JOULUISET-05

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusin!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heipä hei....
Hampaidenpesusta. Meillä tyttö antaa minun harjata hampaansa aika kivasti (ei aina) mutta iskä ei sitten saakaan niihin koskea. Itse pitää mielellään hammasharjaa suussa ja jopa heiluttelee sitä puolelta toiselle (siis yrittää harjata). Annan kuitenkin kerran päivässä fluoritabletin kun hammashoitolasta niitä silloin 6kk tarkastuksessa saatiin.
Meillä taitaa hampuja olla nyt sitten 10. Etuhampaita on 7 (alhaalta yksi puuttuu) ja takahampaita on näkyvissä 3. Tosiaan aika hassua kun kulmahampaat jäi välistä mutta joku viisaampi mulle sanoi että näin se yleensä on...

Taitaa olla kaikissa perheissä tota pientä kränää tosta lapsen-kodinhoidosta. Miehet elävät niin eri aaltopituuksilla ettei ne tajua mitään jos niille ei sano ja sit kun sanoo niiin ne suutttuu. Mun mies käyttää aina sanontaa "kun pitää päivät olla töissä...". Hah, sanon minä. Itsekin käyn välillä töissä (mm. viimeset 2 vkoa joka päivä) ja silti mulle lankeaa KAIKKI kotihommat. Tänään tuli paha mieli kun mies kitisi etten ole pessyt jotain sen paitaa. Aijaa, ei ehkä äijä tajua että jos ei ole muuta senväristä pyykkiä niin se ei välttämättä heti tule pestyä. Nyt oli kyseessä semmonen vaalea puuvillaneule. Ei pestä ihan joka päivä....Grhhh...

AnniinaA:lla on tiukka pohdinta edessä. Ymmärrän hyvin että lapset haluavat Suomeen ja tietty mies ajaa omaa etuaan...

Kipeenä lapsen hoitaminen. Siitä ei ole kauheesti kokemusta (ollaan oltu aika terveitä kaikki, kop, kop) mutta tämä alkuraskauden väsymys ja lapsen hoito. Huh! Ja vielä toista kertaa vähän ajan sisällä. Manasinkin sitä keskenmenon jälkeen että ihan turhaa väsyneenä jouduin lasta hoitamaan. Nyt väsymys ei ole niin pahaa mutta välillä joutuu aina pinnistelemään. Eilenkin makailin sohvalla ja tyttö leikki yksin lattialla. Toi välillä mulle jotain leluja ja minä siinä sitten koitin sohvalta osallistua....

Idols-iltaa kaikille...

En tiedä, miksi kyselet hänen perheestään. Varmasti he koettavat elää parhaansa mukaan. Annetaan heidän kuitenkin jatkaa elämäänsä rauhassa. Ja täällä jouluisten ketjussa puhutaan muista asioista.

Heipparallaa kaikille! Onpa ollut ja edelleen jatkuu ihana kevätpäivä. Olen ihan innoissani, piti käydä tänään oikein kevätkukkasia hankkimassa ja sain ne jo istutettua parvekkeelle. Mahtavaa...

Tosin nyt on oltava tarkkana ulkona tytön pukeutumisen kanssa, ihan helppoa se ei ole kun varjossa on helposti viileä ja auringossa lämmin. Ollaan kuitenkin jo luovuttu toppavaatteista ja siirrytty kevätvaatteisiin, mutta alla on sitten enemmän ja pää/kädetkin on vielä suojattava.

Muuten menee ihan kivasti nyt ollaan toivuttu lentsusta, tosin meikäläisellä pukkaa jo siitepölyallergia päälle kun kevät on niin aikaisessa. Mutta kyllä siitä nyt selvitään.

Tyttö on edistynyt myös ruokailupuolella eli välillä jo pistelee koko aterian yksin lusikalla poskeensa. Mutta sitten tulee välillä hetkiä, mm. kuuluisan puuronsyönnin yhteydessä, että hän selvästi haluaa minun syöttävän sen hänelle kun ei yhtään suostu lusikkaan tarttumaan. No, pitää tässä joustava olla...

Mutta nyt pitää taas rientää...

Hei!
Juuri kun olin jokaiselle taholle ihmetellyt, kun Minni ei saanut vesirokkoa, se alkoi kuitenkin tänä iltana! Isosiskon sairastumisesta on jo 33 vrk ja itämisaika on maksimissaan 21 vrk. En tiedä, miten tämä on mahdollista vai olisiko hän saanut tartunnan jostakin muualta? Tai ehkä virus oli hänelle muhimassa ja aktivoitui, kun Minni sai eilen ison annoksen rokotuksia: sekä nelosrokotteen että MPR:n, kuten täällä on tapana 15 kk iässä. Varmaan vesirokkovirus taas puolestaan haittaa immuunivasteen muodostumista noihin tauteihin eli ihan pieleen meni. Lääkärillekin eilen kerroin, kuinka kauan aikaa on mennyt ja hänkin oli varma, ettei se voi enää tulla. Toistaiseksi Minnillä on vasta muutama näppy eikä hän ollut niistä moksiskaan, mutta saapa nähdä, miten raapimisen esto tämän ikäisellä onnistuu. Hohhoijaa.

juupa juu, kyllä saa olla tarkkana noissa pukeutumisjutuissa. Luulin jo vilustuttaneeni meidän pikku neidin kun kovasti kuumeili. Sitten tänään huomasin kuumeen laskettua, että naamaan nousi näppyjä eli taisi olla vauvarokkoa.

