Kesäkuiset 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kolkyt ja risat
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heips,

Ihanaa kun on tullut lunta, eilen oltiin pojan kanssa ensikertaa pulkkailemassa mut eipä toinen siitä vielä niin nauttinut, katsoi vaan ihmeissään että mitä en olekaan vaunuissa... No ensi vuonna on jo varmasti eri ääni kelloissa...

Hienoa Irina että tyttö on jo edes hieman paremmin alkanut nukkua. Sulla kyl on rautainen kunto ku jaksat väsymyksestä huolimatta...

Alessia taas ajatteli tuota syömispuolta. Onhan asiassa sekin pointti jos vertaat aikuista ja lasta että aikuinen tarvitsee energiaa oman kulutuksensa mukaan siis jos liikkuu paljon niin energiantarve kasvaa jne. Vauvat taasen vasta kasvavat; lihaksisto, luusto ja koko kroppa kehittyy, energiantarve silloin aikuisia suurempi että saa tarvittavat rakennusaineet kasvamiseen. Ja sitten vielä kun nää pienokaiset alkaa liikkua niin pienikin matka on suuri ponnistus ja energiaa kuluu... En tiedä kirjoitinko itse seitsemästä sosepurkillisesta mutta nyt kun oikein laskin niin kulutus on näitä "pääruokasoseita" kaksi purkkia päivässä, hedelmä/marjasoseita 2purkkia päivässä ja sitten kaks kertaa puuroa (varsinaista määrää en osaa niistä sanoa kun en paljon määriä mittaile).

Irinalle vielä ku katoin tota sun kirjoittamista syömisestä niin saako tyttö päivälliseksi ruokaa? Vai annantko maitoa? Ajattelin kun tyttö liikkuukin niin paljon et varmaan kulutuskin on kova. Välillä tulee sellainen olo syötänkö itse poikaa liikaa kun luen teidän kirjoituksia, mut sitten taas olen sitä mieltä ettei lapsi syö enempää kun jaksaa, kyl meilläkin pää kääntyy pois jos vatsa on täynnä ja sinne on sitten enää turha tarjota lisää sosetta. Ja tavallaan sopivasta ruuan määrästä meillä kertoo se että poika nukkuu 2-4tunnin päikkärit (yleensä 3tuntia) ja yöt menevät ilman syöttöjä nukkuen... vai olenkohan hakoteillä...

No niin sitten siihen ryömimiseen (Kiitos angsteri onnitteluista) oli ihanaa kun alkuu mentiin pieniä matkoja ihan matolla ollen. Nyt sitten jo tullaan paljaalle lattiallekin, keittiöön ja huomaa vaan kuinka päivittäin reviiri sen kun kasvaa. Nyt kiinnostaa jo stereot, videot, digiboksit ym laitteet ja kun kieltää niin ei kun enempi räpläämään kojeita ja nauramaan päälle äidin kielloille. Kyllä lapset osaa...

Mutta nyt ihania talvipäiviä kaikille...

juulia

Juulia: En ole antanut muita aterioita vielä, kun saa lisäksi tissiä ja korviketta, pikkuhiljaa katselen miten tyttö tarvitsee lisää, kyllähän se huomaa kun lapsi on nälkäinen.

Juulia on oikeassa tuon energiankulutuksen suhteen, vauva kuluttaa 4 kertaa enemmän enrgiaa elopainokiloa kohden kuin normaali aikuinen, edes huippuurheilijat eivät kuluta energiaa yhtä paljon, joten siksi tuntuu että vauvoilla on aina nälkä. Meilläkin tyttö kyllä ilmoittaa erittäin kovaäänisen vastalauseen, jos ruokaa yrittää tuputtaa vielä sen jälkeen kun hänelle riitti:)

Oltiin illasta Ikeassa ja nyt yritän kokoilla näitä hemmetin palapelejä, voi kun olisi joskus rahaa ostaa huonekalut koottuina:) Tyttö nukahti jo autoon, vaihdoin yökkärin päälle ja laitoin tissille, siihen tippui kyllä ihan totaalisesti, oli sen verran uutta näkemistä reissussa, että väsyyhän siinä.

Nyt jatkamaan kokoamisia (näissä menee ikuisuus..)..

Irina, toi energiankulutusjuttu oli hyvä kuulla, niin uskallan syöttää vauvaa vähän rohkeammin. Toistaiseksi tarjoan edelleen vain yhden soseaterian päivässä, mutta ajattelin viikonloppuna aloittaa iltavellin. Ja hedelmäsoseet perään heti kun velliasia on hallussa. On kyllä imettäminen rennompaa puuhaa kuin soseen syöttäminen, mutta kiva silti päästä asioissa eteenpäin...

Huomenna alkaa vauvauinti!

Alessia: Kyllä meillä ainakin lähti heti tosi hyvin käyntiin tämä syömisen opettelu ja nyt likka oikein on innoissaan kun näkee, että äiti ottaa ruokalapun esiin. Annoin ensin sosetta vain kerran päivässä, sitten lisäsin iltapuuron ja nyt viimeksi olen lisännyt välipalaksi hedelmä-/marjasoseen, nyt pikkuhiljaa kokeilen lisätä annosmääriä ja vasta siten lisäilen useampia aterioita päivään. Hiljaa hyvä tulee..

Eksän piti tulla tänään saunaan ja samalla käyttää meitä kaupassa ja porata pari reikää seinään. Kun soittelin niin oli kotonansa nukkumassa eli ei aikomustakaan tulla. Eipä auttanut taas muu kuin pakata likka vaunuihin ja körötellä tossa sohjossa kilometrin päähän kauppaan. V..ttaa ihan mielettömästi, kun ei toinen viitsi yhtään auttaa ja ilmeisesti ei kiinnosta tytön näkeminen ollenkaan, viimeksi oli yli 4 vuorokautta välissä vaikka asuu 1,5 kilometrin päässä.

