KERMIT

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vko12
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä leikkasin jutun talteen. On siellä Syntymätön-kirjan välissä. Oli tosi asiallinen juttu. Just ei taas tullu nämä nettilehdet mieleen. Ekana aina tuo kirjasto. Itse kyllä leikkasin työpaikan lehdestä :)
Sannalle hatunnosto. Täytyy ostaa tuo kesäkuun Meidän perhe -lehti.

Sannalle: Minä luin Hesarin jutun ja tulit myöskin mieleeni. Täytyy minunkin ostaa kesäkuun numero. Hienoa, että olet uskaltanut puhua niin vaikeasta aiheesta ja on hyvä, että asiasta puhutaan.

Tällä viikolla oli neuvola ja siellä kysyttiin kaikenlaista synnytykseen liittyvää, mm. pelkoja. Sanoin, ettei minua synnytys pelota, mutta se pelottaa, että jos lapselle käy jotain. Neuvolantäti sanoi, että todennäköisyys sellaiseen on häviävän pieni, n. promillen luokkaa. En ruvennut kiistelemään asiasta, koska toisaalta ymmärrän, ettei neuvolassa ruveta tässä vaiheessa raskautta puhumaan lasten kuolemisesta, mutta en kyllä ihan usko noin pieneen todennäköisyyteenkään. Tämän ketjun kautta tiedän yksistään jo kaksi kohtukuoleman kokenutta 'virtuaalihenkilöä'. Lisäksi tiedän tuttavapiiristäni yhden henkilön. Ja kummasti ihmiset tuntee aina jonkun, jolle näin on käynyt. Mielipidekirjoituksessa oli taidettu mainita kohtukuolemien lukumäärä vuosittain. Jos sen suhteuttaisi elävänä syntyneiden lukumäärään, niin saisi tarkistettua, että onko kuolleisuus todellakin promillen luokkaa.

Mikä on tämä Syntymätön -kirja, josta olette niin paljon puhuneet? Jaksaisko joku referoida sen minulle muutamalla rivillä? En ihan heti löytänyt ensimmäistä mainintaa asiasta, kun selasin aiempia viestejä.

Katzulle: Mullakin on epäilty kilpirauhasen vajaatoimintaa. Oireina on ollut alhainen ruumiinlämpö, väsyneisyys, mutta lisäksi alhainen leposyke. Multa on mitattu arvoa usemmankin kerran, mutta tulos on ollut pikemminkin päinvastoin kuin vajaatoimintaan viittaava.

Syntymätön-kirja. Se ilmestyi joskus tässä keväällä ja kertoo keskenmenoista ja kohdunulkoisista raskauksista ja niistä selviämisestä... Kirjan alkussa kerrottiin surusta, joka tulee kun lapsi menetetään... Ja siitä kuinka surusta selviää. Kerrottiin kuinka eri lailla voi keskeytyneeseen raskauteen suhtautua. Toiset vaipuvat masennukseen ja toiset sulkevat kaikki tunteet. Ja kerrottiin siitä kuinkan keskenmenon kokeneet etsivät vertaistukea erilaisilta keskustelupalstoilta. Ei niinkään käyty läpi erilaisia km-kertomuksia. Lopussa oli faktaa keskenmenoista...
Me Tuulin kanssa on ainakin koettu, että jos tämä kirja olisi ollut silloin saatavilla kun oma km oli, niin monta asiaa olis jääny ihmettelemättä...
Jos kirjan saa käsiinsä, niin kyllä siihen se parituntinen kannattaa uhrata ja lukea.

tässä Kirjapajan sivuilta kirjan esittely:

Ulla Järven Syntymätön -teos ilmestynyt

SYNTYMÄTÖN – TIETOA JA KOKEMUKSIA KESKENMENOSTA

Ensimmäinen suomalainen tietokirja keskenmenosta

Joka viides suomalaisnainen kokee keskenmenon. Yleisyydestään huolimatta keskenmenosta puhutaan vähän – ja sitä on myös tutkittu vähän. Keskenmeno sivuutetaan terveydenhuollossa usein pelkkänä fyysisenä tapahtumana, joka sujahtaa kiireisesti läpi tutkimusten ja toimenpiteiden.