Oskulla on nyt sellainen kausi että itse ei syö lainkaan. Pistin sitten homman jäähylle vähäksi aikaa. Voi olla että kaikki tämä muuttoruljanssi ja muu hiukan sekoittanut pienen rassukan elämän.
Itse yritän esittää urheaa kun huomasin selkeästi Oskun reagoivan murheeseeni. Mies innoissaan selittelee kuinka oli löytänyt itselleen halvalla huonekalut ja miten hyvällä paikalla asuntonsa on jne. Minä suren miestä ja mies itkee lapsia...siinä hyvin kuvastuu tilanne eli paluuta ei ole kyllä tämä tosiaan on ohi koko juttu. Nyt pitää vain hoitaa lasten asiat kunnialla ja yrittää keskittyä omaan elämään.

Onkos kukaan muu menossa pian töihin? Hiukan jännittää jättää Aada hoitoon noin pienenä. Osku varmaan viihtyy sitten mainiosti. Vielä kun oppisi kesän aikana kuivaksi. Hampaat meilläkin tulee näköjään "väärässä" järjestyksessä. Nyt tuli alas poskihammas ja kulmahampaita ei ole tullut vieläkään (yksi tosin ylhäällä pilkottaa). Parturissakin Osku oli ekan kerran tänään. Oli ihan pakko vaikka haivenia ei paljoa olekaan, mutta kun ne vähäisetkin on aina takussa takaraivolla (raukka perinyt äitinsä luonnonkikkurat). Ja heti vaari sanoi että näyttää jo ihan mieheltä.=)

Mutta nyt taas kutsu kuuluu joten....

Ajattelinkin että mitä Helmille kuuluu. OLin tulossa huhuilemaan mutta olitkin jo ehtinyt ilmoittautua... Lasten edessä (varsinkin jos reagoi) kannattaa varmaan esittää reipasta mutta muista että paineet on jossain vaihessa jotenkin sitten purettava. Haleja!!!

Meillä on syömislakko, pottalakko, hampaidenpesulakko ja taitaa olla muitakin lakkoja. Ottaa tosi paljon päähän kun 7kk on tehty pottaan kakat ja usein pissatkin ja nyt ei tyttö potalle suostu ollenkaan. En ole viittinyt pakottaa vaan ajoittain vaan kysynyt että mennäänkö potalle ja tyttö tomerasti pudistaa päätään....

Meillä on oltu myös kuumeessa. Maanantaina nousi yli 39 asteen kuume ja sitä kesti 3 pvää. Nyt sitten tuli yskä ja nuha. Onneksi tänään olleet vähän paremmat mutta pari päivää oli tytsy aika ressukka ja itkuinen. Sen takia ei varmaan ole ruoka oikein maistunut...

Parturia ei meillä taideta tarvita vähään aikaan. Tytöllä on tosi hennot hiukset. Nyt alkaa takana olemaan jo kunnolla hiusta, mutta eipä kyllä parturointiin asti. Äitiinsä tullut, melkein kalju vielä 2 vuotiaana... Hih!

Vai oli Minnille tullut vesirokko. Olisiko voinut itää niin kauan???? No, ehkä se on hyvä sairastaa tossa iässä. Paitsi että olen kuullut että jos lapsena tulee vain lievänä niin usein uusiutuu aikuisena.

Töihin? Mulla on hoitovapaata elokuun loppuun... tosin jos kaikki nyt menee hyvin niin äitiysloma alkaa 17.9.

Terkuin Minni
rv 10+5

Täällä ollaan! :)

Mitähän täällä on ollut nyt viimeksi jutunaiheena...hampaita, syömistä ja kevätpukeutumista...
No syöminen vähän jo onnistuu lusikalla, mutta lähinnä se on ruoan hakkaamista. Jos itse syö, niin yhä käytetään sitä "syö itse makaronit ja äiti tuuppaa kastiketta lusikalla" -taktiikkaa. Nyt kyllä olen huomannut, että lusikka pysyisi jo oikein päin kädessä...
Hetkellisen taantuman jälkeen pottailukin on alkanut taas sujumaan. Eilen esim oli klo 9-18 vaippa kuiva! Ja tänään aamulla tuli ekaa kertaa minua kädestä hakemaan kun tarvitsi päästä kakalle :) Sen kunniaksi annoin palkinnoksi sitten olla tunnin ilman vaippaa :) Muuuuuutta huomenna on taas uusi päivä uusine kujeineen.

Kevät on tullut! Ja vaatteita on saanut keventää. Mä olen jostain syystä aika tarkka suojaamaan päätä (kun näkee paljaspäisiä vauvoja), kai mulla kaikuu mummoni sanat korvissa....? Muutenkin on nyt ruvettu paljon enempi ulkoilemaan kun tyttö on ruvennut selvästi kiinnostumaan ulkopuuhista ja osaa jo kävellä hiekalla :) Talvella ulkoiltiin LUOKATTOMAN huonosti kun yksinäiset vaunulenkit ei kiinnostanut ja ipana ei vielä itse osannut tehdä mitään.

Mitäs sitten? Normaalia arkea... Huomenna mennään kaverin kanssa uimaan. Kivaa vaihtelua. Onko teillä suuria pääsiäissuunnitelmia? Me olemme ihan kotosalla, messuilla varmaan taas käydään ja äidillä syömässä -on niin harvinaista herkkua olla vapaalla miehen kanssa! Ja nyt kun kivasti saadaan olla vielä kolmistaan :)

Miten Sinä helmi jakselet? Oletko tulossa tänne pääkaupunkiseudulle vai miten?