Kaikille paskiaisille sitä lapsia tekee, onhan se helppoa, että mä hoidan ja kasvatan tytön ja hän tulee katsomaan silloin kun itselle sopii. Paitsi ettei sovi mulle, varaan huomenna ajan lastenvalvojalle ja vaadin elatusmaksuista ja tapaamisajoista mustaa valkoiselle, muuten tuskin saan elareita ja tulee katsomaan tyttöä kun reissuiltaan ehtii. Ei kukaan jatkossakaan pakota tulemaan sovittuina tapaamisaikoina, muttei siitä enää voi ainakaan mua syyttää.

Tänään oli muutenkin taas niin vaikea päivä ton tytön päiväunien kanssa, että olisin hieman kaivannut apua kaupassa käymiseen jne. Mutta ei, en oikeesti tiedä miten selviän tästä tytön vauva-ajasta täyspäisenä, pakko yrittää saada toi tyttö unikouluun ja itsekin voisi käydä jollain psykologilla vähän juttelemassa. Jossei muuta, niin pääsis tästä helkkarin katkeruudesta, jota tunnen eksää kohtaan, eroon niin ettei se myrkyttäisi omaa elämää enää enempää. Ottaa vaan niin sairaasti päähän, että sitä hyväuskoisena tekee parisuhteeseen lapsen ja joutuukin vastuuseen täysin yksin, en olisi välttämättä lähtenyt tähän leikkiin, jos olisin etukäteen tiennyt.

No joo, tää on taas tällainen harmaampi päivä, huominen on varmasti taas aurinkoisempi. Meillä kävi tänään huoltomiehet katsomassa keittiön patteria, kun ei se kunnolla lämpiä ja sanoivat sitten, että vika on mussa kun kaikki tuuletusräppänät on kiinni, niin ottaa poistoilman sitten mistä saa. Olin niin väsynyt ja muutenkin apealla päällä, että kun he lähtivät, niin purskahdin itkuun eli sen lisäksi, että olen muutenkin surkea äiti, joka valitsee lapselleen ihan paskan isän, niin en osaa edes kämppää pitää lämpöisenä. Nyt vähän hymyilyttää, mutta silloin ei (sitä paitsi täällä on nyt entistä kylmempi, kun noi pirun räppänät on auki), joskus se väsymys ja turhautuneisuus vaan pamahtaa päälle noinkin pienistä asioista..

Kaikkein kamalinta on se, että vaikka mä rakastan tota tyttöä enemmän kuin omaa elämääni, enkä kestäisi jos hänelle mitään sattuisi, niin joskus kun hän on oikein urakalla känkkäränkännyt koko päivän ja itse on jo ihan väsynyt ja neuvoton, niin tulee miettineeksi, että olisiko mun pitänyt tehdä abortti. Ja seuraavassa hetkessä voisin lyödä itseäni, että edes ajattelen moista, silti sitä on vaan joskus niin väsynyt.

Pakko tosiaan varata aika jonnekin ja käydä puhumassa näistä asioista ennen kuin pää pimahtaa, lievää masennusta todennäköisesti, mutta ei kai tuo ole ihmekään tässä tilanteessa. Pitää vaan yrittää hyväksyä se että on ihan tavallinen kuolevainen ja tarvii apua siinä missä muutkin (pienestä pitäen oon ollut sellainen minä itte tapaus)..

Piristää kun saa edes täällä palstalla vähän purkaa itseään, ei niitä ystäviäänkään viitsi jatkuvasti näillä asioilla rasittaa. Heti on helpompi olo, varsinkin kun olen nyt tehnyt päätökseni, että käyn juttelemassa ammatti-ihmiselle. Kyllä se aurinko vielä tähänkin risukasaan paistaa:)

Voi Irina, sulla on täysi oikeus olla vihainen ja katkera! Kuka tahansa olisi! Mäkin olen sun puolestas! Sun ajatukset on ihan normaaleja, itse asiassa sä vaikutat paljon normaalimmalta kuin monet muut tuntemani vauvaperheiden äityliinit :-)

Se, että ukko laistaa kaikki velvollisuutensa ja vastuunsa on todella törkeää. Se ei varmaan osaa kuvitella, mitä sun arki itseasiassa on. Kun on täynnä itseään, ei osaa asettua toisen asemaan. On vaan helpompi maata sohvalla ja vetää pari bisseä...Argghh!

Vauva-aika on raskasta aikaa, ja varsinkin ja etenkin silloin, jos vauva nukkuu huonosti. Ihminenhän sinäkin olet, tottakai olet väsynyt ja tarvitset apua jaksamiseen. Ei äitiys poista meistä ihmisen perustarpeita eli nukkumista ym.

Tytön isä katuu varmasti vielä, että on ollut niin välinpitämätön. Ehkä hänellä on nyt elämän kesipisteenä oma alkoholiongelma tms. Sekin on tietenkin surullista, mutta häntä ei voi kukaan muu auttaa, kuin hän itse.

Että semmosta....Toivon sulle superpaljon kaikkea hyvää ja jaksamista tässä elämänvaiheessa. On raskasta olla vastuussa aivan yksin. Toivottavasti saat apua unikouluun jne, jotta pääset univeloistasi ja jaksat taas.

Ja nyt kipin kapin mammat nukkumaan...kohta pitää kuitenkin herätä...

Öitä!

Kiitos Iines! Taas tuntuu vähän helpommalta kun on purkanut mieltään. Joskus sitä on vaan niin väsynyt ja ihmettelee sitä, että miten yhdelle ihmiselle kasataankin aina kaikki lastit. Tosiasiassahan mullakin on kyse kyllä ihan omista vallinnoista, oma vika, kun hakee aina ympärilleen kaikenlaisia vastuuntunottomia luusereita (oma isäni oli myös alkoholisti), jotenkin kai sitä yrittää pelastaa näitä surkimuksia, niin kuin ei joka päiväisessä elämässä olisi muutenkin tarpeeksi tekemistä. Älkää te nuoremmat tehkö samoin, vaan nauttikaa ihanista puolisoistanne, vaikkei he aina ihan täydellisiä olisikaan:)

Nimimerkki: Oli mullakin joskus ihan täyspäinen mies, mut silloin se ei riittänyt mulle..

Irina, en voi sanoin kuvata millaisen rutistuksen täältä saisit jos olisit lähellä, mutta kyl sä selviät ja kyllä sä jaksat... kaikki me joskus ollaan väsyneitä ja saadaan jos jonkinlaisia ajatuksista ihanista vauvoista päähämme.