Keskenmenon kokeneelle naiselle ja hänen puolisolleen menetys voi kuitenkin olla koko elämän perusteita järkyttävä. Keskenmenossa on kyse paljon muusta kuin vain keskeytyneestä raskaudesta. Keskenmenossa ihminen joutuu jättämään hyvästit omalle lapselleen. Lapsi ei edes ehtinyt syntyä maailmaan viralliseksi lapseksi, mutta äidilleen ja isälleen hän oli saattanut olla jo hyvin todellinen.

Nainen menettää toiveensa tulla äidiksi ja mies isäksi. Tämä menetyksen tunne voi olla hyvin voimakas, vaikka kyse olisi ollut ”vain solurykelmästä” kehon sisällä. Keskenmeno voi olla vakava kriisi myös parisuhteelle, sillä mies ja nainen ilmaisevat usein suruaan eri tavoin.

Keskenmeno on vaiettu suru, joka ei saa kulttuurissamme mitään ulkoisia rituaaleja tai muistamisen muotoja. Alle 22-viikkoinen sikiö ei ole vielä virallisesti lapsi, joten häntä ei haudata eikä hänelle anneta nimeä.

Syntymätön-kirja kertoo keskenmenosta sekä fyysisenä että psyykkisenä tapahtumana. Siihen on koottu keskeinen tieto keskenmenon syistä ja hoidosta. Surutyötä kuvataan naisen, miehen ja läheisten näkökulmasta. Kirjassa on myös kolmen naisen ja kahden miehen kertomukset.

Kirja on tarkoitettu tietolähteeksi ja vertaistueksi keskenmenon kokeneille ja heidän läheisilleen sekä terveydenhuollon ammattilaisille ja opiskelijoille. Kirjan lääketieteelliset faktat on tarkistanut lisääntymislääketieteen professori Aila Tiitinen.

FM Ulla Järvi, 44 v. on halikkolainen lääketieteen toimittaja, joka työskentelee Suomen Lääkärilehdessä. Hän on kotoisin Korpilahdelta Keski-Suomesta ja on työskennellyt toimittajana pitkään aiemmin muun muassa lappilaisissa paikallislehdissä ja Salon Seudun Sanomissa. Järvi valmistelee journalistiikan väitöskirjaa Jyväskylän yliopistolle terveysvalistuksesta.

Joo, tuollainen kirja olisi tullut todella tarpeeseen, kun oma km oli koettu. Onneksi löysin tämän ketjun, missä 'vatvotaan' asioita ja uusi näkökulma puuttuu :-) Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta kirjalta, joten kyllä voisin lukea minäkin. Kiitoksia senora infosta ja hyvää pääsiäistä kaikille tähänkin ketjuun!

Pikaisesti tulin toivottamaan oikein hyvää pääsiäistä Kermiteille!

Samalla korjaan omia höpötyksiäni eiliseltä päivältä. Eihän sillä mun työkaverilla ollut kilpparin vajaa- vaan liikatoimintaa. Leposyke huiteli pilvissä, hikoilutti, laihtui vaikka söi hirvittävästi, koko ajan duracel-pupu fiilis. Tuolla liikatoiminnalla on kuitenkin myös vaikutus hedelmällisyyteen, joten kilpparin arvot kannattaa kyllä tarkistaa.