Nyt täytyy mennä heittäytymään sohvalle :) Kuulumisiin!

Ihan pikaisesti kuulumisia kun olen ollut vähän aikaa poissaoleva: Lentsusta ehdittiin hädin tuskin toipua ja käytiin miehen kanssa viikonloppureissulla kaksistamme niin toissa yönä pukkasi jokin ihme vatsapöpö päälle ja nyt ollaan siis vatsataudissa vaihteeksi. Tosi kivaa, varsinkin kun anoppi on huomenna tulossa pääsiäisenviettoon meille ja kaikki pääsiäisvalmistelut ovat tekemättä. No, pitää laittaa mies asialle.

Muuten tyttö voi oikein hyvin, syö päivisin ruoat suurimmalta osin itse, mutta puurot täytyy syöttää kun eivät näytä olevan mieliruokaa. Muutenkin hän on vauhdikkaassa vaiheessa eli säntäilee paikasta toiseen ja touhuaa kaikenlaista lelujen ja kirjojen parissa. Me hankittiin viime viikolla Stockan Hulluilta Päiviltä hänelle vielä sellainen kolmipyörä, jota vanhempi voi takaa vivusta ohjata/pitää kiinni ja tytön saa remeleillä istuimeen kiinni. Ja pyöräilykypärä tuli jo aiemmin sukulaisilta jäämistölahjana eli varustus pelaa. Kovasti tyttö tykkää uudesta pyörästään vaikkei tietenkään vielä jalat polkimilla pysy. Eli meilläkin ulkoillaan silloin kun mamma on kunnossa...

Näyttää nyt siltä, että olisin syyskuun alusta palaamassa töihin, ihan nykyiseen työhöni, katsotaan muut haihattelut myöhemmin. Pitää tässä kuussa pistää paperit sisälle kun mietin hoitopaikkaa. Olisi päiväkotia ja perhepäivähoitajaa ym. tarjolla, vaikeata tästä viidakosta ottaa selvää, mikä olisi parasta. Se perhepäivähoito, vaikka paljon kehuttukin, tuntuu pelaavan ihan omilla ehdoilla: Kun soitin taannoin meidän alueen vastaavalle kysyäkseni eri hoitomuodoista, kävi ilmi, että perhepäivähoitajien nimiä ja yhteystietoja ei anneta mulle. Sen sijaan voisin mennä johonkin 1,5 km:n päässä sijaitsevaan leikkipuistoon tiettynä kellonaikana ja huhuilla siellä, kuka läsnäolevista tädeistä on perhepäivähoitaja ja lähestyä heitä suoraan. Minusta systeemi on hyvin outo. Voihan olla, että jonkun sieltä löytäisinkin, mutta sehän on ihan sattumanvaraista, kuka siellä sattuu olemaan. En tiedä, hoidetaanko asia kaikissa kunnissa näin, mutta jotenkin tuntuu, että 2000-luvulla voisi asiat järkevämminkin järjestää. Mielelläni soittaisin eri hoitajat läpi ja juttelisin heidän toimintatavoistaan ensin puhelimessa. No, ehkä en vain tajua homman pointtia. Ihan ehkä tällaisesta käytännön hankaluudesta johtuen saatetaan päätyä päiväkotiin. Saapahan sinne mennä etukäteen tutustumaan silloin kun itselle sopii ja tietää, kenen kanssa puhuu.

Mutta eipä muuta, lähden tässä pötköttämään sänkyyn kun vatsaa nipistelee.
Iloista pääsiäistä teille kaikille!!!

No niin, piiiitkän vapaan jälkeen on taas arki alkanut. Miten meni Pääsiäinen?
Meillä meni aika sutjakkaasti...perjantaina mummoehdokkaalla syömässä, lauantaina käytiin virpomassa mummit, sunnuntaina äidillä syömässä ja maanantaina messuilla. On se aika rankkaa olla äkkiseltään 4 päivää putkeen perheenä...liikaa vissiin tottunut olemaan tytön kanssa kaksin, että vaatii vähän enempi kun isäkin on paikalla?
Se oli kyllä positiivista, että tyttö rupesi taas kiinnostumaan isästään ja isä aikas hyvin hoitikin ja leikki. Ehkä nyt se pahin äiti-äiti -kausi on ohi.

Muuten tuo termiitti on aika täystuho...ainakin äidin mielestä :) Niin hemmetin nopea ja joka paikkaan pitäisi päästä kaivelemaan ja kaikkeen koskea! Mutta eiköhän kohta omat nurkat ole jo koluttu, niin meno vähän ainakin kotioloissa rauhottuu.

Hampaitakin tytöllä on jo iso läjä, niin (jos se siitä johtuu) syöminenkin on ruvennut paranemaan. Riisistä tykkää ihan hirveästi ja eilen saikin ensimmäisen huutoraivarin kun minulla oli riisiä lautasella ja hänellä kalaa ja perunaa...hetken mietin, että miten se ruokailu päättyy, mutta hyvin se meni :) Kolme kertaa sen piti saada se raivari ennen kuin tajusi, että sitä riisiä tulee aina kun on ottanut lusikallisen omaa ruokaa (meillä on "aina" ollut tämä "ensin tätä ja sitten sitä toista" -systeemi). Saatiin sitten alas kaikki oma ruoka ja monta lusikallista riisiä :) Mutta saas nähdä mistä se rupeaa seuraavaksi noita raivareita saamaan...

