KERMIT

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vko12
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen kyllä keskenmenon myös kokenut, enhän muutoin täällä olisi käväissytkään. Loukkauksena en viestiäni tarkoittanut vaan ajattelin että jollekin voisi tulla viestistäni uusi ajatuskulma.
Minä ainakin pystyin iloitsemaan uudesta raskaudestani täysin rinnoin ja olin valmis jättämään suruni (sen olin surrut ja jättänyt siihen). Keskenemonoja sattuu niin valtavan paljon, että se on tavallaan jopa "luonnollista".

Terve Kermitit!
Piti tulla kurkkaa että mitä tänne kuuluu. Omppu se pomppasi tonne odottajiin, jipii!!!
Pitäisiköhän itsekin lukea se kirja. Syntymätön. Kuka sen on kirjoittanut? Löytyisikö kirjastosta, vai onko joku uusi kirja?
Mun mielestä tämä oli paras paikka km:n jälkeen purkaa tunteitaan. Ja sitä voi aina ottaa etäisyyttä kun alkaa lämmönmittailut ja limojen tutkimiset ahdistamaan. Itse pidin n. 2kk km:n jälkeen vähän taukoa palstalta, että sain omat ajatukset ym. kuntoon ja sitten taas hyppäsin kelkkaan. Minun suru menettämääni lapseen ei kyllä häviä/unohdu koskaan!!!

Plussatuulia kermiteille

Kirppu
11+2

Taustailijalle: Montako ketjua luit ennen kuin rupesit ehdottamaan 'uutta näkökulmaa' tähän ketjuun? Tekstisi mukaan et montaakaan, tulithan vain tänne käväisemään keskenmenon kokeneena. Ensinnäkin tämä on ainut ketju, jossa keskenmenon kokenut voi saada aitoa vertaistukea saman kokeneilta. Jotta voidaan saada tukea, niin ei siihen mielestäni yksi kirjoitus riitä, mikä sinusta vaikuttaa näköjään asioiden vatvomiselta. Jos olisit lukenut hiukkasen pidemmälle, niin olisit huomannut, että täällä jutellaan paljosta muustakin kuin keskenmenosta. Ja ketju pysyy uusille tulokkaille pystyssä, kun täällä 'vatvotaan' asioita.

Tämä ketju on monille se ainut paikka, minne voi purkaa tunteensa aidosti. Keskenmenoa on joskus vaikea tilittää kaverillekin saati sitten, että kaveri osaisi suhtautua siihen. Keskenmenoja tapahtuu paljon, se on totta. Moni ei välttämättä tiedä kokeneensa keskenmenoa. Kukin suree asiaa tyylillään ja tänne ovat tervetulleita kaikki, ketkä kokevat tarvitsevansa asiaan tukea. Ne keitä asia ei liikuta, pysykööt poissa ja pitäkööt mielipiteensä omana tietonaan.

Vaikka km olisi kuinka "luonnollista" ja aikaisessa vaiheessa tahansa, jokaisella on oikeus sitä surra ja puida asiaa. Niin kuin moni sanoi, km:n jälkeen asennoituminen uuteen raskauteen on erilainen eikä kukaan voi sanoa miten paljon jollain toisella on oikeus tässä ketjussa siitä puhua.Jokainen yrittää omalla tavallaan päästä eteenpäin eikä kenenkään kokemusta pidä vähätellä.
Jos ahdistaa lukea näitä juttuja niin voi tosiaankin pitää taukoa.

lukekaapa naiset tämän päivän hesarista mielipide kirjoituksista kohtukuolema kirjoitus, se on tunteella kirjoitettu kaikkien kohtukuolemaäitien puolesta, kirjoittajina kaikki enkelien äidit suljetuilta sivuilta. krista laittoi nimensä alle kun se on käytäntö. ollaan kovin innoissaan että asia saa julkisuutta. siitä kun ei puhuta, se vaan tulee niin yllätyksenä kun kohdalle osuu. tieto lisää tuskaa mutta tietämättömyys tappaa.
kermit on muutakin kuin surussa roikkumista, senhän tiedetään me itse, meillä aiheet hyppii niin paljon ettei mitään määrää, taustalla käynyt vierailija taisi kalastella vastakaikua. siinä oli kyllä oikeessa että suruun ei pidä jäädä märehtimään, mutta sitähän me emme täällä teekään.
omaa napaa... noita punainen tuli käymään... tähän voisi jo sanoa että mitäs mä sanoin... jospa sitten ensikuussa...

