Mä en käsitä, miksi jotkut ihmiset tykkää asua vuokralla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vuokralla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä ymmärrän, ois tavallaan ihanan vaivatonta asua vuokralla + ei velkataakkaa niskassa eikä mitään huolta jälleenmyynnistä, remonteista yms yms.
Puolensa ja puolensa kaikilla asumismuodoilla =)
Taakka niskassa siinä vaiheessa, kun tulot pienenevät ja toisilla oma kämppä maksettu. Huoli tulee jälleenmyynnistä ja remontista siinä vaiheessa, kun kämppä menee niiden takia alta.

[QUOTE="vieras";28332435]Jos saa esimerkiksi asumistukea pienten tulojen takia, ei ole ehkä mahdollisuutta valita pääkaupunkiseudulla muutakaan vaihtoehtoa.

Sillä kommentoin että mun omakotitaloni hinnalla ei saa Kalliosta kaksiota. Ihan keskipalkkaisia ollaan, säästäväisiä ihmisiä. Mutta pääkaupunkiseudulla meidän tuloilla ei perheasuntoa kykenisi ostamaan.[/QUOTE]

Kysy ei nyt ollut ulkopaikkakuntalaisista. Toki kiva, että tekin voitte pohtia asiaa.

Toki ne teidän tulot olisi erilaiset, jos olisitte PK-seudulla.

Ymmärtääkseni kyllä asumistukea saa yhtä hyvin omistusasuntoon kuin vuokra-asuntoon.

Varsinkin pienipalkkaisella pitäisi olla kiinnostus säästää rahansa itselleen, eikä kerryttää vuokranantajan lompakkoa.

[QUOTE="vieras";28332551]Vapaus.

Ei tarvitse huolehtia remonteista, jälleenmyynnistä, asunnon kunnosta, voi muuttaa vapaasti, lähteä ulkomaille hetkeksi asumaan yms. Jos joku häiritsee, mekkaloi, on vialla, voi soittaa isännöitsijälle joka tulee tekemään korjaukset ilmaiseksi ja heti. Paljon huolettomampaa kaikin puolin.

Meillä 2h+keittiö, vuokra 400 joka jaetaan kahteen eli 200e/kk. Ei yhtään paha. Pääkaupunki seudulla, hyvät liikenneyhteydet joka suuntaan ja nopeasti pääsee kaikkialle. Rahaa säästyy itseasiassa todella hyvin kun on pieni vuokra ja matkustellaankin paljon ja tehdään muuta mukavaa ja silti jää säästöönkin ihan hyvin. :)[/QUOTE]
Jaa että omistusasuja ei voi soitella isännöitsijälle ja huoltomiehille? :D

mä taas en käsitä miks jotain ihmistä voi kiinnostaa niin paljon se että joku asuu vuokralla, että pitää tehdä ihan aloitus täällä siittä!! Mulle o pääasia että mun muksuilla on katto päänpäällä ja lämmin koti missä elää.
Ja terveellinen ympäristö sekä koti. Meillä ois varaa ehkä ostaa asunto. Mut ollaan tyydytty vuokralla asumiseen ns,sen helppouden takia.

Ollaanko me vuokralla asuvat jotenki niinku alempaa kastia sitten ku te joilla on jumalaton velkataakka niskassa hinkuttamassa perässä seuraavat 30 vuotta?! :D

:hug:
Tänä vuonna meillä ei vuokra noussut, hyvä vaan. Täältä ei saa kaksiota tuohon hintaan. On hieman kalliimpaa.

No täällä kunnan vuokrat aiva liian kalliit. Vanhoja kämppiä joita pitääs rempata ja osa on homees. Vuokria kyllä nostetaan, mutta kämppiä ei rempata...

[QUOTE="a.p";28332570]Kysy ei nyt ollut ulkopaikkakuntalaisista. Toki kiva, että tekin voitte pohtia asiaa.

Ymmärtääkseni kyllä asumistukea saa yhtä hyvin omistusasuntoon kuin vuokra-asuntoon.