Täällä oli jossain vaiheessa ollut juttua töihin paluusta. Mulle aikoinaan pankinjohtaja lupasi vuoden hoitovapaata, eli syksyllä koittaisi työt! Vähän jännittää, varsinkaan kun mulla ei ole sitä työpaikkaakaan(meinasin siirtyä pois perheyrityksestä ja kokeilla muita hommia)...hoitopaikkaa olen kyllä hakenut ja kerran jo soittivatkin kysyäkseen, että mihin silloin syksyllä ole menossa :)
Avoimia hakemuksia olen kovasti lähetellyt eri paikkoihin ja saas nyt nähdä, että ottaako sitä kautta kukaan yhteyttä...mutta kai sitä johonkin töihin pääsee!

Nyt voisinkin taas ruveta metsästämään töitä. Kertokaahan te taas kuulumisianne!

Iltaa! Arki on tosiaan taas alkanut ja sen myötä kaikenmaailman tohinat. Pääsiäinen sujui ihan mukavasti kun anoppi oli täällä kyläilemässä ja siinähän oli samalla kolmas silmäpari ja viihdyttäjä meidän tytölle eli meikä sai hieman levättyä. Tauditkin ovat väistyneet, ainakin akuutimmat vaiheet.

Muuten tässä on kuumeisesti katsasteltu päivähoitovaihtoehtoja ja olen soitellut ympäriinsä ja ylihuomenna pitäisi yksi kandidaatti käydä katsastamassa. Onhan tämä vähän hakuammuntaa ja arpapeliä, minkä paikan lopulta saa. Katsotaan, miten käy.

Tosiaan olen palaamassa syksyllä töihin, raha houkuttaa aikalailla kun menoja kertyy ja kaikenlaista remppaa on tiedossa talon osalta. Ainakin jonkun kuukauden voisi kärvistellä siellä, voihan sitä vielä anoa uutta hoitovapaajaksoakin, jos pää ei kestä töissä. Ja onhan tässä vielä haaveissa se pikkukakkonenkin, jos jonakin päivänä tärppäisi paremmalla tuurilla.

Siitä puheenollen kävin tänään lekurissa ja periaatteessa lähiaikoina voisi taas lähteä yrittämään toista, mutta jotenkin ehkä haluan vielä hieman "toipua" edellisestä. Ja voihan tässä samalla koettaa nauttia raskaudettomastakin tilasta. Ja nyt voisi niitä ylimääräisiä kilojakin vielä tiputtaa. Ja lihaksia vahvistaa, heko heko.

Lihaksista puheenollen musta tuntuu, että meidän tytsy painaa jo melkoisesti. Muut, jotka eivät ole tottuneet häntä päivittäin nostelemaan, joskus ihmettelevät, miten jaksan nostella ja kanniskella häntä. No, onneksi en ehdi pahemmin sitä ajatella, mutta ehkä hauikset alkavat pullistella vielä. Saattaa tytsy hyvinkin painaa jo 13 kiloa kun syö hyvin ja kasvaa vaatteistaan ulos. Olen jo hankkinut paitoja ja housuja kokoa 92, pienempiä kun ei enää kannata ostaa kun pieneksi jäävät liian pian. No, ulkovaatteissa 86 menee kyllä. Ja onhan meillä vielä äp:n 80 cm:n toppapukukin vaunuissa päikkäreillä näillä hyisillä keleillä ollut, mutta sekin tuntuu jo ahtaanpuoleiselta.

Ihanaa kun viikonlopuksi on lämpimiä kelejä luvattu, jospa vaikka tulisi terassikausi avattua (omalla partsilla)...

Kirjoitelkaapa tosiaan muutkin kuulumisianne. Kuinkas, Minni, raskautesi etenee? Entä Helmi, miten jakselet? Ja AnniinaA: Terveiset Sveitsistä ovat aina "herzlich willkommen". Ja SannaA: Tsemppiä työn etsinnässä! Kyllä etevälle ja ahkeralle töitä löytyy.

Illanjatkoa...

Iltaa vaan kaikille! Meillä oli miehen vanhemmat viikon kylässä enkä ehtinyt kuin ajoittain käväistä täällä keskusteluissa. Nyt ei mulla ärsytyskynnys ylittynyt läheskään niin monesti kuin joskus aikaisemmin, mitä nyt vähän piti mököttää, kun appi ei suostunut lähtemään eläintarhaan, vaikka muuten halusikin ulkoilla vähän väliä. Minnikin oppi vaarin kanssa kävelemään epätasaisessa maastossa ja tasaisella parvekkeella hän jo juoksee.

Ilmeisesti tulen tyttöjen kanssa Suomeen ennen koulujen alkua, mutta mies jää vielä tänne ainakin vuoden loppuun. Koululaisemme eivät millään ehdoilla suostuneet jäämään enää pitemmäksi aikaa. Ehkä muissa perheissä vanhemmat vain määräävät, missä asutaan, mutta musta sellainen pakottaminen ei tuntunut omalta. Aion syyskuun alusta palata entiseen työhöni. En ole millään hoitovapaalla, koska olen sijainen, mutta töitä kyllä alallani löytyisi muualtakin kuin entisestä paikasta.

