Kesäkuiset 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kolkyt ja risat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiva kuulla, Irina, että yö meni hyvin!

Onkos muilla ollut sama ongelma, että kiinteiden aloittamisen jälkeen tissit meinaa räjähtää?? Vaikka en syötä vauvalle mitään suuria määriä sosetta, niin silti tuntuu imeminen selvästi vähentyneen.

Meillä oli ensin bataattiviikko, sitten perunaviikko ja nyt on porkkana-perunaviikko :) Tosin ostin tälle viikolle lisäksi peruna-parsakaalisosetta. Miten olette aloittaneet hedelmäsoseen antamisen, lounasaikaan kasvissoseen sijaan vai välipala-aikaan, jolloin päivään on tullut kaksi soseateriaa?

Kyllä oli tänään toinen meininki unille menossa, kun likka tajusi, että ei pääse äidin viereen vaan joutuu omaan sänkyyn. Tunti taisteltiin eli pepun heijausta, pahimmat raivarit rauhoitin sylissä ja sitten itelläkin meinas jo tulla itku. Annoin pikkuisen tissiä ja nostin rauhoittuneena, mutta hereillä sänkyyn ja siihen sain sammumaan, saa nähdä kuinka kauan nukkuu.. Rankkaa, mutta pakko tehdä näin, en ole 5 kuukauteen nukkunut kunnolla, kun tyttö pyörii vieressä ja on koko ajan kiinni tississä (ja hänen isänsä ei ole koko aikana auttanut yhtenäkään yönä). Elän toivossa, että saan hänet opetettua nukkumaan ilman tissiäkin ja voisin joskus saada hänen isänsä hoitamaan tyttöä edes yhden yön, niin sais edes yhdet kunnon unet. Alkaa virta loppua, kun tässä on ollut lisäksi tää exän alkoholiongelma ja erohässäkkä..

Annoin tänään korviketta lounaan jälkeen ja illalla ennen unille menoa, tuntuu ettei oma maito tahdo enää riittää, liekö stressi vaikuttanut maidon tuloon. Tänään annoin toista päivää perunan joukossa porkkanaa ja ulosteen koostumus on muuttunut paljon kiinteämmäksi. Ajattelin loppuviikosta antaa jo jotain valmissosetta, että oppii myös niitä syömään, mitäs suosittelette?

Muakin kiinnostaa ton hedelmä- tai marjasoseen anto eli miten tosiaan olette antaneet, jälkkäriksi vai erikseen? Kuinkas puurot, periaatteessa 5-kuiselle vois jo antaa, mutta onko esim. iltapuurosta hyötyä yösyömisten osalta? Tahtoisin jo pois tästä 4-6 yösysöttökerrasta.. Ei se tosin välttämättä heräilyihin vaikuta, mutta kun sais heijattua omassa sängyssään uneen, eikä tarttis nostaa viereen, siinä on se riski että nukahdan ja tyttö jää siihen ja taas opetukset menee jonkkaan..

Tällasta tänään..

Voi Irina, sulla on ollut tosi rankkaa...Sun on pakko saada pidemmät yöunet! Teidän molempien kannalta on parempi, että äiti saa levätä ja jaksaa taas hoitaa vauvaa. Jos olet koko ajan yliväsynyt, et jaksa enää kauaa. Stressi on aivan varmasti vaikuttanut maidontuloon. Ota vaan nyt rohkeasti iltapuuro ja korvike käyttöön! Ainakin meillä auttoi yösyömisen vähenemiseen / loppumiseen. Eli iltaisin vauvoille tarkoitettua kaurapuuroa (nykyisin joukossa myös luumusosetta) ja iltapulloksi nan-korviketta. Tyttö nukkuu melkein koko yön. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan.

Nukutus-juttuihin en osaa antaa neuvoja, meilläkin nukutaan kainalossa...Pitäis itsekin aloittaa totuttelu omaan sänkyyn ja itsekseen nukahtamiseen, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi, nukahtaa kuitenkin noin 15 minuutissa viereen. Olisi vaan tilavampaa ja rauhallisempaa nukkua, jos tytteli nukkuisi koko yön omassa sängyssä. Nyt siis nukutan viereen ja siirrän omaan sänkyyn, herää sitten yöllä ähisemään, jolloin otan taas viereen.

Mutta on ne ihania nuo vauvat! Tämää vauva-aika menee niin vauhdilla...kohta alkaa jo puoli vuotta häämöttää...