Uskoitko todella auttavasi viestilläsi?

Tämä on yksi niistä harvoista foorumeista, mistä löydät todellista lohtua ja nimenomaan APUA SURUTYÖN LÄPIKÄYMISEEN. Kaikki ne vihan, katkeruuden, epätoivon, epäuskon tunteet nakertavat, jos niitä ei mitenkään pysty työstämään sellaisen ihmisen kanssa joka ymmärtää ne tunteet, oikeasti.

Hyvä juttu, että olet päässyt menetyksesi yli ja iloitset raskaudestasi. Itse olen nauttinut JOKAIKISESTÄ sekunnista, päivästä, kuukaudesta raskaana ollessani.. joka kerta, kunnes uusi keskenmeno taas pyyhkii ne sekunnit taivaan tuuliin... ja aloitan taas alusta. Ja, jos luonnollisuuden kannalla olet ylipäätään, niin tiedoksesi: kaikki raskauteni ja km:ni ovat tapahtuneet täysin luomusti.

Ja vielä.. ei ole tullut mieleesi, etteikö täällä olisi jo näiden vuosien aikana pohdittu myös tuota sinun "uutta" näkökulmaasi. Kiitos mielipiteestäsi.

tervehdys!

Tarkoituksesi oli ehkä hyvä, mutta ei tuntunut mustakaan kauheen hyvältä! Mä ainakin sillon km jälkeen ärsyynnyin ihan älyttömästi jos joku tuli mua neuvomaan kuinka mun pitää surra. Sitä kun ei kukaan sure samalla tavalla, jokainen meistä on yksilö ja varustettuna omilla ajatuksilla ja tuntemuksilla. Ei ole oikeaa tapaa surra on vain niin monta tapaa kun on kokijaakin!

Valoa kaikkien huomiseen! Mä sain pahimpana aikana parhaimman tuen ja lohdun teistä kermitit =D

ÄssÄ

Minullekkin tämä palsta on ollu melkoinen henkireikä km:n jälkeen... Itse raskaus tuli yllärinä, vaikka yritystä olikin ollut ... Mutta km tuli kuin salamana taivaalta... ei ollu tullu itelle mieleen lainkaan, että keskenmeno tulisi omalle kohdalle... Tämä palsta kyllä pelasti mut.. Täällä porukat jaksaa kuunnella ja nostaa ylös mutakuopasta, jonne välillä tekee mieli mennä rypemään. Eikä tällä palstalla pelkästään märehditä keskenmenoja vaan välillä meno on aika hulvatontakin...
Suru on surtava ja elämä voittaa, sen täällä on oppinu. Kiitos kaikille kermeille... empä tiijä missä oisin ilman teitä!

Huomenta

Minulle kanssa juuri tämä ketju on ollut ehdoton henkireikä. Lähipiirissäni ei ole keskenmenon kokeneita, kaikilla tuntuu olevan lapsen saanti ns. helppoa. Se ei omaa surua ole helpottanut yhtään ja olenkin kokenut ettei ystäväni välttämättä ymmärrä minua ja jaksa kuunnella omaa huolestuneisuuttani.

Nyt etsin googlesta alilämpöisyydestä tietoa ja tuntui ettei sieltä oikein muuta pompsahtanut esille kuin kilpirauhasen vajaatoiminta. Aika moni oire kyllä osuisi kohdalle, mutta niinhän se on yleensä aina kun lukee esim lääkärikirjaa. Mutta mistäs noita koskaan tietää.

