Mä en käsitä, miksi jotkut ihmiset tykkää asua vuokralla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuokralla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vai että hieno auto;28333870:
Aikamoinen auto saa muuten olla jos sellaisen omistaminen ylittää varallisuusrajat :D Stadin asunnoilla on 3 henkiselle perheelle tuloraja 146 000e :D

Espoossa perheelle on varallisuusraja aravavuokra-asuntoihin muistaakseni 43 000e. Miehen autokin tosiaan menee sen yli, koska osti juuri uuden auton.
Ei se mikään hieno auto ole, ihan perusfarkkuauto.

Minä taas nautin tosi paljon tästä vuokra-asumisesta. Omistustalo oli aikoinaan miehen kanssa, siitä kun pääsin eroon, en takaisin ole haikaillut. Kun ero tuli, myyminen oli vaikeaa ja oltiin aivan naimisissa sen talon kanssa. Vakuutukset, jätemaksut, isot sähkölaskut, pankkilaina, oma vastuu remonteista ja pihan huollosta, aina kun jokin meni rikki, alettiin laskemaan rahoja, kuinka paljon sen ja sen hankkiminen ja uusiminen tulee maksamaan, missä vaiheessa pitää tehdä keittiöremonttia ja mitä se maksaa jne. Oma talo tuntui todelliselta rahasyöpöltä ja stressi oli jotain aivan muuta kuin nykyään vuokralla, kun vuokranantaja hoitaa kaiken. Me vain maksamme mukavuudesta ja stressittömyydestä, ja säästöönkin jää rahaa. Ensimmäistä kertaa vuokralla onnistuin laittamaan lasten lapsilisät näiden omille tileille, koska rahaa jäi käteenkin. Parasta on kuitenkin stressittömyys. Vuokranantaja on vakuuttanut kaiken, jos korjattavaa on tullut, vuokranantaja on kaikesta vastuussa, piha on aina hoidettu, eikä ruohonleikkuria tarvitse käytellä, lähteä voi milloin hyvänsä ilman niskoille jäävää taloa ja sen myymistä, ja kaikessa saa ilmaista apua. Tämä on mukavuutta, josta en todellakaan aijo enää luopua ikinä.

Joillekin se omistustalo sopii, toisille ei. Meille se ei todellakaan sovi. Avovaimo joskus suhteen alkuvaiheissa puhui, että voitaisiinko hankkia koti omaksi, mutta kun kerroin millaista se suhteellisen uudessa talossakin käytännössä oli, ei ole enää puhunut koko jutusta sen koommin.

Ei tuo entinen omistusasuntosi kuullosta miltään suhteellisen uudelta talolta. Itse olen asunut uudesta As Oy -muotoisessa omakotitalossa viimeiset 10v. Ei siellä mikään mennyt rikki, eikä ollut mitään korjauksia. Jos olisi mennyt rikki, niin rakennettuja olisi sen korvaunnut, kun heillä takuu 10v.

Vakuutuksen joutuu ottamaan itse, oli asumusmuoto oma tai vuokra. On todella harvinaista, että vuokranantaja ottaa kotivakuutusta. Se on aina vuokralaisen tehtävä.

Jätemaksut? Ne oli omakotitalossa 10e/kk. Asukashan ne lopulta maksaa, oli kyse sit omasta tai vuokrasta.

Isot sähkölaskut? No, se nyt on selvää ettei kannata asua sähkölämmitteisessä talossa, ellei se ole uusi passiivitalo. Mitä tekemistä tällä taas on vuokraamisen kanssa?

Nuo kuvaamasi ongelmat tuntuvat johtuvan vanhasta omakotitalosta. Se on rahasyöppö, kai sen jokainen tietää?

"Vuokranantaja korjaa kaiken". No, yleensä kyllä vuokra-asunnot on aika lääviä, ei vuokranantajaa haluta niitä korjata, kun se ei vaikuta vuokraan kovin paljoa.

Itse kun myin edellisen taloni, niin ei käyttänyt välittäjää, myin sen itse ja meni 3 päivässä kaupaksi.

Nyt asun väliaikaisesti vuokralla. Täällä asunnossa tuntuu kaikki olevan kamalan laatuista ja hajoaa käsiin. Just hajosi väärin asennettu hanakin. Soitin vuokranantajalle -> väitti mun syyksi ja saan korvata muka vuokratakuusta.

Lattiassa on 10cm reikiä -> ei korjata.

Asumisen laatu on kärsinyt, kun vuokra-asunnosta ei voi pitää kunnolla huolta, eikä vuokranatajaa kiinnosta, koska tämä on juuri saneerattu kohte, mutta jälki on kamalaa.