Varsinkin pienipalkkaisella pitäisi olla kiinnostus säästää rahansa itselleen, eikä kerryttää vuokranantajan lompakkoa.[/QUOTE]

Tulot olisivat ihan samat, mulla on kollegoita samassa yrityksessä myös Kehä III sisäpuolella. Ei me kaikki "pöndet" olla niin tyhmiä kuin mitä luulet.

Asumistukea saa asuntolainan korkoihin ja yhtiövastikkeeseen, ei lainanlyhennykseen, joten tilanne on kohtalaisen eri kuin sellaisella joka maksaa vuokraa.

No me saimme 4h+k ihan Helsingistä, 2000-luvulla valmistunut kerrostalo erinomaisilla kulkuyhteyksillä yksityiseltä vuokranantajafirmalta. Ja soppari voimaan ensi kuun alusta.

Meillä ei ole kiinnostusta asuntolainaan, vuokralla asuminen on kivan kätevää ja helppoa. Säästän tehden sijoituksia. Olen usemman kerran laskenut sen mitä ois menot kuussa ostaen sen kämpän ja kyllä sitä menis ainakin 2000 euora kuussa, jos laskee vastikkeen tuohon mukaan asumiskuluihin.

Mä taas asun Espoossa. Yritin etsiä mistä tahansa Länsi-Helsingistä tai Espoosta
asiallisen kuntoista 3h asuntoa, mutta kaikissa on vuokrat yli 1200e/kk.

Mistä sä sait asunnon ja minkähintainen se on?

Lisäksi nämä vuokra-asunnot on aika kamalassa kunnossa ja tosi pieniä.

Aravavuokra-asuntoa emme saa, koska miehellä on hieno auto.

Toi tykkääminen on vähän suhteellista. Joku kommentoi, että vuokraan menee saman verran kuin asumiskuluihin menisi omistusasunnossa. Aivan, tämän vuoksi en asu missään nimessä vuokralla. Jos asumiskulut on noin järkyttävät (tonnin vuokria ja siihen sähköt, vedet ym. päälle) niin kyllä todella vituttaisi aina kuun vaihteessa maksaa hotelliasumisen hintaa kodistaan vieraalle vailla mitään omaisuuden kertymistä. Ehdottomasti laitan ne tonnit itselle säästöön.

Toinen asia on, että jos ei saa lainaa tai saa asumistukea, jolloin vuokra-asuminen on edullisempaa ja ainoa mahdollisuus. Mutta jos on lapsia, itse ajattelen kuitenkin kiinnittyväni johonkin paikkaan lasten elinpiirin ja koulujen pysyvyyden vuoksi, eikä minulle ole tärkeää päästä "vapaasti lähtemään" aina jos sattuu siltä tuntumaan. Ja eipä se omistusasunnosta luopuminen mitenkään mahdotonta ole. Ja plussana jää lapsille jotakin säästöön.

[QUOTE="a.p";28332570]Kysy ei nyt ollut ulkopaikkakuntalaisista. Toki kiva, että tekin voitte pohtia asiaa.

Varsinkin pienipalkkaisella pitäisi olla kiinnostus säästää rahansa itselleen, eikä kerryttää vuokranantajan lompakkoa.[/QUOTE]

Aika monessa työssä palkka on pääkaupunkiseudulla samanlainen kuin muuallakin Suomessa.
Omistusasuntoon asumistukea saa vain lainan korkoihin ja yhtiövastikkeeseen, joten kaikkia asumiskuluja ei omistusasumisen kohdalla huomioida asumistukea haettaessa.

Ap:llä on varsin rajoittunut käsityskyky. Me tykätään asua vuokralla, koska tämä vuokra-asunto on meidän koti. Ollaan asuttu tässä jo 27 vuotta. Neliöitä on 135, vuokra 719 euroa. Ei meillä ole tarvetta kartuttaa omaisuutta, vaan haluamme asua viihtyisästi ilman lainataakkaa lähellä töitä ja palveluja.

Kovin pitkäksi aikaa ulkomaille harva lähtee, mutta jos lähtee, niin silloin asunnon saa vuokralle. Ja lyhyeksi aikaa voi laittaa lainalyhennykset tauolle. Tulee halvemmaksi kuin se kun vuokralla-asuja maksaa varastovuokraa että saa tavaransa ja huonekalunsa johonkin.

