Isovanhemmat eivät ehdi nähdä lastenlastaan :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti.....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti.....

Vieras
Kyse on siis minun vanhemmistani ja molemmat ovat siis kokopäivätöissä. Nyt kun äiti ilmoitti Facebookissa koko kansalle eilen että nyt alkoi loma, niin tietenkin kysyin voitaisiinko me tulla ensi viikolla kylään ja jos he voisivat ottaa lapset yhdeksi yöksi niin saataisiin miehen kanssa viettää hetki kahdenkeskeistä aikaa. Äitini sitten laittoi takaisin viestiä, että ei käy, sillä he lähtevät äkkilähdöllä sunnuntaina lämpimään :( Voi vitun vitun vittu. Näin käy aina. Viime kesänäkin he lähtivät koko neljän viikon lomalle ulkomaille. Viikonloppuisin he eivät ehdi ottaa lapsia hoitoon tai tulla edes kylään, koska he vierailevat ystävien kanssa tai lähtevät reissuun tai haluavat olla kahestaan. Viimeksi he ovat nähneet lapsenlapsiaan viime keväänä, asuvat kuitenkin 100km päässä... Miehen äiti ei ole elossa ja isä on halvaantunut joten hän ei voi lapsia vahtia...

Ymmärrän harmin. Ilmeisesti he eivät sitten jatkossa kaipaa teiltä apua tai seuraa. He eivät varmaan ole niitä, jotka vanhainkodissa vinkuvat suureen ääneen, miten lapset ja lapsenlapset eivät ehdi katsomaan, kuskaamaan ja auttamaan ;).

Eipä auta teidän kuin rakentaa oma turvaverkkonne kavereista tai palkatuista hoitajista.

Alkuperäinen kirjoittaja apujaäkkiä;27744585:
Harmi=(( Saatteko edes joululahjoja heiltä?

Saatiin. Mutta lapset (vaikka he ovat pieniä) eivät saaneet erikseen, vaan saimme koko perhe yhteiseksi lahjaksi auton. Okei, sitä me tarvitsimme koska edellisen korjaus olisi maksanu niin älyttömästi ja me olemme pienituloisia, mutta en usko että noin pienet lapset arvostavat autoa.

Tekstistä tulee ainakin mulle olo, että kaipaat lastenvahtia. Jos ei isovanhemmat halua auttaa, niin heidän oma asiansa. Lapset ovat teidän ja teillä on hoitovastuu.

Monet taas sanoo, ettei saisi haluta hoitoapua ja itsellä hoitovastuu jne. No tottakai on, mutta saahan sitä silti toivoa apua. Meillä ainakin isovanhemmat auttaa hoidossa ja se on ihana asia. Mutta autetaan mekin heitä muissa jutuissa, esim. muutossa, lemmikin hoidossa, asunnon hoidossa reissujen aikana jne. Miksi ei saisi haluta ja toivoa tälläistä yhdessäoloa ja avun tarjoamista puolin ja toisin? Kyllähän jokainen kuitenkin silloin tällöin kaipaa taukoa arkeensa.

Miten vanhat lapset teillä on? Meillä vanhin on kohta 9v ja mulla ja miehellä ei ole ollut yhteistä aikaa lasten syntymän jälkeen. Olisin toki voinut ottaa MLL:n hoitajan tai pyytää kaveria en voi siis valittaa. Meillä oma aika on sitten kun lapset nukkuvat.

niinkun jo joku kirjoitti niin teidän täytyy rakentaa muista ihmisistä se tukiverkkonne. todella käy sääliksi teitä. toivottavasti isovanhempia jossain vaiheessa alkaa harmittaa ettei ole nähnyt lapsia ja lapsenlapsia. ehkä tilanne vielä muuttuu..

Vaikka periaatteessa isovanhempien ei tarvitse lapsiaan auttaa lastenlapsien hoidossa sun muuta, niin kyllä se minusta on jonkinlainen velvollisuus kuitenkin, jos nyt ei koko ajan tarvi olla hoitamassa. Tuollaisille isovanhemmille mitä ap:llä on, sanoisin ihan suoraan mitä mieltä heistä olisin.

Minusta kun ollaan samaa perhettä, niin jokaisen tulisi auttaa toinen toistaan ja nyt tietysti joku sanoo, että ei ole samaa perhettä, että ap:llä on nyt oma perhe, niin kyllä mun vanhemmat ja sisaret tulee aina olemaan mun perhettä, vaikka mulla on omakin lapsia, me ollaa yhtä suurta perhettä.