Laitoin netissä Minnille päivähoitohakemuksen läheisimpään päiväkotiin, jossa isosiskotkin ovat olleet, mutta vielä en tiedä, saako hän paikkaa sieltä vai jostakin kauempaa. Taktikoin sen jo elokuun alusta, koska silloin saa paremmin paikkoja ja voimme sitten rauhassa harjoitella pitempään. Valitsin tutun päiväkodin myös siksi, että meillä on huonoja kokemuksia kunnallisesta perhepäivähoidosta. Isompana, kun tytöt osasivat kunnolla puhua, he kertoivat, että hoitaja näytti tosi väkivaltaisia piirrettyjä, ei koskaan leikkinyt lasten kanssa vaan pelasi itse pleikkaria ja päästi aina isommat lapset ulos ennen kuin itse tuli pienempien kanssa, jolloin isommat määräsivät esikoisemme hyppäämään liukumäen ylätasolta... Tällä en toki halua pelotella, varmasti hyviäkin hoitajia on runsaasti ja jos tuntisin jonkun hoitajan paremmin, pitäisin perhepäivähoitoa parempana alle 2-vuotiaalle. Mutta päiväkodissa sentään hoitajat valvovat toisiaan ja ovathan pienten ryhmät sentään aika pieniä.

Ultsun kertoma päivähoitajan etsintäsysteemi kuulostaa kyllä tosi omituiselta. Ovatko kyseessä kunnalliset vai yksityiset hoitajat? Meillä ainakin perhepäivähoitoon haettiin lomakkeella ja hoitopaikan sai siltä tädiltä, jolla oli tilaa, tietenkin molemminpuolisen tutustumisen jälkeen.

Pitäisikö jossakin vaiheessa aloittaa uusi ketju, vai onko tässä nykyisessä systeemissä mitään haittaa, vaikka viestejä tulisi useampi sata samaan? Taka-ajatuksena tässä ehdotuksessani on se, että samalla voisi päivittää, milloin joulukuisemme ovat syntyneet ja vaikka 1-vuotismitat. Minni on ainakin Ultsun taaperoon verrattuna tosi pieni: osa 80 cm vaatteistakin on vielä liian suuria, osa tosin ihan sopivia...

Täällä on jo varsin lämmintä enkä oikein tiedä, mitä Minnille pukisi päälle, kun keväthaalarikin on liian kuuma muulloin paitsi aamuisin. Päähinekin on ongelma, kun ei-nauhalliset lakit vedetään sata kertaa päästä pois, vaikka luulisi lippalakin olevan lapsestakin kiva, ettei niin häikäise. Millaisia lakkeja teillä pidetään vai ollaanko avopäin? Kirjoitelkaahan taas!

Huomenta,

Ihan lyhyesti Sulle, AnniinaA: Siis kyllä sitä perhepäivähoitopaikkaa anotaan meilläpäin samalla kaavakkeella kuin päiväkotiakin. Kyse oli vain siitä, että olisin etukäteen halunnut tutustua hoitotäteihin ennenkuin anon yhtään mitään. Enhän halua tavallaan "sikaa säkissä" (anteeksi sanamuotoani, saattaa kuulostaa turhan karkealta) vaan parhaan mahdollisen hoitajan/hoitomuodon lapsellemme. Ja jos en etukäteen saa asioita selvitettyä, jääköön koko juttu. Päiväkoteihin voi mennä etukäteen tutustumaan ja musta se on tarpeellista varsinkin esikoisen kohdalla kun ei ole mitään aiempia kokemuksia mistään hoitomuodosta. Mutta tosiaan meillä on hahmottumassa se, että haetaan kahteen eri päiväkotiin ja nyt vain pitää ratkaista kumpi on ykkössijalla toivomuslistalla. Mutta asia selvinnee pian.

Varmasti ihan hyvä ratkaisu teillä, AnniinaA, että olet palaamassa lastesi kanssa Suomeen. Asetutteko Espooseen vai minnepäin? Muistelen, että kerroit aiemmin asuneesi täälläpäin.

Meillä on ollut täällä Suomessa tuulista ja koleata (+5 astetta), tosin nyt luvattiin jopa +15 viikonlopuksi. Ulkona meidän tytöllä on aina päähine ollut, vaunuissa ohut kypärämyssy ja huppu, eilen kun ulkoiltiin (ja eilen oli hirveä tuuli) hänellä oli fleece-myssy ja tuulenkestävä toppapuku. Jos ilmat lämpiävät pitää keksiä jokin ohkaisempi päähine. Viime kesänä tyttö piti esim. kesähattua ja välillä jopa huivia (näytti ihan pikkumuorilta :-)) ja jotain samantyyppistä varmasti kokeillaan tulevanakin kesänä.

Joo, meidän tyttö ei ole laihimmasta päästä, muttei mitenkään pulleronkaan näköinen. Hänhän oli jo 1-vuotisneuvolassa 11,5 kg ja 76,5 cm. Seuraava neuvola onkin sitten 1,5-vuotisneuvola, sitäkin aikaa pitäisi pikkuhiljaa alkaa varailemaan kun se on kesäkuun loppua ja neuvolatäditkin saattavat osittain olla lomalla.

Mutta nyt pitää mennä, heipskukkuu....

Hip hei. Me oltiin pääsiäinen mummolassa ja tietsikka oli aika vanha eikä aukaissut jostaan syystä näitä sivuja sitten ollenkaan...

Ultsun tyttö tosiaan aika isokokoinen, ainakin verrattuna meidän neitiin. Meillä tyttö tällä hetkellä 79cm / 9,5kg eli aikamoinen rimpula. Meillä on myös 1,5 vuotisneuvola seuraava (siis 1v jälkeen) ja noi mitat onkin mitattu lähinnä kotikonstein. Meillä 80cm vaatteet ovat tällä hetkellä kyllä tosi sopivia. Housuja menee myös 74cm.