Nyt täytyy mennä vaihtamaan työvaatteet päälle

Kiitos ulkopuoliselle kommentoijalle mielipiteestä. Minustakin se tuntui aika pahalta koska olet vetänyt omat johtopäätöksesi lukemalla muutaman viestin tuntematta taustoja.

Tuntuu pahalta että tulet tänne meitä neuvomaan miten käsitellä omaa suruamme. Olemme jokainen yksilöitä omilla taustoillamme varustettuna, jolloin on täysin luonnollista että kukin selviää keskenmenosta omalla tavallaan ja ottaa oman aikansa suremiselle.

Joukossamme on monta pitkään lasta yrittäneitä, joiden ainoa raskaus on mennyt kesken, useamman keskenmenon kokeneita (kuten allekirjoittanut) ja myöhäisillä viikoilla lapsensa menettäneitä. Yksi selviää nopeasti, toisella menee pitempään. Oli miten oli, olemme kaikki täällä toisiamme tukemassa ja tsemppamassa uskomaan valoisampaan huomiseen.

Minulle tämä ketju on ollut henkireikä enkä olisi välttämättä uskaltanut tai jaksanut yrittää vielä kerran ilman näiden ihanien ihmisten tukea. Olen kokenut keskenmenosta puhumisen vaikeaksi sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät ole tätä kokeneet. Täältä olen saanut tarvitsemani vertaistuen ja sen lisäksin aivan ihania ystäviä. Tulen muistamaan tämän ketjun aina ja ikuisesti ja jokainen ketjun jäsenistä kulkee mukanani sydämessäni.

Halauksia, voimia ja aurinkoa kaikkien Kermitien ja tämän ketjun taustailjoiden elämään!

T. Jazz

Alkuperäiselle haluan sanoa minäkin, että osittain ymmärrän pointtisi ja olet aivan oikeassa siinä, että keskenmenosta niin kuin muustakin surusta on päästettävä ja päästävä yli. Mutta siitä tulin kamalan surulliseksi meidän kaikkien puolesta, että arvostelit sitä, kuinka kauan jokainen saa surra ja kirjoittaa tänne ketjuun. Kuten monessa viestissä tuossa aiemminkin on sanottu, täällä puhutaan ja on puhuttu monesta muustakin asiasta kuin vain märehditään keskenmenoa ja sen aiheuttamaa surua.

Itse olen myös huomannut, että keskenmenoa käsittelevässä kirjallisuudessakin korostetaan sitä, että jokainen saa surra ja jokaisen pitää surra keskenmenoa niin kauan kuin siltä tuntuu. Oletko ajatellut sitä, että jokainen meistä on YKSILÖ ja jokaisen meistä elämäntilanne on erilainen? Jonkun elämässä voi olla muutakin surua kannettavana ja siihen saumaan vielä keskenmeno ja toipumisprosessista voi tulla pitkäkin. Täällä on kirjoittanut ihmisiä, jotka sinun laillasi ovat päässeet km:sta yli nopeastakin ja iloitsevat nyt uudesta raskaudesta. Eli siinä mielessä näkökantasi ei ole uusi. Mutta on myös heitä, joille keskenmeno/kohtukuolema on tapahtunut hyvin myöhäisessä vaiheessa raskautta ja uskallan väittää, että heidän surutyönsä on erilainen prosessi kuin alkuraskauden km:n kokeneen. On ihmisiä, jotka ovat kokeneet useita keskenmenoja eivätkä tutkimusten ja vuosienkaan yrityksen jälkeen ole onnistuneet saamaan omaa lasta. On myös heitä, joiden keskenmennyt raskaus oli saatu aikaan pitkän odotuksen jälkeen lapsettomuushoidoilla ja uusi raskaus ei ole mahdollinen ilman sitä uutta hoitorumbaa. Näitä ihmisiä yhdistää kuitenkin se, että he ovat PÄÄSSEET surussaan ja elämässään eteen päin. Mielestäni se, että yrittää uutta raskautta, opiskelee, vaihtaa uraa jne on merkki siitä, että elämä jatkuu. Ja se, että Kermeihin kirjoittaa, ei ole mielestäni "heikkous" tai merkki siitä, ettei olisi päässyt surusta yli. Jokainen täällä pidempään kirjoittanut, tietää, että täällä on niin mahtava porukkaa, joka osaa iloita elämästä, mutta samaan aikaan tuntee elämän realiteetit. Minä ainakin sydämestäni kiitän kaikkia kermejä, sillä he ovat olleet minulle korvaamaton vertaistuki.

