"Keskiluokka" on suuri väliinputoaja ainakin asumisluluissa PK-seudulla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keskiluokkainen väliinputoaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Enpä tiedä. Selvähän se että tulot pienet jos hoitaa lasta kotona mutta se on oma valinta, ei keskiluokkaisuuden kurjuutta. Keskiluokkaisilla yleensä kovemmat kriteerit asumiselle kuin pienituloisella ja monesti tavoitellaan kovempaa asumisen asoa kuin varallisuus on. esim. pk-seudulla suositaan tiettyjä alueita, halutaan kaikille lapsille omat huoneet, ei kerrostaloa, ei remonttihuolia jne. jne. Kolmanneksi monet nykyään ostavat ensiasunnoksi kerralla ison eivätkä siirry pienemmästä isompaan.

Alkuperäinen kirjoittaja keskiluokkainen väliinputoaja;28624737:
Perheeni taitaa kuulua tähän "keskiluokkaan" tai keskituloisiin tällä hetkellä.
Mies on töissä, bruttopalkka on 5200e/kk, siitä jää käteen joku ehkä vähän yli 3000e/kk. Itsellä just hoitovapaa päättyi, joten tällä hetkellä ei mitään tuloja. Edes työttömäksi ei ole hyväksytty, koska mulla on ns. pöytälaatikkoyritys, jonka kautta olen joskus tehnyt 1-2 keikkaa. En ole koskaan nostanut kuitekaan yrityksestä palkkaa, enkä tuloja, joten en voi sillä elättää itseäni. Ei nyt siitä sen enempää, koska olen jokatapauksessa lähdössä töihin syksyllä, mutta tällä hetkellä ei siis ole tuloja.

Elämme siis miehen noin 3000e bruttotuloilla koko perhe (4 henkilöä).

Myimme asuntomme, koska etsimme uutta asuntoa. Tällä hetkellä asumme siis vuokralla. Emme saaneet mitään kaupungin vuokra-asuntoa, emmekä arava-tuettua vuokra-asuntoa, koska tulomme (+omaisuutemme) on niiihin liian isot.

Otimme halvimman asiallisen vuokra-asunnon kaupungistamme. Vuokra on 1300e/kk. Neliöitä on 64m2 ja 3h+k. Asumme siis todella ahtaasti omasta mielestäni ja vanhassa kerrostalossa. Kalliimpaan tai isompaan ei vain ole varaa.
Sit vielä kotivakuutus, vesi 4x15e, sähköt = noin 150e/kk.

Mulla ei ole autoa, mutta miehellä on ja maksaa siitä 400e/kk autolainaa, kasko on jotain 1200e/v eli 100e/kk ja bensat jotain 300-400e/kk.

Meillä menee siis ihan puhtaasti asumiseen ja autoon jo 2300e/kk.

Tosi vähän siis jää rahaa enää ruokaan ja mihinkään.

Keskituloisia on vaikeeta olla. Meidän tilanne helpottaa, kun itse lähden taas töihin.

Uskomatonta vaan, miten PK-seudulla asumiseen menee kaikki tulot. Halvempaa asuntoa on aika vaikea löytää, kun emme saa mitään arava-asuntoa.

Keskiluokka on kyllä varsinainen väliinputoaja, koska paremmin menisi, jos olisi pienemmät tulot miehellä ja saisimme avara-asunnon sentään.

Onneksi ei tarvitse enää kauaa asua vuokralla, koska meillä ei näy olevan tähän edes varaa.

miksi noin kallis auto???

ja VVO:sta saisi 3h+k 1000-1100€/kk eli riipuu missä PK-seudulla asutte!

Myimme asuntomme, koska etsimme uutta asuntoa. Tällä hetkellä asumme siis vuokralla. Emme saaneet mitään kaupungin vuokra-asuntoa, emmekä arava-tuettua vuokra-asuntoa, koska tulomme (+omaisuutemme) on niiihin liian isot.

Otimme halvimman asiallisen vuokra-asunnon kaupungistamme. Vuokra on 1300e/kk. Neliöitä on 64m2 ja 3h+k. Asumme siis todella ahtaasti omasta mielestäni ja vanhassa kerrostalossa. Kalliimpaan tai isompaan ei vain ole varaa.

Mulla ei ole autoa, mutta miehellä on ja maksaa siitä 400e/kk autolainaa, kasko on jotain 1200e/v eli 100e/kk ja bensat jotain 300-400e/kk.

siis mitä kaupunki/kaupunginosa ja mitä rakennusvuosi???