Raskaus, juu, hyvin on sujunut. Np-ultrassa kaikki oli hyvin ja nyt aloitellaan jo viikkoa 14. Aika nopsasti aika kulkee. Ja mikä parasta, väsymys ja äklötys kyllä on poistumassa. Painoa ei ole itselleni vielä tainut kertyä yhtään.

Nyt pitää kaiketi lähteä perunoiden keittoon. On muuten tosi rasittavaa kun tyttö haluaa aina syödä äitin haarukalla, juoda äitin lasista ym. vaikka itsellään olisi ihan samat pöperöt ym. Ja nyt pitäisi aina päästä istumaan aikuisten tuoliin ja tietysti aina siihen tuoliin missä äiti juuri istuu :o)

Minni rv 14

heps kukkuu!

Täällähän on ollut vilkasta. Kaikilla tuntuu menevän hyvin. Meidän Oskulla on nyt sitten kauhea ripustautumiskausi, johtunee osittain tästä erosta. Eilenkin käytiin Isossa Ompussa ostamassa ex-miehelle synttärilahja (ns. lapsilta, pitänee totutella että sitä joutuu kaikenlaista tekemään lasten nimissä) ja heti kun käteni irroitin ostoskärreistä niin huuto alkoi. Metriäkään en voinut askelta sivulle ottaa. Tosin ex sanoi saman toistuneen pääsiäisenä hänen luonaan kun Osku oli ekalla vierailulla.

En ole vielä kerennyt mitään hoitopaikkoja hakea, mutta aika vaikeaa kun ei tiedä kunnan toiminnasta mitään. Ekat neuvolat meidän lapsilla täällä on vasta ens viikolla. Josko siellä sitten kyselisin tarkemmin kaikesta. Nyt on tämä aika mennyt lähinnä omaa olotilaa ihmetellessä.

Töitäkään en ole vielä hakenut, minulla siis edessä sama rumba kuin SannaA:lla. Eikä sitä näiden hulivilien kanssa kauheasti haetakaan...ajattelin myös laittaa ainakin aluksi avoimia hakemuksia. Niitä kun saa niin kätevästi illalla/yöllä täytellä netissä.

Koko keskustelua: Osku oli 1v3kk neuvolassa pikkaisen päälle 10 kg ja pituutta oli muistaakseni 80 cm. Juuri pistin kauhean summan rahaa pikkumiehen vaatteisiin kun vaihdettiin isompaan kokoon eli 86 cm:iin. Jännä kuinka eritahtia lapset kasvaa. Pikkuprinsessalle taas puetaan jo Oskulta viime kesältä jääneitä vaatteita (viime mittauksessa 63 cm ja reilu 7,5 kg).

Hampaita tulee molemmille koko ajan. Tuntuu, että kun toinen lopettaa kitinän niin toinen aloittaa. Aadallakin siis jo 2 hammasta alhaalla. Ja kovasti yrittää ryömiä. Sitterissä saattaa hetken jo itse istua vaikka kuinka yritän töniä takaisin nojausasentoon (ihan liian vahvat vatsalihakset tytöllä). Oskulla myös menossa tuo kaikki minulle nyt heti ja laatikot auki tai suutun- vaihe.

Mutta nyt täytyy taas rientää laittamaan lounasta jotta päästään kauppaan...

Vielä hoitopaikkakeskusteluun... Eli mäkin hain sillä kaavakkeella netissä hoitopaikkaa. Ensin olin soittanut ruotsink. päivähoidon koordinaattorille ja "tivannut" paikkoja, mahdollisuuksia ja ryhmäkokoja minkä perusteella hain 1. syksyllä valmistuvaan päiväkotiin, 2. tähän lähelle PPH:lle ja 3. ryhmistä. Samalla kun soittivat kysyäkseen mun syksyn suunnitelmia, antoivat yhden PPH:n nimen ja numeron, jolta vapautuu paikka syksyllä. Nyt on ruvennut jotenkin PPH:t mietityttämään (kun tunnen muutaman ja sitten olen nähnyt muutaman tällä alueella)...mutta kyllä mä meinaan käydä tätä naista haastattelemassa ja katsomassa, että synkkaako meillä. Jos ei, niin sitten haetaan jotain muuta...kyllä sitä jotenkin haluaa hyvän hoitopaikan lapselleen.

Koosta...meidän ipana on aika liki 80cm ja 10kg. 80cm:n vaatteet on nyt juuri kanssa sopivat. Ja kaapissa odottaa isompia vaatteita...jotkut näemmä luulee lapsen kasvavan odotettua nopeammin kun nyt olen saanut viikon sisällä pari 116cm:n vaatetta :) Kengän koko taitaa olla 20, talvikengät sopivat mutta sitten taas 20:set ensiaskelkengät on isot.

Sitten me ollaan nyt pari päivää harjoiteltu ilman vaippaa olemista :) Välillä vähän paremmalla ja välillä vähän huonommalla menestyksellä... Tänään selvittiin aamulla 2h ilman vahinkoa! (ulkoilu katkaisi harjoittelun) Tilasin jo netistä innoissani setin harj. pikkuhousuja -niiden pitäisi tuntua oikeilta pikkuhousuilta ja suojata päälivaatteita pikku vahingoilta. Katsotaan kuin meidän käy... Mutta sitäkin ehdin jo miettiä, että jos se nyt kesän aikana oppisi tuon hyvin, niin tuleekohan takapakkia hoidossa? Siis jos on kiireinen pph, niin ei vamraan ehdi olla niin pottahermolla kuin minä...