Mä kerron sulle mun esikoisesta...kun siis tulin raskaaksi niin lapsen isä ilmoitti ettei ole valmis isäksi ja mikäs muu mun auttoi kun kasvattaa lapsi yksinäni. Helppoa se ei kyllä ollut, ekat kolmekuukautta oli lievää koliikkia, huutoa ilta yhdeksästä puolille öin mutta sitten kun nukahti niin yö meni hyvin. Päivät lapsi oli aivan ihana mutta jo se illan huutokonsertti väsytti joka ilta jo etukäteen. No ajan kanssa se sitten loppui. Koskaan ei esikoinen ole isällään ollut, 9kk ikäisenä lapsen isä havahtui että hänellä onkin tytär mitä voi käydä katsomassa ja tottakai mä päästin, ajatuksella että ne saisivat jonkin isä-tytär suhteen aikaiseksi. Sitä innostusta kesti 3kk jonka jälkeen mun tytär ei ole isäänsä nähnyt. Nyt siis tyttö jo 7v. Sen tiedän että isä kasvoi 2vuodessa valmiiksi isäksi ja tällähetkellä hänelleä on mun tytär mukaan lukien yhteensä neljä lasta.

Ja joo katkera olin pitkään, en voi edes kuvailla mitä tunsin, olin pettynyt ja todella vihainen ja pelkäsin sitä että tuleeko tyttärestäni muita "huonompi" kun kasvaa ilman isäänsä, mutta ajatukseni olivat turhia. Löysin uuden/nykyisen parisuhteen kun tyttö oli 3,5v ja isäkseen hän on nykyisen puolisoni ottanut.

<<<<mutta vinkiksi, tee tosiaan elatusmaksu asiat kuntoon samaten tapaamisoikeus ja päätä onko teillä yhteis vai yksinhuoltajuus. Yhteishuoltajuus sitten tarkoittaa sitä että tarvit moniin asioihin myös ex-miehesi luvan kun taas yksinhuoltajana saa päättää asioista itse. Ja minimielatusmaksut tällähetklellä n 130euroa, vaadi enemmän jos miehellä hyvät tulot ja pyydä että elatussopimukseen otetaan huomioon sellainen että heti ensimmäinen indeksikorotus otetaan huomioon elatusmaksuissa. Tarkoittaa sitä että kun elareita tarkistetaan vuosittain. Jos isä maksaa minimin ja samana vuonna tulee indeksikorotus niin ensimmäinen indeksikorotus jää yleensä äidiltä saamatta koska vasta toinen korotus kuuluu saada, mutta jos tämä on mainittu jo sopimusta tehdessä niin saat korotuksen heti kun sellainen tulee. Ja sitten vielä se että on parempi että maksut tulevat menemään sossun kautta eikä suoraan isältä sinulle (jos välit tulehtuneet), koska jos isä maksaisi ne suoraan sinulle niin maksamattomia kuukausia voi tulla. Mutta jos menee sossun kautta niin saat aina vähintääkin minimi elarin ja sossu sitten perii niitä isältä vaikka sitten oikeusteitse.

Nyt irina en valitettavasti jaksa kirjoittaa enempää, muttaa jos kysyttävää niin autan mielelläni ja tsemppiä sydämeni pohjasta...

Halaus täältäkin Irinalle! Onneksi sait jo hyviä neuvojakin. Vielä tuohon jaksamiseen, oletko ajatellut palkata vaikka yhdeksi yöksi hoitajan vauvalle mll:sta? Että saisit kerrankin nukkua ja tietäisit, että vauva on hyvissä käsissä. Sen verran mitä olen tällä palstalla lukenut, kyseiset hoitajat ovat ammattitaitoisia ja edullisia.

Kiitos Juulia ja Alessia:)

Toi sossun kautta maksatus oli tosi hyvä vinkki, elariksi on sovittu kahden kesken 200 euroa kuussa, mutta kaipa se täytyy vielä laskea kunnolla. Huomioidaanko elareissa sitä, että jos isä ei hoida lastaan, niin että pääsen asioilleni, niin joudun maksamaan ulkopuoliselle hoitajalle eli voinko lisätä sen kuluiksi jo tässä vaiheessa, että isäkin joutuu siitä osansa maksamaan?

En tiedä suostuisiko tuo tyttö olemaan vieraan hoidettavana ja saisinko itse edes unta silloin, ajattelin, että josko päästäisiin edes jollain aikataululla unikouluun, niin tilanne helpottaisi. Yksi vaihtoehto on viedä tyttö kummitädilleen yhdeksi yöksi, mut kun ei kehtaa, kun hänellä on jo välillä hoidokkina oma tyttärenpoikansa (5 viikkoa meidän likkaa nuorempi), kova kiirus töissä päällikkönä ja kaksi nuorinta vielä kotosalla. Toisaalta hänellä on kyllä neljä omaa ja yksi lapsenlapsi, että kokemusta kyllä piisaa.

Kävin tuolla MLL:n sivuilla ja täällä uudellamaalla tuntihinta on 8,20, muualla maassa 6,20, että on kyllä aika edullista tuo hoito. Täytyy katsoa, kun tästä pääsee vähän jaloilleen, nyt mies ei ole vielä maksanut tältä kuulta mitään, ei puolen kuun vuokraa, eikä elareita, enkä tiedä miten käy joulukuun elareiden ja joulukin on vielä tulossa, joten täytyy pitää kukkaron nyörit tiukalla. Varsinkin kun oon joutunut hankkimaan uusia huonekaluja, mattoja jne. tavaroita, jotka mies otti mukaansa, onneksi oli vähän sukanvarressa mistä ottaa.. Mutta nyt siis on otettu löysät pois meidän taloudesta ja pakko on olla tarkkana rahan kanssa, tytön tilillekään en viitsi mennä, ennen kuin vihon viimeisessä hätätilanteessa.