Ja vielä kommenttisi siitä, että lämpöjen mittailu ja oman elimistön tutkailu aiheuttaa sen, ettei voida tulla uudelleen raskaaksi, oli mielestäni aika ikävä. Täällä on monta todistetta siitä, kuten varmaan monella muullakin haaveilupalstalla, että lämpöjä mitalleet ovat tulleet raskaaksi yhtä hyvin kuin semmoiset, jotka eivät niitä ole mitanneet. Ja itseäni on esimerkiksi gyne suorastaan kehottanut tutkailemaan omaa elimistöä mm. ovislimoja. Varsinainen stressi on sitten jo eri juttu.

Antzille ja Sannalle täti -pahoittelut :( Sanna luin sen Hesarin jutun ja tulit heti mieleeni. Minusta se oli asiallinen ja hyvä juttu.

Katzua en valitettavasti osaa auttaa tuon alilämpöisyyden suhteen enkä myöskään Hipsua sen pahoinvoinnin suhteen. Ei ole kummastakaaan kokemuksia. Mutta se on kyllä totta Katzu, että kun lääkärikirjaa lukee niin sitä kyllä saa kuviteltua itselleen vaikka mitä sairauksia...

Terkkuja kaikille ja mukavaa pääsiäistä!

Tuuli

Tuulille:

Juuri luin että kilpirauhasen tuottama tyroksiini on välttämätön erityisesti sikiön ja lapsen kehitykselle. Kuinka tärkeää on, että alkuraskaudessa äidin tuottama tyroksiini on oikealla tasolla. Tulipa vain mieleeni.

Juu en minä stressiä ota vaikka lämpöä välillä mittaan ja tutkailen elimistöni (mahan) nippailuja. MIestä nyt ei kiinnosta kauheasti kuunnella näitä asioita, joten tänne palstalle on helppo kertoa omista tuntemuksista. Näin on varmasti monella muullakin. Vai???? :)

Mukavaa päivää tytsyt

ps. varasin muuten lääkärille ajan ensi viikolle, jos saisin tarkistettua noita veriarvoja. Oikeastikin pitäisi kolesterolit tarkistaa

Heissan taas!

Hyvä Katzu että pääset jo ensi viikolla lekurilla käymään. Piti nimittäin sulle kirjoittaa, että tuon kilpirauhasen toiminnan voi tosiaan todeta helposti verikokeella. Kannattaa varmasti sulkea pois kaikki vaihtoehdot niin voi itse olla rauhallisemmin mielin. On se kumma miten sitä tulee "sairaaksi" lukemalla noita lääkärikirjoja. Onneksi meillä ei ole sellaista kotona....
Työkaverillani muuten todettiin juuri tuo kiliprauhasen vajaatoiminta ja hän oli kyllä oikein esimerkkitapaus. Diagnoosin saamiseen meni kuitenkin todella pitkä aika koska kukaan ei osannut epäilläkään moista. Hänellä oireina oli jatkuva jano, hikoilu, hirveä nälkä mutta vaikka hän söi kuin hevonen laihtui hän useamman kilon lyhyessä ajassa. Hoito auttoi samantien ja vuoden päästä diagnoosista tuli hän raskaaksi ja on nyt pienen pojan äiti. Arvoja seurattiin koko raskauden ajan ja kaikki meni hyvin.

