joulu töissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä olen ollut neljänä peräkkäisenä jouluaattona töissä ja muutenkin joitakin joulunajan iltoja. Mutta meillä on exän kanssa sovittu sellaanen systeemi, että likka on mun kans aattopäivän ja alkuillan ja sitten menee exän työ yöksi. Näin kumpikin saa olla likan kanssa aattona ja likka saa olla kummankin vanhemman kanssa. Monena vuotena likka on sitten mennyt mun äitille jonakin aaton jälkeisenä päivänä, että saa sielläkin viettää joulua.

Elikkä töihin mä menen aattona, koska mitä mä yksin kotonakaan könnääsin. Täksikin vuodeksi olen ilmoottautunut töihin aatoksi, mutta kattotaan nyt tarvitaanko mua.

Pienten lasten äitinä olen töissä aina perinteiset ryyppyjuhlapäivät kuten vapun, jussin ja vaikkapa pidemmät pyhät kuten pääsisäisen, ainut toive on että aattona saisin olla lasten kans opettamassa perinteitä että ollaan perheen kans, käydään joulusaunassa, syödään yhdessä ja pukki tuo lahjat, lauletaan jne. sit kun lapset isompia taas tilanne eri.

Mut kunta vapautti pyhävuoroista epävirallisesti siinä vaiheessa kun lasten isä hävisi kuvioista. sukua ei ole ja kunnalle helpompi pitää mut esim joulu vapailla kuin suostutella joku lastenhoitajista töihin.

Hienoa että joku ymmärtää myös lapsettomankin ihmisen puolen asiasta.
Meillä on lapsen kummitäti ollut lapsettoman kaikki joulut töissä tytön syntymään asti jolloin alkoi viettämään jouluja meidän kanssa.
On siis todella läheinen perheenjäsen meille vaikka onkin "vaan" täti ja lapsille hirveän rakas,
Hän on vaan usein maininnut että myös hän juhlii joulua vaikka olikin lapseton sinkku, aina ihmiset ei sitä ymmärrä. Jokaisella on oikeus vapaisiin omalla vuorolla, oli sitten status mikä hyvänsä.

Minä olen ajatellut asian niin, että vaikka joulu tärkeä juhla minulle onkin (se tärkein ja pääsiäisen kanssa se ainoa mitä jaksaa oikeasti viettää ) niin vuorotyö on vuorotyötä ja meidän 3v ja 4v kyllä ymmärtävät, että äiti on töissä, myös jouluna (minäkin ymmärsin että isä lähti aina joulupöydästä töihin, kun sattui olemaan kaupungin ainoa suukirurgi ja joku teloi aina itsensä jouluna ) Luulen, että päädymme siihen, että lapset ja mies menevät vaarin luokse viettämään joulua. Jos minulle sattuu vapaapäiviä pyhille niin voin mennä sitten perässä. :)

Meillä on toimittu niin että joulua on vietetty työvuorojen mukaan kun kaikilla on vapaata, vähän milloin mitenkin, joskus jo 22.päivä, joskus 26.päivä, meille se ei ole niin päivän päälle.

Oon kyllä lapseton eli siinä mielessä (ehkä jonkun mielestä ) jäävi kommentoimaan, mutta ei mun mielestä perheellisen joulunvietto oo millään tavalla sen arvokkaampi kuin lapsettoman! Ei kai kukaan näin oikeasti ajattele? Suurimmalla osalla ihmisistä kun kuitenkin on omat menonsa ja perheensä ja sukulaisensa ja ystävänsä joulunakin (ja varsinkin jouluna), ja lapsettomien halu viettää aikaa rakkaidensa kanssa on taatusti yhtä suuri kuin muidenkin. Ja vaikka istuisi yksin kotona tai lähtisi matkalle, niin ei sitä tarvitse kenellekään selitellä eikä se ole syy joutua töihin!!

Jonkinlainen reilu kiertosysteemi on ehdottomasti paikallaan. Mä oon pari kertaa ollut vappuna sekä uutenavuonna töissä, koska en tykkää noista juhlista ollenkaan, työkaverit haluaa bilettää, ja mulle on aivan sama missä tuolloin olen. Mutta silloin kun kaikki haluavat vapaalle, pitää se toteuttaa reilusti!

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Meillä on toimittu niin että joulua on vietetty työvuorojen mukaan kun kaikilla on vapaata, vähän milloin mitenkin, joskus jo 22.päivä, joskus 26.päivä, meille se ei ole niin päivän päälle.

tämä olisikin tosi hyvä. Meillä on ollut yleensä niin, että jos joulun on töissä niin uusivuosi on vapaata, tosin minulle uusivuosi on aika mitätön juhla, joten voin sen olla töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Oon kyllä lapseton eli siinä mielessä (ehkä jonkun mielestä ) jäävi kommentoimaan, mutta ei mun mielestä perheellisen joulunvietto oo millään tavalla sen arvokkaampi kuin lapsettoman! Ei kai kukaan näin oikeasti ajattele? Suurimmalla osalla ihmisistä kun kuitenkin on omat menonsa ja perheensä ja sukulaisensa ja ystävänsä joulunakin (ja varsinkin jouluna), ja lapsettomien halu viettää aikaa rakkaidensa kanssa on taatusti yhtä suuri kuin muidenkin.

Jonkinlainen reilu kiertosysteemi on ehdottomasti paikallaan. Mä oon pari kertaa ollut vappuna sekä uutenavuonna töissä, koska en tykkää noista juhlista ollenkaan, työkaverit haluaa bilettää, ja mulle on aivan sama missä tuolloin olen. Mutta silloin kun kaikki haluavat vapaalle, pitää se toteuttaa reilusti!

Kyllä osa oikeasti ajattelee niin, että lapsellisilla on oikeus olla vapaana ja joka vuosi, varsinkin aattoiltana. Itse en asiaa ajattele näin, koska olen ollut joskus lapseton ja kyllä se ärsytti kun aina oli työvuorot jouluna kommenttina "no, eihän sinulla parempaakaan tekemistä ole" joo niin ei varmaan.

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Tämä on mielestäni ylipäänsä enemmän ammatinvalinta-kuin perhekysymys.

tietysti. vuorotyö on vuorotyö myös lapsellisilla ja lapsettomia ei saa laittaa eri arvoiseen asemaan. Sehän on jo syrjintää.

Meillä on onneksi talo kiinni muutaman päivän ajan jouluna, mutta jos tuollaista yrittäisivät noin huonolla tekosyyllä, niin kyllä nostaisin metelin :D. Siis jos tilanne olisi se että minä olisin ainoa lapseton ja yritettäisiin saada joka joulu töihin, ei todellakaan tulisi onnistumaan. Omalla vuorollani tietysti tekisin oman osani.

Vaarin luokse vaan..

Onneks meille otetaan aina sijaisia joulunajaksi ja sen verta on vakkareita jotka haluaa jouluksi töihin..

Meillä viime juhannuksen tekijät oli etusijalla joulu vapaiden suhteen..Kaikki kuitenkin sai joulun vapaaks jotka tahtoi.

Yhteistyössä