Mutta, sen pidemmittä puheitta: MUNARIKASTA JA RAUHALLISTA PÄÄSIÄISTÄ teille kaikille!

sämpy... niin, taitaa tuo määrä olla kumminkin isompi kuin promille... ihan faktaa on että se on noin 0,5%, mutta lukumäärinä 400-600 kohtukuolemaa vuodessa suomessa. en minäkään ollut tuosta edes kuullut ennenkuin osui omalle kohdalle, enkä tosiaan olisi uskonut osuvan kohdalle, vaikka olisinkin siitä kuullut. niin se vaan on.
vielä katkerammaksi asian tekee se ettei mitään syytä meille löydetty, niin vaan kävi kun kävi.
mutta kivaa pääsiäistä kermeille! sanna

Ti:lle peukkuja ja Omppuakaan en ole vielä muistanut onnitella. Eli molemmille kovasti tsemppiä.

Mun maha on tosi outo. Pari kertaa on tullut tosi voimakas vihlaisu ja ilmaa ihan ÄLYTTÖMÄSTI. Ei siis sillailla,että olisi ilmavaivoja vaan maha on kuin rantapallo. Lämmöt edelleen alakantissa. Saas nähdä mihin tämä tästä kääntyy.

Nyt toivottelen oikein mukavaa ja tottakai munarikasta pääsiäistä :)

Ti: Valtavasti onnea plussasta.. Nyt alkaa se jännääminen, mutta päivä kerrallaan.

Ajattelin tulla vähän kuulumisia kertomaan..

Tänään käytiin NP-ultrassa.. Mitta oli 0,65 eli ihan OK. Muutenkin kaikki näytti olevan kunnossa. Lääkäri lupasi, että saan jo huokaista.. ja elää päivä ja viikko kerrallaan.. Siellä se 7,7cm kokoinen kaveri säntäili edes takaisin omassa yksiössään.. välillä imi peukkua ja välillä vilkutteli meille.. on se vaan niin uskomaton tunne.

Pikku2 RV 11+0

Huissan, mitä silmäni näkevätkään. Tl:n epätietoisuus on muuttunut plussaksi ja pikkutrullin kasvatteluksi. Voi miten ihanaa! Paljon onnea! Lähetän paljon, paljon suojelusenkeleitä varjelemaan pienen ihmisen alun ja sinun matkaa. Halauksia.

pakko korjata.
jos suomessa syntyy n.56000 lasta vuodessa ja kohtukuolemia on n.500 vuodessa, niin riski joutua niin hirveään kohtaloon on 0,0089%... että silleen.

kuulkaapas taustailijat... vierailijat tai mitä sitten olettekin...alkaa jo pikkuhiljaa ottaa päähän tuo teidän nokkanne asioihin tunkeminen... ennenkun kerrotte elämän totuuksista tänne niin käykää nyt vaikka ihan ekana wikipedian sivuilla ja iskekää hakusanaksi KOHTUKUOLEMA ja lukekaa sieltä. ehkä saatte todellista pohdittavaa ittellenne.
älkää tulko tälle palstalle neuvomaan muita.
toivon todella että kohtukuolema ei teille eteen töksähdä, vai miltä kuulostaisi synnyttää oma valmis vauva kuolleena ja luopua hänestä samantien..
onneksi meillä on suljetut sivut aiheesta niin kaikki tollaiset ei pääse siellä nenille hyppimään.
vakikermeille halit, sanna

Alkuperäinen kirjoittaja taustailija myös:
pakko korjata.
jos suomessa syntyy n.56000 lasta vuodessa ja kohtukuolemia on n.500 vuodessa, niin riski joutua niin hirveään kohtaloon on 0,0089%... että silleen.

mene matikan tunnille kuule...
kerropas kuule saamasi luku sadalla niin saat prosentin.
älä tule neuvomaan kun et itse osaa yksinkertaisia laskutoimituksia.
:(((((

Kiitos onnitteluista, onnea tässä tarvitaankin. Päivä kerrallaan eteenpäin.

Ompulle kans hirveenä onnea. Aika lailla samoissa mennään. Mulla rv 5+1 menkoista laskettuna.

Nyt ulos nauttiin tuosta auringosta. Ni ja Sannalle vielä oikein iso halaus. Älä välitä noista taustailijoista.