Hauskaa että aloittaja luokittelee perheensä keskiluokkaan, vaikka miehensä on suurituloinen, eli kuuluu ylimpään 10 % parhaiten tienaavaan luokkaan. Lasten kotihoito toki syö tuloja, mutta töihinkin voi mennä.
Ja asunnon myynnistä saadut rahat on tilillä, mutta valittelee "köyhyyttä". Taitaa olla niin, että aloittaja on tottunut vähän liian hyvään elintasoon.

[QUOTE="poikia3";28625610]http://www.ta-asunnot.fi/etsi-asuntoa/kohde/12215, 75 neliötä Kilossa
Etsi asuntoa, 72 neliötä Tiistilästä

Ja noita on tuolla sivuilla lisää. Ja muuten vuokraoveen kun kirjoittaa Espoo, laittaa valinnaksi kolmio tai neliö, ja vuokran maksimiksi 1300 euroa, vastauksia hakuun tulee sivukaupalla.[/QUOTE]

Mä hain tuonne TA-asunnoille, kun hain vuokra-asuntoa, varsinkin Suurpeltoon, mutta niissä kaikissa vapaana olevissa kohteissa oli varallisuusrajat, kun ovat aravakohteita.

Idea siis on, että toki niitä asuntoja on tarjolla, mutta niitä ei saa kuin pienituloiset.

[QUOTE="poikia3";28625610]

Ja noita on tuolla sivuilla lisää. Ja muuten vuokraoveen kun kirjoittaa Espoo, laittaa valinnaksi kolmio tai neliö, ja vuokran maksimiksi 1300 euroa, vastauksia hakuun tulee sivukaupalla.[/QUOTE]

Niin tuleekin 111kpl. Suurimmassa osassa niitä on tulorajat. Ts. kaikissa noissa halvimmmissa asunnoissa (Sato, VVO, Asuntosäätiö, ta-asunnot yms) on tulorajat halvoissa kohteissa.

[QUOTE="Purppura";28625675]Ilmeisesti teet jotakin sen yrityksen kautta tai sitten yrityksesi on edelleen alv. ja yel rekisterissä? Ainakaan henkilöyrityksen pelkkää omistamista ei ole katsottu työttömyysturvan esteeksi.[/QUOTE]

En todellakaan ole tehnyt mitään yrityksen kautta viimeiseen 8kk, enkä koskaa ole nostanut sieltä palkkaa. Olen taistellut tuon työttömäksi ilmoittautumisen kanssa monta kuukautta, mutta ei ole hyväksytty työttömäksi. Lähinnä se olisi ollut tärkeää myös sen kannalta, et olisi saanut hoitopaikan 2 viikossa, kun työt alkaa. Olen hoitopaikkaa jonottanut lähes 6kk nyt.

[QUOTE="Vieras";28626293]Enpä tiedä. Selvähän se että tulot pienet jos hoitaa lasta kotona mutta se on oma valinta, ei keskiluokkaisuuden kurjuutta. Keskiluokkaisilla yleensä kovemmat kriteerit asumiselle kuin pienituloisella ja monesti tavoitellaan kovempaa asumisen asoa kuin varallisuus on. esim. pk-seudulla suositaan tiettyjä alueita, halutaan kaikille lapsille omat huoneet, ei kerrostaloa, ei remonttihuolia jne. jne. Kolmanneksi monet nykyään ostavat ensiasunnoksi kerralla ison eivätkä siirry pienemmästä isompaan.[/QUOTE]

En ole valittanut tuloistani, eikä se ole keskustelun aihe. Se on jokaisen oma valinta, miten hoitaa lapsensa yms.

Ihmettelen lähinnä sitä, ettei keskituloisella ole varaa asua PK-seudulla edes asiallisessa vuokra-asunnossa.

En todellakaan ole tehnyt mitään yrityksen kautta viimeiseen 8kk, enkä koskaa ole nostanut sieltä palkkaa. Olen taistellut tuon työttömäksi ilmoittautumisen kanssa monta kuukautta, mutta ei ole hyväksytty työttömäksi. Lähinnä se olisi ollut tärkeää myös sen kannalta, et olisi saanut hoitopaikan 2 viikossa, kun työt alkaa. Olen hoitopaikkaa jonottanut lähes 6kk nyt.

Höpö höpö, kunta on velvoitettu osoittamaan hoitopaikan 4 kuukaudessa, oli töissä tai ei.

[QUOTE="vieras";28626626]on varaa uudiskohteen mutta ei muuhuun?![/QUOTE]

Meillä on varaa ostaa uusi asunto, koska myimme vanhan talomme.
Ne säästöt ovat siis menneet uuden kodin ostamiseen, joka valmistuu ensi keväänä.