Voimia sinulle Irina, usko pois, pian helpottaa!

Kiitos Iines:)

Tyttö nukkui ekan jakson yli 3 tuntia ja annoin suosiolla korviketta, kun heräsi, saa nähdä kuinka kauan nyt nukkuu. Korvike kelpaa tosi hyvin, joten tytölle on aika alkaa antaa tukevampaa ruokaa, en kiirehdi mutta iltapuuro saattaisi olla hyvä juttu. On niin mahdottoman eläväinen tapaus, että energiaa kuluu. Neuvolantätikin puisteli päätään kun kerroin, että meillä aloitettiin konttausharjoitukset flunssassa 4,5 kuukautisena.

Meillä tyttö on tähän asti nukkunut vieressä, mutta kun joudun välillä vaihtamaan 10-20 kertaa yössä puolta + yösyötöt, on tilanne ihan mahdoton. Likka könyää iholle kiinni ja minä siirryn eteenpäin, kunnes olen tippua sängystä, jolloin vaihdan toiselle puolelle ja taas sama kuvio. Tuo mokoma kun on oppinut kääntyilemään jo niin aikaisin ja seuraa äitiä kuin hai laivaa. Sydäntä särkee kun ei voi pientä pitää vieressä, mutta pakko on joskus saada nukkua rauhassa, nytkin oon niin yliväsynyt ettei uni tuu, vaan pitää surfata täällä netissä.

Oikeassa olet Iines, vauva-aika menee humahtaen ohi, nyt jo ikävöin niitä alkuaikoja (jolloin meillä oltiin tissillä n. 10-12 h vuorokaudessa, oikeesti on ikävä!). Tää meidän pikkuneiti tuntuu menevän niin vauhdikkaasti eteenpäin kehityksessä, että mietin onko mulla jäänyt jotain kokematta tän parisuhdehelvetin takia. Olen yrittänyt ja yritän nauttia joka hetkestä, mutta olisihan se ollut erilaista, jos siinä olisi ollut tukena lapsen isäkin. Yritän olla katkeroitumatta ja tyttöön en koskaan pahaa oloani pura, mutta en voi sille mitään, että joskus musta tuntuu, kuin mua olisi viilattu linssiin eli kyllä se lapsi oli ihan yhdessä haluttu, mut minä sitä olen hoitanut ja hoidan jatkossakin. Tämä tästä, yön hetkinä vain tulee halu purkaa oloaan..

Neuvoja noihin hedelmä- ja marjasoseisiin odottellen:)

Irina: pikasesti vastailen,aina joku kolmesta huutaa ÄITIII,tai sitten ÄÄÄÄ ;)

Eli hedelmä-tai marjasoseen anto. Minä annoin kahdelle vanhemmalle muksulle välipalana esim.iltapäivällä jonkun marja-tai hedelmäsoseen. Muutaman kerran maistelun jälkeen sai syödä niin paljon kuin halusi.

Missäs välissä jo annat kiinteitä ja montako kertaa päivässä? Sinuna antaisin esim.sen iltapuuron ja ehkä päivällä jo lihaa ja iltapäivällä se hedelmä-tai marjavälipala. Vauvat kyllä heräilee muuhunkin kuin nälkään,esim. 4kk alkaen alkaa ympäristö kiinnostamaan niin paljon,että päässä surraa jo yölläkin. Samoin kaikki liikkumaan oppimiset vaikuttaa monille lapsille. Mutta ruuan puolesta varmaan nuo kolme kiinteetä ruokaa riittäisi teille. Mutta en ole asiantuntija,vain 3n äiti.;)

Noh Irina, miten viime yö meni? Auttoiko korvike pidempiin uniin? Meillä oli jostain syystä tosi rikkonainen yö, vauva heräsi tunnin ajaksi kiljahtelemaan ja jokeltelemaan siinä klo 03...huoh..Ja päiväunetkin on olleet ihan pätkiä. Liekö hampaita tulossa (ei kyllä tunnu ikenissä) tai jotain muuta mieliuvituksen tuotetta.

Irinan vauva on kyllä melkoisen aikaisin lähdössä liikkeelle! En ole muilta kuullutkaan noin aikaisesta liikkujasta ;-) Varmaan se on osasyy huonosti nukkumiseen.