No, raha on kuitenkin mun murheista pienin, on katto pään päällä ja nätti asunto ja ruokaankin vielä raha riittää. Eniten tässä on ongelmia juuri tuon oman ajan puutteen kanssa eli viimeksi olen ollut yksin viikko sitten, jolloin kävin pikasesti yksin kaupassa ja apteekissa, reissu kesti kokonaista 45 minuuttia..

No toisaalta aika kuluu nopeasti ja tyttö kasvaa hujauksessa, muutaman kuukauden päästä uskallan jo varmaan jättää hänet mummilleen ja varaukilleen ja pärjäävät keskenään muutaman tunnin. Nyt tuo on vielä ihan utopiaa, äitini on niin huonossa kunnossa, eikä ihan muutenkaan ole lastenhoito tuoreessa muistissa ja hänen miesystävänsä taas on lapseton ja hieman omalaatuinen. Käyvät kyllä aika usein kylässä ja vievät välillä tytön vaunulenkille, niin että ehdin sen 30-45 minutin aikana esim. imuroida tai käydä suihkussa. Sekin on joskus aivan ihanaa, että voi käydä suihkussa rauhassa, nykyisin kun käyn niin, että tyttö istuu sitterissä kylppärissä mukana, eikä kovin hyvin enää viihdy sitterissä, muuta kuin ruoka-aikoina, joten aika pikasuihkuja ovat.

Nyt vetäsen ekan sivun listan aktivoidakseni poissaolijatkin mukaan eli jos taustailette, niin pliis nyt jotain kuulumisia, on mennyt niin surkeaksi tää ketju kun vaan muutama enää täällä hengailee:) Ainakin Alessia puuttuu vielä tolta listalta, mut en jaksanut hakea uudempaa:(

25.05.08 MinttuO, rv 38+2, poika 3460g 51cm
28.05.08 Thelma82, rv 38+6, poika 3870g 51cm
29.5.08 Katzu, rv 37+6, tyttö 3044g ja 49cm
30.05.08 Lynn_e, rv 40+0, poika 4200g 54cm
30.5.08 Iines, rv 38+4, tyttö 3600g 51 cm
31.05.08, vieläkö yksi, rv 38+1,poika 2920g ja 48cm
05.06.08 Kolkyt ja risat, rv 38+0, poika 2750g ja 46cm
06.06.08 EmiliaX rv 39+0 ,tyttö 3065g ja 47cm
12.06.08 Juulia78 rv 41+1, poika 3885g 51,5cm
14.06.08 Lilybelle rv 40+5, poika 4370g, 52cm
14.06.08 Angsteri rv 39+6, tyttö 3900g, 50cm
16.06.08 Irina69 rv 38+6, tyttö 3530g, 49 cm
18.6.08 -Ama- rv 39+3, poika 3320g, 50 cm
18.6.08 Mörkö rv 40+0 tyttö 4700g, 53cm
21.06.08 Leenu1 rv 39+5 tyttö 3500g, 50cm
22.06.08 Ripuska rv 41+4 tyttö 3338g, 49cm

Jep, kaikki mukaan vaan! Meillä tyttö taas nukkunut yöt hyvin, kop kop....
Irinalle halusin vielä sanoa, että myös minun isäni oli (huom. oli, nyt raitistunut) alkoholisti. Äitini erosi hänestä minun ollessani pieni. Hyvin pärjättiin kahdestaan ja isän ollessa selvänä vietin hänen kanssaan viikonloppuja, aivan ihana isä raittiina ollessaan. Olen täysin vakuuttunut, että äitini teki oikean ratkaisun erotessaan. Oikeastaan olen kiitollinen hänelle, ettei minun tarvinnut kasvaa kodissa, jossa alkoholi olisi ollut piruna. Sain viettää ns. normaalia lapsuutta, vaikka isä ei kuulunutkaan perheeseen. Eli uskoisin, että lapsuus ilaman isää on parempi kuin lapsuus alkoholistin kanssa.

Yh-äippänä olo on varmasti todella raskasta, omaa aikaa ei löydy ja vauva-aikana on lapsessa kiinni koko ajan. Onneksi aika tuo helpotusta, mikä ei tietenkään tässä vaiheessa paljon lohduta, kun univelka vaatii takaisinmaksua, mutta valoa on näkyvissä :-)
Uskoisin, että tytön kummitäti ymmärtää itsekin äitinä sinua ja mielellään hoitaisi tyttöä yhden yön tai vaikkapa puoli päivää tai päivän, jolloin voisit nukkua.

Toivottavasti kiinteiden syöminen auttaisi pientä prinsessaa nukkumaan yönsä paremmin. Tai äidinmaidonkorvike iltaisin. Voi olla, että tämä vaihe menee piankin ohi ja saatte rauhalliset yöt. Ainakin me kaikki kesäkuun ellit toivomme niin!

Nyt hiippailen nukkumaan. Tyttö meidän sängyssä, mutten raski poiskaan nostaa...Tästä taitaa tulla vielä ongelma, mutten jaksa nyt välittää, pääasia, että saadaan nukkua koko perhe....

Heips kukkuu,

Kävin sitten tänään ilmoittelemassa töihin jatkoista kun poikkesin muissa merkeissä. Se on nyt sovittu että ensin pidän vuosilomat ja sitten touko ja kesäkuun teen 50%listaa ja heinäkuussa lomailen ja sen jälkeen teen uuden päätöksen jatkoista. Tavallaan oma olo helpoittui kun saa työasiat kohdalleen niin ei tarvi niitä enää loppuvaiheessa miettiä...

Irina: Eli meillä éi ainakaan elarit ole yhtään korkeammat vaikkei isä lasta millään tavalla hoida, eikä osallistu mihinkään ostoksiin. Meillä siis lapsen isä ei ole koskaan ostanut mitään eikä osallistunut mihinkään suurempaan ostokseen. Alkuun maksoi elareita 170euroa, mutta kun tuli hänelle "uusiperhe" niin jopa anottiin meidän elareita alaspäin ja hänen perusteillaan ne laskikin 125euroon ja mulle sanottiin että ole iloinen kun maksaa jopa yli minimin (minimi oli silloin 120euroa). Parivuotta sitten tehtiin uusi sopimus ja nyt se on minimitasolla eli 130euroa. Uskoisin ettei "hoitamattomuus" korota summaa, eikä myöskään ole velvollinen osallistumaan hoitajamaksuihin (ne sisältyy niihin elareihin). Ja nyt mars Irina sitten soittaman lastenvalvojalle ja sopimaan maksuasiat mustaa valkoiselle. Jos isällä nyt maksamattomia summia niin ne kirjataan kanssa sopimukseen mitkä isä sitten hoitaa sovittuna päivänä. Ja kait olet Kelalle ilmoittanut kanssa et saat lapsilisään yksinhuoltajakorotuksen???

