Mä en käsitä, miksi jotkut ihmiset tykkää asua vuokralla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuokralla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28332706]Kovin pitkäksi aikaa ulkomaille harva lähtee, mutta jos lähtee, niin silloin asunnon saa vuokralle. Ja lyhyeksi aikaa voi laittaa lainalyhennykset tauolle. Tulee halvemmaksi kuin se kun vuokralla-asuja maksaa varastovuokraa että saa tavaransa ja huonekalunsa johonkin.[/QUOTE]

Minkä ihmeen takia kannattaisi pitää asuntoa maassa, jonne ei aio ehkä koskaan, tai ainakaan useaan vuoteen palata?

Stadin ulkopuolelta voin sanoa sen verran, että ei tarvitse surra. Maksan vuokran saan toimivan paketin. Ei tarvitse maksaa veroja monia vakuutuksia ei tehdä pihatöitä Jos joku kotona hajoaa soitan huollon paikalle. Eikä se kevennä miun rahapussia, yleensä kun ei itse vahinkoa tee. Esim jääkaappi ja hella hajosi samoihin aikoihin. Jääkaappin alta ilmestyi pitempi aikainen vesivahinko. Ei mennyt penniäkään vesivahinko korjattiin ja saatiin uusi hella ja jääkaappi samana päivänä. Vessassa vesivahinko huonon suunnittelun takia. Homma korjattiin saatiin jopa hyvitys sähkölaskussa koska jouduttiin kuivattelemaan. Olisi ollut iso raha jos kaikki olisi pitänyt maksaa.

[QUOTE="vieras";28332551]Vapaus.

Ei tarvitse huolehtia remonteista, jälleenmyynnistä, asunnon kunnosta, voi muuttaa vapaasti, lähteä ulkomaille hetkeksi asumaan yms. Jos joku häiritsee, mekkaloi, on vialla, voi soittaa isännöitsijälle joka tulee tekemään korjaukset ilmaiseksi ja heti. Paljon huolettomampaa kaikin puolin.

Meillä 2h+keittiö, vuokra 400 joka jaetaan kahteen eli 200e/kk. Ei yhtään paha. Pääkaupunki seudulla, hyvät liikenneyhteydet joka suuntaan ja nopeasti pääsee kaikkialle. Rahaa säästyy itseasiassa todella hyvin kun on pieni vuokra ja matkustellaankin paljon ja tehdään muuta mukavaa ja silti jää säästöönkin ihan hyvin. :)[/QUOTE]

Mistä ihmeestä saa pääkaupunkiseudulla kaksion neljällä sadalla? Mä en tunne edes Oulusta ketään kenellä olisi noin halpa vuokra.

[QUOTE="vieras";28333920]Mistä ihmeestä saa pääkaupunkiseudulla kaksion neljällä sadalla? Mä en tunne edes Oulusta ketään kenellä olisi noin halpa vuokra.[/QUOTE]

Äidilläni on hgin kaupungin työsuhdekämppä tuota kokoa, tuosta hintaluokasta.

Miten heillä on edes varaa siihen? PK-seudulla vuokrat ovat tosi kalliita, ellei sit saa kaupungin vuokra-asuntoa tai aravavuokra-asuntoa. Niitä on kyl tosi vaikea saada, koska esim Espoossa ei saa omistaa edes kunnon autoa, jos aikoo sellaisen saada.

Miten ihmisilla on varaa maksaa vuokraa yli 1300e/kk, joka tuntuu olevan aika minimi 3h+k pienestä perheasunnosta.

Miksi ei halua maksaa mielummin itselleen rahoja pankkilainan muodossa.

Miten te vuokralla asujat säästätte? Miten aiotte asua esim 5 tai 10v päästä? Vuokrat nousevat jatkuvasti.

Ei tarvitse maksaa tuollaisia summia Helsingissä, kun katsoo missä asuu. Tässä elämäntilanteessa vuokralla asuminen on turvallisempaa.

Me emme halua omistaa kerrostaloasuntoa vaan sitten kun olemme paremmin varoissamme niin sitten mietimme omakotitaloa kunnon tontilla. Eli emme halua mitään postimerkkitonttia. Nämä ovat esimerkiksi syitä meillä vuokralla asumiseen.

Lisäksi haluan asua ns. hyvällä alueella, joten mieluummin maksan esimerkiksi 1300€/kk vuokraa. ;) Omistusasuntoon ei näillä nurkilla olisi varaa.

Todennäköisesti asumme vuokralla vielä 10 vuoden kuluttua. Emme halua toistaiseksi lainaa kiviriipaksi. Lisäksi korot tulevat nousemaan aika vauhdilla jossakin vaiheessa, joten ei tuo laina välttämättä ole se ns. halvempi vaihtoehto.