Marjasoseita ei ole vielä kokeiltu, mutta hedelmäsoseita annoin kuten EmiliaX eli erikseen omana ruokana. Muuten meillä syödäänkin jo useasti päivässä kiinteitä eli aamupuuro, liharuoka ja/tai kasvisruoka, hedelmäsose ja iltapuuro. Määrät on tietenkin pieniä ja maitoa menee vielä näiden päälle. Tyttö oli 5 kk neuvolassa 7,8 kg ja 65 cm eli ei mikään jättiläinen.

Hyviä unia toivon sinulle ensi yöksi!

Tervehdys kaikille,

Alessia kyseli soseista... Meillä aloitettiin perunalla ja melkein heti perään tuli sekä maissi että porkkana (oli saanut maissivelliä sekä perunaporkkanavelliä jo aiemmin). Alkuun söi vain sen muutaman lusikallisen mutta kohtuu nopsaan annoskoko nousi nykyiseen "valmispurkilliseen". Soseita aloin melkein heti antamaan kahdesti päivässä. Nyt ruokavaliossa on lisäksi jo puuro. Eli rytmityksemme on, heti aamulla herättyään rintamaitoa, siitä noin puolen tunnin kuluttua puuroa, mihin on sekoitettu jotain hedelmäsosetta. Siitä n. kolmen tunnin kuluttua perunaa purkillinen tai vastaavaa (nyt siinä joukossa myös lihaa), jälkkäriksi puoli purkkia hedelmä/marjasosetta. Tästä noin puolen tunnin kuluttua maitokorviketta n. 100ml (menekki vaihtelee hurjasti maidossa). Sitten noin 4-5tunnin kuluttua jälleen perunaa tai vastaavaa + jälkkärisose + maito jos maistuu. Illalla sitten puuroa ja hedelmäsosetta ja ennen nukkumaanmenoa maitoa. Neuvolassa meiltä kysyttiin juuri kiinteistä että syökö kunnolla. Sanoi vain että usein aloitetaan kiinteät liian pienillä annoksilla ja liian kauan maistellen ja sitten vauvan paino ei nouse koska ruokaa ei anneta tarpeeksi. En sano että meistä joku tekisi näin, mutta huomioikaa tämäkin asia kuitenkin. Hedelmä/marjasoseita minä siis antanut ns. jälkkärinä, koska pidän tärkeämpänä että ns kunnon ruokaa menee kahdesti päivässä ja maitoa saisi riittävästi.

Rintamaidon tarpeen väheneminen ei minulla aiheuta mitään kiristystä rinnoissa koska poika muutenkin jo jättänyt itse rinnan syömistä vähemmälle. Rinta kelpaa hänelle ainoastaan aamuisin, mutta päivällä nousee vain huuto jos yritän tarjota. Niinpä minulla tainnut tuo tuotantokin jo hiipua :(

Meillä sitten alkoi ryömiminen =) Tuntuu itsestä tosi jännältä kun kehitystä tulee kokoajan. Nyt saa sitten alkaa jokapäiväisen imuroinnin ettei roskat mene pojan suuhun.
ja palaan taas... vaubva itkee...

Toissa yö meni hyvin, mutta eilen illalla repsahdin, olin vaan niin väsynyt, että otin suosiolla tytön viereeni. Nukuttiin klo 20-08, luoja tietää kuinka monella syötöllä, mutta vierekkäin. Kävin eilen ottaan influenssa rokotteen ja se pisti heti olon flunssaikseksi ja väsyksi.

Kiinteitä meillä ei ole syöty vielä kuin lounaaksi eli on maisteltu pottua ja porkkanaa. nyt aattelin ekaa kertaa antaa iltapuuroa. ostin tänään kaupan kasvis- ja hedelmäsoseita, jatketaan niillä kokeilua. pikkuhiljaa on syytä lisätä annoksia, että tää meidän elohiiri pärjää. oon itekin ihan ihmeissäni tän liikkumisten kanssa, mutta mikään ei auta, mentävä on, tosin vielä ei pääse etiäpäin, mutta peruuttaa kyllä sujuvasti metritolkulla.

sori pienet kirjaimet, likka heräs ja on sylissä.

Hitto noiden neuvolaohjeiden kanssa, niiden mukaan meidän tyttö ei vielä tarvitsisi kiinteitä, mutta kappas vain, kyllä kelpaa. Annoin desiin korviketta tehtynä muksun ensi riisipuuroa ja likka suorastaan hotki sen kokonaan (toivottavasti ei tuu vatsa väänteitä). Likka söi kuin linnunpoika eli suu auki heti kun lusikka lähestyi, nälkähän sillä pienellä on ja selkeesti tarvii ravitsevampaa kuin äidinmaito. Kun tää ressu on mun eka ja viimeinen, niin joutuu oleen tälläinen äidin oma kokeilukappale. Luen ja selvitän paljon kirjoista ja netistä, kun enempi pitäisi lukea sitä omaa lastaan ja toimia sen mukaan..