Joo, mutta nyt lämmittämään iltapalaa, että ehtii hyvin asettumaan sohvalle katsomaan yhtä poliisisarjaa.

Vau, SannaA, sanon minä teidän kuivaksi harjoittelulle! Kuulostaa upealta. Meillä on pottailun suhteen sellainen vaihe menossa, että tyttö välillä hokee "kakka" milloin mihinkin aikaan ja aina vien häntä potalle, mutta aina ei tulosta synny. Joskus tulee pissa, joskus ei sitäkään. Sitäpaitsi meidän tytsyllä on nyt niin menokenkä päällä, ettei meinaa malttaa istua potalla kovin pitkään. Joskus ponkaisee pystyyn heti 5 sekunnin jälkeen. Kerran tuli kakat parketille vahingossa kun hän karkasi liian aikaisin potalta. Mutta kaipa se tästä pikkuhiljaa. Joo, enpä itsekään tiedä, miten kaikki muuttuu päiväkodin myötä. Olen kuullut sellaisia juttuja, että päiväkodissa lapsi oppii odottamaan kaikkea, mm. potalle pääsyä. Enpä tiedä, ikävältähän tuo kuulostaa, mutta täytyy toivoa, että kaikki silti menee parhain päin.

Jännä tuo kengänkokoasiakin: Meidän tyttö on jo pitkään käyttänyt kokoa 21/22, ensikengät olivat kokoa 19, mutta ne jäivät tuossa viime vuoden puolella jo pieniksi. Ja nyt ollaan pidetty villasukkaa isommissa ja pian jalka on ohuen sukan kanssa sopiva esim. just 22:een. Meillä on yhdet Tepsut sitä kokoa odottamassa lämpimämpiä kelejä. En tiedä, onko tuo jalan/kengän koko periytyvää. Itse käytin ennen raskautta kokoa 39, raskauden myötä kokoa 40 eli en taida itsekään sirojalkainen olla.

Ai niin, siitä AnniinaA:n ehdotuksesta: Voidaan me aloittaa uusi ketju jos te muut haluatte. Onhan se vähän jännää, että ketjumme alussa on listassa hirveästi porukkaa, jotka ovat kaiketi jo ajat sitten jättäytyneet pois. Mutta ihan miten vain. Eihän meitä kovin monta keskustelijaa ole nyt, mutta hyvä näinkin.

Illanjatkoa...

Iltaa taas pitkästä aikaa!
Saunan päälle on hyvä vähän kirjoitella ennen kuin heittäytyy Bondin seuraksi sohvalle...

Mitäpä Teille kuuluu? Kevättä rinnoissa? Pitääkö taaperot kiireisenä, niin ei ehdi kirjoitella? Meillä ainakin...on sellainen vauhti päällä, että illalla kun saa ipanan nukkumaan ei paljoa enään ole energiaa :)

Meillä on nyt tosissaan tämä viikko oltu ilman vaippaa/kuivin housuin. Saldo on 6:een päivään VAIN 4 vahinkoa!!!! Mun mielestä aika hyvin! Jopa keskiviikon useamman tunnin Sellon reissu selvittiin kuivin vaipoin (pidän tietenkin suurempien vahinkojen välttämiseksi reissussa vaippaa ja kotona ollaan sitten ilman) kun käytiin kahdesti lastenhoitohuoneessa potalla :) Olen varovaisen optimistinen ja jo niin luottavainen, että 4 päivää on nukuttu päiväunet harj. pikkareilla ja tänään mentiin mummolaankin ilman vaippaa :) Ainoa vaan, että potalla saa ravata kiitettävästi -tosin nyt on ne turhat reissut jo vähän harventuneet.
Mutta on meillekkin tuttuja juttuja aikasemmilta ajoilta pissat/kakat lattialla :) Alhaalla (missä suuremmaksi osaksi oleillaan)ei onneksi ole juurikaan mattoja ja suurin osa lattiasta on laattaa.

Mä olen hurrrrjan tyytyväinen kun sain tytölle hoitopaikan hyvältä perhepäivähoitajalta!! Ihanaa kun kaiken pähkäilyn ja stressaamisen jälkeen asiat loksahtavat paikoilleen ja saa sellaisen hoitopaikan kuin haluaakin :) Nyt enään puuttuu se työpaikka...toivotaan, että sekin asia loksahtaa yhtä hyvin!

Muuta? Sitä itse syömistä ollaan ruvettu nyt tosissaan harjoittelemaan ja on se jo siistimmäksi muuttunut. Se on nyt ainoa homma mikä on vähän hidasta... Ruoalla on paljon kivempi leikkiä kuin tunkea sitä suuhun. Mutta se on ollut kiva huomata, että mamman/aikuisten ruoat kelpaa! Yhä teen hänelle valmiita omia ruokia pakkaseen, mutta toisen ruoan syö yleensä samaa kuin me. Tänäänkin meni kanawrapit ihmeen hyvin alas -tosin vähän eri muodossa kuin meillä vanhemmilla :)

Nyt sohvalle! Kuulumisiin...