Mä ymmärrän, ois tavallaan ihanan vaivatonta asua vuokralla + ei velkataakkaa niskassa eikä mitään huolta jälleenmyynnistä, remonteista yms yms.
Puolensa ja puolensa kaikilla asumismuodoilla =)

Jos sua ei ahdistaisi velkataakka, niin eiks ahdista se että sen sijaan et maksaisit itselle xx euroa/kk, niin lihotat sillä vuokraantajan pussia?

Vuokran ohella sit pitäisi säästää tuo summa lisäksi, et pääsisi samaan tulokseen rahan säästossä.

[QUOTE="a.p";28332641]Mä taas asun Espoossa. Yritin etsiä mistä tahansa Länsi-Helsingistä tai Espoosta
asiallisen kuntoista 3h asuntoa, mutta kaikissa on vuokrat yli 1200e/kk.

Mistä sä sait asunnon ja minkähintainen se on?

Lisäksi nämä vuokra-asunnot on aika kamalassa kunnossa ja tosi pieniä.

Aravavuokra-asuntoa emme saa, koska miehellä on hieno auto.[/QUOTE]

Vvo:n sivulla on useampi vapaa kolmio stadissa, moni alle tonnin kuussa. 1990-ja 2000-luvun vaihteesta moni.

Mä käsitän. Asuttiin aikanaan omassa eikä se tehnyt meitä yhtään onnellisemmaksi. Nyt taas vuokralla ja viihdytään. Ollaan kumpikin sen verran vaihtelunhaluista että ei edes haluta asettua vuosiksi yhteen paikkaan joten tämä sopii meille. Omaisuutta voi halutessaan kartuttaa muutenkin.

Vuokra-asuminen on kallista täällä pääkaupunkiseudulla, mutta haluamme asua täällä, ja oman ostaminen on näillä tuloilla täältä oikestaan täysin mahdotonta.

Ellei ostaisi sitten pientä yksiötä, mutta sellaiseen en haluaisi 5-henkisen perheeni kanssa ahtautua, vain siksi, että se olisi ns .oma ( pankin )

En saa näillä tuloilla ja ilman alkupääomaa tarpeeksi lainaa, että voisin ostaa oman asunnon samalta paikkakunnalta. Harva pankki suostuisi lainamaan edes muutaman kymppitonnin.

Asutaan Helsingissä hyvällä alueella varsin lähellä keskustaa (ei nyt kävelymatka, mutta muutama minuutti bussilla) 3h+k ja vuokra n. 900e/kk. Neliöitä n. 80. Kaupungin asunto. Asunto on hyvässä kunnossa. Aikamoinen auto saa muuten olla jos sellaisen omistaminen ylittää varallisuusrajat :D Stadin asunnoilla on 3 henkiselle perheelle tuloraja 146 000e :D Eikä nyt yksin kukaan kolmiota saiskaa (tosin yksinäisen hakijan tulorajaki on 71 000). Siinä vaiheessa jos miehellä on yli 100 000e auto, mutta ei oo varaa maksaa yli 1200e/kk asumisesta niin kyllä siinä vaiheessa kannattaa jo pohtia missä mennään.

Asutaan vuokralla, koska ei haluta ostaa pk-seudulta asuntoa. Ollaan täällä väliaikaisesti pari vuotta ja sitten muutetaan pois. Siellä muualla sitten ostetaan oma.

Se tuosta vielä unohtui mainita, että meidän tuloilla meillä olis pk-seudulla varaa lähinnä johonkin neukkukuutioon. Mitä siitä kämpästä olisi jäljellä 20 vuoden kuluttua ku lainat on maksettu? Siinäkö sitten on se onni ja autuus, että maksaa jotain jo valmiiksi homevaurioista neukkukuutiota tai virolaisten randomilla rakentamaa elementtikyhäelmää? Puhumattakaan siitä paljonko täytyy maksaa pankille asuntolainan korkoja?

Yhteistyössä