Monet taas sanoo, ettei saisi haluta hoitoapua ja itsellä hoitovastuu jne. No tottakai on, mutta saahan sitä silti toivoa apua. Meillä ainakin isovanhemmat auttaa hoidossa ja se on ihana asia. Mutta autetaan mekin heitä muissa jutuissa, esim. muutossa, lemmikin hoidossa, asunnon hoidossa reissujen aikana jne. Miksi ei saisi haluta ja toivoa tälläistä yhdessäoloa ja avun tarjoamista puolin ja toisin? Kyllähän jokainen kuitenkin silloin tällöin kaipaa taukoa arkeensa.

Minä autan vanhempiani mm. siivouksissa, pihanhoidossa, kaupassa, kuskaan heitä laivalle ja haen takaisin satamasta jne. Mutta ei mun vanhempani laspsiani katso. Meillä apu toimii vaan toisin päin.

Meillä isovanhemmat eivät katsoa lapsia mutta kehuskelevat kyllä naapureille miten lapset ovat tulossa taas yökylään. Pitääkin oikein muistella koska ovat viimekisi yökylässä olleet, ehkä 5v sitten.... todella usein.

Meillä toimii niin,että käydään kylässä aina vanhempieni luona, koko perhe. Olen huomannut,että ajatus tuntuu hieman ahdistavan kumpaakin osapuolta(siis minua sekä vanhempia)että vietäisiin pidemmäksi aikaa,vaihtoehtona ollaan joskus oltu koko porukka sitten yökylässä.Ei liikaa vastuuta ja murehtimista sitten.Meillä toki vielä toinen on ns.erityislapsi joka vaatii hoidossa vielä paljon enemmän.

Kaikki eivät vaan halua enää sitä lastenvahdin roolia,minun mielestäni asia on ihan ok.En minäkään ajattele,että tulevaisuuteni rakentuu siihen,että on sitten kun toivottavasti lapseni saavat joskus lapsia,että minun velvollisuuteni olisi heitä vahtia ja antaa vanhemmille omaa aikaa.

Outoa toki on,jos ei ollenkaan halua tavata..

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;27744539:
sinun lapset ja sinulla vastuu. jos isovanhemmat ei halua, niin ei halua. ei siitä heitä voi syyttää

Ei tietenkään, jokainen tekee niin kuin tahtoo, mutta itselleenhän siinä vain "kaivaa kuoppaa". Turha sitten vanhainkodissa itkeä kun lapsenlapsilla ei ole koskaan aikaa tulla katsomaan (miksi tulisivatkaan katsomaan ihmistä johon ei ole koskaan ollut mahdollisuutta tutustua?)

Mun mielestä ei pidä tarjoutua auttamaan jos ei yksinkertaisesti jaksa, mutta ap kirjoitti etteivät isovanhempia huvita käydä edes kylässä...

[QUOTE="vieras";27744542]Ymmärrän harmin. Ilmeisesti he eivät sitten jatkossa kaipaa teiltä apua tai seuraa. He eivät varmaan ole niitä, jotka vanhainkodissa vinkuvat suureen ääneen, miten lapset ja lapsenlapset eivät ehdi katsomaan, kuskaamaan ja auttamaan ;).

Eipä auta teidän kuin rakentaa oma turvaverkkonne kavereista tai palkatuista hoitajista.[/QUOTE]

Valitettavasti vaan hoitolaitoksissa on hylättyinä myös paljon sellaisia vanhuksia jotka ovat aikanaan välittäneet ja hoitaneet. Omaiset eivät vain välitä. Omakin lähiomaiseni tälläinen tapaus, minä käytännössä ainut joka käyn katsomassa ja autan. Muut eivät sitä tee, ei edes pyytämällä (ei syyllistämistä tms):

Kumpi sua nyt oikeasti harmittaa, se ettei vanhempasi halua/ehdi teitä nähdä vai se, ettet saa lapsia heille hoitoon? Jos haluat laatuaikaa miehen kanssa, niin palkkaa lastenhoitaja pariksi tunniksi. Ei mieltä kannata tuosta pahottaa.

Ja auto on mun mielestä kyllä tosi hulppea joululahja.. En kehtais valittaa ettei enää lapset erikseen mitään saaneet. Kai sä itse voit sitten ostaa lapsille jotkut paketit? (Joo, olis isovanhemmat voinu tietty lapsille jotkut jutut ostaa, mutta oletko varma etteivät ole ostaneet mutta ette ole niitä vielä saaneet kun ette ole tavanneet?)

Lomallaan saa jokainen tehdä mitä lystää, et voi tommosesta vanhemmillesi kiukutella. Ei heillä ole velvollisuutta lapsiasi hoitaa. Ymmärrän että harmittaa, meilläkään ei ole isovanhemmista hoitoavuksi mutta olen sen asian jo hyväksynyt ja lakannut kysymästä koska joka kerta ottaa päähän kun ei kuitenkaan onnistu.

Yhteistyössä