Tl

Onnea Tl ja omppu plussauksesta!! Ja hyvää pääsiäistä kaikille.
Minäkin luulin, että pääsen tänne oikein asiaakin kirjoittamaan. Menkat oli jo kuusi viikkoa myöhäs ja tein sitten viime lauantaina testin, mut negaa näytti. Aika moinen pettymys : (( Nyt on muutaman päivän tihkuttanut vaan. Tympäsee tällainen.
Niin ja purnaanpa minäkin tällaista olematonta varmaan noiden taustailijoiden mielestä.

Moiks!

Olen käynyt lukemassa teidän juttuja täällä aina silloin tällöin ja nyt sain rohkeudenpuuskan kirjoittaa tänne itsekin. Tässä vähän taustaa... tammikuussa oli vielä ilo ylimmillään, odotimme esikoisemme syntyvän syyskuussa. Rv 9 kävin ultrassa ja silloin tiputtiin korkealta ja lujaa. Tuulimuna. Kyllähän sitä oltiin aika rikki sen jälkeen.
Onneksi aika parantaa ja tämä palsta. Lohdutti kyllä tosi paljon kun luin teidän juttujanne ja huomasin että muitakin saman kokeneita löytyy. Niin että kiitos kaikille! Pikkuhiljaa alkaa tuntumaan siltä että eikun uutta yritystä kehiin. Toisaalta on innoissaan ja toisaalta taas hirvittää että mitä jos niin tapahtuu uudestaan...

Mutta joka tapauksessa iloista pääsiäisen aikaa kaikille!!

Maresa, tm 2/2007

Hei Maresa ja pahoittelut kokemastasi keskenmenosta! Se on totta, että aika parantaa ja pikku hiljaa on valmis uuteen yritykseen. Oli mieltä lämmittävää kuulla, että tästä palstasta ja meidän kokemuksistamme on ollut sinulle apua. Minullakin esikoisen odotus päättyi ultrassa todettuun keskeytyneeseen keskenmenoon 10+ viikoilla viime vuoden syyskuussa ja se oli valtavan kova isku. Minulla oli pahoinvointia raskauden alussa, maha ja tissit turposivat eikä pisaraakaan verta tullut missään vaiheessa, joten en osannut ikimaailmassa kuvitella, että sikiö oli kuollut kohtuun jo jossain 6-7 viikoilla. Raskaudestani ei tiennyt vielä kukaan (paitsi tietysti mieheni), joten en oikein osannut kertoa keskenmenostakaan kenellekään. Onneksi sitten löysin tämän palstan ja täällä monta samanlaisen kohtalon kokenutta kanssasisarta. Toivon sinulle kaikkea hyvää jatkossa ja onnea uuteen yritykseen!

Tatille pahoittelut :( Ei välitetä noista taustailijoista, ajatelkoot mitä lystäävät... Samaa sanoisin Sannallekin, vaikka ymmärrän hyvin, että tuollaiset ärsyttävät. Käsittääkseni se, että kuinka paljon kohtukuolemia tapahtuu, ei varsinaisesti ole se teidänkään pointti vaan tärkeää on tuoda esille, että kohtukuolemia TAPAHTUU ja se on aina suuri tragedia sille perheelle, jota se koskettaa. Mielestäni se ei ole hysterian lietsomista, jos tästä asiasta kerrottaisiin neuvolasta asiallisesti, varsinkin, jos itse sitä kysyy. Tämä on vaikea aihe, mutta mielestäni on hyvä, että tästä puhutaan. Jos muistat, käytkö vinkkaamassa, kun se Meidän perhe -lehti ilmestyy.

Pikku2:lle vielä vilkutuksia ja onnittelut suloisista ultrakuulumisista :)

Tuuli

Joo, eipä ollut tarkoitus lietsoa taustailijoita liikkeelle. No sanna jo vastaskin. Samaa mieltä tuulin kanssa, että voisivat neuvolassa vastata totuuden mukaisesti, jos kerran sen itse otin puheeksi, mutta ehkäpä siellä ei tiedetty asiasta.

