on kodit joita on helpompi muokata lapsen tarpeisiin sopivaksi, he pystyvät matkustelamaan ja tarvittaessa palkkaamaan vaikka lapselle hoitajan/avustajan reissuun, he voivat tarjota lapselleen kalliimpia harratuksia kuntoutusmielessä jne.

Ei, rahalla ei saa terveyttä eikä pysty noin vain muuttamaan lasta. Kuitenkin sillä saa monenlaisia apuja käyttöönsä ja pystyy myös antamaan itselleen vanhempana sitä vapaa-aikaa mikä auttaa jaksamaan tulevissa haasteissa.

Ap:n tutuista en tiedä miksi ap on saanut käsityksen etteivät nämä kestäisi vastoinkäymisiä (millaiseksi kyllä lasken sen lapsettomuuden ja hoitoihin turvautumisen, tehtiin ne hoidot sitten omalla tai yhteiskunnan varoilla).

Onko siis oikeasti kysymys ihmisistä jotka mainostavat jatkuvasti rahojaan ja sitä kuinka he kyllä selviävät rahalla joka asiasta eikä heille voi ikinä tapahtua mitään ikävää tia yllättävää kun heillä kerran on rahaa?

Tuota, eikö tuo lapsettomuus ole jo yksi vastoinkäyminen??? Ja voi olla aika kovakin sellainen. Ja mistä tiedät keitä läheisiä heiltäkin on kuollut yms. Voi niitä vastoinkäymisiä olla ja silti ulkopuolelle näyttää siltä, että eletään helppoa elämää.

ei kaikki ihan noinkaan helposti mene... se voi se hyväpalkkaisenkin lapsen äiti tai isä joutua luopumaan työstään käyttääkseen lasta hoidoissa, useammankin vuoden ajan, ja siinä yllättävässä elämänmuutoksessa sitten sopia talolainat ja autolainat kun tulot puolittuu. jos eläis valmiiks jo tuilla, ei muutos jokapäiväisissä jutuissa vaatis muutosta ja olis näinollen helpompaa. Lapsen paranemisen jälkeen ei uutta työpaikkaa välttämättä löydykkään eikä rahaa ole mihinkään rahallaerityisesti saataviin hoitohin. Ei täällä maalla muutenkaan ole helppoa noissa yliopistoolisissa sairaaloissa päivittäin juokseminen, kun matkaa voi olla se 100km kin. ei raha tuo onnea niille sisaruksille jotka pelkäävät sairaan puolesta, tai sille vanhemmista joka kantaa yksin taloudellisen taakan, tai sille joka ottaa vastuun hoitamisesta ja siihen liittyvistä asioista. Ei se raha ole niin suuri tekijä kuin jotkut näkyy luulevan, loppupelissä se on yks lysti kun on terveydestä kyse.

[QUOTE="höh";24203352]Tuota, eikö tuo lapsettomuus ole jo yksi vastoinkäyminen??? Ja voi olla aika kovakin sellainen. Ja mistä tiedät keitä läheisiä heiltäkin on kuollut yms. Voi niitä vastoinkäymisiä olla ja silti ulkopuolelle näyttää siltä, että eletään helppoa elämää.[/QUOTE]

Rikkaiden oikeuksiin kuuluu varmaan tehdä abortti ja seuraavassa hetkessä kärsiä lapsettomuudesta

[QUOTE="just";24203366]Rikkaiden oikeuksiin kuuluu varmaan tehdä abortti ja seuraavassa hetkessä kärsiä lapsettomuudesta[/QUOTE]

eiköhän noita tee iahn yhtälailla köyhätkin ihmiset.... vaikka olis eka lapsikin kyseessä, saati sitten suunnittelematon kolmas.

Se, että on varakas ei tarkoita sitä, etteikö olisi elämässään mitään vastoinkäymisiä kokenut. Kyse on ennemminkin siitä, miten vastoikäymiset kohtaa ja käsittelee. Pääseekö asioista yli ja jatkaa elämää, vai jääkö märehtimään menneitä.

Niin ja kun on rahaa, voi palkata parhaan kallonkutistajan terapeutiksi ja sitten pää kestääkin taas kohtalon kolhuja. Köyhät jää julkisen sektorin mt-jonoihin ja moni ehtii tappaa itsensä ennen kuin se eka käynti olisi.

Niin että voi sillä rahalla hoidattaa päänuppiaankin, jos elämä muuten alkaa ahdistaa. Älä siksi huoli ap.

Ap:lla on varmaan ollut tässä joku pointti, mutta hän ei oikein osannut sitä aloituksessa ilmaista.

Esim. kalamedaljonkien ostaminen lohifileen sijasta... Onko se vastoinkäymisten välttelyä? :D

[QUOTE="just";24203366]Rikkaiden oikeuksiin kuuluu varmaan tehdä abortti ja seuraavassa hetkessä kärsiä lapsettomuudesta[/QUOTE]
Mitä tässä alotuksessa on mainittu, niin ENSIN he kärsivät lapsettomuudesta, ja saivat hoitoa ja kaksi lasta. SEN jälkeen tuli kolmas raskaus, jolloin tehtiin abortti.

Tuskinpa se aborttikaan kovinkaan helppo juttu kenellekään ole...

Yhteistyössä