Kyllä säästäminen onnistuu vuokralla asuessakin.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28334116:
no voi olla joitakin todella halpoja vuokria, että kannattaa asua vuokralla. tai sitten joku ei vaan osaa laskea asiaa, ja huomata, että vuokra on hukkaan heittettyä ja että samalla summalla maksais omaa

Tai kuten me pienten tulojen takia emme saa lainaa.

Minä taas nautin tosi paljon tästä vuokra-asumisesta. Omistustalo oli aikoinaan miehen kanssa, siitä kun pääsin eroon, en takaisin ole haikaillut. Kun ero tuli, myyminen oli vaikeaa ja oltiin aivan naimisissa sen talon kanssa. Vakuutukset, jätemaksut, isot sähkölaskut, pankkilaina, oma vastuu remonteista ja pihan huollosta, aina kun jokin meni rikki, alettiin laskemaan rahoja, kuinka paljon sen ja sen hankkiminen ja uusiminen tulee maksamaan, missä vaiheessa pitää tehdä keittiöremonttia ja mitä se maksaa jne. Oma talo tuntui todelliselta rahasyöpöltä ja stressi oli jotain aivan muuta kuin nykyään vuokralla, kun vuokranantaja hoitaa kaiken. Me vain maksamme mukavuudesta ja stressittömyydestä, ja säästöönkin jää rahaa. Ensimmäistä kertaa vuokralla onnistuin laittamaan lasten lapsilisät näiden omille tileille, koska rahaa jäi käteenkin. Parasta on kuitenkin stressittömyys. Vuokranantaja on vakuuttanut kaiken, jos korjattavaa on tullut, vuokranantaja on kaikesta vastuussa, piha on aina hoidettu, eikä ruohonleikkuria tarvitse käytellä, lähteä voi milloin hyvänsä ilman niskoille jäävää taloa ja sen myymistä, ja kaikessa saa ilmaista apua. Tämä on mukavuutta, josta en todellakaan aijo enää luopua ikinä.

Joillekin se omistustalo sopii, toisille ei. Meille se ei todellakaan sovi. Avovaimo joskus suhteen alkuvaiheissa puhui, että voitaisiinko hankkia koti omaksi, mutta kun kerroin millaista se suhteellisen uudessa talossakin käytännössä oli, ei ole enää puhunut koko jutusta sen koommin.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Mä nyt taas kerran suuresti ihmettelen tätä alotusta,mutta....
Me asutaan vuokralla ja tämäkään ei tarkoita sitä,että pitäisimme siitä.
Meillä on 4h+k+sauna ja vuokra alle tonnin ja ihan kunnon autokin löytyy :D
Elämässä vaan tapahtuu asioita,jotka muuttaa suunnitelmia esim.oman asunnon ostoa.
Mulle on kuitenkin tärekämpää se,että perheellämme on koti kun se,että meillä olisi suut ja korvat täynnä asuntovelkaa tässä tilanteessa.

Viimeksi muokattu:
eipä tällä kylällä ole ollut myynnissä sopivia asuntoja sopivalla alueella niin että vuokralla asutaan.. 86,5neliöö, kolmio, kaks autopaikkaa ja sauna yht 980e kuussa

ehkä sit vois harkita ostoo ku muutetaan tästä viel joskus Hämeenlinnaan

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";28333917]Minkä ihmeen takia kannattaisi pitää asuntoa maassa, jonne ei aio ehkä koskaan, tai ainakaan useaan vuoteen palata?[/QUOTE]
En sitä tarkoittanut. Vuosikin on pitkä aika.

No, kaikkea ei onneksi ees tarvi käsittää :D
Kaikilla vaan ei oo mahdollisuutta omistusasuntoon vaikka ehkä haluakin olis ja jotkut todellakin on ihan tyytyväisiä vuokralla asuessaan. Eikai se ole keltään omistusasujalta mitenkään pois?

Ei todellakaan ole keneltäkään pois. Ei vain voi käsittää, miten joillakin voi olla varaa maksaa toisen rahapussiin iso summa joka kuukausi PK-seudulla.
Kun sen summan voisi suuressa osin saada omaan rahapussiin ja nauttia asuntovarallisuuden arvon noususta.

Vuokrat koko ajan vaan kasvaa. Mietin oikeasti, eiks ihmisiä harmita, et sen vuokran voisi kerryttää omaksi varallisuudeksi.

Toki vuokralla asuminen on jokseenkin helppoa, mutta kenellä on varaa säästää sit siinä sivussa se vaikka 1000e, joka muuten tulisi omaan rahapussiin automaattisesti?