Sitten ihan yleisesti tuohon oman ajan puuttumiseen. Minä en ole paljoa ollut poissa ilman poikaa. Tietty nyt opiskelen niin siinä tulee oltua noin joka toinen viikko pari päivää poissa kotoa, mutta muuten lähes aina olen pojan kanssa. Välillä kaipaa sitä hetken hengähdystä, mutta toisaalta taas en. Mutta tosiaan jo rauhassa yksin kauppaan meneminen on luksusta. Irinalle suosittelen että kysyt rohkeasti kummitädiltä ja menet hyvällä mielillä jonnekin viettämään hetkeksi normaalia elämää... Niin ja miten nyt ovat yöt menneet? Toivottavasti paremmin!

Nyt myös täällä odotellaan myös muilta kuulumisia...

Hauskaa pikkujouluaikaa kaikille

Vielä Irina tuosta oman ajan järjestämisestä vinkki. Anna Wahlgrenin Lapsikirjasta poimin idean, että vauvat tykkää erityisesti aamutuimaan leikkiä itsekseen. Ripustan pinnasänkyyn narun, johon olen kiinnittänyt leluja, helistimiä, vaarattomia keittiövälineitä jne. Patjan reunoille kuvia katseltavaksi (esim. kovia kuvakirjoja), pari helistintä käsiin, musa taustalle. Sitten sanotaan hei hei ja äiti häipyy kahville. Vauva viihtyy näin tosi hyvin. Ekana päivänä annoin olla 10 min, siitä olen vähän pidentänyt, nyt 25 min. Vuoden ikään mennessä vauvan pitäisi viihtyä jopa tunti yksin, myöhemmin enemmänkin. Hyvä tapa siis saada aamuun omaa aikaa, mutta hommasta on tehtävä rutiini, joka toistuu joka aamu. Ja leluvalikoiman pitää olla kiinnostava ja haastava.

Jos kiinnostuit, lainaa tuo kirja ja lue asiasta lisää. Se on siellä esitelty parissakin kohdassa (kirjailija tuntuu rakastavan jankutusta), mutta 3 kk:n kohdalla siitä on laajempi esittely, koska siinä iässä tavan voi aloittaa. Suosittelen todella!! Ja vauvakin tykkää :)

Ja öistä vielä... Vaikka tiedän miten rankalta susta tuntuu, niin toivottavasti silti jaksat pitää vauvalle tiukan unikoulun. Siskoni lapsi on pitkälle toista vuotta ja yö edelleen monta kertaa yössä, kun siskoni ei saa häntä enää muulla tavalla nukahtamaan. Sellaista menoa en kyllä toivo kenellekään.

Minäkin täällä!

kesäkuinen on taas kipeänä...meillä oli korvatulehdus pari viikkoa sitten ja viime viikolla kurkunpääntulehdus...nyt sitten uusi korvatulehdus...eli haipakkaa haipakkaa!

Irinalle virtuaali halit!! Kaikki nuo sun ajatukset ovat ihan varmasti normaalia tuohon sun elämän tilanteeseen ja kaikkeen väsymykseen! Mäkin olen kelannut jo monta tuhatta kertaa että halusinko tosiaan kaikki nämä 3 lasta ja mitäkähän näistä saisi jos ne myisi pois. Siis oikeasti tällaisia ajatuksia kelaa...ja silti näitä lapsia rakastaa yli kaiken eikä pois antaisi millään...muuta kuin yöksi mummilaan / jonnekkin sukulaiselle aina kun vaan ottavat =D mutta vakavasti sanottuna sun kannattaa neuvolassa ottaa puheeksi nämä kaikki asiat. Sieltä saa tukea...ja he auttavat löytämään sinulle oikeaa apua.

Meilläkin nyt mietitään unikoulua...mutta tuo sairastelu sotkee...viime yönäkin taidettiin syödä 2h välein. Ajoittain mennyt paremmin...mutta nyt taas näin. Toivon todella että poika löytäisi jo jonkun rytmin jota noudattaa...kun kaikki pv mennään miten sattuu eikä rytmistä tietoakaan...sitten yöllä heräillää ihan sekavasti joten oma jaksaminen ja kroppa ihan piipussa. Ajoittain olen ollut ihan siis fyysisestikin niin poikki etten jaksa vaunuja pukata kun kädet puutuu ja jaloissa ei ole voimia.

Nyt mentävä isommat kähisee!

Hyvä Minttu, että heräsit tähän ketjuun! Mulla on tullut ihan tavaksi käydä aina iltaisella täällä, vaikken aina kirjoitakaan. Tyttö ähisee sängyssä vieläkin, vaikka kello on jo yli kmmenen...Ajattelin kokeilla, josko oppisi nukahtamaan ilman mua...Huonolta vaikuttaa...Tänään kateltiin videokameranauhoituksia, kun esikoinen oli puoli vuotias, poika ryömi jo täyttä häkää ja istui syöttötuolissa kuin vanha tekijä. Vissiin on sitten pidetty tätä neitokaista vauvana ihan tosissaan, kun ei osaa vielä mitään noista...Mites teillä muilla? Me kyllä ollaan vissiin edellä iässä muita, kun tytteli syntyi jo toukokuun puolella, mutta en silti kyllä jätä tätä kesäkuisten ketjua ;-)

Taidanpa lähtä kurkkaamaan, mites siellä sängyssä edetään nukkumisen kanssa....

Ps. mites teidän töihinmenot? Juulia tuossa jo ottikin asian esille. Mammalomathan alkavat uhkaavasti loppua. Mullekin jo soiteltiin töistä, että mites jatkot. Jos pystys vaan, niin kesän yli yritän olla kotona, nälkähän niillä rahoilla tulee, mutta kokeillaan....