Sannalle ja Antzille tätipahoittelut! Lohtuhalaukset kummallekin. Onneksi pian tulee kesä ja aurinko alkaa lämmittää. Naiset ovat ilmeisesti hedelmällisimmillään kesällä, joten toivoa tärpin suhteen on paljonkin.

Miten Sannalla ja kavereilla edistyy muistoteoksen kirjoittaminen? Harmittaa ettei meille tule Hesaria, olisin niin mielelläni lukenut kohtukuolemaa koskevan yleisönosastokirjeenne. Hienoa että uskallatte rohkeasti kertoa kokemuksistanne!

Entäs miten Antzin opiskelut sujuvat? Toivottavasti alkaa pahin tenttiputki jo hellittää. Missä vaiheessa sinun opiskelut ovat?
Hyvä että hormonikokeiden tulokset olivat hyvät eikä oviksessa ole mitään häikkää!

Mitä Tl:lle kuuluu? Mikä on tilanne? Olet kovasti ollut ajatuksissani. Halauksia ja voimia sinulle kovasti!

Tiuhti sai päätettyä että menette hoitoihin vasta syksyllä. Hieno homma että päädyitte ratkaisuun, joka on varmasti fiksu ja juuri teille sopiva. Teillä kun on tuo rakennusprojekti tiedossa joka on varmasti aikamoinen rahareikä. Onko teillä jo talomalli katsottuna?

Safiiri on ilmeisesti kovasti työn touhussa ettei ole moneen päivään ehtinyt ilmoittautua. Toivottavasti työt maistuvat ja fiilikset uudella kotipaikkakunnalla ovat hyvät. Oletteko jo muuten löytäneet uuden asunnon, muistelisin että ajattelitte muuttaa lähemmäs sinun työpaikkaasi tuossa kesällä.

Peetun tyttärelle myöhästyneet synttärionnittelut! Oliko teillä isot bileet? Tsemppiä uuteen koulutukseen, kiva kun se tuntuu mielenkiintoiselta.

Hipsulla on mieli parantunut ja kiertokin on normaali. Tosi hieno homma! Kyselit pahoinvoinnista keskenmenon jälkeen. Itse muistelisin että kesäisen keskenmenon jälkeen, jolloin vielä imetin aktiivisesti esikoista, oli pahoinvointia aika pitkään. Ajattelin sen johtuvan raskaus- ja imetyshormonimyrskystä kun elimistö oli aika sekaisin. Mulla ei nimittäin kierto palautunut läheskään ennalleen kun ei se vielä ennen keskenmenoa ja synnytyksen jälkeen ollut normaali. Uskoisin että voisitte oikein turvallisin mielin aloittaa uudelleen yrittämisen, tsemppiä kovasti ja plussaonnea!

Meillä oli eilen np-ultra ja sen mukaan kaikki on ok. Silti en osaa vielä täysin uskoa olevani raskaana. Kai sitä vaan yrittää niin kovasti varjella itseään pettymyksiltä, ettei oikein uskalla vieläkään täysin iloita uudesta elämän alusta.

Tytär on oksennustaudissa.... kiva juttu. Onneksi on jo paranemaan päin. Nyt vaan kuulostelen koko ajan omia oireita, en millään haluaisi sairastua juuri sopivasti pääsiäiseksi. Mutta minkäs teet, jos se on tarttuakseen se tarttuu vaikka kuinka yrittäisin estellä. Kädet on kuin kuivat korput kun koko ajan pesen niitä.

Oikein ihanaa ja munarikasta pääsiäistä teille kaikille ja hurjan paljon plussatuulia! Vilkutukset ja halit,

Jazzilta ja masukkaalta

Joo Katzu itse asiassa törmäsin tuohon samaan tietoon, kun googletin tässä taannoin kilpirauhasen toiminnasta. Tai itse asiassa googletin silloin tietoa niistä runsaista kuukautisista, jotka minulla on olleet riesana ja päädyin sivuille, joissa kerrottiin kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Siinä oireina on runsaat kuukautiset ja pitkät kierrot. Mutta enpä sitten tiedä, mikä on omalla kohdallani totuus.