[QUOTE="a.p";28334624]Ei todellakaan ole keneltäkään pois. Ei vain voi käsittää, miten joillakin voi olla varaa maksaa toisen rahapussiin iso summa joka kuukausi PK-seudulla.
Kun sen summan voisi suuressa osin saada omaan rahapussiin ja nauttia asuntovarallisuuden arvon noususta.

Vuokrat koko ajan vaan kasvaa. Mietin oikeasti, eiks ihmisiä harmita, et sen vuokran voisi kerryttää omaksi varallisuudeksi.

Toki vuokralla asuminen on jokseenkin helppoa, mutta kenellä on varaa säästää sit siinä sivussa se vaikka 1000e, joka muuten tulisi omaan rahapussiin automaattisesti?[/QUOTE]
Mistäs sen lainan sitten sais?

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
No me saimme 4h+k ihan Helsingistä, 2000-luvulla valmistunut kerrostalo erinomaisilla kulkuyhteyksillä yksityiseltä vuokranantajafirmalta. Ja soppari voimaan ensi kuun alusta.

Meillä ei ole kiinnostusta asuntolainaan, vuokralla asuminen on kivan kätevää ja helppoa. Säästän tehden sijoituksia. Olen usemman kerran laskenut sen mitä ois menot kuussa ostaen sen kämpän ja kyllä sitä menis ainakin 2000 euora kuussa, jos laskee vastikkeen tuohon mukaan asumiskuluihin.

Muutatte sieltä maalta (?) Helsingin suunnalle? Pääradan varrella esim Korsosta saa kohtuullisemman hintaisia asuntoja, kun vaikkapa Haagasta, jossa äkkiä 4h asunto onkin jo 2000e /kk. Mutta ei täällä normituloinen saa ostettua perheasuntoa jos ei nuorena ole saanut säätöjä kasaan.

Jokainen valitsee itselleen parhaimman asumismuodon. Vaihtoehtoja kun on monia ei vain nuo kaksi. Mutta me ei haluta enää ostaa omaa, se ei vain sovellu meidän elämään. Vuokralla on helpompaa joka tavalla. Ja tämä vain meidän perheen tilanne. Eikä vuokra ole iso. Yli 90 neliötä ja 1300e/kk.

No ihan yksinkertaisesti siksi, ettei me saataisi lainaa yli 300 000, eikä edes yli 200 000, eikä viitsittäisi yksiössä asua. (enää, asuttiin 33,5 m2 yksiössät siihen saakka kun lapsemme oli 1 v. 8 kk)

ihan vaan esimerkiksi, tässä olisi kiva asunto jossa tykättäis asua, totakin kyllä pitäisi rempata jonkin verran, koska keittiön kaapit, lattia ja seinät eivät miellytä.

Myynnissä - Kerrostalo, Lauttasaari, Helsinki: 3h + avok + kph + p - Pohjoisniementie 4, 00200 Helsinki | Oikotie

Kaksiossa asutaan, koska kolmion vuokra täällä menee jo liian kalliiksi.

En kysy tätä ilkeästi, vaan ihmettelen, miksi pitää asua Larussa, jos siihen ei ole varaa ostaa asuntoa? Onhan Larun lähellä vaikka Espoossa tarjolla paljon asuntoja, jotka maksaa alle 200 000e 3 huonetta.

Lauttasaaressa vuokra-asunto kolmio maksaa varmaan 1200e, joten sillä maksaisi jo paljon omaan lainaa.

[QUOTE="a.p";28336689]En kysy tätä ilkeästi, vaan ihmettelen, miksi pitää asua Larussa, jos siihen ei ole varaa ostaa asuntoa? Onhan Larun lähellä vaikka Espoossa tarjolla paljon asuntoja, jotka maksaa alle 200 000e 3 huonetta.

Lauttasaaressa vuokra-asunto kolmio maksaa varmaan 1200e, joten sillä maksaisi jo paljon omaan lainaa.[/QUOTE]

No en ala tässä sen kummemmin selittämään, mutta tällä hetkellä ei saataisi senkään vertaa lainaa että saataisi Espoosta se kolmio, ja jossain vaiheessa emme enää tarvitse lainaa. Ja vuokrasumma tulee meille aika pitkälti vuokratuloista... Ja tykätään Larusta eniten koko Helsingissä, halutaan siis asua täällä, ja vuokralla asutaan siihen saakka kun on mahdollisuus ostaa oma. Ja kaksiossa asutaan siihen saakka, ja vanhassa talossa, eli ei ole kallis vuokra. =)

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja että näinkin;28332461:
Miksipä en asuisi. rakastan vapautta,voin muuttaa juuri silloin kun haluan ja minne haluan.En halua hirveää velkataakkaa niskaani. Ihmiset ovat erilaisia,toiset esim tykkäävät asua vuosi tolkulla samassa kämpässä ja samalla paikkakunnalla,toiset eivät.
Säästän ihan normaalisti,säästöön menee sellainen noin 500€/kk.
10v päästä asun joku vuoralla,tai jos saan suunnitelmani toteutettua niin olen karistanut tämän maan heikat jaloistani lopullisesti ja asustelen jossain toisessa maassa.