Kohta mennään yöunille, kunhan tuo menijä malttaa jättää nuo konttausharjoitukset taas tältä illalta. Kiitos kaikille noista ruokailuvinkeistä, meillä taidetaan suosiolla siirtyä tukevampiin aterioihin nopeammin kuin alunperin suunnittelin. Lastani en aio nälässä pitää.

Hih, näyn pitävän ihan yksin tätä meidän keskustelua yllä.

Pienellä nousi illan suussa kuumetta, vain 37,8, mutta on kuulemma se pienen lämmön ja kuumeen välinen raja. Ei ole flunssainen, mutta muuten kärttyisempi ja väsyneempi. Nyt on herännyt ekan parin tunnin unien aikana jo kolme kertaa itkemään. Annoin panadolin supon, muttei tuo tunnu kovin auttavan. Hampaita veikkaisin, mutta kun ei ole ikenet yhtään enempää turvoksissa. Onko ideoita, että mitäs tauteja nyt on liikkeellä? Viimeksi flunssa saatiin vissiin kyläreissulta tai muskarista, nyt ei ole käyty kauppoja kummemmissa paikoissa, joten en kyllä usko mihinkään tartuntaan.. Inhottavaa, kun toinen pieni on kipeä, eikä oikein osaa auttaa muuta kuin hellimällä:(

Irinalle tsemppiä vauvan kipuiluihin -hampaita voi hyvinkin olla. Meidän tytölle tuli eilen ensimmäinen hammas ja toissapäivänä oppi kierimään, ei siis ryömi vielä.
Meillä annetaan nyt perunaa ja porkkanaa + puuron aloitin,vaikka neuvolasta sanottiin, ettei vielä tarvi/kannata (en kyllä tiedä miksi). Hyvin on maistunut, mutta taidan tehdä juuri niinkuin Juulia kirjoitti eli annan liian pieniä annoksia. Mä nimittäin aina lopetan tarjoamisen ennenkuin pikkuinen itse ilmoittaa ettei enää maistu.
Juulian vauvalle onnittelu ryömimisestä :)! Kovaa vauhtia kehittyy nämä meidän pikkuiset!

Heippa! Kyllä me Irina täällä taustaillaan, ei vain jostain syystä tule kirjoiteltua...Hyvä, että sä viitsit! Mites vauvan lämpöily? Toivottavasti mennyt jo ohi! Entä syöminen ja nukkuminen? Täällä kaikki ennallaan, pari yötä mennyt taas tosi hyvin. Eli kun tässä nyt kehuskelen, niin ens yönä ei sitten varmaan nukutakaan ;-) Noh, kaikki tää valvominen on ohimenevää ja keretään me mammat vielä nukkuakin ja vääntää noita muksuja aamulla rautakangella sängystä ylös...murkkuikäisenä siis...Sitä odotellessa....

Lämpöä on ollut koko päivän, joten ihan kotosalla ollaan oltu. Tyttö on kärttyillyt ehkä hieman enemmän, muuten meno ja ruokahalu on ollut entisen moista. Eilen illalla heräili puolen tunnin välein, kunnes menin viereen. Tänään ollaan heräilty vartin välein, mutta en kyllä itse mene vielä nukkumaan viereen. Vähän pitäisi saada tätä omaakin aikaa, joten toivottavasti väsymys tekee hänelle kohta tepposet:)

jos et oo vielä kokeillut, niin kokeile laittaa vauvan viereen joku tyyny tms, että luulee sun olevan vieressä...meillä kun laittaa ahtaasti nukkumaan, tulee turvallinen olo, ja luulee, että äippä vieressä. vielä voi huijata laittamalla oman paidan lähelle, jotta mamman tuoksu tuo turvaa. sori pienet kirjaimet, tytteli sylissä...

Ei onnistu tuo tyynyjen laittaminen, tyynyillä ja peitoilla teen aitauksen, jottei pääse sängystä yksin tippuilemaan, mutta jos laitan liian lähelle tyynyn tai unilelun, hermostuu kun ei pääsekkään kääntymään mahalleen halutessaan. Nukkuu yleensä yksin sängyssä ihan poikittain, joten tarvitsee tilaa (ite oon aina ollut samanlainen ja hermostun jos liikaa lähennellään). Toi paitajuttu mulla on jääny kokeilematta, tarttis varmaan käydä sujauttaan paita liki, niin haistaa äidin tuoksut.. Nyt on nukkunut jo yli puolituntia, joten taisi vihdoin nukahtaa kunnolla (ja aivan varmasti kohta pärähtää itkemään, kun kirjoitin näin)..