Olen samaa mieltä kanssasi, etten minäkään koe ottavani stressiä siitä, jos ovislimojani tms tutkailen. Ja tosiaan ainakin minun gyneni mukaan on ihan järkevää jollain tavalla tutkailla omaa kroppaa, että tiedetään,mihin suuntaan ollaan tässä menossa. Ja varsinaisella stressillä, jolla siis jo voisi olla vaikutusta johonkin, hän ainakin ymmärsi jotain vähän vakavampaa asiaa, kuten mm lähiomaisen kuolemaa. En tiedä sitten, jotkut väittää, että jopa kiertopäivien laskeminen ja menkkojen merkitseminen kalenteriin aiheuttaa stressiä. Itse olen tehnyt niin ihan aina, vaikka siis söin pillereitäkin, joten minulla se on kyllä enemmän tapa kuin joku stressin aiheuttaja. Ja kyllä minullakin on ihan sama tilanne, ettei meilläkään mies jaksa kaikkea kuunnella, eikä varmasti ole tarkoituskaan. Ovisjuttuja olen hänelle välillä selostanut, mutta ei tunnu ottavan niitä oikein tosissaan, koska hänen mielestään ihan koska vaan voi tärpätä ;)

Tuuli

Meillä taitaa Jazz olla jokin telepaattinen yhteys, kun samaan aikaan kirjotellaan samoista asioista :) Mielenkiintoinen juttu tuo sinun työkaverisi tilanne. Minäkin olen tätä asiaa tosiaan miettinyt. Tosin minun kohdalla ei voida puhua äkillisestä laihtumisesta...

Hih, jokin telepaattinen yhteys taitaa kyllä olla mun ja Tuulin välillä. =)

Kiitti Senora vinkistä, enpä taaskaan muistanut että kirjastossa pystyy tosiaan noita lehtiä lukemaan. Siskolle tulee Hesari ja taidan pyytää häntä leikkaamaan kirjoituksen ja tuomaan pääsiäiseksi mökille jossa tavataan.

Katzulla saattaa hyvin olla ovis. Mulla se tuntuu toispuoleisena nippailuna ja jopa kovana kipuna + tietty venyvät kanamunan valkuista muistuttavat limat. Tsemppiä ukon katoon!

Palaamisiin.

Jepulis, en muista enää mistä luin tuosta hedelmällisyydestä. Mutta näin on, että sitä on seksuaalisesti aktiivisempi kesällä ja kropalle käy kuten luonnolle, puhkeaa kukkaan ja on otollisempi uudelle elämälle. Aurinko ja valo vaikuttavat positiivisesti hormonitoimintaan.

jazz... ei etene kirja mitenkään. en ole edes aloittanut... taidan tehdä jonain päivänä itelleni jonkun, siitä vaan johonkin valmiisiin kansiin ja sivuihin, omaa tarinaa ja kuvia.
hesarin kirjoituksen voi tosiaankin käydä kurkkaamassa kirjastossa, tai sitten sähkösesti hesarin sivuilla. ollaan saatu kovasti palautetta että on ollut asiallinen, kiihkoton juttu. hyvä niin, siihenhän me pyrimmekin, vaikuttamaan ilman kiihkoa ja pahaa mieltä.mutta kannattaa lukasta se, ken haluaa, leikatkoon vaikka oman neuvolansa tms ilmoitustaululle, jos sellasissa paikoissa käy.
arvatkaas kuka muuten tulee olemaan kesäkuun meidän perhe lehdessä...?! ja mistäköhän asiasta...
kivaa päivänjatkoa. sanna

Sanna: Olet kyllä rohkea nainen kun annat kasvot noin kipeälle asialle. Olen ylpeä sinusta! Täytyy ehdottomasti käydä sitten ostamassa kesäkuun Meidän perhe ja onkia jostain tuo Hesarin juttu. Olette varmasti suurena tukena saman kokeneille perheille.

Kivaa päivän jatkoa minunkin puolestani! Nyt lähden pesutupaan...