Meillä ei näköjään ole varaa vuokrata PK-seudulta kunnollista asuntoa, vaikka joku jo väitti tässä ketjussa miestä suurituloiseksi.

No, yhden tulonsaajan perheissä ei vaan pysty elämään niin leveästi kuin kahden tulonsaajan perheissä. Aika pienet nettotulot teillä kuitenkin. Ei kovin keskiluokkaista menoa.

[QUOTE="Jeera";28626630]Höpö höpö, kunta on velvoitettu osoittamaan hoitopaikan 4 kuukaudessa, oli töissä tai ei.[/QUOTE]

Niin on velvoitettu. 2 päivää vailla 4kk he antoivat hoitopaikan 4(!) viikoksi todella pitkältä. Olisin ehtinyt tekemään töitä noin 2.5h päivässä. Täyttivät lain pykälän. Sen jälkeen olen ollut uudestaan hakujonossa. Olen toki valittanut varhaiskasvatusjaokseen Espoon kaupungille, tehnyt virallisen valituksen. En ole vielä saanut vastausta.

Olen järjestänyt nyt hoitotädin, kun työt alkaa elokuussa. Mutta kaupungilta ei asiallaista hoitopaikkaa ole tullut.

keskiluokka on aina väliinputoaja koska ne tienaa rahaa mitä voi verottaa mutta eivät kuitenkaan voi piilottaa tulojaan verosuunnittelun keinon

keskiluokka on yhteiskunnan selkäranka

no veroparatiisiin rekisteröidyn sijoitusyhtiön kautta tietysti

Verottaja aika lahjakkaasti verottaa kaikkea Suomessa toimivaa bisnestä.
Aika hankalaa on oikeasti kenenkään palkansaajan tai yrittäjän alkaa tuloja kikkailemaan veroparatiisiin, koska yleensä verottaja iskee niihin näppinsä siinä vaiheessa, kun toimintaa on Suomessa.

Kaikki nuo Googlen yms veronkierrot Suomessa perustuu taas siihen, ettei heillä ole toimintaa Suomessa, eikä suomalaiset asiakkaat koskaan maksa rahoja Suomeen ja Irlantiin (esim Adwords).

Verottaja aika lahjakkaasti verottaa kaikkea Suomessa toimivaa bisnestä.
Aika hankalaa on oikeasti kenenkään palkansaajan tai yrittäjän alkaa tuloja kikkailemaan veroparatiisiin, koska yleensä verottaja iskee niihin näppinsä siinä vaiheessa, kun toimintaa on Suomessa.

Kaikki nuo Googlen yms veronkierrot Suomessa perustuu taas siihen, ettei heillä ole toimintaa Suomessa, eikä suomalaiset asiakkaat koskaan maksa rahoja Suomeen ja Irlantiin (esim Adwords).

no jostain ihmeen syystä lääkärit ja juristit ja monet muut laskuttaa keikkansa firmojensa kautta eivätkä tee töitään normaaleina palkansaajina

[QUOTE="vieras";28625527]en toki tiedäkään paljon tuttavaperheet tienaavat tai paljon heille jää käteen, toisessa perheessä kotiäiti, 3 lasta ja mies työtön, toisessa perheessä 2 lasta, äiti hoitovapaalla ja isä opiskelija. toinen perhe asuu omakotitalossa jota remppaa samalla, toinen rivarissa.

molemmat käyvät niin ruotsinristeilyillä, kylpyläviikonlopuilla, lapissa hiihtämässä, thaimaassa ja etelässä, harrastavat, käyvät kampaajalla, hoplopissa ja huimalassa jne.
MIHIN meidän rahat eivät riitä.

en tiedä myöskään onko kummallakin perinnöksi saatuja rahoja tms. mutta välillä on mietitty miehen kanssa että mitä me tehdään väärin kun rahat ei riitä!!![/QUOTE]

He joko elää todella säästeliäästi tai omaavat jotain muita ylimääräisiä rahoja, koska ei tuilla nyt noin leveästi elä (työttömyyskorvaukset tietty voi olla isojakin kun tuloista lasketaan..) Ei meillä ollut varaa matkustella tmv kun minä olin äitiyslomalla ja mies opiskelija, ei todellakaan! Tulot oli 1700e/kk (3 hlöä ja samaa luokkaa saa sossusta myös, jokaisesta lapsesta lisää n. 270e sitten tuohon) josta vuokraan meni suunnilleen puolet. Laskut ja ruuat päälle niin ei siitä mitään jää käteen. Esimerkiksi autosta en tuohon aikaan edes unelmoinut ja pk-seutu on siitä hieno paikka ettei autoa edes tarvitse kun julkinen liikenne pelaa. Tietysti vaikea sanoa miten ovat esim omakotitaloa tmv hankkineet, ennenkuin ovat työttömäksi jääneet tmv? Tilanteita on niin erilaisia.