Oukei...Toivotaan kuitenkin megapitkiä unia sinne ja tänne :-)
Ja jos paitaa ei löydy, niin maidon tuoksuiset rintsikatkin käy vallan hyvin. Nyt lähden tainnuttamaan omaa pienokaistani, jos vaikka sais kattoa Tartu mikkiin ohjelmaa ihan rauhassa...Hyviä öitä!

Huomio nro 2...Tänään testattu...Meidän neiti herää siihen, että kiskaisee tutin pois suusta, kun haroo käsillään joka paikkaan. Joten tutti suuhun ja toinen käteen, niin ei sattumalta vedä suussa olevaa...Kokeiluasteella siis meillä, mutta ainakin vielä hiljaista :-)

Olen kyllä tosissaan nauttinut tästä vauvasta, ekan kanssa kaikki tuntui paljon vaikeammalta ja haastavammalta. Tosin esikoinen oli paljon vaativampi ja elämäntilanne oli muutenkin raskas, tai sitten se oli vaan sitä omaa valmistautumattomuutta asiaan, mene ja tiedä. Nyt jotenkin haikea olo, kun meille ei ole päätetty hankkia enempää lapsia, vauva-aika hupenee ja mulla äitihormoonit huipussaan...Miestä tuskin saa ylipuhuttua kolmanteen. Toisaalta, ei tässä ole kyllä varaakaan... Mutta silti...

Iines2:
No mulla on tasa samat fiilarit, elikkä tuskin enää kolmatta hankitaan (tai olisi miehelleni jo neljäs) - ja siksi todella haikea olo välillä, mietin, että voi voi, tämän jälkeen mulla ei enää sitten olekaan koskaan vauvaa, ja tosi surullisin mielin laitan pois hänellä (ja jo esikoisella) olleet pieneks jääneet vauvan vaatteet! ihan tippa tulee linssiin kun tiedän miten nopeasti hän kasvaa.

Kun olin tämän pienen saanut ja synnytys kesti kauan niin mulla oli muka ihan selvää eettä lapset on nyt "tässä"...mutta miten kävikään, jo parin viikon päästä mulla takoi päässä koko ajan, että "olisi se vielä hienoa olla taas raskaana ja saada vielä yksi lapsi"...? mitä ihmettä? olen ehkä EKAA kertaa tunnistanu jopa pieniä "vauvakuumeilun"merkkejä. En mielestäni ennen ole varsinaista vauvakuumetta potenutkaan, mutta nyt saattaa oikein olla päiviä jolloin mietin kovasti, että voisiko sitä vielä yhden hankkia ja jaksaisiko sitä.. ja miten kaikki käytännön hommat menisi, kuten esim. autoon mahtuminen, ulkoilut... Meillä vielä niin, että mies on ihan positiiviesella mielellä ja on sanonu että voidaan hyvin hankkia vielä yksi lapsi?! (kun olen puhunut näistä tuntemuksistani ja miettimisistä hänelle)

Sitten mietin, että miksi "ihminen aina tavoittelee enemmän"? kun nää kaksi lastani ovat olleet ns. "helppoja" vauvoja ja terveitä, niin miks en vaan ole heihin tyytyväinen, mitä sitten jos kolmas lapseni olisikin sairas tai raskaus olisi hankala tai jotain? tarkoitan, että sitä mietin , että pitäs olla tyytyväinen tähän mitä on eikä aina tavoitella uutta! no, nyt menee niin syvälliseksi, että taidan lopetella.. ;) öitä.

Äittä, sun teksti vois olla mun kirjottamaa, ihan samat ajatukset ja fiilikset...Tippa linssissä mäkin laittelen pieniä vaatteita pois. Mutta jos todellakin nyt keskittyis vaan näihin olemassa oleviin lapsiin ja olis tyytyväinen. Eihän sitä koskaan tiedä varmuudella tulevasta, joten salassa voi hiljaa mielessään kuitenkin haaveilla...