Terve pitkästä aikaa!:)

Irinalle oikein paljon jaksamista tuossa teidän tilanteessa! Kannattaa tosiaan neuvolassa kertoa tilanteessa niin varmasti osaavat auttaa.

Tsempit myös kaikille valvomisten kanssa tuskasteleville! Nythän muksut rupe pian läheneenkin unikouluikää;) ja varmasti kannattaa pitääkkin! Toisethan saa nopeestikin sillä tuloksia.

Iines, meillä poika täytti eilen puoli vuotta ja on jo kuukauden istunut syöttötuolissa. En olis muuten ostanut mut neuvolan täti sanoi et osta ihmeessä ku istuu jo noin hyvin et hyvin voi ruokailun ajan siinä pitää. Nyt on vähän poika ruvennu ryömimään, mutta ei mitenkään aktiivisesti. Sellasta pientä treeniä vaan. Kyllä ne kaikki aikanaan. Meidän poika kääntyi selältä vatsalle vasta tuossa 5kk tienoilla.

Mintulle jaksamista kesäkuisen sairastelukierteessä! Ei oo kivaa katsoa kun pikkunen on kipeenä. Ja sotkee tosiaan niitä öitäkin:(

Meillä on pojan kanssa mennyt ongelmitta. Alussa johonkin 3kk ikään asti söi n. 3kertaa yössä, mut nykyään herää enää harvoin syömään. Yleensä nukkuu 20-7, joten ei univelkaa itselläni ole. On tyytyväinen poika ja nytkin itekseen lattialla ollut kauan. Maksimissaan on itkenyt ehkä n. 10min/päivä koko tähänastisen elämänsä aikana. En osannut kuvitellakaan näin helppoa tapausta, joten oon kyllä kiitollinen. Jos joskus toinen saadaan se voikin olla ihan päinvastainen tapaus.

Niin ja kiinteistä. Meillä menee jo 5 ateriaa päivässä. Aloitettiin 4kk iässä. Rytmi on aika vakiintunut, eli herää 7-8 aikaan n, klo 10 ekat 2h päikkärit ja sit n. klo 15 toiset 2-3h päikkärit ja klo 20 unille. Nukahtaa itekseen sänkyyn.

Tuosta töihin menosta. Mulla on lomia pitämättä joten menisin vasta 19.5 muutenkin ja sitten olen ainakin kesän kotona, joten syyskuun alussa varmasti aloitan työt. En ole vielä jaksanut miettiä kun haluisin olla piiiiitkään kotona, mut rahatilanne ei salli useaa vuotta. Masentaa koko töihin menon ajattelu, vaikka työstäni pidänkin.

Eipä muuta tällä kertaa! Hyvää joulua ja joulunodotusta kaikille! :)

Töihin menosta: Luulen kyllä, että en mene vielä ensi syksynäkään töihin. Täytyy tietysti vielä miehen kanssa jutella asiasta :D Sitten kun palaan, teen kuitenkin vain osittaista päivää (osittainen hoitovapaa) niin kauan kuin laki sallii, eli KAUAN! Ei työt juuri nyt innosta, ei...

Meillä oli ongelmia viime yönä, ja harmittaa kun en ole aivan varma mistä ne johtuivat. Annoimme vauvalle ekaa kertaa maissivelliä illalla klo 21. Klo 23.15 se heräsi huutamaan kuin syötävä, ja ajattelimme sen johtuvan vellistä (vaikka bataatti, pottu, porkkana, kukkakaali ja parsakaali on mennyt alas ongelmitta). Osoittautui kuitenkin, että vauvalla oli nenä aivan tukossa. Se ei pystynyt imemäänkään haukkomatta jatkuvasti henkeä. No, lähes pari tuntia meni ennen kuin saatiin se uudestaan nukkumaan ja tunnin välein heräili koko yön. Annettiin kyllä nenätippoja ja nostettiin sängyn päätyä. Päivä on mennyt paremmin.

Mutta en nyt taida uskaltaa antaa maissivelliä tänä iltana...

Pikaisesti Alessialle, kun kohta pitää lähteä tyttöä nukuttamaan eli meillä pieni syö aina iltaisin muksun ensi riisipuuroa, jonka sekoitan korvikkeeseen (myöhemmin täytyy alkaa kokeilla vetee sekoitettuna, nyt yritän saada vaan masua täyteen, että toi eka uni jakso olisi pidempi ts. edes n. 3 h). Niin siis toi ei ole aiheuttanut mitään ongelmia meillä, lisäksi pakkauksesta on helppo sekoittaa itse haluamansa paksuista puuroa.

Todennäköisesti teillä on kyllä ollut tuo tukkoisuus syynä, meillä kun oli eka flunssa, niin samanlaista oli. Nenäfriidalla kun tyhjä, niin vauvan on helpompi hengittää ja sit toki kans sängynpääty ylös ja nenätippoja, sipulia paloina sängynpäätyyn jne.

Nyt mentävä, palaan ehkä myöhemmin ellen nukahda tyttöä nukuttaessa, on vähän sellainen väsy olo, joten näin saattaapi käydä:)

Meilläkin kaiken tämän sairastelun takia kesäkuinen (joka syntyi jo toukokuussa ) on aika tukkoinen...nasolinia lääkäri kirjoitti...ja sitä saa antaa 5pv putkeen...olen antanut vain pahimpiin röhiin enkä koskaan vielä 5pv putkeen...sängyn pääty ylhäällä ja tuuletusta...jotenkin auttaa..

Mulla ei ole työpaikkaa odottamassa joten en vielä tiedä miten sitten käy kun sinne pitäisi lähteä...ammatin puolesta töitä pitäisi löytyä mutta sitä mistä ja mihin haluan en vielä tiedä. Toisaalta haluaisin vielä koulunpenkille yhdeksi vuodeksi. Saisin yhden ammatin lisää joka täydentäisi näitä kahta edellistä ja sitten töihin...mutta rahatilanne ratkaisee. Toisaalta olisi hyvä tunkea jalkaa oven rakoon jo kesällä...mutta kuka sitä kesällä töissä haluaa olla? Lapsetkin pitäisi sit laittaa hoitoon...taidan yrittää sitten syksyllä...keväällä haen kyllä kouluun ja jos sinne pääsen niin sit syksyllä mahdollisesti sinne.