Iltaa kaikille ja onnea, SannaA:lle tytön kuivaksiharjoittelun johdosta! Kuulostaa ihan mahtavalta. Tuntuu siltä, että teillä on kaikinpuolin huimaa tahtia kehitytty viime kuukausina. Muistelen tuskailujasi ja huoliasi tyttönne motorisesta puolesta ja nyt kuitenkin palat loksahtavat kohdalleen ja monet muut avut ovat jo niin pitkällä. Hieno homma!!

Meillä mennään myös eteenpäin, mutta ehkä hitaammin. Tytöllä on hirveä tarve nyt oppia ilmaisemaan itseään verbaalisesti. Hän on hirveän kiinnostunut aakkosista ja kirjaimista ylipäänsä, hän mielellään selailee Pikku Marjan eläinkirjaa (jos satutte tuntemaan tätä 1940-luvun klassikkoa) ja kovasti tapailee kaikenlaisia sanoja ja haluaa oppia kaikkea, mutta hidasta se vielä on. Ja koska tämä verbaalinen puoli on nyt niin "in", muilla rintamilla on verkkaisempaa. Itsesyömisrintamalla on takapakin makua eli joudun häntä usein edelleen syöttämään, pottailu on kyllä ihan kiitettävää, mutten silti vielä antaisi hänen missään pikkupöksyissä liikkua ym. Ehkä se johtuu itsestäni, että vihaan sotkua ja ulosteet yms. lattialla tuntuvat nyt vastenmieliseltä ja koska tytsy hokee "kakka" milloin mihinkin aikaan, annan vielä ajan kulua.

Muita uutisia: Hirmu lyhyellä varoitusajalla mulle tarjoutui mahdollisuus tehdä keikkaluontoista työtä nyt ja toukokuussa ja olenkin jo aloittanut sen eli sikäli oma tilanne on muuttunut. Heti huomaa, että se vähempi aika tytön kanssa tuntuu sitäkin arvokkaammalta. Ja toisaalta heti iski sellainen syyllinen olo ja mieliala, että teinkö oikean ratkaisun kun otin tämän työn ym. No, onneksi se on nyt muutama viikko vain, sen jälkeen on vielä pitkä tauko ennenkuin palaan töihin syyskuussa. Ja tytsyn päiväkotihakemuksetkin ovat vetämässä eli sillä rintamalla kaikki ok. Ja onnea, SannaA, että saitte sellaisen hoitomuodon, jota toivoitte. Toivottavasti meillä käy samanlainen flaksi.

Eipä tässä muuta. Kovasti ovat ilmat muuttuneet koleammiksi, mutta toivottavasti ei tartte vappuna pakkasessa palella :-)

Viikonloppuja teille kaikille ja kirjoitelkaa kun ennätätte...

Nostellaanpa taas meitä etusivulle...

Joo, mäkin muistan enemmän kuin hyvin mun tuskailut tytön "liikkumattomuudesta"! Nyt sitä taas ei pysäytä mikään...tuntuu, että vauhti vaan kiihtyy ja käveleminen on kokonaan unohdettu kun pitää juosta joka paikkaan. Lisäksi on tullut kiipeily, mutta onneksi se jalka ei vielä niin kovin korkealle nouse :) Meille ei tullut sitten hankittua edes porttia portaisiin ja näinköhän me selvittäisiin kokonaan ilman? Enempihän siinä on vain vahtimista...ja vain 6 porrasta, mutta ei sitäkään matkaa ole hyvä tulla mukkelis makkelis kivilattialle. Mutta eiköhän se kohta opi tulemaan jo ne portaan alaskin päin?
Mutta olen kyllä tyytyväinen, että tyttö lähti ihan normaaliin aikaan (1v 2kk) kävelemään, siitäkin huolimatta, että ei kontannut ollenkaan. Nyt ihan viikon sisällä on tullut sellaisia hetkittäisiä konttauksia, esim. sängyllä tai nurmikolla. Eli kyllä se taitaa senkin oppia :)

Kiva Ultsu, että olet päässyt kokeilemaan töitä! Antaa vähän esimakua tulevasta :) Missä Sinulla on tyttö sillä aikaa? Vai onko kenties työsi sellaista, että mies voi hoitaa ne ajat?
Mun on aina käytettävä muuta hoitajaa jos mä haluan tehdä jotain. Mies tekee niin pitkää päivää, että siitä ei ole paljoa enään apua sen jälkeen. Eilenkin mulla oli tyttö (iso)mummilla päiväunilla kun kävin katsomassa kaveria ja sen 2-viikkoista vauvaa (halusin hetken keskittyä heihin ihan rauhassa ilman kaiken huomion vievää taaperoa) ja tänään mun äiti tulee meille viettämään syntymäpäiväänsä, että pääsen kokoukseen (tehtiin jo tytön kanssa kakku illaksi odottamaan :), torstaina on taas kokous ja silloin tulee isomummi... Onneksi on mummit näin lähellä!
Ensimmäinen yöhoito olisi toukokuun alusta kun meillä on miehen kanssa kummallakin menoa juuri samana viikonloppuna... Mitenköhän mä kestän eron? Onneksi tiedän tytön olen hyvissä käsissä äitini luona! Enemmän mä jännittäisin jos mies olisi jäänyt kotiin sen kanssa kaksin (hassua?).

Toivottavasti Ultsu tekin saatte hyvän hoitopaikan hyvän matkan päästä. Kyllä se niin paljon helpottaa elämää ja mieltä kun ei tarvitse siitä stressata!

Nyt täytyy mennä laittamaan itsensä sen verran kuntoon, että päästään käymään Postissa ja kaupassa... Kuulemisiin!

Yhteistyössä