Tätipahoittelut tatille :-( Pahoittelut myös Maresalle ja tervetuloa tähän ketjuun. Hyvä, että löysit tämän.

Onnittelut Tl:lle! Nyt niitä tarrasukkia sitten tuplasti matkaan pikkutrullille :-)
toivoo sämpy

Moi ihanat kermittäret. Täällä on näköjään jollain ulkopuolisella herne nenässä tai sitten on vaan ittellä niin saatanan tylsä elämä, että viitsii kommentoida kaikkea olematonta. Mun mielestä on todella hyvä, että kohtukuolemasta esimerkiksi, puhutaan ja kirjoitetaan, koska vaikka se on psosenteissa harvinainen, niin joku tuohon prosenttiin tai prosentin puolikkaaseen kuuluu. Itse tunnen kolme kohtukuoleman kokenutta, mielestäni aika paljon. En tarkoita, että asiaa pitäisi lietsoa tai neuvolassa jotenkin turhia pelkoja herättää, mutta että kerrottaisi asioista faktoina.

Olen töissä pienessä yksikössä, jossa hoidetaan pääasiassa nuoria selkäydinvamman saaneita henkilöitä. Tällaisia vammautumisia alle 35- vuotiaille tapahtuu koko maassa n. 30-50 vuosittain (koko väestössä vajaa sata tapausta vuodessa). En ole vielä koskaan kuullut kenenkään sanovan, että joo, oli ihan odotettavissa että mulle käy näin kun sukellan uima-altaaseen jne. Kuitenkin tästä puhutaan, selkäydinvammoista kampanjoida "harkitse ennen kuin hyppäät"- kampanjoilla jne.
Miksi siis ei puhua kohtukuolemasta, joita kuitenkin tapahtuu viisi-kuusinkertainen määrä verrattuna ala- ja neliraajahalvaustapauksiin?

Ja ulkopuoliselle sanoisin vielä, että jos sinua vaivaa meidän vatvomiset, niin onneksi voit aina valita ja jättää lukematta tämän osaston vallan. Tämä kun jo nimenmukaisesti on keskenmenon kokeneiden keskustelupalsta, niin mitäpä jos vaan hyppäisit yli koko ketjun.

Sanna m: lle haluan kommentoida, että en voi edes kuvitella sitä tuskaa, mitä olet joutunut kokemaan (oma km. viikolla 8 tuntui jo niin hirveältä). Hirveästi jaksuja sinne ja onnea uuteen yritykseen, vaikkei se tietenkään korvaa marraskuista menetystänne. Seuraava raskaus on varmasti erilainen ja omalla tavallaan raskas, mutta sitten pitää vain asennoitua siihen, että kuuluu siihen yli 99 prosenttiin, jotka vauvan kotiin saavat. Vaikka tuntuu varmaan katkeralta se, ettei syytä löytynyt, voi toisaalta olla ihan hyvä, että ei syytä ollut. Käsittääkseni esim. istukan irtoamisesta johtuva kuolema on sellainen, että voi mahdollisesti uusia? Korjatkaa jos olen väärässä. Ja onneksi sulla on kaksi ihanaaa lasta todisteena ja rohkaisuna siitä, että raskautesi voivat päättyä myös toisin.
Itse olen ns. turvallisilla viikoilla (22) ja en ole vielä kertaakaan pitänyt selvänä sitä, että meille tosiaan vauva syntyy loppukesästä, toivon vain koko sydämestäni, että niin käy ja kaikki menee hyvin.
Maresalle tervetuloa kivaan ketjuumme ja Tl:lle mahtavat onnittelut, nyt vain toivotaan etttä kaveri kestää matkassa!
Pääsiäisterkuin täältä maalta; BM