Meidän poika on tosi iltauninen...on jo 18 aikaan ihan piipussa ja häntä pitää pakolla yrittää viihdyttää ja pitää hereillä...sitten heräileekin aika aikaisin...tänään 5.39 mutta vaihdoin vain vaipan ja imetin niin jatkoi uniaan 8.00 asti kun muut lapsukaiset heräsivät...hyvä niin...nukkui vain reilun tunnin päikkärit 11-12 jotain ja sen jälkeen vain pikkupätkiä...nyt nukkuu..pitää varmaan kohta herättää...että nukkuisi aamulla pidempään. Nämä illat on tosi vaikeita kun hän vaan haluaisi nukkumaan ja mä haluaisin pitää hereillä ettei herää liian aikaisin...yöllä syö edelleen 2,5h välein mikä turhauttaa...kun se vie musta mehut ihan täysin...kait se pitää kohta luovuttaa ja ottaa unikoulu kehiin...6kk pätkäunilla alkaa jo painaa.

Meillä syödään puuroa (muksun) aamua iltaa ja sitten lounas ja päivällinen...tänään sai ekan kerran vähän päärynäjugurttia välipalaksi kun oli hereillä siihen aikaan (yleensä nukkuu) Istunut on jo jonkin verran syöttötuolissa mutta ei ihan jokapv. Syöttötuoli on vielä tuolla keskimmäisellä käytössä. Pitäisi ostaa hänelle uusi tuoli. Sitterissä olen kesäkuisen syöttänyt ja se on kyllä paras vaihtoehto toistaiseksi.

Hampaita meillä ei vielä ole...suuhun kyllä kaikki menee mutta saapa nähdä koska eka tulee?

Nyt mentävä...kaikille kivaa alkavaa joulukuuta!!

MinttuO ja ryynipoika 6kk

Onpas kiva, kun tänne saatiin pitkästä aikaa vähän vipinää:)

Meillä likka nukahtaa kans nykyään tosi aikaisin eli siinä 19.00-19.30, joskus saan venytettyä hereilläoloa klo 20.00 asti, mutta aika vaikeaa on. Tänään sunnuntai-aamun kunniaksi herättiin jo 06.00 jälkeen, 3:t päikkärit kestoltaan n. 30-50 min. ja sillä mennään, ainakin toistaiseksi. Ei ole siis ainakaan vielä kiinteet vaikuttaneet uniin eli pakko unikouluttaa. Eka unijakso illalla on n. 2-3 h, sitten syödään 1,5-2 h välein aamuun asti, aika kypsää. Nyt oli muutama paha ilta, että likka heräili 15-30 min. välein kunnes menin viereen, toivottavasti nyt nukkuu vähän pidempään..

Hampaita ei ole meilläkään vielä, mutta muutama päivä on ollut aivan mahdotonta eli kaluaa kaiken minkä suuhunsa saa, tänään yritti jo kaluta pinnasängyn pinnojakin. Laitan tytön illalla aina hetkeksi pinnikseen, kunnes hermostuu ja otan vasta sitten tissille viereen, haluan että pinnasänky on tuttu ja mukavaksi todettu, jos ja kun päästään unikouluilemaan ja siihen totuttelemaan. Hyvinhän tuo siellä viihtyy, aina siihen asti kun tajuaa ettei äiti meinaa ottaa pois, silloin aloittaa kitinän ja nostaa volyymia hyvin tasaisesti ja nopeasti, kunnes otan viereen:(

Lapsen isä oli kerrankin selvä ja hoiti tyttöä, niin että pääsin hakemaan silmälasit (ääk, ekaa kertaa elämässä oli pakko hommata lukulasit) ja käymään vähän kaupoilla. Oli ihan kiva päivä vaihteeksi ja sorruin jopa harrastamaan petipuuhia hänen kanssaan, kun tyttö nukkui päikkäreitä. Vihainen olen ja katkera yhä edelleen, mutta jotenkin lipsahti (tarpeet ne on hiirelläkin;). No joo, mulle riittää, kun käy tarpeeksi usein katsomassa ja hoitamassa lastaan, ryypätköön ja eläköön omaa elämäänsä muualla ja miten haluaa. Takaisinkin tuo vonkaa, mutten ota, pieni on kaikkein tärkein, eikä hänen elämäänsä tuhota alkoholilla. Näin on hyvä, meillä on oma siisti ja nätti koti, jonne kukaan ei tule humalassa sotkemaan ja melskaamaan.

Puhuttiin lapsen isän kanssa oikein vakavasti ja sanoin, mitä se yhteishuoltajuus merkitsee eli sitä että yhdessä kasvatetaan ja hoidetaan lasta eli jos hän haluaa pitää siitä kiinni, niin hänen on tavattava ja hoidettava lastaan säännöllisesti. Kyllä oli ihana nähdä miten meidän prinsessa hehkui isänsä kanssa, ikävä oli ollut toisella, en pysty kaikkea tarjoamaan vaikka hänen elämänsä keskipiste olenkin.. Toivottavasti mies hoitaa osuutensa, sillä on tosi iso merkitys tytölle ja myös mun jaksamiselle..

Meilläkin on vielä käytössä vain sitteri, täytyy kysyä neuvolassa tiistaina, josko kohta voisi jo istuttaa ruoka-aikoja syöttötuolissa. Samoin olisi kiva saada kohta tyttö jo rattaisiin, kun ei viihdy vaunuissa, muutoin kuin nukkuessaan eli ihan jumalaton huuto, jos häntä ei väsytä, rintarepussakaan en kohta enää jaksa tällä kipeällä selälläni kantaa.. Mites teillä muilla, meillä tyttö kiemurtelee nykyään ihan mahdottomasti, niin hoitotasolla, muuten vaan maatessaan, kuin sitterissäkin, menee siis ihan mutkalle. Ihan mahdotonta välillä meinaa olla vaipan vaihto, kun toinen on kuin mato, ilmeisesti alkaa selän lihakset vahvistumaan, kun niitä pitää noin kokeilla. Muutenkin on niin mahdoton elohiiri tää meidän ihanuus, mutta superihana:)

Nyt pitää mennä taas!