200K laina 20 v maksuajalla, korko 5%: lainalaskurin mukaan korkoja ja muita kuluja yli 116000€. Siihen lisäksi korjauskulut, vedet, sähköt, verot, mitä näitä nyt on asumismuodosta riippuen. Tai vastike.

Mulla vuokra himpun yli 800€ (4h+k). Siihen sähköt ja vakuutukset niin sanotaan 900€/kk. Sisältäen kaiken. Asunto on muuten juuri remontoitu, ja itse laittelen lisää (vuokranantaja on maksanut lähes kaiken).

Tältä alueelta ei saa perheasuntoa alle 300 000 euron, sellaisia lainoja en saa enkä halua. Säästän aikani, ja kun lapset lentävät pesästä ostan pikkuisen mökin jostain kauempaa :)

200K laina 20 v maksuajalla, korko 5%: lainalaskurin mukaan korkoja ja muita kuluja yli 116000€. Siihen lisäksi korjauskulut, vedet, sähköt, verot, mitä näitä nyt on asumismuodosta riippuen. Tai vastike.

Mulla vuokra himpun yli 800€ (4h+k). Siihen sähköt ja vakuutukset niin sanotaan 900€/kk. Sisältäen kaiken. Asunto on muuten juuri remontoitu, ja itse laittelen lisää (vuokranantaja on maksanut lähes kaiken).

Tältä alueelta ei saa perheasuntoa alle 300 000 euron, sellaisia lainoja en saa enkä halua. Säästän aikani, ja kun lapset lentävät pesästä ostan pikkuisen mökin jostain kauempaa :)

Täysin turha verrata 800e/kk vuokra-asuntoa ja 200 000e:n omaa asuntoa, koska asunto, jotka maksetaan 800e/kk vuokraa, ei ole 200 000e:n arvoinen aikakaan yksityisillä vuokranantajalla.

Yksityinen vuokranantaja aina haluaa päästä väh. 5% pääoman tuottoon sijoitusasunnossa.

vuosivuokratuotto=tuotto (vuokra-vastike * 12) /pääoma

(oletus vastikkeelle 150e/kk)
(12* (800-150))/200 000e = 3,9%

Asunnon, josta maksetaan vuokraa 800e/kk voi olettaa maksavan:
(12* (800-150))/x = 5%, x = 155 000e.

Laske siis 155 000e asuntolaina ja vertaa sitä vuokraasi, älä 200 000e:n asuntolainaa.

Nykykorkotasolla maksaisi 780e 20v 155 000e asuntolainaa, eli sama kuin vuokrasi + siihen vastike.

Pääsisit halvemmalla kuukaudessa, kun ei tarvitsisi säästää ohessa, kun maksaisit summaa itsellesi.

20v päästä vuokralla asuessasi et omista mitään, mutta jos ottaisit lainan, omistaisit sen väh. 155 000e arvoisen asunnon.

Ja sit niille, jotka itkevät, et mitä niistä asunnoista maksetaan 20v päästä, niin eihän tässä asuntojen hinnat ole laskeneet sit yli 25 vuoteen. PK-seudulla purkukuntoisista ok-talositakin maksetaan isolla tontilla yli 300 000e.

Pikaisella tutkailulla reilu 160 000 euroa pyydetään täälläpäin vanhassa talossa pienehköstä kolmiosta, jossa vastikkeet liki 400 euroa ja vesimaksut 14€/nuppi. Ja ilmeisesti putkiremppa vielä tekemättä. 160 000 lainaa 20 vuodeksi maltillisella 2,5% korolla tekee kustannuksia yli 40 000 €, noin 170 €/kk. Asumiskulut siis meidän porukalle yli 600 euroa ja yli 20 neliötä vähemmän tilaa, plus tulevaisuudessa vaaniva putkiremppa. Ei tunnu huippudiililtä. Voit vapaasti sivistää minua, jos jäi huomaamatta jokin huippuetu tässä.
Mietin omaa sitten, kun ei tarvitse ottaa velkaa ja olen vapaa lähtemään vähän pidemmällekin saadakseni haluamani.

PK-seutu on suomessa ainoa, jossa on halvempaa asua vuokralla kuin omassa. Ja niinhän se tosiaan on. Me asutaan 60m2 kolmiossa keskustassa, ja maksetaan vuokraa 1000e kuussa. Asunto on erinomaisessa kunnossa, vanha jugend-talo. Asunnon arvo reilut 400 000e. Mistäs me sellainen lähes puolen miljoonan laina revittäisi kun ollaan keskituloisia molemmat? :D

Yhteistyössä