Nyt mies töissä ja minä hoitovapaalla ja perheen tulot käteen n. 2500e, vuokra 800e ja kohta 4 hlöä perheessä. (kaupungin kolmiossa asutaan) Ei oo varaa matkustella, koska päätettiin ostaa mielummin auto (jossa kulut huomattavasti pienemmät kuin teillä, kun ostettiin käytetty vähän vanhempi..). Säästöön ei rahaa todellakaan jää, mutta kyllä paremmin eletään kuin silloin tuilla eläessä..

Tuo vuokra on tosi ikävän iso ja pk-seudulla on kalliit vuokrat kieltämättä, mutta se pitää nipistää sitten muista kuluista. Ja kestäähän tuon kun tilanne selkeästi on väliaikainen! Nelihenkinen perhe asuu kolmiossa ihan hyvin, olen ahtaammistakin järjestelyistä kuullut..

Mulle ei kyllä mene jakeluun, miten työttömänä tai kotiäitinä voi ansaita enemmän kuin töissä. Kyllä siellä pääsääntöisesti on takana säästöjä, sijoituksia tai anteliaita sukulaisia, jos kovin leveästi eletään. Tai sitten eletään luotolla yli varojen. Etenkin pk-seudulla velaton asunto kyllä jelppaisi paljon.

Mä hain tuonne TA-asunnoille, kun hain vuokra-asuntoa, varsinkin Suurpeltoon, mutta niissä kaikissa vapaana olevissa kohteissa oli varallisuusrajat, kun ovat aravakohteita.

Idea siis on, että toki niitä asuntoja on tarjolla, mutta niitä ei saa kuin pienituloiset.

Noiden ta-asuntojen vapaiden asuntojen joukossa on myös taloyhtiö, jossa olen asunut 2000-luvun alussa, ei todellakaan siis varallisuusrajoja. Eli ehkä olisi kannattanut kysyä mitä asuntoja voi hakea. Uusissa asunnoissa on toki varallisuusrajat.

Perheeni taitaa kuulua tähän "keskiluokkaan" tai keskituloisiin tällä hetkellä.
Mies on töissä, bruttopalkka on 5200e/kk, siitä jää käteen joku ehkä vähän yli 3000e/kk. Itsellä just hoitovapaa päättyi, joten tällä hetkellä ei mitään tuloja. Edes työttömäksi ei ole hyväksytty, koska mulla on ns. pöytälaatikkoyritys, jonka kautta olen joskus tehnyt 1-2 keikkaa. En ole koskaan nostanut kuitekaan yrityksestä palkkaa, enkä tuloja, joten en voi sillä elättää itseäni. Ei nyt siitä sen enempää, koska olen jokatapauksessa lähdössä töihin syksyllä, mutta tällä hetkellä ei siis ole tuloja.

Meillä menee siis ihan puhtaasti asumiseen ja autoon jo 2300e/kk.

Tosi vähän siis jää rahaa enää ruokaan ja mihinkään.

Keskituloisia on vaikeeta olla. Meidän tilanne helpottaa, kun itse lähden taas töihin.

Uskomatonta vaan, miten PK-seudulla asumiseen menee kaikki tulot. Halvempaa asuntoa on aika vaikea löytää, kun emme saa mitään arava-asuntoa.

Keskiluokka on kyllä varsinainen väliinputoaja, koska paremmin menisi, jos olisi pienemmät tulot miehellä ja saisimme avara-asunnon sentään.

Onneksi ei tarvitse enää kauaa asua vuokralla, koska meillä ei näy olevan tähän edes varaa.

Jännä juttu, koska minusta teillä jää asumiskulujen jälkeen ihan hyvin rahaa muuhun, ja toisekseen minusta teillä on iso asunto jos teitä on sinä, miehesi ja yksi 3-vuotias.

Lisäksi itse sain noista asumiskuluista ja autokulista 200 euroa vähemmän kuin sinä, eli tunnut lisäksi liioittelevan menoja.

Minusta teillä on ruhtinaalliset tulot ottaen huomioon että vain toinen töissä.

Yhteistyössä