Siisi voi kamala miten paljon mä teen kirjoitusvirheitä ja mitä superpitkiä lauseita. Nyt äikänope olisi vihainen. Mua on aina syytetty siitä, että esim. kokeissa vastaan liian pitkästi vaikkei kyse ole esseestä, mut oon mä sentään joskus osannut kieliopin:(

Oikeesti mä en näe kunnolla ja nyt kun harjoittelin lukemaan noilla laseilla, niin virheet oikein pomppas esiin. Ja nyt sitä paitsi särkee päätä, kaipa noihin laseihin on vaan totuteltava ajan kanssa, kun muuten ei enää näe edes leikata tytön kynsiä..

Huoh, vanhuus ei tule yksin, vaan silmälasien ja kävelykeppien kanssa;)

PS: Eka unijakso oli peräti 30 minuuttia, nyt nukkunut kohta tunnin..

Vieläkin mun ainokainen nukkuu:)

Vinkki: Kävin tilaamassa Ifolorilta vähän digikuvia valokuviksi, sekä isovanhemmille ja kummeille joululahjaksi valokuvakirjan, joka kertoo meidän pienen ensikuukausista. Kuvat, tekstin ja ulkonäön voi muokata itse Ifolorin omalla tietokoneelle ladattavalla ohjelmalla ja ainakin teoriassa näyttää hyvälle. Kerron sitten miltä näyttää, kun itse kirjat saapuu.. Tää piti toki tehdä jo aika päivää sitten, mutta onneksi vielä ehtii hyvin jouluksi (ja tätäkin muokatessa meni useampi ilta, kun tyttö nukkui niin huonosti). Tytön isä kysyi mistä nappasin tekstit, hei haloo, omasta päästä tietenkin, mutta kun häntä nauratti, niin eiköhän muitakin:)

Aika kömpiä tytön viereen nukkumaan, jospa saisi hetken nukuttua ennen seuraavaa syöntiä..

Tervehdys kaikille näin iltatuimaan...

Meillä vaivaa koko perhettä flunssa, kellään ei kuumetta mutta nuhaa ja tukkoisuutta sitäkin enemmän eikä poikakaan siitä ole välttynyt :(

Hienoa Irina että oot saanut ex:n kanssa puhuttua ja mä oon kyl niiiin romanttinen että sanoisin että jos tuntuu siltä että asiat vois parantua hänen kanssaan niin älä ihan kokonaan teilaa ajatusta että teistä tulisi vielä perhe saman katon alla...

Meillä istutaan syöttötuolissa pääosin kaikki syöttöjen ajat, istuttu jo noin 1kk:n. Alkuun oli huterampaa, mutta kun ostin sen syöttötuolin pehmeän istuinsuoja niin jopa alkoi istua oikein tomerasti. Materiaali kun oli niin hyvää ettei se luista tuolla pyllyn alla niin paljoa. Lattiallakin ollaan harjoiteltu istumista ja kyllä hän vaan siinäkin hommassa kehittyy. Vaunuissakin jos ei päiväuniaika niin ollaan puoli-istuvassa asennossa ilman vaunukoppaa, viihtyy huomattavasti paremmin. Ja eipä hän muutenkaan enää kauaa vaunukoppaan mahdu... meidän pikkujättiläinen

Kiermuttelua täälläkin ja tosiaan toi vaipan vaihto on ajoittain todella hankalaa. Toisella kädellä pitää poikaa kiinni ja toisella yrittää saada napakkaa pakettia aikaiseksi, huh-hu, housuvaipat olisi kyl kätevämmät pukea, mut enpä niihin vielä siirry, kalliitakin kun ovat...

Meillä hampaita ei ole vielä tullut vaikka ainakin kuukauden jo olen luullut niiden tulevan kun kuolaa ja puree ja kuolaa ja puree, mutta ei niin ei.. Konttausasentoon kyllä jo kovasti pyritään, kunnon asentoa ei kyl vielä oo näkynyt mut muuten kaikkia hauskoja esiasteen konttausvariaatioita on nähty...

Nyt toivotan hauskaa joulukuun ensimmäistä päivää, lahjahankinnatkin täällä kanssa jo aloitettu. Mä tilasin extrafilmiltä niitä kuvakalentereita joululahjaksi isovanhemmille ja kummeille, hieno ja hyvä idea. Itelle tahtoo sellaisen canvas-taulun mutta vielä ei oo sopivaa kuvaa tullut kohdalle...

seuraavaan kertaan

juulia

Heipä hei!
En tiedä muistaako kukaan minua, mutta liityin teihin melko loppuvaiheessa odotustani ja kirjoittelin melko harvakseltaa... Nyt kuitenkin aloin kirjoittelemaan kuulumisia ja kyselemään vastaavasti teidän :D Meille siis syntyi tyttö 11.06 (viikon yli la:n) Synnytys oli ihana kokemus ja polttelisi jo alkaa uutta yrittäään, mutta opiskelut kutsuu välillä.
Touhukas tyttö tulikin ;) Ikää ei ole vielä ihan 6kk:ta ja kova on meno (suuntaan jos toiseenkin). Ryömii, kontaa (haparoiden), Nousee yukea vasten polvilleen ja kaksi hammastakin löytyy.

Tyttö on ollut alusta asti huono nukkuja, mutta nyt alkaa jo vähän helpotta.. Ensimmäiset 5kk hän nukkui 0,5h-2,5h pätkissä ja saattoi kukkua 3kin tuntiä keskellä yötä... Nyt tosiaan kiinteiden myötä olen pitänyt pienimuotoista unikoulua ja parannusta on tapahtunut. ONNEKSI! Meinasi voimat olla melko vähissä ;) Liekkö varhainen liikkuminen syy huonoihin uniin.

Meille siis kuuluu hyvää ja tyttö on veikeä ja aurinkoinen. Kertokaahan kuulumisia:)

Yhteistyössä