Itse oon just semmonen, että mulla juuret kasvaa siihen kämppään; vihaan muuttamista ja uusia juttuja! Rakastan sitä, että vuodesta/vuosikymmenestä toiseen elo pysyy edes joltakin kohtaa samanlaiselta, tutun turvalliselta; vaikka lapset kasvaa ja muuttaa poies, niin me vaan ukkokullan kanssa pysytään samasaa vanhassa talossa, samassa pihapiirissä, samanhenkisten naapurien kanssa samalla kadulla, AH!

[QUOTE="a.p";28334624]Ei todellakaan ole keneltäkään pois. Ei vain voi käsittää, miten joillakin voi olla varaa maksaa toisen rahapussiin iso summa joka kuukausi PK-seudulla.
Kun sen summan voisi suuressa osin saada omaan rahapussiin ja nauttia asuntovarallisuuden arvon noususta. [/QUOTE]

Vaikka nyt esimerkiksi siitä syystä, että ei ole sellaisia tuloja, millä saisi satojen tuhansien eurojen asuntolainan...

Mulla on tuloina ansiosidonnainen äitiyspäiväraha, eikä työpaikkaa, mihin palata äitiysloman jälkeen. Tuleva avomies yrittää vauvajuttujen ja yhteenmuuttamisen ohessa väsätä diplomityötään Kelan peruspäivärahalla (omaehtoisen opiskelun tuki tms. systeemi). Säästöjä ei ole kummallakaan, eikä myöskään omaisuutta, muuta kuin mulla nykyisen asumisoikeusasuntoni asumisoikeussopimus. Yhteiseen aso-asuntoon saatiin onneksi lainaa, vaikka tulot on mitä on, mutta marginaali huitelee ymmärrettävästi taivaissa. Maksetaan 96 neliön 5h+k+sauna -asosta pk-seudulla ~1055e/kk + vesimaksut x 5. Tulevan avomiehen mukana muuttaa kaksi teiniä hänen edellisestä liitostaan, joten tota pienempi asunto ei oikein meille riittäisi.

Em. speksit huomioon ottaen on aikalailla turha miettiä, miksi me maksetaan iso summa "toisen rahapussiin joka kuukausi". Vaihtoehdot on sanalla sanoen aika vähissä.

[QUOTE="tiipii";28336757]Itse oon just semmonen, että mulla juuret kasvaa siihen kämppään; vihaan muuttamista ja uusia juttuja! Rakastan sitä, että vuodesta/vuosikymmenestä toiseen elo pysyy edes joltakin kohtaa samanlaiselta, tutun turvalliselta; vaikka lapset kasvaa ja muuttaa poies, niin me vaan ukkokullan kanssa pysytään samasaa vanhassa talossa, samassa pihapiirissä, samanhenkisten naapurien kanssa samalla kadulla, AH![/QUOTE]

Mua alkaa ahdistaa jo pelkkä lukeminen :D Mutta niin me kaikki ollaan erilaisia. Ihana, että olet löytänyt sinulle sopivan elämistavan ja tuossa tilanteessa todellakin on kannattavaa asua omassa :)

Me asumme vuokralla sen takia, että muutimme ulkomaille vuosi sitten, mutta emme aio jäädä tähän maahan asumaan, vaan parin vuoden päästä taas uuteen maahan. Lähtö voi tulla nopeastikin, ja siksi vuokralla asuminen onkin oikein kätevä ratkaisu tässä vaiheessa. Sitten kun päätämme mihin maahan jäämme, ostamme heti talon säästöillämme.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28334635:
4h+k+sauna rivitalo, vuokra 1100e/kk ja siihen sisältyy kaikki paitsi sähkö(n.90ekk).rak.v.2002
Tällä hinnalla emme saisi maksettua omaa vaikka ostaisimme purkukuntoisesta 60-luvun kerrostalosta...

Nyt en ymmärrä. Miten niin ette saisi 1100 eurolla kuussa maksettua omaa? Kyllä mekin saamme. Asumme Espoossa (4h + k) ja lainanlyhennys + yhtiövastike ovat yhteensä 1100 € / kk. Laina-aikaa toki jäljellä lähes kymmenen vuotta.

Yhteistyössä