Noista annosmääristä... Toisaalta tuntuu, että tarjoan vauvalle vasta pieniä määriä soseita, mutta kun ajattelen, että painan 7 kertaa niin paljon kuin vauva, niin jaksaisinko syödä seitsenkertaisen määrän...? Yhtäkkiä se alkaa tuntua aika suurelta määrältä. En esim. jaksaisi syödä seitsemää purkkia sosetta :)

En tiedä voiko tuota asiaa ajatella noin yksinkertaisesti, mutta kait se jonkinlaisen kuvan antaa annoksen koosta.

Meillä on nyt viides päivä illassa, kun tyttö ei ole nukkunut kuin kolmet puolen tunnin päikkärit ja heti siis herää kun äiti nousee vierestä pois. Samoin tää on viides ilta, kun ei suostu jäämään yksin nukkumaan, nyt on nukkunut n. 15 min ja varmaan taas kohta herää, huoh..

Nyt oon antanut lounaaksi puoli purkillista kasvissosetta, ip:llä välipalaksi n. kolmasosan hedelmäsosepurkista ja illalla vielä n. puoli-yksi desi iltapuuroa, sen lisäksi tyttö veti tänään 2 kertaa n. 80-90 milliä korviketta. Oma maito alkaa selvästi vähetä, stressi kai vaikuttaa, toinen miksi syö mielummin korviketta, on kun äidinmaidon imemiseen menee enemmän aikaa ja näyttää, että tuo hampaiden tulo vaikuttaa myös korviin eli korvat on kyllä käyty tarkistamassa, mutta tuleehan nihinkin kipua, kun hampaita tekee. Itsellä joskus aikoinaan tuli kipu ensin korviin, ennen kuin vika löytyikin tulehtuneista viisaudenhampaista.

Aika väsynyt olen.. Tänään oli pakko vielä lähteä vaunuilla auraamattomille kävelyteille, että pääsin hakemaan lapion, jolla sain partsin tyhjättyä lumesta. Ei ehtinyt autoileva isä, ei mummi, eikä kukaan muukaan apuun, joten vaunuiltiin sitten. Parveke oli niin täynnä lunta, että se oli yksinkertaisesti pakko luoda auki, ennen kuin lumet sulaa ja vedet tulee sisälle. Kiva talvi tiedossa, jos tulee paljon lunta, sitä nimittäin näyttää tuolle partsille kertyvän.. No, nyt on lapio millä kauhoa (olishan tän tietty voinut ostaa jo etukäteen, mutta kun aina on kiire kaupoilla..).

Meillä on ensi viikolla seuraava neuvola ja ajattelin siellä jo kysellä miten saan lähetteen, joko sairaalassa tai ensikodissa järjestettävään unikouluun. Tää meidän tytön touhu on ollut ihan mahdotonta jo pienestä pitäen ja pahenee vaan. En yksinkertaisesti jaksa itse pitää mitään unikoulua, kun oon niin väsynyt ja hajalla, enkä mitenkään jaksa uskoa, että lapsen isä, joka ei tähänkään asti ole pärjännyt tytön kanssa 2-3 tuntia kauempaa kerrallaan, ottaisi hoitaakseen kotiunikoulun muutamana yönä. Sehän sitä paitsi tarkoittaisi, että hänen pitäisi olla ne yöt selvin päin.. Hohhoijaa ja lehmätkin lentää..

Tällaista täällä, aina vaan valitan, mutta tosiasia on kuitenkin valituksista huolimatta, että suurimman osan valveillaolo ajastaan toi pikku-pimu on ihan superhyper ihana!

Vielä sen verran (jippii, tyttö on nukkunut jo 40 min.), ettei mua lumentulo itseasiassa haittaa ollenkaan, äkkiähän noi lumet lapioi, kun vaan on lapio millä lapioida. On aivan ihanaa, kun on valkoista, eikä sitä pelkkää rapaa ja loskaa, kaikki näyttää ulkonakin paljon kauniimmalle ja lumi tuo ihanan hiljaisuuden ympäristöön. Eli saa tulla lunta, viime talvi oli kamala, kun ei edes maalla ollut jouluna lunta.

Kiitos Iines! Likka on nukkunut nyt puolitoista tuntia kun tungin tyynyni ihan liki ja alavartaloa vasten. Vaikka nyt heräisi, niin on silti nukkunut monta kertaa enemmän kuin viime öinä yleensä kerrallaan ja sain edes hetken kaipaamaani omaa aikaa (tosin vain täällä palstalla surffaten ja sähköpostia lukien, mutta ihanaa!)!

Yhteistyössä